لب‌ها به عنوان یکی از حساس‌ترین اعضای چهره در معرض آسیب‌های متعددی قرار دارند، خشکی لب یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به لب است که اگر درست درمان نشود می‌تواند باعث آسیب به لب‌ها و مشکلات جدی‌تری مثل عفونت شود. علاوه بر این با گذشت زمان و افزایش سن، نشانه‌های پیری روی لب‌ها هم مشخص می‌شوند و به صورت کاهش حجم لب و چروک‌های روی آن خود را نشان می‌دهند. البته همیشه پیشگیری بهتر از درمان است اما برای مشکلات مربوط به لب نیز راه حل‌هایی وجود دارد و شما با مراقبت‌های خاصی می‌توانید سلامت و زیبایی لب‌های خود را بازگردانید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با رایج‌ترین مشکلات مربوط به لب و درمان‌های مفید و موثر برای هرکدام آشنا می‌شوید.

پیری لب‌ها و روش جلوگیری از آن

پوست روی لب نازک‌ترین پوست در تمام بدن است و حتی از پوست اطراف چشم هم نازک‌تر است به همین دلیل لب‌ها حساس‌ترین بخش پوست ما هستند که بیش از بقیه قسمت‌ها در معرض آسیب بوده و نشانه‌های پیری قبل از قسمت‌های دیگر روی لب‌ها پیدا می‌شوند و به صورت چروک روی لب و اطراف لب و کاهش حجم لب‌ها خود را نشان می‌دهند. اما این عوارض تا حد بسیار زیادی قابل پیشگیری است و شما با شروع مراقبت‌های صحیح از لب ر دوران جوانی و میانسالی می‌توانید فراید پیر شدن لب‌ها را به تعویق بیندازید و برای مدت طولانی‌تری لب‌هایی حجیم و زیبا و جوان داشته باشید.

از اسانس‌ها استفاده کنید: همان طور که گفتیم لب‌ها اولین نقطه بدن هستند که نشانه‌های پیری  در آن‌ها مشاهده می‌شود و راه حل اصلی این مساله به تایید کارشناسان زیبایی اضافه کردن اسانس‌های درمانی به برنامه مراقبت از لب‌ها است. اسانس‌هایی مثل اسید هیالورونیک و سرامیدها که رطوبت مورد نیاز پوست را تامین می‌کنند و یک لایه محافظ روی لب تشکیل می‌دهند بهترین گزینه برای این کار هستند و شما کافی است از محصولاتی استفاده کنید که این اسانس‌های مفید را در خود دارند.

از بالم لب حاوی ضدآفتاب استفاده کنید: لب‌ها هم مانند قسمت‌های دیگر پوست در معرض تابش اشعه‌های مضر خورشید قرار می‌گیرند و این اشعه‌ها علاوه بر آثار خطرناکی که دارند باعث پیری لب‌ها نیز می‌شوند. بنابراین ضروری است از بالم لبی استفاده کنید که حاوی فاکتورهای ضدآفتاب باشد و SpF آن حداقل ۱۵ باشد و آن را همراه با ضدآفتاب روزمره خود استفاده کنید سپس در معرض تابش اشعه‌های خورشید قرار بگیرید. استفاده از رژ لب حاوی ضدآفتاب هم می‌تواند برای این منظور مفید باشد.

مشکلات مربوط به لب

از محصولات حاوی آنتی اکسیدان بهره ببرید: با افزایش سن لب‌ها نازک‌تر شده  ورطوبت خود را از دست می‌دهند و بیشتر مستعد خشکی و حتی پوسته پوسته شدن هستند چون تولید کلاژن در لایه‌های زیرین پوست کاهش می‌یابد. علاوه بر این لب‌ها در طول روز در معرض آلودگی‌های محیطی و رادیکال‌هایی آزادی هستند که می‌توانند به آن صدمه بزنند. استفاده از آنتی اکسیدان‌ها با خنثی کردن این رادیکال‌های آزاد در جلوگیری از پیری لب‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند. اما با استفاده کردن از بالم لبی که حاوی ویتامین‌های A، B5، C و E باشد علاوه بر تحریک پوست به تولید کلاژن و جوانسازی آن، آنتی اکسیدان‌های ضروری آن نیز تامین می‌شود.

لب‌ها را چروک نکنید: غنچه کردن لب‌ها باعث ایجاد چروک در سطح لب شده و فرآیند پیری لب را تسریع می‌کند به همین دلیل لازم است برای جلوگیری از پیر شدن لب‌ها تا حد ممکن از غنچه کردن و چروک کردن لب‌ها اجتناب کنید. عاداتی مثل سیگار کشیدن، نوشیدن مایعات با نی و هر کار دیگری را که با غنچه شدن لب‌ها همراه است ترک کنید تا لب‌هایتان چروک و پیر نشود. همچنین توصیه می‌کنیم از بالم لبی که حاوی نعناع، دارچین و ترکیبات تحریک کننده مثل منتول باشد استفاده نکنید چون فرآیند خشکی لب را تسریع کرده و باعث پیری زودرس لب‌های شما می‌شوند.

مشکلات مربوط به لب

خشکی لب، یکی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به لب

خشکی لب یکی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به لب است که همه ما آن را تجربه کرده‌ایم. این مشکل می‌تواند علل مختلفی داشته باشد اما بهتر است بدانید که علت اصلی خشک شدن لب‌ها لیس زدن آن‌ها است. لیسیدن لب‌ها باعث می‌شود بزاق دهان روی آن باقی مانده و خشک شود و این ماده باعث تحریک و خشکی لب خواهد شد. پس در اولین گام سعی کنید این عادت را ترک کنید و لب‌های خود را نلیسید تا مشکلات مربوط به لب کاهش یابد. پس از آن با تغییر در عادات و سبک زندگی و مراقبت درست از لب‌ها می‌توانید خشکی لب را به طور کامل درمان کرده و لب‌هایی صاف و زیبا داشته باشید.

آب کافی مصرف کنید: حتما در فیلم‌ها دیده‌اید کسانی که در بیابان گرفتار شده‌اند لب‌های خشک و پوسته پوسته دارند، وقتی بدن شما آب کافی نداشته باشد اولین نشانه‌های آن روی لب‌ها مشخص می‌شود و به صورت خشکی لب خود را نشان می‌دهد. بنابراین اگر به خشکی لب مبتلا هستید قبل از هر کاری به بدن خود آب کافی برسانید. روزانه حداقل ۸ لیوان آب مصرف کنید و اگر در محیطی گرم و خشک زندگی یا فعالیت می‌کنید این مقدار را افزایش دهید.

مصرف نمک را محدود کنید: ممکن است شما آب کافی مصرف کنید اما باز هم به خشکی لب مبتلا باشید. این مشکل می‌تواند به دلیل وجود نمک زیاد در غذاهای شما باشد که باعث شور شدن بزاق می‌شود و این بزاق شور روی لب‌های شما می‌نشیند و آن‌ها را خشک می‌کند. مقدار استاندارد مصرف نمک بین ۱۵۰۰ تا ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز است پس سعی کنید از این میزان بیشتر  نمک مصرف نکنید و مصرف فست فود و غذاهای شور را به حداقل برسانید.

لب‌ها را لایه برداری کنید: پس از درمان از درون نوبت به درمان از بیرون می‌رسد. گاهی علت خشکی لب‌ها عوامل محیطی مثل سرما و خشکی محیط است و در این شرایط لازم است که قبل از هر کاری پوسته‌های خشک روی لب‌ها جدا شود. برای این کار باید از اسکراب لب استفاده کنید، کمی عسل را با کمی شکر مخلوط کرده و روی لب‌ها بمالید و ماساژ دهید و آبکشی کنید تا پوسته‌های خشک شده روی لب جدا شود و سطح لب نرم و مرطوب گردد.

مشکلات مربوط به لب

هرشب لب‌ها را مرطوب کنید: پس از لایه برداری کردن لب‌ها باید رطوبت روی آن را حفظ کنید. این کار با استفاده از مرطوب کننده و بالم لب میسر است. هر شب بعد از مسواک زدن کمی بالم لب مرطوب کننده (از وازلین استفاده نکنید) روی لب‌های خود بزنید و به رختخواب بروید. این کار را بعد از لایه برداری کردن لب هم انجام دهید چون تا لایه جدید روی لب خشک نشود و نرم و مرطوب باقی بماند.

از دهان شویه‌های حاوی الکل استفاده نکنید: یکی از علل خشکی لب‌ها که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد استفاده از دهان شویه‌های حاوی الکل است. الکل اثر خشک کننده روی لب‌ها دارد و تماس آن با لب‌ها می‌تواند باعث خشکی شدید لب شود. پس اگر از دهان شویه استفاده می‌کنید حتما به ترکیبات آن توجه کرده و دقت کنید که فاقد الکل باشد، پس از این کار هم لب‌ها را آبکشی کرده و بالم لب بزنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)