مشکلات متداول پا مواردی هستند که فرد ممکن است در طول زندگی خود با آن‌ها برخورد کنند، بعضی از آن‌ها جنبه ارثی دارند و بعضی دیگر در اثر عواملی دیگر ایجادشده‌اند. این مشکل می‌توانند زندگی روزانه فرد را در کوتاه‌مدت و گاهی در مواردی مثل صافی کف پا در تمام عمر تحت شعاع قرار دهند. در این مقاله به بررسی این مشکلات و در صورت امکان راه‌حل‌هایی برای کنترل این مشکلات متداول پا می‌پردازیم.

عفونت قارچی ناخن از مشکلات متداول پا

قارچ‌های کوچک می‌توانند از طریق یک شکاف یا شکسته شدن در ناخن ایجاد شوند که باعث عفونت، ضخیم و شکننده شدن ناخن‌ها می‌شوند. قارچ‌ها که در مکان‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند، می‌توانند به افرادی که به مقدار زیادی شنا می‌کنند و یا پاهایی که عرق می‌کند گسترش یابد. عفونت به‌خودی‌خود از بین نخواهد رفت و درمان آن سخت خواهد بود. کرم‌هایی که روی ناخن قرار می‌گیرند ممکن است به موارد خفیف عفونت کمک کند. قرص‌های ضد قارچی یا عمل جراحی برای برداشتن ناخن، بهترین راه برای پاک کردن عفونت‌های شدید را ارائه می‌دهند.

اجتناب از پوشیدن صندل‌های نامناسب

آیا گوشت اضافه، انگشت بزرگ‌پا شمارا اذیت می‌کند؟ پاهای خود را شاد و سالم نگهدارید، علائم مشکلات پاها، علائم شایع و آنچه می‌توانید برای درمان آن‌ها انجام دهید را یاد بگیرید.

غضروف اضافی

 این برآمدگی استخوانی انگشت بزرگ‌پا باعث انحراف آن به سمت انگشتان دیگر می‌شود. این انحراف انگشت پا و درد آن ممکن است به علت فشار و یا آرتریت باشد که ممکن است به پینه بستن آن منجر شود. عمل جراحی و یا پوشیدن کفش‌های سفارشی می‌تواند به کم کردن درد استخوان پا کمک کند. همچنین از کفش‌های پاشنه‌بلند استفاده نکنید.

گوشت اضافه و پینه پا

اصطکاک و یا فشار باعث این مناطق ضخیم، سخت و مرده پوست می‌شود. گوشت اضافه به شکل مخروطی و از جنس پوست می‌باشد، معمولاً در نقاطی که کفش‌ها و یا استخوان‌ها فشار می‌آورند ایجاد می‌شود. پینه تمایل به گسترش بیشتر دارد و می‌تواند در هر نقطه بر روی پوست ظاهر شود. کرم‌های پوستی می‌تواند به کاهش این بیماری‌ها کمک کنند. پزشک شما می‌تواند با انجام عمل جراحی پوسیدگی را ترمیم کند. شما همچنین می‌توانید از داروهایی استفاده کنید که می‌توانند پینه‌ها را حذف کنند.

نقرس

این بیماری نوعی آرتریت است که سبب درد ناگهانی، قرمزی، تورم و سفتی پا ایجاد می‌شود. این معمولاً روی مفصل انگشت بزرگ‌پا تأثیر می‌گذارد اما می‌تواند در پا، مچ پا یا زانو ظاهر شود. نقرس به علت وجود بیش‌ازحد اسید اوریک (UA) در بدن شما ایجاد می‌شود که می‌تواند کریستال‌های سوزنی مانند مفاصل را تشکیل دهد. حملات می‌تواند روزها یا هفته‌ها ادامه یابد. شما می‌توانید آن را با داروهایی ضدالتهاب (درد، قرمزی و تورم) یا داروهای کاهش NA درمان کنید. برخی از تغییرات رژیم غذایی نیز باعث کاهش اسید اوریک می‌شوند.

نقرس یکی از مشکلات متداول پا

زگیل پایدار

این زائده‌های سخت بر روی کف پا ایجاد می‌شوند. هنگامی‌که پوست شما پاره می‌شود این ویروس‌ها از طریق این شکاف وارد بدن شما می‌شود. آن‌ها می‌توانند از طریق تماس پوست به پوست یا در مکان‌هایی مانند استخرهای عمومی و دوش گسترش پیدا کنند. زگیل‌ها بی‌ضرر هستند، بنابراین شما مجبور نیستید آن‌ها را درمان کنید. بااین‌حال در بسیاری از موارد بسیار دشوار است که آن‌ها نادیده گرفته شوند. شما می‌توانید برای خلاص شدن از شر آن‌ها از سالیسیلیک اسید استفاده کنید؛ اما برای موارد شدیدتر سوزاندن، انجماد، لیزر درمانی و جراحی برای حذف آن‌ها بهترین کار است.

بیماری اتلیت

این عفونت قارچی می‌تواند سبب پوسته‌شدن پوست، قرمزی، خارش، سوزش و گاهی زخم شود. این بیماری مسری است که با تماس مستقیم یا راه رفتن پابرهنه در مکان‌هایی مانند اتاق یا استخرها، به دیگران سرایت پیدا می‌کند. همچنین قارچ‌ها در کفش‌ها رشد می‌کنند، به‌خصوص آن‌هایی که فاقد جریان هوا هستند.

بیماری همیتی

هنگامی‌که عضلات پا در اطراف مفاصل از تعادل خارج می‌شوند، می‌توانند مشکلات دردناک ایجاد کنند. همیتی عموماً بر روی انگشت‌های دوم، سوم یا چهارم در مفصل میانی ایجاد می‌شود. این شرایط گاهی اوقات در همه‌ی خانواده وجود دارد. خطرات دیگر، کفش تنگ یا آسیب‌های قدیمی انگشت پا می‌باشد. کفش‌های خوب با فضای مناسب می‌توانند کمک بسیاری را به پا انجام دهند.

انواع مشکلات متداول پا

اینگرون انگشت پا

به نظر می‌رسد که این مورد فقط نفوذ ناخن در گوشت باشد. این مشکل می‌تواند باعث درد، قرمزی، تورم و عفونت شود. شما با کوتاه کردن بیش‌ازاندازه و نامرتب ناخن‌ها و پوشیدن کفش‌های تنگ به این مشکل گرفتار می‌شوید.

صافی کف پا

این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که پای شما به‌طور کامل به کف زمین چسبیده باشد؛ که ممکن است به علت موارد مراقبتی و یا آرتریت  ایجاد شود. اکثر مردم این مشکل را ندارند گرچه افزایش وزن، کفش‌های نامناسب و یا ایستادن زیاد می‌تواند باعث درد در پاها می شود. تمرینات تقویت‌کننده پا و کفش‌های مناسب می‌توانند به کنترل این مشکل که یکی از مشکلات متداول پا است، کمک کنند.

منبع: Webmed
این مقاله توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه و تالیف شده است.