با این روش به سادگی و بدون خطا نوع پوست خود را مشخص کنید


تشخیص نوع پوست

کارشناسان زیبایی و متخصصان پوست همیشه توصیه می‌کنند که با پوست خود متناسب با نوع آن رفتار کنید. اما نوع پوست شما چیست؟ چرب یا خشک؟ مسلما انواع پوست محدود به این دو نوع نمی‌شوند اما میزان تولید چربی پوست نقش مهمی در دسته بندی آن دارد. در هر صورت در کنار پوست‌های چرب و خشک، پوست‌ مختلط، مستعد جوش، پوست حساس و پوست نرمال دسته بندی‌های کلی انواع پوست را تشکیل می‌دهند. هر پوستی نیاز به رفتاری خاص و استفاده از مواد خاص برای مراقبت دارد و قبل از این که هرگونه درمان پوست را آغاز کنید باید نوع پوست خود را مشخص کنید. با مطالعه این مقاله خواهید توانست به سادگی و بدون خطا نوع پوست خود را مشخص کنید.

آماده کردن پوست

هر گونه آرایش را پاک کنید: برای مشخص کردن نوع پوست باید پوست شما پاک و تمیز باشد پس ابتدا با پاک کننده آرایش همه آرایش را از قسمت‌های مختلف صورت پاک کنید. این کار چربی‌ها و مواد آلاینده را نیز از سطح پوست پاک می‌کند و کمک می‌کند تا بدون خطا جنس پوست خود را مشخص کنید.

صورت خود را بشویید: صورت خود را با آب گرم خیس کنید سپس مقداری از پاک کننده صورت را روی کف دست بریزید و با نوک انگشتان خود از این ماده برداشته و با آن صورت خود را ماساژ دهید تا کاملا مطمئن شوید که همه قسمت‌های پوست را پوشش داده‌اید. سپس با آب سرد یا ولرک به طور کامل صورت را آبکشی کنید. از شستن بیش از حد پوست خودداری کنید چون این کار پوست را خشک می‌کند و ممکن است نتیجه آزمایش شما دچار خطا شود. در انتها صورت خود را با حوله تمیز به آرامی خشک کنید، حوله را روی پوست بگذارید و بردارید و آن را نکشید چون این کار به پوست آسیب می‌زند.

چند دقیقه صبر کنید: در زمانی که می‌خواهید نوع پوست را مشخص کنید هیچ گونه ماده اعم از مرطوب کننده، درمان آکنه روی پوست نزنید و از دست زدن به پوست هم خودداری کنید.

تست مشخص کردن نوع پوست

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم

توجه کنید که پوست خود را چطور حس می‌کنید:

حال که پوست خود را برای این کار آماده کردید توجه کنید که پوست شما چه حسی دارد. اگر در پوست خود احساس خشکی و کشیدگی کردید پوست شما خشک است اما اگر در پوست خود احساس تمیزی و راحتی داشتید پوست شما چرب است. اگر در قسمت پیشانی و بینی احساس راحتی داشتید اما در گونه‌ها کشیدگی حس کردید پوست مختلط دارید.

اگر پوست شما حساس باشد پس از شستن آن قرمز خواهد شد و اگر به شوینده خاص حساسیت داشته باشید ممکن است دچار التهاب و خارش هم بشود. اما اگر هیچ یک از حالات فوق را احساس نکردید پوست معمولی و نرمال دارید.

در آینه نگاه کنید:

اگر روی پوست خود نقاط و لکه‌های قرمز مشاهده کردید احتمالا پوست خشک یا حساس دارید. اما اگر پوست شما در تمام نقاط براق به نظر می‌رسد چرب است و اگر فقط در پیشانی و بینی براق باشد مختلط است.

اندازه روزنه‌های پوست را بررسی کنید:

اگر پوست شما معمولی باشد روزنه‌های پوست قابل دیدن هستند اما بزرگ نیستند. کمی عقب بایستید، اگر هنوز روزنه‌ها در همه جای پوست قابل دیدن هستند پوست شما چرب است اما اگر تنها در بعضی نقاط قابل دیدن باشند پوست شما مختلط است. پوست مختلط در واقع ترکیبی از پوست چرب و معمولی یا چرب و خشک است.

پوست خود را بکشید:

اگر پس از کشیدن پوست خطوط به وجود آمده روی آن مشخص باشد پوست شما خشک است اما پوست چرب هنگام کشیده شدن و لمس شدن نرم و انعطاف پذیر است.

یک دستمال کاغذی روی پوست خود بمالید:

چند ساعت پس از شستن صورت خود صبر کنید، یک دستمال کاغذی بردارید و روی پیشانی و بینی خود فشار دهید. سپس دستمال کاغذی را جلوی نور بگیرید، اگر لکه چربی روی آن مشاهده شد یعنی پوست شما چرب یا مختلط است.

از پزشک پوست خود مشورت بخواهید:

اگر با روش‌های فوق نتوانستید نوع پوست خود را به درستی تشخیص دهید بهتر است با پزشک پوست خود مشورت کنید. او با پرسیدن سوالاتی درباره پوست شما نوع آن را مشخص می‌کند و می‌تواند دستورات لازم و محصولات مناسب برای نگهداری و زیبایی پوست را برای شما تجویز کند.

مراقبت از انواع پوست

برای پوست خشک، از مرطوب کننده زیاد استفاده کنید:

از یک نوع مرطوب کننده بدون بو و قوی مرتب روی پوست استفاده کنید. در شستن پوست در حمام زیاده‌روی نکنید و از شوینده‌های غیرصابونی به همراه آب ولرم و نه داغ استفاده کنید. پوست خشک مستعد التهاب و ورم پوستی است، اگر دچار این حالت شدید از کرم‌ها و پمادهای هیدروکورتیزون کمک بگیرید.

برای پوست چرب، هر صبح و شب آن را پاک کنید:

با یک پاک کننده ملایم و آب ولرم صبح و شب به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه پوست را ماساژ داده و پاک کنید. اگر مستعد جوش هستید از موادی مثل بنزوئیل پراکساید اسید سالیسیلیک و اسید گلیکولیک برای درمان آن کمک بگیرید اما قبل از هرگونه درمان با پزشک خود مشورت کنید. توجه کنید که پوست‌های چرب هم به مرطوب کننده نیاز دارند فقط باید از نوع بدون چربی آن استفاده کنید.

برای پوست مختلط از درمان‌های متعادل کمک بگیرید:

برای مراقبت از این نوع پوست از درمان‌های متعادل مثل شوینده‌های ملایم، مرطوب کننده بدون چربی و فاقد مواد شیمیایی قوی استفاده کنید. برای مرطوب کردن پوست به تغذیه خود نیز توجه کنید و مواد حاوی روغن امگا۳ مثل ماهی‌ها و دانه‌های روغنی بیشتر مصرف کنید.

برای پوست حساس یا مستعد جوش از مواد مناسب استفاده کنید:

با این نوع پوست باید با احتیاط بیشتری رفتار کنید و از شوینده‌های غیرصابونی ملایم و فاقد عطر و مواد شیمیایی استفاده کنید تا پوست دچار التهاب نشود. پوست را مرتب مرطوب کنید و قبل از خرید محصولات جدید حتما آن‌ها را در قسمتی از پوست مثلا پشت گوش تست کنید و یک شب صبر کنید تا اثر آن را مشاهده کنید.

آب کافی بنوشید:

اگر پوستی صاف، سالم و شاداب می‌خواهید باید آب زیاد مصرف کنید. اگر بدن شما کم آب شود سبوم بیشتری ترشح خواهد کرد تا این کمبود را جبران کند و این مساله باعث آسیب و ایجاد آکنه خواهد شد. اما با نوشیدن آب کافی می‌توانید جلوی بسیاری از مشکلات پوستی را بگیرید و چهره‌ای زیبا، شاداب و جوان داشته باشید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)