وقتی به مرتب کردن وسایل خانه و نگهداری آنها به صورت سازماندهی شده فکر می‌کنید فکرهای زیادی به سرتان می‌زند گذشته از اینکه هدف شما از این امر مینیمال شدن یا ایجاد فضاهای اضافی و یا خلاص شدن از شر وسایل کهنه و به درد نخور باشد، ما به شما ۱۰ راه حل قطعی برای منظم کردن وسایل خانه یاد خواهیم داد  که به شما کمک خواهد کرد که هم دور و برتان را خلوت کنید و هم به خانه و وسایل آن نظم و ترتیب دهید.

مرتب کردن وسایل در کمد مواد غذایی خشک مرتب کردن کمد مواد غذایی خشک

قرار دادن مواد غذایی با عجله یعنی این که مواد غذایی در محل مناسب خود نیستند. اقلام کوچکتر به سمت عقب قفسه رفته و از دید پنهان می‌شوند و ممکن است متوجه نشوید که سه بسته بیسکویت کراکر را قبلا باز کرده و کنار گذاشتید. مواد غذایی مشابه را با همدیگر طبقه بندی و نگهداری کنید، آنها را در قفسه شربت خانه تان در گروه بندی مشابه، مثل فروشگاه‌های مواد غذایی نگهداری کنید. به این صورت شما مواد غذایی مشابه را کنار یکدیگر قرار داده و لیستی از مواد غذایی را به شما نشان می‌دهد و شما به هنگام تهیه لیست خرید راحت خواهید بود چون با نگاهی به داشته‌ها، مواد مورد نیاز را لیست خواهید کرد. کیسه‌های باز را ببندید، بسته بندی مواد مشابه را یکی کنید و اگر کمی از آن باقی مانده باشد، آن را به یک ظرف کوچکتر انتقال دهید تا فضاهای خالی مدیریت شود. جعبه‌های مربع یا مستطیل، شیشه‌های گرد را به ردیف قرار داده و قوطی‌های در پیچ دار  را طبقه‌ بندی کرده و در یک جا قرار دهید، بنابراین شما می‌توانید برچسب‌ها را بخوانید و با یک نگاه متوجه شوید که در هر کدام چه چیزی است. بسته های کوچک مانند ادویه یا سبزیجات خشک یا بسته‌های تکی را در یک سبد مخصوص قرار دهید، یا در ظروف نگهدارنده غذا، بدین ترتیب شما می‌توانید آنها را به راحتی پیدا کنید.

مرتب کردن وسایل و اقلام فریزر و یخچالمرتب کردن وسایل فریزر و یخچال

وقت آن رسیده که به مرتب کردن وسایل و قفسه‌های یخچال بپردازید، چیزهای موجود در آن را جابجا کنید و هر نوع مواد غذایی غیر قابل شناسایی را دور بیندازید. یک قفسه را برای باقیمانده مواد غذایی تعیین کنید به این ترتیب شما با دیدن آن به خاطر خواهید آورد چه ماده غذایی در یخچال موجود است بنابراین قبل از اینکه خراب شود، آن را مصرف خواهید کرد. سعی کنید این ترفندها را برای جلوگیری از هدر رفتن مواد غذایی استفاده کنید: قفسه‌ها را با کشوها تعویض کنید، مواد تازه را از کشوها به داخل یک قفسه جابجا کنید و بطری‌ها و شیشه‌ها را در کشوها قرار دهید. به این روش، شما مواد غذایی تازه را در مرکز قفسه خواهید دید و به یاد می‌آورید که باید آنها را مصرف کنید. چاشنی‌های درست شده، مارینادهای چسبناک و شیشه‌های ژله را در یک فویل پیمانه فر نگه دارید تا از ریختن مواد جلوگیری کنید. از سطل‌های کوچک برای ذخیره چیزهایی که قرار است با هم استفاده شوند، یکجا نگه دارید یعنی هر چیزی که برای درست کردن ساندویچ نیاز دارید (سطلهای کوچک ماست به این منظور خیلی خوب هستند). به این ترتیب به جای اینکه یک دسته ظرف را بیرون بکشید، تنها یک ظرف را از یخچال در می‌آورید. تا موقعی که کار شما با بیرون فریزر تمام نشده، کار به پایان نرسیده است که این شامل یادداشت‌های روی در یخچال یا کیسه‌ها و یا وسایلی است که بالای یخچال یا فریزر می‌گذارید.

مرتب کردن وسایل و لوازم کشوهامرتب کردن وسایل کشو

کارتهای تخفیف منقضی شده، شارژرها و بسته‌های خالی آدامس همینطور توی کشو روی هم تلنبار شده‌اند بنابراین جای تعجب نیست که نمی‌توانید چیزی را که نیاز دارید، به راحتی و بدون دردسر پیدا کنید. هر کاغذی را که نیاز دارید، در سطل زباله بیندازید، کابلهای شارژ و USB را در جعبه‌های فلزی کوچک مخصوص آدامس نعنایی یا شکلات نگهداری کنید (فراموش نکنید که آنها را پیچانده و با بستی کوچک محکم نگه دارید تا از پیچ خوردن آنها در هم جلوگیری کنید). نظم دهنده کشو را در کشو بگذارید تا منظم کردن وسایل کشو به راحتی انجام گیرد و به نظم و ترتیب قطعات کوچک کمک می‌کند، سعی کنید از جعبه‌های در دار یا ظروف نگهدارنده غذای پلاستیکی استفاده کنید. اگر چه ظروف مربعی برای پر کردن فضاها بهترین چیز هستند اما سطلهای کوچک یا حتی جعبه مقوایی تخم مرغ نیز می‌تواند مفید باشد. مطمئن شوید که یک فضا برای باتری‌ها، شمعهای تولد، نوارهای پلاستیکی، گیره کاغذ، ابزار بست پیچی کوچک برای دور دوشاخه‌ها و یا دور کیسه‌ها و یا ابزاری که همیشه مورد استفاده هستند و به درد بخور هستند مانند یک پیچ گوشتی کوچک و جمع و جور برای باز کردن اجزا باتری.

مرتب کردن کیف از اقلام غیر ضروریمرتب کردن کیف

برای مرتب کردن وسایل و نظم و ترتیب دادن به کیف باید چند چیز را انجام دهید. یادداشت‌هایی که دیگر نیازی به آنها ندارید و یا لیست خرید که قبلا انجام شده، انواع قبض خرید و سایر چیزهایی که در کیف شما جا اشغال کرده و باعث بهم ریختگی آن می‌شود را دور بیندازید. آشغالها را دور بریزید، سکه‌ها را از گوشه و کنار کیف جمع آوری کرده و یکجا جمع کنید، یک کیف کوچک پارچه‌ای را برای این مورد پیشنهاد خوبی است. هر چیزی که لازم نیست حمل کنید مثل یک خودکار بدون جوهر یا برق لب یا سایه‌ای که دوست ندارید را از داخل کیف بردارید. تصمیم بگیرید که هر محفظه‌ای مخصوص چه چیزی باشد و وسایل مورد نظر را در آن بخش قرار دهید. مطمئن شوید که هر چیزی را در جای مخصوص خود قرار دهید. اگر تعداد جیبهای کیف دستی شما خیلی کم است می‌توانید از کیف لوازم آرایش یا کیفهای پارچه‌ای کوچک زیپ دارد برای مرتب کردن و نگهداری چیزهایی مانند آدامس‌ها، خوشبوکننده‌های دهان، خودکار و کاغذ یا عینک و دسته کلید استفاده کنید. صورتحسابها را در کیف پول قرار دهید و کارتهای اعتباری را در بخش مخصوص کارت اعتباری قرار داده یا از کیف مخصوص کارت اعتباری استفاده کنید اگر چه قرار دادن آنها در کیف پول و در بخش مخصوص خود بهتر است. احتمالا شما نیز ایده‌های جالبی برای مرتب کردن کیف دستی و وسایل و اقلام آن دارید.

مرتب کردن وسایل و مرتب کردن کمد حوله و رختخوابمرتب کردن کمد رختخواب

مرتب کردن قفسه‌های کمد رختخواب، پیدا کردن یک مجموعه هماهنگ از پارچه و ملحفه را آسانتر می‌کند. پارچه‌ها را داخل یک بالش بگذارید که کل آنها را با هم یکجا داشته باشید. همه حوله‌ها یا پتوهایی را که کثیف هستند را رول کنید و حوله‌های دست را با حوله‌های حمام جداگانه دسته بندی کنید. ملحفه‌های مربوط به مهمانها را در یک بخش خاص قرار دهید. یک چهار پایه برای نگهداری وسایل قفسه‌های کمد رختخواب لازم است به این صورت شما می‌توانید بدون هیچ زحمت و دردسری به قفسه‌های بالا نیز دسترسی داشته باشید به جای اینکه همه چیز را به هم بریزید. لوسیون‌ها، شامپوها، صابونها و شامپوهای بدن را در یک سطل پلاستیکی قرار دهید تا از واژگون شدن آنها جلوگیری کنید، به علاوه اگر نشت کنند، تمیز کردن آنها راحت‌تر است. با خارج کردن وسایل از بسته بندی و دور انداختن بسته بندی آنها، از فضای کابینت حمام استفاده مفید کنید. اقلام کوچک آرایشی را در جعبه‌های کادو قرار دهید.

مرتب کردن وسایل کمد مرتب کردن کمد

در میان آن همه کیف و کت و چتر همین که در کمد بسته می شود، شانس بزرگی می‌آورید. کمد را مرتب کنید و به وسیله تغییر جای کتها، کمد را تمیز و مرتب کنید. کتها و ژاکتهایی را که در این موقع سال استفاده می‌کنید، جلو بگذارید و آنهایی را که در فصلهای دیگر سال استفاده می‌کنید، به سمت عقب بگذارید. کفشها را جفت کنید تا مطمئن شوید که لنگه‌های آن با هم مطابق هستند سپس آنها را در یک نظم دهنده کفش نگهداری کنید. نظم دهنده کفش در چند نوع و در سایتهای مختلف اینترنتی به راحتی پیدا می‌شود. چند تا چتر را در کمد نگه دارید اما یادتان باشد که بعضی از آنها را نیز در ماشین نگه دارید تا به هنگام پیاده شدن از ماشین از آنها استفاده کنید. کیفهای دستی قابل استفاده را درون یک کیسه قرار دهید. حواستان باشد موقع قرار دادن آنها در کیسه، آنها را طوری تا نکنید که خط روی بدنه یا دسته آنها بیفتد و مهم نیست که بزرگ یا کوچک هستند بهر حال باید طوری آنها را قرار دهید که دوباره قابل استفاده باشند. اگر درب کمد شما به راحتی بسته می‌شود از فضاهای پشت در غفلت نکنید، شما می‌توانید یک وسیله نظم دهنده برای روسری و شال یا کمربند استفاده کنید و یا یک جا جورابی را به آن متصل کنید.

مرتب کردن وسایل کتابخانه و منظم کردن کتابهامرتب کردن وسایل خانه

حتما تعجب می‌کنید که چگونه می‌توان قفسه کتابها و مجلات و سایر اقلام فرهنگی را باعث نامرتب و شلخته به نظر رسیدن فضای خانه می‌شود به سرعت مرتب و سازماندهی کرد. یک لحظه به طور هدفمند به قفسه‌ها نگاهی انداخته و آنها را مرتب کنید. برای مرتب کردن وسایل جاکتابی به این ترتیب عمل کنید که قاب عکسها، مجله‌ها و روزنامه‌ها را در قسمت عقب قفسه‌های کتاب قرار دهید و کتابها را جلوی قفسه بگذارید، به این ترتیب هم قفسه‌ها با وجود کتابها در قسمت جلو گرد و خاک نمی‌گیرند و هم ظاهر آنها مرتب تر به نظر می‌رسد.

مرتب کردن وسایل و خلوت کردن میز عسلی اتاق نشیمنمرتب کردن وسایل خانه

بین کنترلهای تلویزیون و دستگاه‌های دیگر و هر چیزی که روی میز عسلی فضا اشغال می‌کند می‌توانید یک نظم و ترتیب ایجاد کنید. با اضافه کردن یک یا دو سینی به میز از ریختن وسایل اضافی روی میز جلوگیری می‌شود. مجله‌ها و همه وسایل اضافی را که روی میز تلنبار شده‌اند را بردارید و آنها را در جای مخصوص خود قرار دهید.

مرتب کردن وسایل میز کنار تختخوابمرتب کردن وسایل خانه

مرتب کردن میز کنار تخت باعث می‌شود که آشفتگی شما کمتر شده و خواب راحت‌تری داشته باشید. تا موقعی که میز کنار تخت خود را مرتب نکرده‌اید، نخوابید. مرتب کردن آن را به این صورت انجام دهید که تمام وسایل و اقلام اضافی موجود در روی آن را به اتاق نشیمن منتقل کنید. اگر خودتان را خسته تر از آن می‌دانید که با خواندن به خواب روید و نیازی به اقلام خواندنی ندارید، آنها را به اتاق نشیمن یا هر جایی که برای آنها در نظر گرفته‌اید انتقال دهید و یا آنها را در جایی قرار دهید که راحت روی مبل یا نیمکت نشسته و آنها را بخوانید. روی میز را مرتب کنید به این صورت که اگر فضای ذخیره سازی شما کوچک است، سعی کنید که سبدی را زیر تخت برای نگهداری وسایلی مانند چراغ قوه برای روزهایی که برق قطع می‌شود، استفاده کنید. از یک جعبه تزئینی برای قرار دادن روی میز تختخواب برای نگهداری وسایلی مانند لوسیون دست یا چیزهای در دسترسی مانند خودکار و یا کاغذ یاداشت استفاده کنید.

مرتب کردن وسایل کابینت حماممرتب کردن وسایل خانه

آیا پایین کابینت حمام نرم کننده مو ریخته است؟ یک دقیقه وقت بگذارید و همه اقلام درون آن را مرتب کنید. از همان کیفهای آرایشی که قبلا گفته بودیم برای نگهداری مواد آرایشی استفاده کنید. شما می توانید یکی را برای آرایش معمول روزانه استفاده کنید و دیگری را برای موادی که در شب استفاده کنید در نظر بگیرید. مواد آرایشی تاریخ مصرف گذشته، پنکیک‌های شکسته، ریمل‌های قدیمی و هر چیزی را که واقعا نمی‌خواهید استفاده کنید، دور بیندازید. برسهای مو و شانه‌ها را تمیز کنید، از یک تکه نوار برای برداشتن موهای به جای مانده روی دهنه سشوار استفاده کنید. محصولات حالت دهنده کرمی را در صورتی که مقدار کمی از آنها در تیوب نگهدارنده، باقی مانده باشد، دور بریزید و نازلهای اسپری‌های مو را تمیز کنید. سازماندهی و مرتب کردن وسایل کمد حمام اصلا مشکل نیست شما می‌توانید به راحتی در حین استفاده روزمره از وسایل درون آن، آن را مرتب و تمیز کنید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست