اگر نگاهی به کیف و کمد لوازم آرایشی خود بیندازید خواهید دید در این مجموعه چیزهایی وجود دارد که هرگز استفاده نمی‌کنید و تنها جای اضافی در کمد شما اشغال کرده‌اند. مرتب کردن لوازم آرایشی یکی از اصول اولیه برای داشتن آرایش مناسب، سالم و کامل است که در چهار گام انجام می‌شود. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با چهار گام برای مرتب کردن لوازم آرایشی آشنا می‌شوید که به شما در صرفه‌جویی در هزینه‌های لوازم آرایش و حذف لوازم غیرضروری و بی‌استفاده و مهم‌تر از هم ایجاد فضای بیشتر و مرتب‌تر در محیط زندگی کمک خواهد کرد.

شاید فکر کنید محصولات آرایشی اضافی که در کمد یا جعبه لوازم آرایش خود دارید هزینه چندانی برای شما نداشته‌اند و ممکن است زمانی به درد بخورند اما مطالعات نشان داده است زنان آمریکایی که بین ۳۰ تا ۴۹ سال دارند سالانه ۱۲۰۰ دلار خرج لوازم آرایشی خود می‌کنند که این هزینه ممکن است در کشور ما بیشتر هم باشد. در این زمان است که مرتب کردن لوازم آرایشی و حذف محصولات بدون استفاده و برنامه ریزی درست و اصولمند برای خرید لوازم جدید می‌تواند به کمک شما بیاید و هزینه‌های سالانه شما را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. مرتب کردن لوازم آرایشی در نگاه اول غیرضروری و بدون تاثیر به نظر برسد اما اگر این کار را انجام دهید خواهید دید که برنامه آرایش روزمره شما هم قاعده‌مند و دقیق خواهد شد و دیگر از هزینه‌های اضافی و محصولات بی‌استفاده خبری نخواهد بود.

مرتب کردن لوازم آرایشی

کیفیت و ارزش لوازم آرایشی و بهداشتی تنها با قیمت آن مشخص نمی‌شود بلکه دو فاکتور میزان استفاده و قیمت است که ارزش آن را تعیین می‌کنند مثلا اگر یک کرم پودر صدهزار تومانی را به مدت ۱۰ ماه تا تمام شدن کامل آن استفاده می‌کنید هزینه هرماه استفاده از آن ده هزار تومان است پس شما باید این دو فاکتور را در نظر بگیرید و انتخاب خود را هوشمندانه‌تر انجام دهید. با دنبال کردن این چهار گام مهم شما به هدف خود که مصرف کمتر لوازم آرایشی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها در عین داشتن آرایش کامل و جذاب است خواهید رسید.

مرتب کردن لوازم آرایشی

گام اول: تمیز کردن کمد لوازم آرایشی

همه کشوها، قفسه‌ها، جعبه‌ها و کابینت‌هایی را که لوازم آرایشی خود را در آن می‌گذارید خالی کنید و روی زمین بریزید. هر کدام را یکی یکی بردارید و بر اساس گروه‌های زیر دسته بندی کنید:

۱- چیزهایی که برای موقعیت‌های خاص استفاده می شوند: محصولات نسبتا لاکچری که در مهمانی‌ها و عروسی‌ها استفاده می‌کنید مثل خط چشم مایعی که شما را به ستاره‌های سینما شبیه می‌کند و برای استفاده روزمره مناسب نیست.

۲- چیزهایی که روزمره استفاده می‌کنید: این لوازم آرایشی برای هر شرایطی مناسب هستند و زیبایی روزمره شما را می‌سازند مثل یک ریمل ساده و یا رژ لب کالباسی روزمره.

۳- چیزهایی که هرگز استفاده نمی‌کنید یا تاریخ مصرف آن‌ها گذشته است: شما به دلایلی این محصولات را خریده‌اید اما دیگر هرگز از آن‌ها استفاده نکرده‌اید.

۴- چیزهایی که استفاده از آن‌ها به شرایط خاصی بستگی دارد: پس از مرتب کردن همه چیز ممکن است به چیزهایی بربخورید که اصلا از وجود آن‌ها خبر نداشته‌اید (یا فراموش کرده بودید) که باید در مورد آن‌ها تصمیم بگیرید.

۵- چیزهای تکراری: با بررسی لوازم آرایشی خود احتمالا با چیزهایی مواجه خواهید شد که شبیه به هم هستند مثلا بیش از دو عد رژ لب به رنگ آلبالویی یا چند خط چشم مشکی مشابه مواجه خواهید شد.

مرتب کردن لوازم آرایشی

گام دوم: تست کردن لوازم آرایشی

پس از دسته بندی لوازم آرایشی هر دسته را به این شکل بررسی کنید:

۱- چیزهایی که برای موقعیت‌های خاص استفاده می شوند:  به هر کدام از محصولات این دسته نگاه کنید و فکر کنید چه چرا آن را دوست دارید و استفاده از آن چه حسی به شما می‌دهد. این حس را یادداشت کنید، پس از بررسی همه دسته می‌توانید به یک جمع بندی برسید و بدانید که دقیقا چه چیزهایی را دوست دارید و سبک آرایشی شما چگونه است.

۲- چیزهایی که روزمره استفاده می‌کنید:  بررسی این مجموعه به شما خواهد گفت که چه نوع لوازم آرایشی با کدام رنگ و عملکرد برای شخصیت شما و سبک زندگی شما مناسب است و می‌توانید در مجموعه یادداشت‌های خود ویژگی‌های این لوازم آرایشی را یادداشت کنید.

۳- چیزهایی که هرگز استفاده نمی‌کنید یا تاریخ مصرف آن‌ها گذشته است: اول فکر کنید ببینید چرا این چیزها را خریده‌اید؟ آیا وسوسه فروشندگان بعث این کار شده و یا این که شما به خریدن چیزهای بی‌استفاده علاقه دارید؟ چرا از این محصولات استفاده نکرده‌اید؟ مثلا آیا خریدن سایه رنگی و روشن را دوست دارید اما نمی‌توانید از آن استفاده کنید؟ پس از شناخت دلایل خریدهای ناموفق بهتر است به خودتان قول دهید که دیگر این اشتباهات را تکرار نکنید.

۴- چیزهایی که استفاده از آن‌ها به شرایط خاصی بستگی دارد:  شاید فکر می‌کنید آن عطری که سال‌ها پیش خریدید برای استفاده کردن روزمره شما بیش از حد لاکچری است اما یا باید در این عقیده تجدید نظر کنید یا این که این محصولات را به دسته شماره سه منتقل کنید.

۵- چیزهای تکراری: برای دسته‌های خاصی مثل سایه چشم یا رژ لب اگر می‌توانید قبل از پایان تاریخ انقضاء هر دو محصول را تمام کنید آن‌ها را نگه دارید در غیر این صورت یکی از این دسته را که کمتر از بقیه قدیمی است نگه دارید و بقیه محصولات را به دسته شماره سه منتقل کنید.

مرتب کردن لوازم آرایشی

گام سوم برای مرتب کردن لوازم آرایشی: دسته بندی جدید

حال که لوازم آرایشی اضافی و به درد نخور مجموعه خود را شناختید و دقیقا می‌دانید چه چیزهایی را دوست دارید و چه چیزهایی مطابق سلیقه شما است وقت آن رسیده است که همه چیز را مرتب کنید. برای مرتب کردن لوازم آرایشی باقی مانده اصول زیر را مد نظر داشته باشید:

  • لوازم دسته اول را که برای موقعیت‌های خاص مناسب هستند در مکانی خاص و متفاوت با بقیه محصولات قرار دهید.
  • لوازم آرایشی روزمره در جایی در دسترس برای استفاده قرار دهید.
  • در دسته سوم، محصولاتی را که تاریخ انقضای آن‌ها گذشته دور بیندازید و بقیه محصولات را که هنوز قابل استفاده است به دوستان خود بدهید.
  • جای مشخصی برای بقیه محصولات در روی میز توالت خود مشخص کنید و اگر در طی چند ماه آینده از آن‌ها استفاده نکردید از شرشان خلاص شوید.
  • برای چیزهای تکراری هم جای مشخصی در نظر بگیرید تا زمانی که محصولات فعلی مشابه تمام شد به جای خرید چیزهای جدید از آن استفاده کنید.

مرتب کردن لوازم آرایشی

گام چهارم: تهیه یک لیست از محصولات محبوب آرایشی

فایده اصلی این دسته بندی و مرتب کردن لوازم آرایشی این است که از این به بعد می‌دانید چه چیزهایی را باید بخرید و کدام محصولات آرایشی را در لیست علاقمندی‌های خود در فروشگاه‌های آنلاین قرار دهید (برای با خبر شدن از تخفیف‌ها و کاهش هزینه). با این کار عادات خرید شما اصلاح خواهد شد و دیگر برای سرگرمی و تفریح محصولات آرایشی رنگارنگ بی‌استفاده نخواهید خرید و خواهید دید که زیبایی روزمره و حتی سطح بالا نیاز به خرید محصولات گران و متعدد ندارد و با تعداد مشخص و محدودی از این محصولات هم می‌توان آرایشی کامل و جذاب داشت.

مرتب کردن لوازم آرایشی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)