حتما در خبرها شنیده‌اید که امانوئل مکرون رئیس جمهور جوان فرانسه در سه ماه اول کار خود بیش از ۳۰ هزار یورو برای مراقبت پوست مردانه خود هزینه کرده است. این خبر جنجال زیادی در دولت سوسیالیستی مکرون به پا کرد و باعث شد خیلی‌ها به این ولخرجی او اعتراض کنند. پیش از او نیست فرانسوا اولاند ده هزار یورو برای آرایش موی خود هزینه کرده بود، این مساله مخصوص فرانسوی‌ها نیست و بیل کلینتون هم چنین پول‌های گزافی برای زیبایی خود هزینه می‌کرد. البته واضح است که هیچ مردی به هزینه گزاف برای پوست و زیبایی خود نیاز ندارد اما همه آقایان باید از پوست خود مراقبت کنند. البته بیشتر آقایان این مساله را جدی نمی‌گیرند و اشتباهاتی را در این مورد مرتکب می‌شوند که در این مقاله به این اشتباهات رایج درباره مراقبت پوست مردانه خواهیم پرداخت.

وقتی صحبت از مراقبت پوست مردانه می‌شود همه به اصلاح صورت و زدن افترشیو فکر می‌کنند اما مساله فراتر از این حرف‌ها است و مطالعات نشان داده است که مردان در همه کشورها توجه کافی به بهداشت پوست خود ندارند و به مقدار نیاز  برای آن هزینه نمی‌کنند. بیشتر آقایان زمانی متوجه این قضیه می‌شوند که دیگر دیر شده است و ارد دهه ۵۰ و ۶۰ زندگی شده‌اند و دیگر از چیزی که در آینه می‌بینند راضی نیستند. در حالی که با مراقبت صحیح و به موقع می‌توان فرآیند پیری را عقب انداخت و در ۵۰ سالگی شبیه صد ساله‌ها نبود.

مراقبت پوست مردانه

فراموش نکنید که ظاهر شما و جوان به نظر رسیدن شما نقش مهمی در موفقیت شغلی و خانوادگی دارد و اگر این مسائل برای شما اهمیتی ندارد پس می‌توانید مراقبت پوست مردانه را هم فراموش کنید. در ادامه این مقاله می‌خواهیم هفت اشتباهی را که اقایان در مورد پوست خود مرتکب می‌شوند و باعث آسیب به آن در آینده می‌شوند بیان کنیم، امیدواریم شما این اشتباهات را در ارتباط با پوست خود مرتکب نشوید و مراقبت پوست را جدی بگیرید.

ترکاندن جوش‌ها با انگشتان کثیف

وقتی با آکنه‌ای روی صورت خود مواجه می‌شوید که به اصطلاح رسیده است و آماده تخلیه شدن است این کار را با دستان نشسته و کثیف انجام ندهید چون احتمال عفونت و گسترش جوش و به جا ماندن جای جوش زیاد است. به طور کلی توصیه می‌شود تخلیه جوش را خودتان انجام ندهید و آن را به یک متخصص زیبایی بسپارید تا در شرایط استریل و به درستی انجام دهد تا احتمال به جا ماندن جای جوش و اسکار به حداقل برسد. در هر صورت اگر خواستید این کار را در منزل انجام دهید ابتدا صورت خود را بشویید و با حوله تمیز پاک کنید و مطمئن شوید که جوش آماده تخلیه است و هنگام فشار دادن آن احساس درد و التهاب ندارید. سپس یک کمپرس سرد مثل یک یا چای کیسه‌ای خیس به مدت سه تا ۵ دقیقه را چند بار در روز روی جوش بگذارید تا التهاب آن از بین برود. دستانتان را تمیز بشویید و با یک دستمال کاغذی انگشتان را بپوشانید و جوش را از طرفین فشار دهید (له نکنید) تا تخلیه شود. سپس کمی محلول دو درصد اسید سالیسیلیک روی جای جوش بزنید.

مراجعه نکردن به متخصص زیبایی و جدی نگرفتن مراقبت پوست مردانه

مراقبت پوست مردانه

متخصص زیبایی کسی است که در این رشته صاحب مدرک معتبر است و به عنوان کسی که درمان‌های پوستی معمول مثل پاکسازی و ماساژ را انجام می‌دهد آموزش دیده است. متخصص زیبایی این درمان‌ها را با هزینه کمتر نسبت به هزینه های کلینیکی انجام می‌دهد و توصیه می‌شود که حتما چند ماه یک بار به این متخصص‌ها مراجعه کنید. جالب است بدانید که تنها ۵ تا ده درصد از مشتریان این متخصص‌ها مردان هستند که نشان می‌دهد مردان چقدر نسبت به سلامت پوست خود بی‌تفاوت هستند. برخی درمان‌های پوستی مثل لایه برداری و ماساژ که توسط این متخصص‌ها انجام می‌شود ممکن است باعث قرمزی پوست شود و بهتر است قرار ملاقات خود را برای آخر هفته‌ها تنظیم کنید تا بتوانید دوران بهبودی را در منزل سپری کنید.

استفاده نکردن از ضدآفتاب

متاسفانه خیلی از آقایان استفاده از ضدآفتاب را جدی نمی‌گیرند یا این که از نوع مناسب ضدآفتاب استفاده نمی‌کنند. برخی از انواع ضدآفتاب تنها اشعه UVB را که عامل ایجاد سرطان و سوختگی است دفع می‌کنند و اشعه UVA را که عامل پیری است از خود عبور می‌دهند. بهترین ضدآفتاب برای آقایان ضدآفتابی است که ۲۰ درصد اکسید زینک، ۱۵ درصد زینک و ۷ درصد اکسید تیتانیوم داشته باشد. بهانه بیشتر آقایان برای استفاده نکردن از ضدآفتاب این است که این ماده پوست را روشن می‌کند که برای آن‌ها ناخوشایند است اما امروزه انواع مختلفی از ضدآفتاب وجود دارد که مخصوص آقایان است و تغییری در رنگ پوست به وجود نمی‌آورد بنابراین بهانه‌ای برای استفاده نکردن از ضدآفتاب ندارید.

نداشتن برنامه منظم برای پاکسازی پوست

پوست هر روز در معرض مواد آلوده کننده، گرد و غبار، چربی، ضدآفتاب و … است و شما برای پاک کردن آن به یک برنامه منظم و دقیق نیاز دارید که بهتر است هر شب تکرار شود و برای نظم آن جدیت کافی داشته باشید. اگر این کار را انجام ندهید پوست شما در خطر آسیب‌های جدی مثل آکنه، عفونت، چروک و بیماری‌های دیگری قرار خواهد داشت. ابتدا یک پاک کننده مناسب تهیه کنید و بر اساس شرایط زندگی خو برنامه منظمی برای به کار بردن آن ترتیب دهید.

توجه نکردن به نقش تغذیه در مراقبت پوست مردانه

مراقبت پوست مردانه

خیلی از مردان توجه نمی‌کنند که تغذیه چقدر در سلامت و زیبایی پوست موثر است در حالی که مواد مختلفی وجود دارند که پوست شما به آن‌ها نیاز دارد تا بتواند فرآیند ترمیم و بازسازی را کامل کند. البته برخی از مواد غذایی هم اثر معکوس دارند مثلا مواد چرب و پرکالری ممکن است باعث التهاب و جوش شود و یا شما ممکن است به نوع خاصی از غذاها آلرژی داشته باشید و مصرف آن‌ها باعث واکنش‌های مختلف پوستی در بدن شما گردد. اگر پوست خوبی ندارید بیشتر به غذاهایی که می‌خورید توجه کنید تا بدانید کدام ماده باعث بدتر شدن پوست شما می‌شود و اطمینان حاصل کنید که ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های ضروری برای پوست را دریافت می‌کنید.

عدم توجه به بهداشت لوازم خواب

پوست شما در شب در تماس با روبالشی، لحاف و پتو قرار دارد  و اگر این لوازم کثیف و آلوده باشند این آلودگی را به پوست بدن و صورت شما هم منتقل می‌کنند و باعث آسیب‌های پوستی می‌شوند. پس برای سلامت پوست خود هم که شده لازم است مرتب روبالشی و ملافه و چیزهایی را که در تماس با پوست شماست بشویید تا از عفونت و آلودگی پیشگیری کنید. به طور کلی شستن این وسایل هر دوهفته تا یک ماه یک بار کافی است.

مراجعه نکردن به متخصص پوست

آقایان به طور کلی توجه زیادی به سلامت خود ندارند و به همین ترتیب سلامت پوست خود را هم چندان جدی نمی‌گیرند چه برسد به مشکلات مربوط به زیبایی. در حالی که حتی اگر مشکل پوستی و زیبایی خاصی هم نداشته باشید حتما لازم است که حداقل هر سال یک بار به متخصص پوست مراجعه کنید و پوست خود را به طور کامل بررسی کنید تا از وجود خال‌های مشکوک و تغییرات غیرعادی دیگر باخبر شوید و درمان به موقع انجام دهید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)