مراقبت از پوست ، زنجیره‌ای از اعمالی است که به صورت تغذیه مناسب، استفاده از ضد آفتاب، محصولات ضد پیری و لایه برداری منظم اعمال  می‌شود و همه این کارها باید به صورت برنامه روزمره هر شخصی در بیاید. نیازی به دستورات عجیب و غریب ارائه شده در بعضی از سایتهای اینترنتی و کتابها نیست، شما تنها با چند توصیه ساده که توسط متخصصان پوست و مو ارائه شده است، می‌توانید یک برنامه مراقبت از پوست به بهترین نحو و ساده‌ترین روش داشته باشید، کافیست به این توصیه‌ها عمل کنید.

همیشه از یک کرم دور چشم استفاده کنید

مراقبت از پوست دور چشم

دبرا جالیمن متخصص پوست، و استادیار دانشکده پزشکی در مونت سینای گفت «پوست پلک، نازک‌ترین و ظریف‌ترین بخش پوست است که سن را سریعتر از همه قسمتهای صورت نشان می‌دهد». بنابراین حتی اگر در زنجیره‌ای از مراقبت پوستی غرق شده‌اید، ارزش آن را دارد که وقت بخصوصی را صرف آن کنید. دکتر جالیمان می‌گوید «برای اطمینان از اثر بخشی، به دنبال پپتیدها و آنتی اکسیدان‌ها توی لیست مواد تشکیل دهنده کرم دور چشم باشید».

استفاده از بالش ابریشمی

بالش ابریشمی

احتمالا شما نیز شایعاتی در مورد خطوط خواب شنیده‌اید : نحوه چرت زدن می‌تواند خطوط ناخوشایندی را روی صورت بگذارد. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که این موضوع درست نیست. : یک مطالعه از دانشگاه میشیگان نشان داده که وضعیت خواب اثر کمی روی ظاهر چروکهای پوست یا خطوط نازک دارد، اما چه چیزی می‌تواند بر خطوط مزاحم تاثیر بگذارد؟ جواب : مواد روی بالش یا هر چیزی که روی آن چرت می‌زنید. دکتر جالیمان می‌گوید «با ابریشم، صورت شما روی بالش کشیده می‌شود نه اینکه جمع بشود». این به این معنی است که شما تا جایی که امکان دارد از نشانه‌ها دوری می‌کنید (و شما راحت‌تر خواهید بود). اگر به مراقبت پوست خود به طور مستمر علاقه نشان می‌دهید، روبالشتان را به ابریشم تغییر دهید و اثرات فوق العاده آن را مشاهده کنید.

میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ بخورید

میوه ها و سبزیجات برای مراقبت از پوست از داخل بدن

یک رژیم غذایی مبتنی بر نان سفید برای پوست تمیزتر مناسب نیست. به همین دلیل دکتر جالیمان اطمینان می‌دهد که رژیم غذایی او با میوه ها و سبزیجات روشن رنگی تنظیم شده است. میوه ها و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان‌هایی هستند که به پوست جلا می‌دهند «بخصوص، تحقیقات نشان می‌دهد که رنگدانه‌هایی به نام کاروتنوئید که در غذاهایی مانند هویج، اسفناج و دیگر سبزیجات سبز برگ و گوجه فرنگی‌ها وجود دارد به درخشش سلامتی مرتبط هستند.

به هنگام مکالمه با تلفن همراه، از هدفون استفاده کنید

استفاده از هدفون برای مراقبت از پوست در برابر میکروبهای تلفن

تعداد میکروب‌های تلفن‌ همراه شما بیشتر از کاسه توالت است. در یک تحقیق کوچک از ۵۱ تلفن، محققان دانشگاه اورگان ۷۰۰۰ نوع باکتری مختلف را کشف کردند. بنابراین به توصیه متخصصان پوست عمل کنید و گوشی خود را دور از صورت نگه دارید. دکتر جالیمان می‌گوید : بعضی از باکتری‌ها روی سطح تلفن هوشمند شما موجب بوجود آمدن جوش می‌شود. (و به یاد داشته باشید که تلفن خود را همین حالا و بعدا تمیز کنید).

خوردن شکر را کنار بگذارید

مصرف نکردن شکر

در ماه نوامبر، اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) پیشنهاد کرد قند افزودنی – انواع غیر طبیعی که به غذاهای فرآوری شده اضافه می‌شود- از ۱۰ درصد کالری روزانه شما فراتر نرود. و البته متخصصان تغذیه تنها کسانی نیستند که شما را از مصرف مواد شیرین بر حذر می‌دارند، بلکه متخصصان پوست نیز مدت زیادی است عوارض جانبی منفی شکر برای پوست شما آگاه هستند.  دکتر جالیمن می‌گوید. مولکول‌های شکر می‌توانند کلاژن را سفت و خشک کنند- پروتئینی که پوست شما را سالم نگه می دارد و مانع از چروک شدن آن می‌شود- این نکات متخصصین را گوش کنید و از مصرف شکر خودداری کنید.

ضد آفتاب الزامی است

استفاده از ضد آفتاب برای مراقبت از پوست

هر کسی بارها و بارها شنیده است که ضدآفتاب برای مراقبت از پوست برای جلوگیری از پیری ضروری است. چه بسیاری از مردم که نمی‌دانند که ضدآفتاب باید اولین چیزی باشد که  برای صورت‌شان به کار می‌برتد. با توجه به گفته‌های دکتر نیل شولتز میزبان DermTV.com و خالق BeautyRX با دکتر شولتز «دلیل آن این است که وقتی کرم‌های ضد آفتاب که توسط FDA آزمایش شده‌اند به روی پوست برهنه تست شده است، بنابراین اگر شما می‌خواهید از امتیاز حفاظت پوست بوسیله ضدآفتاب استفاده کنید، باید نخستین چیزی باشد که استفاده می‌کنید. ویکتوریا آ. متخصص پوست هاروارد گفت : وقتی خارج از خانه هستم، با قانون سایه پیش می‌روم. هنگامی که سایه من کوتاه تر از من است، پس من می دانم که خورشید از من قوی تر است و حتی اگر شده با کرم‌های ضد آفتاب که هر روز استفاده می کنم، مهم است که میزان آفتاب را محدود سازم.

دکتر ویکتوریا سیریلیو متخصص پوست در فیلادلفیا اینگونه می گوید که «روش یادآوری برای استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در طول روز التزام به یک اصطلاح استرالیایی است که می‌گوید «Slip, Slop, Slap, Seek, Slide». من به خانواده‌ام به هنگامی که در سفر بودیم چندین بار این اصطلاح را گفته‌ام. معنی آن این است : بر روی یک پیراهن سر بخورید، بر روی کرم ضدآفتاب SPF 30+ ضربه بزنید، کلاه را بچرخانید، سایه یا حفاظ را جستجو کنید و عینک ضدآفتاب را سربدهید بالا.

از گوجه استفاده کنید

استفاده از گوجه برای مراقبت از پوست

وقتی به کسی میگویند  «لپهات مثل گوجه سرخه» به قوت سلامتی و خوش بنبه بودن شخص اشاره دارد. خوب دلیل خوبی برای این موضوع وجود دارد : سلامت و گوجه همیشه به هم مرتبط هستند که به دلیل این حقیقت است که میوه قرمز مجموعه‌ای از فواید تغذیه‌ای و سلامتی را در خود دارد. دکتر جان لایک جراح پلاستیک به استفاده از گوجه‌ها برای روشن شدن پوست، کاهش لکه‌های پیری و کاهش رنگ به دلیل سطوح بالای لیکوپن که یک آنتی اکسیدان قوی است، قسم می‌خورد.

یک برنامه روزمره مراقبت از پوست روز و شب را ادامه دهید

رنامه مراقبت از پوست روتین

زیاد خوابیدن در صبح و یا دیر رفتن به رختخواب در شب ممکن است است شما را از امور مراقبت از پوست روزمره بازدارد. با این حال دکتر لورتا چیرالدو به نیاز به حفظ مراقبت از پوست در صبح وشب تاکید می‌کند. من اغلب یک بار استفاده از محصول را به صورت روزانه که برای دو بار در روز توصیه شده را با استفاده نیم دوزی از آنچه که شما برای نتایج امیدوار کننده نیاز دارید، مقایسه می‌کنم. اگر من لازم است به شخصی یک آنتی بیوتیک تزریق کنم و نیمی از مقدار دارو را تزریق کنم، آنها می‌دانند که من دارم وقت آنها را تلف می‌کنم و اثر بخشی کمی دارد. این خیلی شبیه به استفاده از محصولات مراقبت از پوست دارد که سفارش شده است.

مینیمالیست باشید

استفاده از حداقل مواد برای مراقبت از پوست

همه در تلاش برای رسیدن به پوستی زیبا و درخشان هستند اما  به دنبال روشهای مراقبت از پوست غیر معمول هستند، اما در مورد روشهای مراقبت از پوست باید گفت که کلیشه‌های استاندارد واقعا درست کار می‌کنند : مواد کمتر، تاثیر بیشتر. دکتر تیلر هولمیگ متخصص پوست و مدیر جراحی لیزر و زیبایی در مراقبت از پوست استانفورد می‌گوید : به عنوان یک قانون سختگیرانه با محصولات آرایشی، مواد تشکیل دهنده کمتر، بهتر است، بنابراین من محصولاتی را بدون افزودنی زیاد از جمله عطرها را دوست دارم. در شب، من پوستم را  پاک می‌کنم تا آلودگی خاک یا آلودگی اب را با آب و عصاره ملایم پاک کنم. بعد با یک کرم مرطوب کننده آن را مرطوب می کنم (چیزی که در یک تیوب است بهتر از یک بطری پمپی است) و سپس به رختخواب می‌روم.

استفاده از محصولات با پایه معدنی

استفاده از محصولات با پایه معدنی برای مراقبت از پوست

برخلاف نمونه‌های تجاری فونداسیون ضخیم، محصولات آرایشی معدنی ، بدون نگهدارنده‌ها و مواد شیمیایی هستند. از آنجایی که این محصولات از پارابن‌ها، رنگها و عطرها دور هستند، زنان دارای مشکلات پوستی نظیر اگزما یا مشکلات روده‌ای که نمی‌خواهند آرایش را ترک کنند، در سبد خرید خود این محصولات را جای دهند. دکتر جانت پرستوسکی، متخصص پوست در شهر نیویورک می‌گوید : من از کرم ضدآفتاب رنگی مایع بر روی صورتم به عنوان فونداسیون استفاده می‌کنم. به دنبال اکسید روی و اکسید تیتانیوم در مواد فعال باشید. جاهای دیگر من از ضدآفتاب بر پایه شیمیایی و معدنی استفاده می‌کنم به دلیل اینکه آنها بخوبی جذب می‌شوند و لباس من را لک نمی‌کنند.

استفاده از مکمل های غذایی در رژیم غذایی

مکمل های غذایی برای مراقبت از پوست

از فواید ویتامین‌ها، مواد معدنی، گیاهان دارویی و آنزیم‌هایی که مثل سیل در رودخانه‌ها جاری هستند، غفلت نکنید ؛ این قرص های غنی از مواد مغذی باعث تجدید حیات پوست از داخل می‌شوند. وقتی این قرصهای تجاری، کپسولها، پودرها یا حتی انرژی بارها، انتخاب می‌کنید، قرار دادن آنها درون رژیم غذایی‌تان یک راز تقلب برای مراقبت از پوست برای آنهایی است که به دلیل مشغول بودن، برای تنظیم لیست محصولات مراقبت از پوست وقت ندارند. دکتر رابین اوانز، مدیر کلینک آلبرت اینشتین، دانشکده پزشکی می‌گوید : من روغن ماهی را هر روز صبح بصورت ۱۵۰۰ میلی‌گرم EPA و DHA مصرف می‌کنم و همچنین روغن کتان را استفاده می‌کنم که پوست خشک را هیدراته می‌کند و تخم کتان را بخاطر فواید ضدالتهابش مصرف می‌کنم. همگی برای مقابله با پیری، افزایش رطوبت و در مجموع سلامت پوست کمک می‌کنند.

از حمام گرم اجتناب کنید

خودداری از دوش آب گرم

این  دستور مراقبت از پوست ممکن است برای خیلی‌ها که عادت به استفاده از دوش‌های گرم و حمام‌های بخار با گرمای سوزان برای انسان دارند، ناامیده کننده باشد اما فرو بردن بدن درون آب داغ ممکن است باعث خستگی شدید پوست شود و موجب از بین رفتن چربی طبیعی پوست شده و افزایش گردش خون به پوست، واکنش التهابی را ایجاد می‌کند که باعث بروز تشدید خارش و تشدید اگزما و خشکی می‌شود. طبق گفته متخصص پوست و مو دکتر مارینا پردو، من در طول تابستان مرتب دوش سرد می‌گیرم. پس از مدت زمان طولانی قرار گرفتن در معرض آفتاب، یک دوش داغ می‌تواند پوست را خشک‌تر کرده و باعث آسیب بیشتر شود. همچنین عرق کردن بیش از حد باعث می‌شود که شما بیشتر در معرض آکنه قرار بگیرید. خنک کردن با پایین آوردن گرما به حفظ پوست شما در تابستان کمک می‌کند.

از رتینوئید استفاده کنید

استفاده از رتینوئید برای مراقبت از پوست

رتینوئید متاسفانه عنصر کمتر استفاده شده در روشهای معمول مراقبت از پوست هستند اما اغلب متخصصین پوست تقریبا در اعلام وفاداری به رتینوئید یکصدا هستند. مطالعات بی‌شماری اثبات کننده توانایی آنها برای افزایش گردش خون سلولی، افزایش توسعه کلاژن، کاهش تولید رنگدانه، درمان آکنه و جلوگیری از سرطان پوست است. دکتر جویس پارک نویسنده زیبابی و سلامت و متخصص پوست می‌گوید : من یک رتینوئید موضعی همچون ترتینوئین یا مشابه آن دیفرین را که یک مشتق ویتامین A است که آکنه را درمان می‌کند، لکه‌های پوست را روشن می‌کند و به ساخت کلاژن بیشتر و جلوگیری از پیری پوست، کمک می‌کند، توصیه می‌کنم. من بعد از شستن صورتم و خشک کردن آن، به اندازه یک نخود از آن روی کل صورتم استفاده می‌کنم. من پوست خیلی حساسی دارم و برخی از عوارض جانبی آن شامل سوزش، قرمزی و لایه برداری خفیف است، بنابراین من سعی می‌کنم هر ۲ تا ۳ شب یکبار از رتینوئید استفاده کنم.

لایه برداری، لایه برداری، لایه برداری

لایه بردای پوست بخشی از برنامه مراقبت از پوست

لایه برداری نه تنها سلول‌های مرده پوست را برای درخشش بیشتر پوست بر می‌دارد، بلکه چربی بیش از حد و حفره‌هایی را که به جوش و آکنه در این مسیر ایجاد می‌کنند را از بین می برد. طبق نظر دکتر شرین ایدریس متخصص پوست واحد لیزر پوستی «لایه برداری دو تا سه بار در یک هفته برای برداشتن لکها، ضروری است. از لایه‌بردای اشتباه به وسیله اسکرابهای خشن اجتناب کنید چون ممکن است موجب تحریک بیشتر پوست و یا حتی منجر به زخم شود. سعی کنید بچسبید به عصاره‌های شیمیایی ملایم مانند یک پاک کننده با اسید لاکتیک یا مورد علاقه من، اسید گلیولیک. اینها پوست را به صورت منظم به روز می‌کنند، خطوط ریز را کاهش می‌دهند و به طور کلی منافذ را به حداقل می‌رسانند.

آنتی اکسیدان‌ها برای مراقبت از پوست حیاتی هستند

آنتی اکسیدان ها برای مراقبت از پوست حیاتی هستند

درست مانند بدن که نیازمند تحریک متعادل مواد غذایی سودمند است، پوست هم همینطور است. به آنتی اکسیدان‌ها به عنوان غذایی برای پوست فکر کنید ؛ آنها نه تنها به مقابله با پیری کمک می‌کنند، بلکه تولید رادیکالهای آزاد را محدود می‌کنند. دکتر ملیسا کانچاناپومی لوین، متخصص پوست و بالینی دانشکده پزشکی مونت سینای گفت «رادیکال‌های آزاد به هنگامی ساخته می‌شوند که پوست در معرض اشعه ماورا بنفش، مادون قرمز، آلودگی و فشارهای محیطی قرار می‌گیرد. آنتی اکسیدان‌ها این فشار اکسیدکننده را بوسیله خنثی کردن اثر رادیکالهای آزاد کاهش می‌دهند. با افزودن آنتی اکسیدان، شما حفاظت از پوست را به همراه ضد آفتاب ارتقا می‌دهید و به همان میزان، حفاظت در برابر عوامل استرس زا را نیز افزایش می‌دهید.

صابون قالبی روش خوبی برای تمیز کردن پوست است و برای پوست بد نیست

استفاده از صابون برای پوست

یکی از بزرگترین بحث‌های مربوط به دوش گرفتن، بین صابون و شستشوی بدن است. در حالی که بسیاری از مردم از صابون‌های قالبی به دلیل شهرت بد آن فرار می‌کنند، هر محصولی که شامل آب است (همچون صابون مایع) در میان مواد تشکیل دهنده آن، مواد نگهدارنده است که با مواد شیمیایی خشک کننده همراه شده است. صابون قالبی ساخته شده با هیدروکسید سدیم است، بنابراین فرمول آن شامل تنها ملکول‌های صابون و گلیسرین مرطوب کننده است. دکتر ترنس کینی، متخصص پوست کارشناس شرکت داو، می‌گوید «صابون‌های قالبی بد نام هستند و در مورد آنها تصور غلط زیادی وجود دارد. مردم فکر می‌کنند که آنها کثیف هستند و میکروب را رواج می‌دهند. من توصیه می‌کنم یک صابون مرطوب همانند صابون مرطوب کننده مردانه با مواد معدنی را که با تکنولوژی مرطوب کننده روز ساخته شده استفاده کنید، که بدون هیچ زحمتی پوست شما را مرطوب می‌کند.

از مراجعه به دکتر پوست غفلت نکنید

مراجعه به پزشک پوست

یک قاعده کلی پذیرفته شده این است که حداقل یک بار در سال یک چک آپ را با دکتر خود برنامه ریزی کنید. با این حال، مراجعه به دکتر پوست، با وجود آمار وحشتناک سرطان پوست به اندازه اهمیت سایر مراجعات پزشکی نیست. با در نظر گرفتن اینکه هر ساعت یک نفر در آمریکا بر اثر سرطان ملانوم جان خود را از دست می‌دهد، این شاید ایده هوشمندانه‌ای باشد که به طور مرتب به پزشک پوست مراجعه کنید. با توجه به گفته بروکی بر، متخصص پوست در نیویورک که می‌گوید «من هر ساله برای یک آزمایش پوستی به متخصص پوستم مراجعه می‌کنم. من سابقه خانوادگی ملانوم دارم و من در فلوریدا در یک شهر ساحلی کوچک رشد کردم. وقتی که من در دبیرستان بودم، پوست برنزه به نظر بهتر بود. حالا ما بیشتر در مورد خطرات اشعه UV می‌دانیم و چه کاری باید انجام دهیم تا از خطر سرطان پوست، از جمله ملانومای کشنده حفاظت کنیم.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع : ریدرز دایجست