سفید شدن موی سر یکی از پدیده‌های طبیعی است که تقریبا برای همه رخ می‌دهد. داشتن موی سفید لزوما نشانه پیری نیست و بسیاری از افراد در سنین جوانی هم به آن دچار می‌شوند. اما بیشتر خانم‌ها و حتی آقایان به محض مشاهده موهای سفید اقدام به رنگ کردن موها می‌کنند چون آن را زشت می‌شمارند ولی بهتر است بدانید که رنگ کردن موها حتی به دفعات کم نیز خطرناک است و می‌تواند عوارض بدی برای بدن شما داشته باشد. موی سفید هم می‌تواند زیبا باشد به شرطی که از آن درست مراقبت شود پس بهتر است موهای سفید خود را بپذیرید و با رعایت این نکات آن‌ها را سالم و زیبا نگه دارید.

از یک شامپو به رنگ آبی یا بنفش استفاده کنید

شامپوی آبی برای موی سفید

‌بیشتر نکاتی که درباره مراقبت از موهای بور گفته شد در مورد موی سفید هم صدق می‌کند یعنی عوامل مختلفی مثل املاح موجود در آبی که با آن موها را می‌شویید، دود سیگار و نور خورشید ممکن است باعث کدر و بدرنگ شدن موهای سفید شوند. اما اگر هفته‌ای یک یا دوبار از شامپوی حاوی رنگ آبی یا بنفش برای شستن موها استفاده کنید رنگدانه‌های ایجاد شده در موها خنثی می‌شود و موهای شما رنگ نقره‌ای زیبایی به خود خواهد گرفت.

هفته‌ای یکبار از یک نرم کننده قوی استفاده کنید

مانند موهای بور موهای سفید نیز مستعد خشکی و شکنندگی زیادی هستند و نیاز به مراقبت‌های خاصی دارن به همین دلیل لازم است که هفته‌ای یکبار از یک نرم کننده و آبرسان قوی برای موها استفاده کنید تا ساقه مو بتواند خود را بازسازی کرده و مجددا قوی شود. البته در استفاده از نرم کننده زیاده روی نکنید چون می‌تواند اثر عکس داشته باشد و باعث ریزش و بی حالت شدن موها شود.

مدل موی مناسب برای موی سفید انتخاب کنید

کوتاه کردن موی سفید

مدل مو و رنگ مو ارتباط تنگاتنگی دارند یعنی مدل مویی که برای رنگ خاصی مناسب است ممکن است برای رنگ مو دیگری مناسب نباشد و آن را زیبا نشان ندهد. بنابراین در انتخاب مدل مو دقت کنید و آن را متناسب با رنگ و حالت مو انتخاب کنید. برای اکثر خانم‌هایی که موی سفید دارند مدل موی کوتاه و تا شانه مناسب‌تر است اما اگر موهای پرحجمی دارید بهتر است موها را بلند کنید. مطمئن شوید که آرایشگر شما به جای قیچی از تیغ برای کوتاه کردن و لایه لایه کردن مو استفاده نمی‌کند چون این کار باعث شاخه شاخه شدن موها و ضعیف شدن ساقه موی سفید می‌شود و بافت زبر موها چیزی است که با موی سفید اصلا همخوانی ندارد.

از محصولات حالت دهنده مناسب برای موی سفید استفاده کنید

توجه کنید که داشن موهای سفید به معنای این نیست که نباید برای زیباتر کردن آن تلاشی بکنید. شما می‌توانید برای حالت دادن موها از محصولات مختلفی استفاده کنید به خصوص محصولاتی مثل سرم محافظت کننده و اسپری‌های درخشان کننده که باعث براقی و زیبایی مو می‌شوند توصیه می‌شود. بهتر است این محصولات را از انواعی که حاوی مواد ضدآفتاب است تهیه کنید چون موهای سفید در مقابل آفتاب ضعیف‌ترند و رطوبت خود را از دست داده و آسیب می‌بینند. در مقابل بهتر است از مواد سنگین مثل ژل استفاده نکنید چون این مواد به سطح وهای سفید می‌چسبند و آن را کدر می‌کنند.

اگر اخیرا تصمیم گرفته‌اید که با موی سفید کنار بیایید

اگر به تازگی تصمیم گرفته‌اید که رنگ کردن موها را کنار بگذارید و موهایتان را سفید کنید قاعدتا نمی‌توانید این کار را به یکباره انجام دهید. ریشه موهای سفید پس از رشد کردن حالت نامناسبی روی سر پیدا می‌کند و همین ظاهر نامناسب ممکن است شما را به ادامه رنگ کردن موها ترغیب کند. در حالی که شما با یک ترفند می‌توانید به صورت نامحسوس این کار را  انجام دهید و راحت‌تر خود را با این تغییر وفق دهید. پس از آن که ریشه موها چند سانتی‌متر رشد کرد به آرایشگاه مراجعه کنید و موها را هایلایت کنید به نحوی که ریشه سفید موها با این هایلایت همرنگ شود وتیرگی پایین موها به چشم نیاید. ترفند دیگر، استفاده از رنگ موهای موقت است تا زمانی که ریشه موها کاملا بلند شود و بتوانید قسمت‌های تیره را کوتاه کنید.

نکته‌ای برای رنگ کردن موها

مراقبت از موی سفید

هنگامی که موهای خود را در منزل رنگ می‌کنید همیشه از قسمت جلوی مو شروع کنید. این قسمت مقاومت بیشتری نسبت به رنگ مو دارد و مدت بیشتری طول می‌کشد تا سفیدی آن رشد کند و به همه جای موها برسد. در نتیجه با این روش می‌توانید فاصله بیشتری بین دفعات رنگ کردن موها بگذارید و تنها چند بار رنگ مو را ترمیم کنید تا سفیدی به همه جای آن برسد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)