چه به طور مادرزادی موی بور داشته باشید و چه با روش‌های دیگری مثل رنگ کردن و هایلایت موهای خود را بور کرده باشید این موها نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارند. موهای روشن در مقابل عوامل محیطی بسیار آسیب پذیرند و بسیاری از چیزهایی که حتی تصورش را هم نمی‌کنید ممکن است به موی بور آسیب بزند و رنگ آن را تغییر دهد و یا آن را ضعیف و شکننده کند. بنابراین اگر موی بور دارید مهم نیست  موهایتان بلوند عسلی است یا یخی، شما باید توجه ویژه‌ای به مراقبت و سلامت موهای خود داشته باشید تا موهایتان درخشان، خوشرنگ و زیبا باقی بمانند. در این مقاله نکات مهمی را که خانم‌های با موی بور باید رعایت کنند بیان کرده‌ایم.

برای دوش حمام خود فیلتر تهیه کنید

لازم است بدانید که آب لوله کشی آب خالصی نیست و حاوی انواع مواد معدنی و یون‌ها است به خصوص در مناطق کوهستانی کشور ما میزان املاح معدنی آب لوله کشی بالاتر از حد معمول است. اگر آبی که با آن در حمام موهای خود را می‌شویید خالص نباشد و املاح بالایی داشته باشد پس از مدتی موهای شما کدر خواهند شد و در صورت ادامه این روند رنگ موها نیز تغییر خواهد کرد. ساده‌ترین راه برای پیشگیری از این مشکل این است که سر دوش حمام خود یک فیلتر مناسب نصب کنید تا آن را تصفیه کند و در نتیجه بتوانید با آب خالص‌تری موهای خود را بشویید.

برای موی بور از شامپوی بنفش استفاده کنید

اگر موهای بور مدت طولانی زیر نور خورشید قرار بگیرند ته رنگ قرمزی به خود می‌گیرند و در طولانی مدت موهای شما تقریبا نارنجی خواهند شد. بخشی از این فرآیند تا حدی اجتناب ناپذیر است و برای همه خانم‌ها با موی بور رخ می‌دهد اما این مشکل یک راه حل ساده دارد و کافی است برای شستن مو از شامپویی به رنگ بنفش استفاده کنید. شامپوی بنفش حاوی رنگدانه‌های سردی است که قرمزی را خنثی و رنگ مو را متعادل می‌کنند. کافی است هفته‌ای یک بار در اواخر حمام از شامپوی بنفش استفاده کنید و چند دقیقه آن را روی مو نگه دارید تا کاملا جذب شود سپس موها را آبکشی کنید.

برای موهای خود از ماسک پروتئین استفاده کنید

موها هرچه روشن‌تر باشند شکنندگی بیشتری دارند و همین امر آن‌ها را نسبت به موخوره و شاخه شاخه شدن مستعدتر می‌کند. استفاده از ماسک مو به ویژه ماسک‌های پروتئینه برای افرادی که موی بور دارند به مقاومت بیشتر ساقه مو و محکم شدن آن کمک می‌کند. توصیه می‌شود هفته‌ای یکبار از این ماسک‌ها برای محافظت بیشتر از موها استفاده کنید اما توجه کنید که هفته‌ای یکبار کافی است و استفاده بیش از این مقدار ممکن است باعث خشکی و زبر شدن مو گردد.

موها را از نور آفتاب و گرما محافظت کنید

مراقبت از موی بور

آفتاب تنها به پوست شما آسیب نمی‌رساند بلکه اشعه‌های مضر آن مانند ماوراء بنفش باعث خشک شدن و شکنندگی موها و همچنین تغییر رنگ آن هم می‌شوند. اگر موهای خود را رنگ کرده باشید قرار گرفتن در نور آفتاب دوام رنگ مو را کمتر خواهد کرد. پس حتما در فضای باز از پوشش سر استفاده کنید و در صورت لزوم از کرم ضدآفتاب مخصوص مو هم استفاده کنید. علاوه بر این سشوار، اتومو، بیگودی و هرچیزی که موها را با حرارت زیاد مواجه کند برای موی بور بسیار زیان آور است و حتما قبل از استفاده از این ابزارها از سرم‌های حفاظت کننده مو استفاده کنید و ترجیحا از ابزارهای دیگری برای حالت دادن و خشک کردن مو استفاده کنید.

هنگام شنا مراقب باشید

آب استخر حاوی کلر است و اگر موهای بور با کلر تماس داشته باشد نه تنها موها شکننده و کدر می‌شوند بلکه رنگ آن به سبز مایل خواهد شد. برای پیشگیری از این اتفاق دو راه حل ساده وجو دارد؛ راه اول این است که از کلاه شنا استفاده کنید تا موها با آب استخر در تماس نباشند. اما اگر دوست ندارید از کلاه استفاده کنید کافی است قبل از وارد شدن به استخر موهای خود را زیر شیر آب بگیرید تا کاملا خیس شوند و بدون آن که آب آن را بگیرید وارد استخر شوید. در این صورت موهای شما آب استخر و کلر موجود در آن را را جذب نخواهند کرد و آسیبی به موها نخواهد رسید.

بین رنگ کردن موها فاصله مناسب بگذارید

اگر جزو افرادی هستید که به محض مشاهده ریشه‌های مو وقت آرایشگاه می‌گیرند و یا سراغ رنگ مو می‌روند باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. رنگ‌های روشن آسیب بیشتری به مو می‌رسانند و انجام زود به زود آن این آسیب را تشدید می‌کند پس لازم است بین دفعات رنگ کردن مو فاصله بیشتری در نظر بگیرید. فاصله معمول برای رنگ‌های دیگر مو حدود ۶ تا ۸ هفته است اما برای رنگ‌های روشن باید این فاصله را ۱۲ هفته در نظر بگیرید تا موها زمان کافی برای بازسازی و ترمیم آسیب‌های وارد شده را داشته باشند.

موها را مرتب کوتاه کنید

حتی اگر قصد بلند کردن موهای بور خود را دارید (چه بور طبیعی و چه رنگ شده) نباید آن را به حال خود رها کنید. موهای بور مستعد نازک شدن هستند و اگر کوتاه کردن آن‌ها به موقع صورت نگیرد موها به تدریج شاخه شاخه شده و از بین می‌روند. کارشناسان توصیه می‌کنند هر دوماه یکبار یک سانتی‌متر از نوک موها را کوتاه کنید تا با این مشکل مواجه نشوید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)