وقتی که یک حمله قلبی رخ می‌دهد احساس می‌کنید که خارج از کنترل شماست. اما پس از حمله قلبی وقتی که در بیمارستان بستری می‌شوید و یک دوره درمانی را طی می‌کنید سرانجام به خانه باز می‌گردید. اینجاست که با خود فکر می‌کنید که چکار کنید تا دوباره دچار مشکل حمله قلبی نشوید. چگونه می‌توانید از حمله قلبی مجدد پیشگیری کنید. برای تقویت قلب و بهبود سلامتی خود و برای اینکه به زندگی عادی برگردید بهتر است از دستورات پزشکان پیروی کنید و زندگی بهتری را برای خود فراهم کنید. ما در اینجا از قول پزشکان توصیه‌هایی داریم که در واقع بخشی از برنامه شما پس از حمله قلبی است.

شما توانایی بهبود پس از حمله قلبی را داریدمراقبتهای پس از حمله قلبی

پس از حمله قلبی، بیماران فرصت خوبی برای در کنترل گرفتن سلامت قلبی خود دارند. دکتر مارتا گولاتی متخصص قلب می‌گوید: داروها و تکنولوژی‌های ما به سرعت در حال پیشرفت هستند بطوری که افراد می‌توانند دوباره یک زندگی عالی را داشته باشند بدون آنکه مستعد حمله قلبی دیگری باشند البته اگر مایل به همکاری با تیم سلامت خود باشند و تغییراتی را در زندگی ایجاد کنند. آلن شوارتزشتاین متخصص قلب در جنوب ویسکانسین می‌گوید: من بیمارانی را می‌بینم که به نظر می‌رسد متوجه نیستند که چقدر می‌توانند شانس خود را برای یک حمله قلبی یا سکته مغزی از طریق تغییر در شیوه زندگی کاهش دهند.

علت حمله قلبی خود را پیدا کنیدمراقبتهای پس از حمله قلبی

دکتر گولاتی گفت: پی بردن به آن همیشه ممکن نیست اما بسیاری از اوقات چیزهایی هستند که ما متوجه می‌شویم ممکن است موجب حمله قلبی شوند و بسیاری از این عوامل سبک زندگی هستند. یادم می‌آید یک بیمار که حمله قلبی داشت نه کلسترول بالایی داشت و نه فشار خون بالا اما عادت به سیگار کشیدن داشت. بنابراین وی سیگار را ترک کرد و دیگر هیچ وقت مشکل قلبی دیگری پیدا نکرد به دلیل اینکه اون متوجه شد که چه چیزی موجب حمله قلبی شده است.

برای هزارمین بار: سیگار را ترک کنیدمراقبتهای پس از حمله قلبی

پزشکان ترک سیگار را در بالای لیست وظایف بیماری که دچار حمله قلبی شده قرار می‌دهند چون گفتن هزار باره آن هم کافی نیست. دکتر گولتی می‌گوید: اگر پس از حمله قلبی باز هم سیگار کشیدن را ترک نکنید با احتمال بیشتری دچار یک حمله قلبی دیگر و یا مرگ ناشی از آن خواهید شد.  وی ادامه داد: امروزه داروهایی بسیاری هستند که می‌توانند به شما کمک کنند که وقتی از آنها همراه با توصیه پزشک استفاده می‌کنید، سیگار را ترک کنید. جستحو کنید تا ببینید نهایتا چه چیزی به شما کمک می‌کند تا ترک سیگار را به نحو احسن انجام دهید.

همه داروهای خود را بشناسیدمراقبتهای پس از حمله قلبی

دکتر گولاتی گفت: بعد از یک حمله قلبی، پزشک شما احتمالا داروهای جدیدی را برای شما تجویز می‌کند و لازم است تا بدانید که چرا این داروها را استفاده می‌کنید و اثرات جانبی آنها چیست. اما فکر نکنید که مصرف قرص کافی است. اغلب مردم فکر می‌کنند اگر فقط داروهای دکترم را مصرف کنم دیگر نیازی نیست که وزنم را کاهش دهم، ورزش کنم و چیزهای دیگری را که پزشکم توصیه می‌کند، انجام دهم. دکتر شوارتزاشتاین می‌گوید: در سال‌های اخیر شواهد بیشتری وجود دارد که تغییرات شیوه زندگی احتمالا مهمتر از اقدامات پزشکی است که ما انجام می‌دهیم.

در کلاسهای توانبخشی ثبت نام کنیدتوانبخشی قلبی

توانبخشی قلبی این است که پزشکان متفق القول هستند که شرکت در برنامه نظارت بر ورزش و تغییر سبک زندگی کلید کاهش خطر تکرار حمله قلبی است. دکتر گولاتی گفت: هر کسی که یک حمله قلبی داشته باید بیمارستان را به عنوان بخشی از برنامه درمانی‌اش ترک کند. دکتر شوارتزشتاین نیز گفت: اگر در بیمارستان بستری نیستید از پزشک خود در مورد چگونگی ثبت نام در دوره بپرسید. از آنجایی که دکتر شوارتزشتاین در منطقه روستایی نیز فعالیت می‌کند ادامه داد: بیمارانی که دور از دوره‌های توانبخشی قلبی زندگی می‌کنند می‌توانند تقریبا در برنامه حضور داشته باشند. وی می‌گوید: افراد می‌توانند برای دریافت پیام‌های متنی از برنامه ثبت نام کنند تا یادآوری‌های مربوط به تغذیه روزانه و تغییرات تغذیه‌ای را دریافت کنند.

پس از حمله قلبی، مصرف میوه و سبزیجات را بیشتر کنیدتغذیه پس از حمله قلبی

دکتر گولاتی می‌گوید: یک رژیم غذایی سالم که میوه‌‌ها وسبزیجات بیشتر را در اولویت قرار می‌دهد و شامل محصولات لبنی کم چرب و غذاهایی با غلات کامل است، استفاده کنید. حتی شواهد بیشتری که این رژیم غذایی خوب است از یک مطالعه انجام یافته در سال ۲۰۱۶ که بر روی بیش از ۱۵۰۰۰ نفر در ۳۹ کشور دنیا انجام شده در مجله قلب اروپا منتشر شده است. محققان دریافتند که رژیم مدیترانه‌ای که سرشار از غذاهایی دریایی و ماهی است خطر سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می‌دهد. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که خوردن غذاهای سالم‌تر مهمتر از برداشتن غذاهای ناسالم است.

دریافت کالری‌‌ها را محدود کنیدتغذیه پس از حمله قلبی

نگهداشتن وزن مناسب یکی از روشهای کنترل فشار خون است. دکتر شوارتزاشتاین گفت: من با بیماران در مورد اصطلاح  مدیریت وزن صحبت می‌کنم نه کاهش وزن به دلیل اینکه هدف اصلی باید تغییر سبک زندگی باشد نه برنامه موقت ۳ تا ۶ ماهه رژیم گرفتن برای کاهش ۱۰ کیلو وزن است که ممکن است برگردد. وی یک استراتژی مدیریت وزن ساده را با بیماران خود به اشتراک می‌گذارد: فقط کالری‌ها را کنار بگذارید. افرادی که کاملا به مصرف پنیر و گوشت گاو چسبیده‌اند، تفاوتی که ایجاد خواهد شد نصف کردن میزان مصرف آنهاست. وی افزود: یک نکته ساده دیگر برای کاهش کالری این است که شما در آشپزخانه غذا را برای همه بکشید. همین بلند شدن برای کمک به دیگران باعث می‌شود که کمتر تمایل به غذا خوردن داشته باشید.

پس از حمله قلبی بیشتر فعال باشیدتمرینات ورزشی مخصوص بیماران قلبی

دکترشوارتزاشتاین گفت: نداشتن فعالیت با افزایش دو برابری خطر حمله قلبی همراه است. وی می‌گوید: ورزش قطعا ضروری است. قلب یک عضله است. اگر از عضلات استفاده نکنید قوی نخواهند شد. راه استفاده از قلب، کار کردن آن است و این کار را از طریق ورزش انجام دهید. وی افزود: این به معنای هفت روز هفته رفتن به ورزشگاه نیست بلکه هر گونه فعالیتی که باعث می‌شود که قلب شما سریعتر کند خوب است از پیاده روی سریع در اطراف خانه یا استفاده از پله‌ها در محیط کار. وی پیشنهاد می‌کند اگر برای برنامه ریزی مشکل دارید، هر روز یک جلسه تمرین اختصاص دهید و آن را به سه قسمت ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کنید. علاوه بر این یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ از مرکز پزشکی جنوب غرب دانشگاه تگزاس نشان ‌می‌دهد که یک رژیم ورزشی چهار تا پنج بار در هفته انجام می‌شود و قبل از ۶۵ سالگی (زمانی که عضله قلب هنوز انعطاف پذیر است) می‌تواند از صدمه به قلب بر اثر بی تحرکی و افزایش سن جلوگیری کند و به جلوگیری از خطر ابتلا به ایست قلبی در آینده کمک می‌کند.

از لثه‌های خود مراقبت کنیدمراقبتهای پس از حمله قلبی

به گفته سازمان پزشکان خانواد آمریکا سلامت قلبی با سلامت دهان ارتباط دارد. کارشناسان این سازمان می‌گویند که باکتری که موجب بیماری لثه می‌شود ممکن است در بقیه بدن هم گسترش پیدا کند که افزایش دهنده التهاب است و می‌تواند تعدادی از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی را بدتر کند. بنابراین مراقب سلامت لثه‌هایتان بوسیله مسواک زدن مرتب، دهان شویه و مراجعه به موقع به دندانپزشک باشید.

پس از حمله قلبی استرس خود را مدیریت کنیدرفع استرس

از آنجایی که استرس با فشار خون بالا مرتبط است لازم است که روشهایی برای مقابله با آن پیدا کنید. سازمان پزشکان خانواده می‌گوید به جای کاهش اضطراب با دستیابی به یک نوشیدنی یا روشن کردن یک سیگار به تمرین تنفس آرام بخش یا مدیتیشن بپردازید.

پیگیر مراجعه منظم خود به پزشک باشیدمراقبتهای پس از حمله قلبی

اگر چه ممکن است بعضی از افراد برای رفتن به پزشک دچار چالش بشوند اما باید بدانید که حضور در مراحل بعدی مراجعات پزشکی کلید حفظ سلامت قلب شما در درازمدت است. به گفته انجمن قلب آمریکا چنین ملاقات‌هایی می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا در جریان کامل شرایط شما قرار گیرد و بهبودی شما را نیز کنترل کند.

افسردگی پس از حمله قلبی طبیعی و قابل درمان استمراقبتهای پس از حمله قلبی

دکتر گولاتی می‌گوید: اگر متوجه شده‌اید که پس از حمله قلبی، علاقه خود را به چیزهایی که دوست دارید از دست داده‌اید، از دوستان و خانواده خود اجتناب می‌کنید یا احساس عبوس بودن می‌کنید این ممکن است نشانه‌های افسردگی باشد، که لازم است بدانید که شما تنها نیستید. وی ادامه داد: کسی که حمله قلبی داشته است لازم است بداند که افسردگی یک مساله معمول است و ما می‌توانیم آن را درمان کنیم. گاهی اوقات شما نیاز درمان موقت، کوتاه مدت یا درمان مشاوره‌ای برای جلوگیری از آن دارید. می‌توانید از متخصص قلب و عروق، پزشک خانواده یا هر کدام از پزشکان خود بخواهید تا کمک کنند که مراقبت ویژه نسبت به شما انجام شود.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرزدایجست