دستان ما در طول روز در معرض عوامل محیطی آسیب‌زا مثل مواد شیمیایی، آب داغ، آفتاب و … قرار دارد که باعث خشکی دست‌ها و پیرتر به نظر رسیدن آن‌ها می‌شود. طبق بررسی‌ها دستان افراد معیار دقیقی برای تخمین سن هستند و جوان نگه داشتن آن‌ها کمک می‌کند جوانتر به نظر برسید. پس اگر با خشک شدن دست‌ها مبارزه کنید می‌توانید دستانی جوان و زیبا داشته باشید. اما چه کنیم تا خشکی دست‌ها از بین برود و دستانی نرم و صاف داشته باشیم؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز همه نکاتی را که برای نرم نگه داشتن دست‌ها لازم است بیان خواهیم کرد.

مراقبت از دستان خشک

دستها را با لوسیون مرطوب کنید: لوسیون‌ها ساده‌ترین و موثرترین محصولات برای مقابله با خشکی دست‌ها هستند و دست‌ها را نرم و مرطوب می‌کنند. این لوسیون‌ها و کر‌م‌های دست در انواع مختلفی در بازار موجودند که تفاوت چندانی با هم ندارند و بیشتر در رایحه و عطر با هم متفاوتند که می‌توانید بر اساس سلیقه خود یکی را انتخاب کنید اما انواعی که حاوی ویتامین آ و ب هستند مناسب‌ترند. پس از هربار شستن دست‌ها از این کرم‌ها و لوسیون‌ها استفاده کنید، انواعی را به کار ببرید که دست را زیادی چرب نکند و به راحتی جذب شود تا در کارهای روزمره دچار مشکل نشوید. این لوسیون‌ها تنها برای استفاده در منزل نیستند و لازم است که در خارج از منزل هم از این کرم‌ها استفاده کنید. انواع تیوپی لوسیون برای گذاشتن در کیف و داخل ماشین مناسب است. لوسیون‌هایی که حاوی مواد و روغن‌های طبیعی مثل لانولین، روغن چای یا اسید لاکتیک باشد بیشتر توصیه می‌شود.

از روغنهای طبیعی استفاده کنید: اگر علاقه‌ای به خریدن لوسیون ندارید می‌توانید از مواد طبیعی برای مرطوب کردن دست‌ها استفاده کنید و به جای لوسیون آن‌ها را به دستان خود بمالید که معمولا مقدار کمی از آن‌ها می‌تواند جایگزین مقدار مصرف روزانه لوسیون باشد و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها هم بشود. بیشتر انواع روغن‌هایی که در غذا و پخت و پز به کار می‌روند اثر مرطوب کنندگی هم دارند اما ممکن است بوی مطبوعی نداشته باشند. روغن‌های طبیعی موثر در از بین بردن خشکی دست‌ها شامل آووکادو، بادام، ژل آلوئه ورا، روغن نارگیل، روغن کاکائو، روغن آفتاب گردان و روغن زیتون هستند.

از اسکراب شکر استفاده کنید: لایه‌برداری مرتب از پوست دست کمک می‌کند تا خشکی دست از بین برود. این کار را می‌توان با اسکراب شکر انجام داد. اسکراب شکر درواقع همان مرطوب کننده و لوسیون معمولی شما است که کمی شکر داخل آن ریخته شده است تا زبری حاصل از آن سلول‌های مرده پوست را از سطح آن جدا کند. البته می‌توانید اسکراب را به صورت محصولاتی آماده از داروخانه هم تهیه کنید. این اسکراب را (چه شکری چه آماده) به مدت یک تا دو دقیقه روی دست‌ها بمالید و اثر نرم کنندگی آن را مشاهده کنید.

در هوای سرد بیشتر مراقب باشید: با کاهش دمای هوا، خشکی دست‌ها افزایش می‌یابد و باعث آسیب به پوست دست و ترک خوردن آن می‌شود. اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید و یا دستان خشک و حساسی به سرما دارید به این روش عمل کنید؛ یک جفت جوراب تمیز کهنه را بردارید و در مایکروفر به مدت پانزده ثانیه گرم کنید سپس مقدار زیادی لوسیون روی دست‌ها بریزید اما آن را نمالید. جوراب‌ها را روی دست‌ها بکشید و به مدت ده تا بیست دقیقه به همان حال بگذارید و کاری نکنید. سپس جوراب را خارج کرده و باقیمانده لوسیون را روی دست‌ها بمالید. این کار را می‌توانید قبل از خواب انجام دهید و جوراب را تا صبح خارج نکنید. در هر صورت به خاطر داشته باشید که جوراب از دستکش موثرتر است. این روش تنها برای سرمای هوا نیست و زمانی که با خشکی شدیدی در دست‌ها مواجه شدید کاربرد دارد.

از وازلین و آب لیمو استفاده نکنید: رایج است که افراد برای از بین بردن خشکی دست‌ها از وازلین یا آبلیمو استفاده می‌کنند اما این کار اشتباه است چون وازلین یک چربی قوی است که خاصیت نگهداری رطوبت را دارد و نه مرطوب کنندگی، پس نباید به تنهایی از آن استفاده کرد. در مورد آبلیمو نیز اختلاف نظر وجود دارد، این ماده در دستان برخی افراد ایجاد خارش و حساسیت می‌کند و تاثیری در مرطوب کردن دست ندارد به خصوص اگر قرار است در مقابل آفتاب قرار بگیرید به تنهایی از این ماده استفاده نکنید.

برای مقابله با خشکی دست‌ها لوسیون بزنید

پیشگیری از خشکی دست‌ها

از صابونهای ملایم استفاده کنید: شستن مرتب دست‌ها برای بهداشت عمومی ضروری است و مانع از ابتلا به بیماری‌های مسری می‌شود اما این کار باعث خشکی شدید پوست دست می‌شود که علت اصل آن استفاده از صابون‌های قوی است. از صابونی استفاده کنید که حاوی مرطوب کننده‌هایی مثل روغن جوجوبا یا روغن زیتون بوده و ملایم و مناسب پوست‌های حساس طراحی شده باشد. صابون‌های حاوی الکل یا گلیسیرین باعث خشکی بیشتر پوست می‌شوند، در حمام نیز از صابون مناسب یا شامپو بدن حاوی مرطوب کننده استفاده کنید.

دستها را با آب داغ نشویید: یکی دیگر از علل خشکی دست‌ها استفاده از آب داغ برای شستن آن‌ها است و به همین دلیل است که در فصل سرما دستان ما خشک‌تر هستند چون از آب سرد کمتر استفاده می‌کنیم. سلول‌های سطحی پوست در مواجهه با آب داغ می‌میرند و لایه خارجی پوست خشک می‌شود به همین دلیل بهتر است از آب سرد یا حداقل ولرم برای شستن دست‌ها و حمام کردن استفاده کنید.

موقع شستن ظرفها یا لباسها دستکش بپوشید: مواد شیمیایی موجود در شوینده‌ها مثل پودر رختشویی و مایع ظرفشویی برای از بین بردن کثیفی و چربی موجود در ظرف و لباس طراحی شده است و این مواد در مواجهه با پوست دست چربی آن را به طور کامل از بین برده و باعث خشکی دست می‌شوند. برای مقابله با این مشکل باید از دستکش پلاستیکی مناسب استفاده کنید و هرگز دستان خود را به طور مستقیم در معرض مواد شیمیایی قرار ندهید.

بیرون از خانه ضدآفتاب بزنید: آفتاب از مهم‌ترین عوامل خشک کننده و پیر کننده پوست است و برای مقابله با این عامل باید همان طور که روی پوست صورت از ضدآفتاب  استفاده می‌کنید برای پوست دست نیز از این ماده استفاده کنید. اگر شرایط کاری شما طوری است که استفاده از ضدآفتاب روی دست امکان‌پذیر نیست و این ماده پاک می‌شود بهتر است دستکش مناسب بپوشید و دستان خود را در معرض تابش آفتاب قرار ندهید.

به اندازه کافی آب بنوشید: گاهی خشکی پوست عامل خارجی ندارد و از داخل بدن شما نشات می‌گیرد. زمانی که آب کافی مصرف نمی‌کنید پوست با از دست دادن رطوبت خود خشک شده و انعطاف خود را از دست می‌دهد. پس برای از بین بردن خشکی دست روزانه حداقل پنج تا هشت لیوان آب بنوشید.

برای مقابله با خشکی دست‌ها آب کافی بنوشید

یک درمان خانگی موثر

مقدار کمی شامپو؛ نرم کننده و لوسیون دست را داخل یک ظرف یا داخل کف دست خود با هم مخلوط کنید. سپس کمی صابون مایع به آن اضافه کرده و با نوک انگشت یا یک قاشق هم بزنید. این مخلوط را روی دست‌ها بمالید سپس با حوله آن را از دست خود پاک کنید ( فراموش نکنید که بعدا حوله را بشویید) دستان خود را به مدت یک ساعت رها کرده و کاری نکنید. پس از این مدت احساس  خواهید کرد که دستان شما چسبناک شده است، کمی لوسیون و صابون مایع روی دست‌ها بریزید و آن‌ها را بشویید. سپس با حوله پاک کنید و از دستان نرم و صاف خود لذت ببرید.

اگر این مقاله را پسندیدید گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)