فرض کنید که در یک روز زیبای بهاری برای گردش به بیرون از شهر رفته‌اید و لباس‌های زیبای خود را نیز پوشیده‌اید. اما هنگام برگشت به منزل متوجه می‌شوید که لباس‌های شما از لکه‌های مختلف مثل لکه چمن و گل و لای و لکه گیاهان و گل‌ها و حتی لکه گرده روی گل هم پوشیده شده است. در این شرایط چه کاری انجام می‌دهید؟ آیا نباید برای گردش در طبیعت لباس‌های زیبا می‌پوشیدید؟ اما عکس‌هایی که می‌خواستید بگیرید چطور؟ مساله این است که لکه چمن و گل و لای و لکه گرده را به سادگی می‌توان از هر لباسی پاک کرد به شرط این که روش درست این کار را بدانید و بدون آسیب زدن به لباس آن را مانند روز اول نو کنید. بنابراین ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما روش پاک کردن انواع لکه مربوط به گردش‌های بیرون شهر مثل لکه چمن و لکه گل و لای و لکه گرده گل‌ها را به شما آموزش خواهیم داد.

لکه چمن و گل و لای و گرده

روش پاک کردن لکه چمن و گل و لای از لباس‌ها

نشستن در چمن، راه رفتن در گل و حتی بدشانسی در یک روز بارانی و عبور یک راننده بی توجه می‌تواند لباس شما را به لکه چمن یا گل و لای آلوده کند و این اتفاقات تا حد زیادی اجتناب ناپذیر هستند مگر این که بخواهید خودتان یا فرزندانتان را در منزل زندانی کنید تا لباس‌هایتان کثیف نشود! اما روزهای زیبای بهاری چندان طولانی نیستند و به این زودی تکرار نخواهند شد پس تا می‌توانید از طبیعت و آب و هوا لذت ببرید و لباس‌های کثیف و لک شده را نیز با روش درست تمیز کنید. لکه چمن و گل را به چندین روش می‌توان پاک کرد و ما تضمین می‌کنیم که این روش‌ها به طور کامل لباس شما را پاک و تمیز خواهند کرد به شرطی که نکات گفته شده را به دقت رعایت کنید.

گام‌های اصلی در پاک کردن لکه چمن و گل

قبل از این که کار پاک کردن لکه چمن و گل و لای را شروع کنید ابتدا باید به چند نکته کلیدی دقت کنید:

  • قبل از این که هر محصول و پاک کننده‌ای را روی لباس به کار ببرید آن را روی قسمت کوچکی از لباس (مثل درز داخلی) تست کنید تا مطمئن شوید که محصول مورد نظر به بافت پارچه آسیبی نمی‌رساند.
  • در گام بعدی با دقت برچسب مراقبت لباس را بخوانید تا بدانید چه روش‌هایی برای شستشو و لکه بری لباس مناسب است. اگر معنای علامت‌های درج شده روی برچسب را نمی‌دانید این مقاله را در مجله قرمز مطالعه کنید.
  • توضیحات درج شده در روی بطری و بسته بندی محصول مورد نظر را بخوانید تا مطمئن شوید که این محصول برای لباس شما مناسب هست یا خیر و باید به چه روشی و با چه غلظتی روی آن به کار برود.

لکه چمن و گل و لای و گرده

پاک کردن لکه چمن و گل از روی لباس‌های رنگی

خوشبختانه روش‌هایی که برای پاک کردن لکه چمن از روی لباس توصیه می‌شوند در پاک کردن لکه گل و لای هم کاربرد دارند و اگر لباس رنگی شما به یکی از این دو نوع لکه یا هر دوی آن‌ها با هم آلوده شده باشد می‌توانید لباس خود را با این ترفندها تمیز کنید. تنها مساله‌ای که باید به آن دقت کنید جنس پارچه لباس است. برچسب لباس را چک کنید تا بدانید جنس لباس از چیست، برای الیاف ویسکوز، الیاف مصنوعی، نایلون، پلی استر، پنبه و پلی آمید روش زیر را به کار ببرید:

  • ابتدا کمی مایع رختشویی یا ظرفشویی روی محل لکه چمن یا گل بریزید و به آرامی روی آن بمالید تا به خورد لکه برود. لباس را چند دقیقه کنار بگذارید تا شوینده روی آن اثر کند سپس لباس را آبکشی کنید. برای این کار می‌توانید از محلول‌های لکه بر هم استفاده کنید.
  • پس از آبکشی لباس را با دست یا با ماشین به روش معمول بشویید و پس از اطمینان از پاک شدن لکه، آن را خشک کنید.

پاک کردن لکه چمن و گل از روی لباس‌های ظریف و حساس

برای لباس‌های پشمی و ابریشمی که به لکه چمن و گل آلوده شده‌اند باید از یک ماده که حاوی الکل متیل‌دار باشد استفاده کنید. البته قبل از این کار مقداری از الکل را روی درز داخلی لباس تست کنید و از بی خطر بودن آن مطمئن شوید. اگر الکل آسیبی به رنگ و بافت پارچه نرسانید، آن را روی محل لکه چمن یا گل بریزید سپس لباس را با دست بشویید. اگر لباس شما از جنس استات باشد نمی‌توانید الکل را روی آن به کار ببرید چون الکل بافت استات را در خود حل می‌کند. برای پاک کردن لکه چمن از روی لباس‌هایی که از جنس استات هستند بهتر است به خشکشویی مراجعه کنید چون این کار نیاز به روش‌ها و موادی تخصصی دارد که شما در اختیار ندارید و اگر بخواهید خودتان این کار را انجام دهید به بافت پارچه آسیب خواهید زد.

 

لکه چمن و گل و لای و گرده

لکه گرده را به این روش از روی لباس‌ها پاک کنید

شاید فکر کنید گرده گل اصولا مساله مهمی نیست و نمی‌تواند لباس را لک کند اما این عقیده شما تا زمانی دوام دارد که با یک لکه زرد از گرده گل روی لباس‌های خود مواجه نشده باشید. لکه گرده گل گاهی می‌تواند یک لباس را به سادگی خراب کند و وقتی با گل‌هایی با پرچم‌های بزرگ مثل سوسن و زنبق سر و کار داشته باشید این لکه‌ها بزرگ‌تر و پردردسرتر خواهند بود. اما نگران نباشید، لکه گرده‌های گل قابل پاک شدن هستند به شرطی که نکات مهمی را که در ادامه ذکر می‌شود رعایت کنید. ابتدا به شما می‌گوییم که در موقع مواجهه با یک لکه گرده گل چه کارهایی را نباید انجام دهید، سپس روش‌های مختلفی را برای پاک کردن انواع لکه گرده بیان خواهیم کرد.

بسیاری از ما روش‌هایی معمولی را از روی تجربه برای پاک کردن لکه‌ها فرا گرفته‌ایم مثل گرفتن لباس زیر شیر آب یا مالیدن آن با انگشت، اما این کارها نه تنها لکه گرده را پاک نمی‌کند بلکه به گسترده‌تر شدن آن و تثبیت رنگ لکه هم منجر می‌شود. گرده نوعی ماده پودری و رنگی است که بافتی شبیه به پودر تالک و جوش شیرین دارد و اگر پودر تاک روی لباس شما بریزد چه کاری انجام می‌دهید؟ قطعا آن را زیر شیر آب نمی‌گیرید بلکه آن را می‌تکانید تا پودرهای چسبیده به لباس جدا شود. پس در گام اول تکاندن لباس بهترین راه حل است و باید از انجام کارهای زیر اجتناب کنید:

  • به لکه دست نزنید. چربی موجود در نوک انگشتان شما باعث تثبیت پودر گرده روی لباس شده و پاک کردن آن را مشکل‌تر می‌کند.
  • لکه را نمالید. مالیدن لکه و تلاش برای پاک کردن آن با هر چیزی باعث چسبیدن پودر به الیاف و گسترده‌تر شدن آن می‌شود یک لکه کوچک را به لکه‌ای بزرگ و رنگی و غیرقابل پاک شدن تبدیل می‌کند.
  • از آب استفاده نکنید. تا زمانی که لکه از بین نرفته است نباید لباس را خیس کنید یا بشویید، تماس آب با گرده آن را حل می‌کند و لکه بزرگ‌تر و گسترده‌تر می‌شود.

لکه کوچک گرده را به این روش پاک کنید

خوشبختانه لکه‌های کوچک گرده را به سادگی با تکاندن می‌توان از روی لباس جدا کرد. کافی است لباس را محکم بگیرید و بتکانید تا دانه‌های گرده از آن جدا شود اما اگر باز هم اثر آن باقی ماند به معنای این است که دانه‌ها به عمق الیاف نفوذ کرده‌اند. در این شرایط شما به یک جاروی دستی یا برقی نیاز دارید، آن را در فاصله یک سانتی‌متری از لکه بگیرید و روشن کنید. استفاده از نوار چسب هم می‌تواند مشکل را تا حد زیادی برطرف کند، نوار چسب را روی محل لکه بچسبانید و جدا کنید. با این کار ذرات گرده به چسب می‌چسبد و جدا می‌شود. پس از این کار می‌توانید لباس را با یک شوینده معمولی بشویید و در مقابل آفتاب خشک کنید تا کاملا تمیز شود.

لکه بزرگ گرده را به این روش پاک کنید

پاک کردن لکه‌های بزرگ گرده نیاز به قدرت زیادی دارد و اگر بازوهای شما قدرت تکاندن شدید لباس را ندارد بهتر است از الکل ایزوپروپیل استفاده کنید. این الکل را روی محل که بریزید و به آرامی بمالید، هنگام انجام دادن این کار پنجره‌ها را باز بگذارید و یا در هوای آزاد این کار را انجام دهید. الکل ایزو پروپیل ماده رنگی موجود در گرده را حل می‌کند و با آبکشی می‌توانید آن را کاملا از لباس پاک کنید. پس از این کار لباس را با یک شوینده معمولی و در دمای آب بالا بشویید تا کاملا تمیز و آماده استفاده شود.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)