لکه‌ها دشمن اصلی لباس‌های ما هستند و این دشمن همیشه و همه جا در کمین ما است، در هنگام گردش، نظافت، غذا خوردن و حتی میوه خوردن. لکه میوه هم به خاطر رنگ‌هایی که دارد می‌تواند دردسرساز شده و لباس را خراب کند. میوه‌های مثل توت فرنگی، تمشک، آلبالو و … که رنگی و آبدار هستند لکه‌هایی بزرگ و کثیف به جا می‌گذارند که پاک کردن آن‌ها ساده نیست، اما به هر حال برخی از اتفاقات قابل پیش بینی نیستند و به خاطر آن‌ها نمی‌توان از میوه خوردن دست کشید چون مصرف میوه برای سلامتی بدن ضروری است در حالی که با یاد گرفتن روش پاک کردن لکه میوه از روی لباس می‌توان این مشکل را به راحتی حل کرد. در این مقاله از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که چطور لکه میوه را از روی لباس‌ها پاک کنید و لباس خود را مانند روز اول نو کنید. در ادامه نیز با چند مشکل رایج در مراقبت از لباس‌ها آشنا خواهید شد و خواهید دید که آیا این مشکلات قابل رفع هستند یا این که باید لباس خود را دور بیندازید.

نکات مهم برای پاک کردن لکه میوه از لباس‌ها

اولین و مهم‌ترین اصل در پاک کردن لکه میوه مثل بیشتر لکه‌های دیگر سرعت عمل است چون هرچه لکه روی لباس شما باقی بماند پاک کردن آن دشوارتر می‌شود. اما گاهی لک شدن لباس در محلی رخ می‌دهد که دسترسی به پاک کننده و شوینده وجود ندارد و در این زمان شما باید پیشگیری‌های لازم را انجام دهید تا لکه تثبیت نشود. ابتدا با یک دستمال تا حد ممکن آب میوه را از آن جدا کنید و سعی کنید تا رسیدن به منزل لکه را مرطوب نگه دارید چون لکه خشک شده به سختی پاک می‌شود. سعی کنید زیر لباس یک محافظ قرار دهید تا لباس‌های دیگر خیس و آلوده نشوند. پس از رسیدن به منزل می‌توانید لکه لباس را به روش گفته شده پاک کنید.

لکه میوه

روش پاک کردن لکه میوه از روی لباس

فرقی نمی‌کند لکه میوه روی لباس شما چقدر باشد یا از چه نوع میوه‌ای باشد، اگر لکه را تازه و مرطوب نگه داشته باشید می‌توانید با دنبال کردن مراحل زیر لکه میوه را از بین ببرید و لباس را مانند روز اول نو و تمیز کنیید:

  • ابتدا لباس را از قسمت پشت لکه زیر شیر آب بگیرید تا فشار آب مواد باقیمانده از میوه را از بافت لباس جدا کند. اگر این کار را از قسمت روی لکه انجام دهید لکه گسترده‌تر خواهد شد.
  • مقدار کمی از یک مایع شوینده مناسب و قوی را روی محل لکه بریزید و با انگشت بمالید. اگر به مایع شوینده دسترسی ندارید می‌توانید از مایع ظرفشویی و یا کمی پودر رختشویی که در آب حل شده است کمک بگیرید.
  • اگر رنگ لکه از سطح لباس جدا شد به معنای این است که لکه در حال از بین رفتن است و شما می‌توانید لباس را بشویید. ابتدا به برچسب مراقبتی لباس دقت کنید و طبق اطلاعات موجود در آن لباس را بشویید ولی به طور کلی دمای ۴۰ درجه و دور متوسط شستشو برای این کار مناسب است. اما اگر لباس شما فقط باید با خشکشویی تمیز شود لازم است که آن را به یک متخصص بدهید و لباستان را خراب نکنید.
  • پس از شستشو لباس را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که لکه کاملا از بین رفته است. اگر هنوز آثار لکه پابرجا بود مراحل قبلی را مجددا تکرار کنید. غوطه ور کردن لباس در آب سرد به مدت چند ساعت هم می‌تواند پاک کردن لکه را تسهیل کند. اگر باز هم لکه باقی مانده بود آن را در ماشین لباسشویی بشویید.
  • پس از شستشو نوبت به خشک کردن لباس می‌رسد. لباسی را که به لکه میوه آغشته بوده است بهتر است در هوای آزاد و در مقابل تابش نور خورشید پهن کنید تا خشک شود. چون نور خورشید اثر سفیدکنندگی دارد و می‌تواند آثار باقی مانده از لکه میوه را از بین ببرد. اما اگر مقدار زیادی از لکه هنوز مشخص است لباس را خشک نکنید چون این کار باعث تثبیت لکه خواهد شد.

لکه میوه

آیا این لباس‌ها قابل تعمیر هستند؟

اتفاقات زیادی ممکن است برای لباس‌های شما بیفتند که محدود به لک شدن نیستند مثل چروک شدن، آب رفتن، رنگ گرفتن، بو گرفتن و … که برخی از این مشکلات به سادگی قابل برطرف شدن هستند به شرطی که روش این کار را بدانید. اما برخی دیگر از این اتفاقات و مشکلات مربوط به لباس‌ها قابل رفع نیستند و شما با هیچ روشی نمی‌توانید لباس را به شکل روز اول آن بازگردانید. در این بخش با تعدادی از این اتفاقات که ممکن است برای لباس‌های رخ دهد و امکان برطرف شدن و یا نشدن آن آشنا خواهید شد.

حوله‌هایی که دیگر آب جذب نمی‌کنند: اگر احساس می‌کنید حوله شما دیگر مثل گذشته آب جذب می‌کند نگران نباشید این مشکل قابل حل است، معمولا این مشکل زمانی رخ می‌دهد که از نرم کننده به مقدار زیاد و مکرر روی حوله استفاده کنید، این کار باعث می‌شود که یک بافت مومی ضدآب روی الیاف حوله شما را بگیرد و قدرت جذب رطوبت آن را کاهش دهد. برای از بین بردن این بافت مومی کافی است در دفعات بعدی شستشو موقع آبکشی حوله در ماشین لباسشویی یک چهار پیمانه سرکه به آن اضافه کنید و دیگر از نرم کننده لباس برای حوله استفاده نکنید. به این ترتیب حوله شما دوباره نرم خواهد شد بدون آن که قدرت جذب رطوبت آن کم شود.

لکه سفید کننده روی لباس: متاسفانه این مشکل به طور کلی قابل حل نیست و نمی‌توان لکه‌ها و رنگ رفتگی‌های ناشی از سفید کننده را از بین ببرید. اما اگر این لکه‌ها ریز باشند و لباس شما تیره باشد می‌توانید با چکاندن قطره چشم روی آن‌ها تا حدی رنگ لباس را برگردانید. در غیر این صورت تنها چاره کار، رنگ کردن مجدد لباس در رنگ اصلی آن است. اگر می‌خواهید اطلاعات بهتر و کامل‌تری درباره لکه‌های سفیدکننده داشته باشید مقاله مجله قرمز را در این مورد مطالعه کنید.

لباس سفیدی که رنگ گرفته است: اگر لباس سفید شما اشتباها با لباس‌های رنگی شسته شده و رنگ گرفته باشد می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. برای این کار شما به سفید کننده کلرین یا اکسیژنه (بسته به جنس لباس) نیاز دارید. این سفید کننده را با ده برابر حجم آن آب مخلوط کنید و لباس را به مدت ۹۰ دقیقه داخل این مخلوط قرار دهید. هر ۱۵ دقیقه یک بار لباس‌ها را چک کنید و اگر سفید شده بودند آن را بردارید. پس از آن می‌توانید لباس‌ها را در ماشین لباسشویی بشویید.

لباس پشمی آب رفته: اگر لباس پشمی شما بر اثر شستشو با آب داغ یا هر علت دیگری آب رفته باشد چاره‌ای برای این مشکل وجود ندارد و شما باید آن لباس را دور بیندازید چون روش‌هایی که برای کش دادن لباس و … توصیه می‌شود معمولا اثر چندانی ندارند و باعث آسیب به الیاف لباس می‌شوند.

لباسی که در ماشین لباسشویی مانده است: اگر لباس‌های شما پس از شستشو در ماشین لباسشویی باقی مانده و بو گرفته است نگران نباشید، این مشکل به راحتی قابل حل است، کافی است مجددا ماشین را روشن کنید و این بار به جای پودر رختشویی یک پیمانه سرکه سفید داخل ماشین لباسشویی بریزید.

لباسی که در خشک کن مانده است: اگر لباس‌های شما پس از شستشو و خشک شدن داخل خشک کن مانده و چروک شده‌اند نگران نباشید، چروک‌ لباس هرگز دائمی نیست و به سادگی قابل برطرف شدن است.کافی است یک حوله تمیز و مرطوب را داخل خشک کن قرار دهید و آن را برای چند دقیقه راه بیندازید، بخار حاصل از این حوله باعث نرم شدن چروک‌ها می‌شود و شما می‌توانید لباس‌ها را به راحتی اتو کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)