شکلات و بستنی از موادی هستند که با قرار گرفتن در مقابل گرما ذوب شده و به مایع تبدیل می‌شوند. به همین دلیل بسیار پیش می‌آید که موقع خوردن این خوراکی‌ها مقداری از مایع آن روی لباس چکه کند و لباس به لکه شکلات یا لکه بستنی آلوده شود. حال اگر کودک شما در حال خوردن یک بستنی قیفی با یک بسته شکلات باشد حتما باید مواظب باشید که لباس‌هایش را کثیف نکند. اما لازم نیست حساسیت به خرج دهید، لکه شکلات و بستنی را به راحتی می‌توان از روی لباس‌ها پاک کرد به شرطی که روش درست این کار را بدانید و بدون آسیب زدن به لباس‌ها آن را انجام دهید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز خواهید خواند که چطور باید لکه شکلات و لکه بستنی را از روی لباس‌ها پاک کنید.

لکه شکلات را به این طریق از روی لباس‌ها پاک کنید

بچه‌ها و بزرگ‌ترها هردو شکلات دوست دارند، حال اگر یک بسته شکلات خوشمزه به کودک خود بدهید باید این ریسک را بپذیرید که لباسی کثیف و پر از لکه شکلات تحویل خواهید گرفت. اما لازم نیست نگران باشید، اجازه دهید فرزندان عزیزتان شکلات بخورند چون روش پاک کردن لکه شکلات از روی لباس بسیار ساده است و برای این کار شما بیش از یک انتخاب پیش روی خود دارید، ابتدا برچسب مراقبتی لباس را به دقت بخوانید سپس یکی از روش‌های زیر را برای پاک کردن لکه امتحان کنید:

یک نکته مهم در مقابله با لکه شکلات این است که از آب شدن آب جلوگیری کنید و سعی کنید آن را به فرم جامد خود بازگردانید. چون شکلات ذوب شده به راحتی در الیاف پارچه نفوذ کرده و تمیز کردن چنین لکه‌هایی ساده نخواهد بود. برای این کار لباس را داخل یک کیسه پلاستیکی طوری قرار دهید که لکه به سمت بیرون باشد و به قسمت‌های تمیز لباس سرایت نکند. سپس آن را در فریزر بگذارید تا شکلات روی آن سفت شود. این شکلات سفت شده را با یک چاقو یا چیزی شبیه به آن که به بافت لباس صدمه نزند جدا کنید. وقتی مطمئن شدید قسمت اعظم لکه شکلات را جدا کرده‌اید می‌توانید از یک پودر رختشویی آنزیم‌دار برای شستن لباس استفاده کنید. استفاده از پودر آنزیم‌دار برای این کار توصیه می‌شود چون آنزیم موجود در این پودرها ساختار پروتئین و چربی شکلات را در هم شکسته و پاک کردن لکه شکلات را ساده‌تر می‌کنند.

لکه شکلات و بستنی

یک روش دیگر برای از بین بردن لکه شکلات که ساده‌تر و کم دردسرتر از روش قبلی هم هست استفاده از آب است. شما برای این کار فقط به یک شیر آب سرد نیاز دارید. هرگز از آب گرم یا داغ برای پاک کردن لکه شکلات استفاده نکنید چون شکلات ساختاری پروتئینی دارد که قرار گرفتن در معرض حرارت باعث پخته شدن و تثبیت آن لکه می‌شود. برای پاک کردن لکه شکلات با آب سرد، محل لکه را به مدت چند دقیقه زیر شیر آب سرد بگیرید، این کار از نفوذ بیشتر شکلات به الیاف لباس جلوگیری می‌کند و پس از آن می‌توانید لباس خود را در ماشین لباسشویی بشویید.

حال اگر روش‌های گفته شده برای از بین بردن لکه شکلات روی لباس شما موثر واقع نشد نگران نباشید. در این شرایط می‌توانید از یک پودر رختشویی که خاصیت لکه بری هم دارد استفاده کنید. لباس را چند ساعت داخل محلول این پودر و آب سرد خیس کنید تا ساختار لکه شکسته شود (اگر لکه بزرگ است و پاک کردن آن دشوار به نظر می‌رسد لباس را یک شب تا صبح داخل این محلول نگه دارید تا نتیجه بهتری بگیرید). پس از آن می‌توانید لباس را به روش معمول بشویید. این روش برای زمانی که می‌خواهید لباس را با دست و در آب سرد بشویید بسیار مناسب است، البته قبل از به کار بردن هر نوع مایع یا پودر لکه بر لازم است که توضیحات روی بسته را به دقت بخوانید و محض اطمینان مقدار کمی از محلول را به درز داخل لباس بمالید تا این ماده جدید به بافت و رنگ لباس شما صدمه‌ای وارد نکند.

لکه شکلات و بستنی

روش پاک کردن لکه بستنی از روی لباس در چند گام ساده

حال اگر مقداری بستنی (فرقی نمی‌کند بستنی چه طعم و رنگی داشته باشد) روی لباس‌های شما یا فرزند شما بریزد ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و مراحل زیر را دنبال کنید:

 

لکه شکلات و بستنی

  • اگر لکه هنوز تازه است و بستنی به شکل مایع یا جامد روی آن قرار دارد در اولین گام باید سعی کنید مواد موجود روی لباس را تا حد ممکن از روی آن جدا کنید. این کار را با یک قاشق یکبا مصرف و یا یک اسفنج می‌توانید انجام دهید. فقط مراقب باشید این کار را طوری انجام ندهید که لکه گسترده‌تر شود. حال شما می‌توانید فرآیند پاک کردن لکه را آغاز کنید.
  • لباس را پشت و رو کرده و شیر آب سرد را باز کنید و پشت لکه را زیر آب بگیرید تا آب سرد با فشار زیاد مواد موجود روی لکه را پاک کند بدون آن که باعث گسترده‌تر شدن لکه شود. اگر آب سرد را مستقیما روی لکه بریزید ممکن است لکه بستنی گسترده‌تر شود و کار پاک کردن لکه را دشوارتر کند.
  • مقداری پودر رختشویی آنزیم دار را که در دمای پایین هم به خوبی عمل می‌کند در آب سرد حل کرده و روی محل لکه بمالید. البته می‌توانید از مواد لکه بر دیگری هم استفاده کنید اما قبل از این کار محلول مورد نظر را روی قسمتی از درز داخلی لباس بمالید تا مطمئن شوید این ماده به بافت و رنگ لباس شما آسیبی نمی‌رساند.
  • حال می‌توانید لباس را در ماشین لباسشویی و با آب با دمای سی درجه بشویید. سعی کنید از ملایم‌ترین دور ماشین برای این کار استفاده کنید و حتما دمای آب را در پایین‌ترین درجه قرار دهید چون همان طور که می‌دانید لکه بستنی حاوی مواد پروتئینی است که اگر در معرض حرار قرار گیرند تثبیت شده و دیگر پاک نخواهند شد.
  • پس از پایان شستشو، قبل از این که لباس را خشک یا اتو کنید، آن را به دقت چک کنید تا مطمئن شوید اثری از لکه بستنی باقی نمانده است. در غیر این صورت مراحل فوق را مجددا تکرار کنید تا لکه به طور کامل پاک شود.
  • اگر لباس شما در خارج از منزل به لکه آلوده شد و به مواد پاک کننده دسترسی نداشتید فورا با یک دستمال کاغذی لکه را تمیز کنید تا پاک کردن آن ساده‌تر شود. سپس مقداری صابون مایع را با آب مخلوط کرده و روی لکه بمالید و آبکشی کنید. اگر با لکه خشک شده بستنی سروکار دارید حتما قبل از شستن لباس در ماشین لباسشویی، لکه را چند ساعت در محلول آب و پودر رختشویی خیس کنید تا فرآیند پاک شدن لکه ساده‌تر انجام شود.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)