اگر موقع هم زدن تخم مرغ برای آشپزی مقداری از آن روی لباس شما بپاشد و بدون آن که بدانید لکه تخم مرغ روی لباس شکل بگیرد آیا می‌دانید چه کاری باید انجام دهید؟ آیا مثل همیشه بلافاصله لباس را زیر شیر آب می‌گیرید و یا روش متفاوتی برای این کار دارید؟ آیا می‌دانید لکه روغن موتور را چطور می‌توان از لباس پاک کرد؟ آیا پاک کردن چنین لکه مقاومی اصلا امکان پذیر است؟ سخت‌ترین و مقاوم‌ترین لکه‌ها در مقابل پاک شدن کدام لکه‌ها هستند؟ آیا می‌توان آن‌ها را از بین برد؟ اگر این سوالات ذهن شما را هم درگیر کرده است نگران نباشید، شما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز خواهید خواند که چطور لکه تخم مرغ را از روی لباس پاک کنید. در ادامه نیز با مقاوم‌ترین لکه‌ها و روش پاک کردن آن‌ها از لباس آشنا می‌شوید.

لکه تخم مرغ روی لباس

ما هر روز به اشکال متفاوتی با تخم مرغ سر و کار داریم و موقع آشپزی و غذا خوردن ممکن است لباس ما با این ماده کثیف و آلوده شود. اما هر ترکیب دیگری که حاوی تخم مرغ خام یا پخته باشد هم ممکن است لباس را آلوده و لک کند ولی خوشبختانه روش پاک شدن این لکه‌ها تا حد زیادی شبیه به هم هستند. لکه ناشی از سفید و زرده تخم مرغ به روش متفاوتی پاک می‌شود و شما قبل از هر اقدامی باید بدانید که چه روشی برای این کار مناسب است. در هر صورت اگر لباس شما به لکه تخم مرغ آلوده شد ابتدا برچسب مراقبت لباس را چک کنید و قبل از این که هر ماده یا روشی را روی لباس به کار ببرید از بی‌ضرر بودن آن اطمینان حاصل کنید.

لکه تخم مرغ

روش پاک کردن لکه زرده تخم مرغ

سوال این است که آیا زرده تخم مرغ می‌تواند لباس را لک کند؟ پاسخ این است که شما می‌توانید به سادگی جلوی این اتفاق را بگیرید و اجازه ندهد یک کثیفی ساده به لکه‌ای ماندگار تبدیل شود. به خاطر داشته باشید که هرچه سریع‌تر عمل کنید لکه ساده‌تر پاک خواهد شد. اگر لکه ناشی از زرد تخم مرغ پخته شده است و حالت پودری دارد با یک برس مواد روی لباس را پاک کنید. اما اگر لکه تخم مرغ ناشی از زرده خام است قبل از شروع به هر کاری، سعی کنید مواد روی لباس را از آن جدا کنید. سپس می‌توانید با روش‌هایی که در ادامه مقاله بیان می‌شود لکه را از بین ببرید اما به خاطر داشته باشید که قبل از به کار بردن هر ماده جدیدی روی لباس آن روی روی قسمت نامشخصی از لباس تست کنید تا مطمئن شوید که این ماده به بافت و رنگ لباس شما آسیبی نمی‌رساند.

پاک کردن لکه تخم مرغ با آب و نمک

این روش یک روش ساده برای پاک کردن لکه تخم مرغ است که به محیط زیست هم صدمه‌ای وارد نمی‌کند و بهترین راه برای تمیز کردن لباس‌های رنگی است. برای این کار ابتدا کمی نمک در آب سرد بریزید و لباس را به مدت چند دقیقه داخل این آب خیس کنید. به آرامی با دست لکه را بمالید اما اگر پارچه لباس ظریف نباشد می‌توانید از مسواک یا برس یا پارچه ضخیم هم برای این کار استفاده کنید. سپس لباس را از آب نمک خارج کنید و با یک پودر رختشویی مناسب و به روشی که برای لباس توصیه شده است در آب سی درجه بشویید. دقت کنید که آب داغ می‌تواند لکه را تثبیت کند اما آب سرد باعث حل شدن بهتر تخم مرغ شده و آن را کاملا پاک می‌کند.

لکه تخم مرغ

پاک کردن لکه تخم مرغ با صبر و حوصله!

اگر لکه تخم مرغ روی لباس شما مقاوم‌تر از این حرف‌ها است که با آب و نمک پاک شود مثلا مدت زیادی از لک شدن لباس گذشته باشد و لکه خشک شده است. در این صورت نیز لازم نیست نگران باشید، باز هم پاک کردن لکه ممکن است و شما می‌توانید لباس را به حالت قبل برگردانید اما این روش زمان بیشتری لازم دارد ولی هم برای لباس‌های سفید و هم برای لباس‌های رنگی جواب می‌دهد.

  • چند قطره مایع رختشویی روی محل لکه بریزید، می‌توانید از مایع ظرفشویی هم استفاده کنید اما فراموش نکنید که قبل از این کار این ماده را روی لباس تست کنید.
  • به آرامی لکه را با شوینده ماساژ دهید و اجازه دهید سی دقیقه روی آن باقی بماند.
  • سپس لباس را با یک شوینده معمولی و روشی که مناسب آن است بشویید.
  • اگر لکه پاک نشد این مراحل را مجددا تکرار کنید. دقت داشته باشید که شوینده‌های آنزیم‌دار بهترین شوینده برای پاک کردن لکه تخم مرغ به شمار می‌روند چون این شوینده‌ها حاوی ترکیباتی هستند که پروتئین تخم مرغ را می‌شکند و لکه را از بین می‌برد.

لکه تخم مرغ

سخت‌ترین لکه‌ها کدامند؟

اگر همه مقالات مجله قرمز را درباره لکه بری لباس‌ها مطالعه کرده باشید احتمالا فکر می‌کنید که روش پاک کردن هر لکه‌ای را می‌دانید و در این کار مشکلی نخواهید داشت اما برخی از لکه‌ها به دلیل ساختار و جنس خاصی که دارند بسیار مقاوم هستند و با روش‌های معمول و شناخته شده نمی‌توان آن‌ها را از بین برد. سخت‌ترین لکه‌هایی که تاکنون شناخته شده‌اند عبارتند از لکه زردچوبه، لکه شیره موز و لکه روغن موتور. البته این مقاوم بودن بی علت نیست به طور مثال روغن موتور طوری ساخته شده است که به هرچیزی که با آن تماس پیدا کند بچسبد اما متاسفانه نمی‌تواند تفاوت موتور خودرو را با لباس محبوب شما درک کند. روغن موتور علاوه بر این که چرب است (کابوس لکه بری) حاوی کربن هم است و باعث ایجاد رنگ سیاهی می‌شود که تا عمق لباس نفوذ می‌کند. زردچوبه نیز چنین خاصیتی دارد و رنگ زرد آن در الیاف میکروسکوپی پارچه نفوذ کرده و آن را آلوده می‌کند و به این سادگی از آن جدا نمی‌شود. شیره موز نیز ماده‌ای چسبناک است که پس از مدتی به رنگ قهوه‌ای و سیاه ر می‌آید و ظاهر بسیار بدی به لباس می‌دهد.

لکه‌های مقاوم را به این روش از لباس پاک کنید

لکه‌هایی که معرفی کردیم اگرچه مقاوم هستند اما غیرقابل پاک شدن نیستند و روش‌هایی برای از بین بردن آن‌ها وجود دارد. لکه‌هایی که پایه رنگی و جوهری (مثل کربن ناشی از روغن موتور) دارند با الکل متیل دار قابل پاک شدن هستند اما باید بدایند که برای پارچه‌هایی که از الیاف استات و تری استات تهیه شده‌اند این روش مناسب نیست و باعث از بین رفتن بافت پارچه می‌شود. پس قبل از هر کاری ابتدا برچسب روی لباس را چک کنید و از جنس آن مطمئن شوید. علاوه بر این روش، روش‌های طبیعی هم همیشه موثر هستند، موادی مثل آبلیمو و سرکه اثر لکه بری خوبی دارند و پس از استفاده از این ماده و قرار دادن لباس در معرض تابش نور خورشید بخش اعظمی از لکه از بین می‌رود. اگر هیچ یک از این روش‌ها نیز موثر نباشد سفیدکننده همیشه در اختیار شما است و در صورت سفید بودن رنگ لباس و امکان استفاده از سفید کننده روی آن شما می‌توانید لکه را کاملا از بین ببرید.

برای لکه‌های چرب مثل لکه روغن موتور و لکه‌های مقاومی مثل زردچوبه نیز می‌توانید از یک شوینده قوی لباس استفاده کنید و آن را به طور ملایم روی لکه مالش دهید تا به عمق بافت پارچه برود و لکه را در خود حل کند. برای از بین بردن لکه پوره و شیره موز بهتر است از پودرهای شوینده حاوی آنزیم استفاده کنید تا ساختار لکه را بشکند. استفاده از الکل ایزوپروپیل و یا گلیسیرین که در آب حل شده باشد نیز می‌تواند مشکل را حل کند. پس از شکستن ساختار لکه می‌توانید با مالیدن کمی آب لیمو، رنگ باقیمانده از لکه را نیز از بین ببرید. اما در این حالت نیز سفیدکننده یک روش معقول و موثر است. یک سفیدکننده اکسیژنه با ۲۰ درصد خلوص را به نسبت یک به شش در آب حل کنید و پس از اطمینان از عدم آسیب به لباس و رنگ ندادن لباس، لباس را در آن غوطه ور کنید. پس از پاک شدن لکه می‌توانید آن را بشویید و با اطمینان از تمیزی کامل لباس می‌توانید آن را خشک کنید.

لکه تخم مرغ

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)