داشتن اندامی متعادل و بدنی سالم و قوی آرزوی بسیاری از افراد است که رسیدن به این هدف به جز فعالیت‌های فیزیکی زیاد و ورزش منظم میسر نمی‌شود. بسیاری از خانم‌ها و آقایان برای داشتن اندام سالم و متناسب هر روز یا هر هفته کیف باشگاه خود را برمی‌دارند و به باشگاه می‌روند و ورزش می‌کنند که این یک عادت پسندیده است اما ورزش و تعریق زیاد به خصوص در هوای گرم می‌تواند عوارض بدی برای پوست شما در پی داشته باشد. پس چه در باشگاه رفتن تازه کار باشید و چه باتجربه حتما باید با این عوارض مقابله کنید و برای این منظور لازم است که از برخی محصولات مراقبت از پوست بلافاصله پس از ورزش کردن استفاده کنید. اما محصولاتی که باید در کیف باشگاه خود همراه داشته باشید چه چیزهایی هستند؟

پاک کننده میسلار برپایه آب

یکی از مهم‌ترین علل ایجاد جوش روی صورت ورزش کردن با آرایش است. اما بیشتر خانم‌ها نمی‌توانند مسیر خانه تا باشگاه را بدون آرایش سر کنند و البته استفاده از ضدآفتاب در این مورد ضرورت دارد به هر حال شما نباید با آرایش ورزش کنید و به این منظور به یک پاک کننده مناسب بدون نیاز به شستشو احتیاج دارید تا قبل از شروع ورزش آرایش خود را کاملا پاک کنید. پاک کننده‌های میسلار Micellar برای این منظور طراحی شده‌اند، این نوع پاک کننده‌ها نیاز به شستن با آب ندارند و برپایه آب بوده و فاقد مواد شیمیایی مضر هستند. این نوع پاک کننده‌ها را می‌توانید به صورت محلول و با دستمال‌های مرطوب آماده تهیه کنید و در کیف باشگاه خود قرار دهید و قبل از ورزش کردن استفاده کنید.

لوازم مراقبت از پوست در کیف باشگاه

کرم روزانه پاک کننده بدون عطر

این که گفته می‌شود هنگام ورزش مواد زائد از روزنه‌های پوستی دفع می‌شود گفته درستی نیست و تنها چربی، عرق و نمک‌های محلول در آن از این روزنه‌ها خارج می‌شوند اما در هر صورت نیاز است که پس از ورزش کردن و تعریق پوست، صورت خود را به طور کامل پاک کنید تا این مواد روی پوست باقی نماند چون در این صورت منافذ پوستی بسته می‌شوند و احتمال جوش زدن بالا می‌رود. پاک کننده‌های میسلار ممکن است برای پاک کردن این مواد به تنهایی کافی نباشند و بهتر است از پاک کننده‌های کرمی هم که چربی‌ها را به خوبی در خود حل می‌کنند استفاده کنید. از پاک کننده‌هایی استفاده کنید که حاوی بنزوئیل پراکساید باشند و چربی‌ها را به خوبی در خود حل کنند و پوست را در مقابل ابتلا به آکنه مصون کنند.

لوازم مراقبت از پوست در کیف باشگاه

ضدآفتاب سبک با درجه حفاظت بالا

اگر در فضای باز ورزش می‌کنید یا پس از تمام شدن وقت باشگاه در فضای باز قرار می‌گیرید به استفاده از ضدآفتاب مناسب نیاز دارید. حتی اگر محل باشگاه شما پنجره بزرگی دارد که نور خورشید به آن وارد می‌شود استفاده از ضدآفتاب هنگام ورزش ضرورت پیدا می‌کند. بارها گفته‌ایم که شما در هر لحظه و هر مکان به استفاده از ضدآفتاب نیاز دارید اما این ضرورت هنگام ورزش کردن افزایش پیدا می‌کند و در این زمان شما به نوع مناسبی از ضدآفتاب نیاز دارید. ضدآفتاب مناسب باشگاه ضدآفتابی است که سبک باشد و شما را دچار تعریق و گرفتگی روزنه‌های پوستی نکند، خاصیت مرطوب کنندگی داشته باشد و غیرکومدن‌زا باشد تا در شرایط ورزش و تعریق هم قابل استفاده باشد. ضدآفتاب‌هایی که به صورت اسپری و با درجه حفاظت ۵۰ و بالاتر در بازار موجود هستند بهترین انتخاب برای قرار دادن در کیف باشگاه شما هستند.

هدبند

اگر قبل از رفتن به باشگاه فرصت دوش گرفتن را نداشته‌اید باید بدانید که تماس موهای کثیف به همراه عرق و چربی با پوست صورت شما باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه و کومدن در ناحیه پیشانی و بینی می‌شود. بهترین راه برای  پیشگیری از این اتفاق استفاده از هدبند است. هدبند با جمع کردن موهای جلوی سر از تماس آن‌ها با صورت جلوگیری می‌کند و از طرف دیگر عرق تولید شده در موها را جذب می‌کند و مانع از رسیدن آن به صورت می‌شود. هدبند را از بهترین جنس و از انواع باکیفیت تهیه کنید تا تماس آن با پوست موجب حساسیت و واکنش‌های آلرژیک نشود و پس از هربار استفاده آن را بشویید.

دستمال بهداشتی

شما هنگام ورزش کردن در باشگاه به چیزهای مختلفی دست می‌زنید، وزنه‌ها، دمبل‌ها، سطح تشک‌ها و میله‌های دستگاه‌های مختلف و تردمیل که روزانه ده‌ها نفر با آن‌ها تماس داشته اند و چربی و گرد و غبار زیادی روی آن‌ها نشسته است. حال اگر دستان کثیف خود را به صورت و لباس‌های خود بزنید این آلودگی را بیشتر پخش می‌کنید. پس لازم است پس از استفاده از هر دستگاه یک بار دستان خود را تمیز کنید. از آنجایی که شستن دست‌ها به صورت مکرر ممکن است میسر نباشد توصیه می‌شود از دستمال‌های بهداشتی ضدباکتری استفاده کنید و یک بسته از این دستمال‌ها را در کیف باشگاه خود بگذارید و مرتب دستان خود را با آن پاک کنید.

مرطوب کننده آبرسان قوی

ورزش شدید سطح آب بدن را کاهش می‌دهد و اولین نشانه‌های کم آبی بدن در پوست نمایان می‌شود پس ضروری است که بلافاصله پس از ورزش و پاک کردن پوست از مرطوب کننده قوی و مناسب استفاده کنید و رطوبت بدن را تامین کنید. اما ورزش پوست شما را خشک و حساس کرده است و مرطوب کننده‌های کرمی روی پوست خشک و حساس تاثیر منفی دارند بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند بلافاصله پس از ورزش از مرطوب کننده پوست آبرسان قوی که برپایه آب باشد استفاده کنید و رطوبت پوست را بازگردانید. البته این کار را باید بلافاصله پس از شستن صورت یا دوش گرفتن انجام دهید.

لوازم مراقبت از پوست در کیف باشگاه

پد پاک کننده بدن

شما باید بلافاصله پس از ورزش کردن دوش بگیرید تا عرق و چربی که از بدن دفع شده است و روی پوست جمع شده است پاک شود اما این کار همیشه ممکن نیست و شما معمولا باید تا رسیدن به منزل صبر کنید تا بتوانید دوش بگیرید و در این مدت هم ممکن است آسیب‌هایی به پوست وارد شود به همین دلیل بهتر از پدهای پاک کننده بدن که در بازار وجود دارند استفاده کنید. این پدهای نسبت به پدهای صورت سایز بزرگتری دارند و با کمک آن‌ها می‌توانید زیربغل، پشت و شانه‌ها را پاک کنید و تا زمان دوش گرفتن از عوارض ناشی از تعریق و چربی اضافی بدن در امان بمانید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت از پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Every Girl (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)