یکی از رازهای شیکپوشی انتخاب لباس‌هایی است که به شما می‌آید اما پیدا کردن لباسی که به شما بیاید همیشه کار ساده‌ای نیست. شاید شما با آزمون و خطا و به تجربه دریافته باشید که چه چیزهایی به شما می‌آیند اما پاسخ این سوال را به طرق علمی هم می‌توان یافت. همه چیز به فرم اندام شما و لباس مناسب شکل اندام شما بستگی دارد. در اولین گام شما باید فرم اندام خودتان را بشناسید و در گام بعدی لباس‌هایی را انتخاب کنید که با آن فرم اندام سازگاری داشته باشند. خوشبختانه برای هر کسی انتخاب‌های متنوعی برای لباس مناسب شکل اندام او وجود دارد و نباید نگران محدودیت انتخاب خود باشید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز می‌توانید بلوز، مانتو، شلوار و هر نوع لباس مناسب شکل اندام خود را پیدا کنید.

اگر کمر باریک دارید

اگر باریک‌ترین قسمت اندام شما کمر شما است و بالاتنه و پایین‌تنه نسبت به هم در تعادل هستند و عرض سرشانه‌های شما نز نزدیک به عمر سینه و باسن است شما اندام ساعت شنی دارید. این نوع اندام متعادل‌ترین نوع اندام زنانه است. این تصور تا حدی درست است که هر نوع لباسی به اندام ساعت شنی می‌آید اما هدف شما در انتخاب لباس در این فرم اندام باید تاکید روی باریکی کمر باشد تا به زیباترین شکل دیده شوید نه این که با لباس‌های گشاد و بدفرم زیبایی اندام خود را مخفی کنید.

بلوز و تاپ: بلوزهای کشباف که فیت اندام شما هستند و به خصوص در قسمت کمر باریک‌تر و مشخص‌تر هستند بهترین لباس برای شکل اندام ساعت شنی است. در کنار آن هم می‌توانید از بلوزها و تاپ‌های کوتاه که تا بالای کمر می‌رسند و باریکی آن را به نمایش می‌گذارند به عنوان بلوز اسپرت یا مجلسی استفاده کنید.

لباس مناسب شکل اندام

دامن: دامن راسته یا کوزه‌ای بهترین فرم دامن برای تاکید روی اندام ساعت شنی است. چون این دامن باریکی کمر را به خوبی نمایش می‌دهد و فرم پایین‌تنه را نیز متعادل‌تر و طبیعی‌تر نشان خواهد داد، در حالی که مدل‌های دیگر دامن معمولا چنین خاصیتی ندارند.

لباس مناسب شکل اندام

مانتو و لباس مجلسی: در انتخاب مانتو و لباس مجلسی بهتر است هدف شما باریک‌تر و کشیده‌تر دیده شدن اندام باشد و برای این هدف می‌توانید از یقه هفت کشیده استفاده کنید. علاوه بر این اگر از مانتو یا لباس مجلسی با کمر چپ و راستی هم استفاده کنید باریکی کمر شما بیشتر به چشم می‌آید و لاغرتر و خوش اندام‌تر به نظر می‌رسید.

لباس مناسب شکل اندام

شلوار: در انتخاب شلوار برای اندام ساعت شنی نیز شما باید باریک‌تر و بلندتر دیده شدن را مد نظر خود قرار دهید. شلوار گشاد راسته بهترین گزینه برای رسیدن به این هدف است که قد شما را بلندتر نشان می‌دهد و با کفش پاشنه بلند نیز ترکیبی مناسب و زیبا به وجود می‌آورد.

لباس مناسب شکل اندام

لباس مناسب شکل اندام سیبی

اگر پایین‌تنه شما نسبت به بالاتنه لاغرتر است و بیشتر وزن بدن شما در میانه بدن و اطراف کمر و شکم جمع شده است شما اندا سیبی شکل دارید. برای انتخاب لباس مناسب شکل اندام سیبی هدف شما باید این باشد کمر را باریک‌تر و لاغرتر نشان دهید و تا حد ممکن روی سرشانه‌ها و پاها تاکید کنید تا شکم جلب توجه نکند.

مانتو و لباس مجلسی: بهترین مانتو برای اندام سیبی شکل لباس با مدل راسته است که علاوه بر پوشش دادن شکم باعث لاغرتر به نظر رسیدن بالاتنه نیز خواهد شد. برای لباس مجلسی هم می‌توانید از این فرم کمک بگیرید و به جای مدل‌های کمرباریک از مدل راسته که پایین‌تنه را هم پرتر نشان می‌دهد استفاده کنید. معمولا پیدا کردن لباسی با این ویژگی‌ها که فیت بدن شما هم باشد ساده نیست و کارشناسان توصیه می‌کنند آن را به خیاط سفارش دهید تا متناسب با فرم بدن شما دوخته شود.

لباس مناسب شکل اندام

دامن: بهترین دامن برای متعادل کردن اندام سیبی شکل دامن کلوش با فاق بلند است. این مدل دامن روی باریک‌تر قسمت بالاتنه یعنی بالای شکم قرار می‌گیرد و روی شکم را می‌پوشاند در نتیجه قسمت میانی بدن شما مخفی شده و خوش اندام‌تر به نظر خواهید رسید.

لباس مناسب شکل اندام

شلوار: راز موفقیت شما در انتخاب شلوار برای اندام سیبی شکل، طول فاق آن است. اگر طول فاق شلوار طوری باشد که روی وسط شکم شما برسد و آن را نصف کند. با این کار تا حد زیادی از برجستگی شکم کاسته خواهد شد. اگر پاچه شلوار هم راسته باشد پاها پرتر دیده می‌شوند و اندام شما متعادل‌تر به نظر خواهد رسید.

لباس مناسب شکل اندام

اگر اندام پسرانه دارید

اگر قوس‌ها و برجستگی‌های چندانی روی اندام خود ندارید، کمر شما باریک نیست و عرض سرشانه‌ها، سینه‌ها و باسن تقریبا به یک اندازه است شما اندام پسرانه و یا به اصطلاح اندام موزی شکل دارید. با این فرم اندام هدف شما باید تاکید روی باریک‌ترین قسمت بدن یعنی کمر باشد تا به این ترتیب بالاتنه و پایین‌تنه بزرگ‌تر و ظریف‌تر و زنانه‌تر به نظر برسند.

بلوز و ژاکت: بلوزهایی که چین و رافل روی قسمت بالایی یعنی یقه و سینه خود داشته باشند کمک می‌کنند که حجم بالاتنه بیشتر به نظر برسد و اندام شما ظریف‌تر و زنانه‌تر دیده شود. برای ژاکت و کت هم بهتر است از مدل‌هایی استفاده کنید که قسمت کمر کشی و تنگ داشته باشند و بقیه لباس نسبتا گشاد و راحت باشد.

لباس مناسب شکل اندام

لباس مناسب شکل اندام

مانتو و لباس مجلسی: مدلی را برای مانتو و لباس مجلسی خود انتخاب کنید که تاکید آن روی کمر باشد تا به این ترتیب کمر شما باریک‌تر به نظر برسد و اندام شما در بالاتنه و پایین‌تنه ظریف‌تر و متعادل‌تر شود. از طرف دیگر اگر خط کمر بالاتر از محل واقعی آن باشد تناسب بالاتنه و پایین‌تنه بیشتر خواهد شد و اندام شما زنانه‌تر و بلندتر به نظر خواهد رسید.

لباس مناسب شکل اندام

شلوار: شلوارهای سیگارت شلوارهایی هستند که در قسمت باسن گشاد‌تر هستند و به تدریج تنگ‌تر می‌شوند و در قسمت مچ پا در تنگ‌ترین حالت خود هستند. این مدل شلوار بهترین گزینه برای اندام موزی است چون باعث می‌شود پایین‌تنه پرتر و ظریف‌تر به نظر برسد.

لباس مناسب شکل اندام

لباس مناسب شکل اندام گلابی

این فرم اندام رایج‌ترین فرم اندام در میان خانم‌ها است و در آن پایین‌تنه حجم بیشتری نسبت به بالاتنه دارد و باسن و پاها چاق‌تر است در حالی که بالاتنه و کمر لاغر و باریک است و عرض شانه‌ها نیز چندان به چشم نمی‌آید. لباس مناسب شکل اندام گلابی لباسی است تعادل بالاتنه و پایین‌تنه را برقرار کند یعنی عرض شانه‌ها را بزرگ‌تر نشان دهد و روی بالاتنه تاکید کند تا که پایین‌تنه لاغرتر و باریک‌تر دیده شود.

مانتو و لباس مجلسی: یکی از بهترین مدل‌های لباس مجلسی برای اندام گلابی مدل شانه افتاده است. این مدل به خصوص اگر با دامن فون هم همراه شود باعث می‌شود عرض شانه‌ها بیشتر به نظر برسد و در نتیجه اندام شما متعادل‌تر شود. برای مانتو هم بهتر است از مدل‌هایی که دامن فون دارند و در قسمت سرشانه‌های آن اپل دوخته شده است استفاده کنید.

لباس مناسب شکل اندام

بلوز و ژاکت: بلوزهای شانه افتاده هم از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای اندام گلابی است. برای ژاکت و کت هم بهتر است از مدل‌های کوتاه‌تر که تا بالای کمر می‌رسند و رنگ روشن‌تر یا طرح‌های چشمگیر دارند استفاده کنید و آن را روی لباس‌های تیره بپوشید تا بالاتنه شما توجه بیشتری را به خود جلب کند.

لباس مناسب شکل اندام

دامن: دامن فون ساده در رنگ تیره بهترین مدل دامن برای اندام گلابی است. بهتر است قد این دامن تا زانو یعنی باریک‌ترین قسمت پاها برسد تا پاها لاغرتر به نظر برسد.

شلوار: برای لاغرتر نشان دادن پاها و باسن در اندام گلابی بهتر است از شلوارهای دمپاگشاد یا بوت کات استفاده کنید. این مدل شلوار با تاکید روی ساق‌ها کمک می‌کند که ران‌ها لاغرتر و به طور کلی اندام متعادل‌تر دیده شود.

لباس مناسب شکل اندام

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک بانوان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)