سفرهای هوایی از سریع‌ترین و راحت‌ترین انواع سفرها هستند ولی کمتر پیش می‌‌آید به لباس‌هایی که در این سفرها می‌پوشیم توجه کنیم. فضای فرودگاه و هواپیما شرایط خاصی دارد که تنها شیک‌پوشی در آن مطرح نیست بلکه باید به موارد متعدد دیگری در انتخاب لباس‌های خود دقت کنید تا سفری راحت و ایمن داشته باشید و البته شیک‌پوش و خوش‌لباس هم باشید. شما در یک سفر هوایی در ارتفاع چند هزارپایی پرواز می‌کنید در نتیجه در شرایط عادی و روزمره نیستید پس باید نکات خاصی را رعایت کنید. در این مقاله می‌خوانید که کدام لباس‌ها برای سفرهای هوایی مناسب نیستند و به جای آن‌ها بهتر است چه لباس‌هایی بپوشید.

حتما تیپ زیبای سلبریتی‌ها در سفرهای متعددی که دارند توجه شما را جلب کرده و بارها سعی کرده‌اید از آن‌ها تقلید کنید اما قبل از هرگونه تصمیم برای خرید آن کفش‌های زیبای پاشنه بلند یا پالتوی شیک رنگی باید بدانید که چه شرایطی را باید در لباس‌های خود رعایت کنید و جای برخی از لباس‌ها در چمدان و ساک سفری شما بهتر است تا بر تن شما در هواپیما. برخی از این توصیه‌ها جزو قوانین فرودگاه‌ها و هواپیماها هستند و رعایت آن‌ها ضروری است اما برخی دیگر بر اساس شرایط ایمنی و راحتی تنظیم شده‌اند و بهتر است که جدی گرفته‌شوند. این توصیه‌ها را در ادامه مقاله می‌خوانید.

هرگونه لباس تنگ و نامناسب

شاید تصور کنید یک مانتوی تنگ یا شلوار چرم زیباست و شما را شیک و خوش لباس خواهد کرد، شاید روی زمین این عقیده درست باشد (هرچند همان هم محل تردید است) اما شما باید طوری لباس‌های خود را انتخاب کنید که در هواپیما کاملا راحت باشید پس یک لباس تنگ نه تنها از نظر پوشیدگی و وقار مناسب چنین موقعیتی نیست بلکه از نظر راحتی هم شرایط مناسبی را برای شما فراهم نمی‌آورد چون لباس‌های تنگ جریان خون را محدود می‌کنند و باعث ورم در قسمت‌های مختلف بدن می‌شوند که این شرایط در ارتفاع بالا شدیدتر هم می‌شود و وممکن است باعث اختلال عروقی شدید به خصوص در پاها شود. هرچند شما قرار است تمام مدت روی صندلی بنشینید اما کمی حرکت هم خواهید داشت و لباس شما باید طوری باشد که مانع حرکت و آزادی نشود به خصوص اگر با یک سفر طولانی چند ساعته روبرو هستید مثلا به جای شلوار با کمربند سفت شلوار یا کمربند کشی بپوشید یا به جای شلوار جین تنگ ساپورت راحتی بپوشید تا دچار مشکل نشوید.

لباس مناسب سفرهای هوایی

لباس‌های قابل اشتعال

شاید خطر آتش سوزی چیزی نباشد که در یک سفر هوایی حس شود اما زمانی که برای سوار شدن به هواپیما آماده می‌شوید باید این نکته را مد نظر داشته باشید و برای هر شرایطی آماده باشید. برخی از لباس‌ها به راحتی آتش می‌گیرند و دودهای سمی و خطرناکی تولید می‌کنند که نه فقط برای شما بلکه برای بقیه مسافران هم مرگ آفرین خواهد بود. البته قصد ترساندن شما را نداریم اما حادثه خبر نمی‌کند و چنین چیز ساده و قابل پیش بینی نباید باعث باعث خطرات بزرگ‌تری شود. پس حتما در سفرهای هوایی از پوشیدن لباس‌هایی که جنس پلاستیکی دارند مثل نایلون و پلی استر اجتناب کنید و لباس‌هایی با الیاف طبیعی مثل نخ و پشم بپوشید. توصیه می‌کنیم همیشه در هواپیما لباس آستین بلند و شلوار بلند و به طور کلی لباس‌های پوشیده به تن داشته باشید چون گاهی ممکن است با فرودهای اضطراری و پرتنشی مواجه شوید که در این صورت بدن در برخورد با اشیاء مختلف دچار خراش و آسیب نخواهد شد.

لباس مناسب سفرهای هوایی

کفش پاشنه بلند و صندل و کفش پشت باز

همیشه تصمیم برای انتخاب کفش در سفر تصمیم مشکلی است اما ما با یک توصیه ساده این تصمیم را در سفرهای هوایی برای شما ساده می‌کنیم. فقط کافی است دو انتخاب را از گزینه‌های خود حذف کنید یعنی کفش‌های پاشنه بلند و کفش‌های پشت باز یا به اصطلاح دمپایی، چون این نوع کفش‌ها از نظر ایمنی گزینه مناسبی نیستند، با کفش‌های پشت باز به راحتی نمی‌توان از پله‌ها بالا رفت و تردد کرد چون به راحتی از پا خارج می‌شوند و کفش پاشنه بلند هم ممکن است به خروج‌های اضطراری هواپیما و یا به افراد دیگر آسیب برساند. به طوری که در شرایط اضطراری هواپیما شما مجبور خواهید شد کفش‌های پاشنه بلند خود را درآورید پس بهتر است از ابتدا آن‌ها را نپوشید. در ضمن بیشتر کفش‌های پاشنه بلند داخل خود میخی دارند که عبور از گیت بدون اعلان هشدار را غیرممکن می‌کند. علاوه بر این پوشیدن صندل هم گزینه مناسبی نیست و توصیه نمی‌شود چون پوشش کاملی ندارد. بهترین کفش برای سفر هوایی کفش تخت راحت و پوشیده است.

لباس مناسب سفرهای هوایی

جواهرات و یراق آلات فلزی

اگر کفش‌ها یا سایر لباس‌های شما یراق آلات فلزی دارد که عبور شما از گیت امنیتی را کند و وقت شما و دیگران را تلف خواهد کرد ترجیحا آن را نپوشید. در مورد جواهرات فلزی بزرگ هم شرایط به همین ترتیب است و توصیه می‌شود قبل از ورود به فرودگاه‌ آن‌ها را درآورید و در کیف خود قرار دهید. در برخی موارد حتی شکل جواهرات هم ممکن است دردسرساز شود، جواهراتی که می‌توان از آن به عنوان سلاح سرد استفاده کرد مثل اشیای تیز و یا انگشتر چندانگشتی امکان ورود به هواپیما را ندارند. حتی طلا هم در برخی موارد ممکن است باعث دردسر شود پس چه بهتر که از قبل از دردسر پیشگیری کنیم.

روی هم نپوشیدن لباس‌ها در سفرهای هوایی

یکی از اشتباهات رایج در سفرهای هوایی نپوشیدن لباس کافی است. همیشه محیط هواپیما از چیزی که تصور می‌کنید سردتر است و با افزایش ارتفاع دما بیشتر کاهش می‌یابد. پس اگر با یک تیشرت و یا مانتوی تابستانی سوار هواپیما شدید انتظار این را داشته باشید که از سرما بلرزید. عکس این مطلب هم گاهی پیش می‌آید و افراد لباس‌های ضخیمی می‌پوشند که نمی‌توانند خارج کنند و در نتیجه از شدت گرما اذیت می‌شوند. علاوه بر این هوای مقصد را هم باید درنظر بگیرید چون اگر سفر طولانی باشد ممکن است با شرایط دمایی کاملا متفاوتی روبرو شوید که باید برای آن آماده باشید. چاره کار روی هم پوشیدن دو سه لایه لباس است تا بر اساس شرایط بتوانید آن‌ها را تنظیم کنید و در طول سفر بتوانید بخوابید و راحت باشید.

لباس مناسب سفرهای هوایی

چه لباس‌هایی را در سفرهای هوایی بپوشیم؟

پس به خاطر داشته باشید که روی هم پوشیدن لباس در هواپیما اهمیت دارد و علاوه بر آن هیچ قسمتی از بدن نباید عریان و نپوشیده باقی بماند (اعم از بازوها و پاها). یک لباس راحت که تنگ نباشد، شلوار با کمر کشی که بلند و دست و پاگیر نباشد و یک کفش راحتی تخت که خود به خود از پاهایتان خارج نشود بهترین انتخاب‌ها برای سفر هوایی شما خواهد بود. یک جفت جوراب اضافی و یک شال پشمی برای سرد شدن هوا هم در کیف خود داشته باشید. جنس لباس‌ها را نیز از پنبه یا پشم و الیاف غیرشیمیایی انتخاب کنید تا سفری راحت و آرام را تجربه کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیک پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)