لباس‌های پشمی و اکرلیک جزو لباس‌های پرکاربرد در فصل زمستان هستند چون با بافت ضخیم و عایقی که دارند ما را در مقابل سرما محافظت می‌کنند. اما نگهداری از لباس‌های پشمی و اکرلیک از جمله شستشو، اتو کردن و لکه بری آن‌ها به سادگی لباس‌های معمول دیگر مثل لباس نخی و الیاف مصنوعی نیست. اگر در مراقبت از این لباس‌ها دقت کافی نداشته باشید ممکن است بدون آن که بدانید به آن‌ها آسیب برسانید. در این مقاله ما به طور کامل به شما توضیح خواهیم داد که چطور از لباس‌های پشمی و اکرلیک نگهداری کنید و شستشو و لکه بری آن‌ها را به چه روشی انجام دهید.

آلکالاین دشمن لباس‌های پشمی و اکرلیک

شوینده‌های معمولی لباس مثل پودرها و مایع لباسشویی حاوی موادی هستند که می‌توانند کثیفی‌های لباس را به خوبی از بین ببرند اما در این فرآیند ماده‌ای با نام آلکالاین تولید می‌شود، آلکالاین به خودی خود ماده مضری نیست اما این قابلیت را دارد که ماده رنگی الیاف لباس‌های پشمی اکرلیک را در خود حل کند. اگر میزان آلکالاین از حدی بالاتر باشد این امکان وجود دارد که الیاف لباس هم آسیب ببینند و به همین دلیل لباس‌های پشمی و اکرلیک شما سریع‌تر از آن‌چه که فکر می‌کنید کهنه و رنگ و رو رفته می‌شوند. برای شستن لباس‌های پشمی هرگز از آب داغ استفاده نکنید چون علاوه بر از بین بردن رنگ لباس می‌تواند به الیاف آن هم آسیب بزند. توصیه می‌شود لباس پشمی را با آبی بشویید که به راحتی با دست قابل لمس کردن است.، دمای سی درجه سانتیگراد معمولا دمای مناسبی برای این کار است. جریان آب را مستقیم روی لباس پشمی نگیرید چون باعث کدر شدن الیاف آن می‌شود.

شستن لباس‌های پشمی و اکرلیک با دست یا ماشین؟

پشم یک فیبر حساس و ظریف است که همیشه باید با احتیاط با آن رفتار شود، برخی از لباس‌های  پشمی را می‌توان با ماشین شست که بستگی به توضیحات درج شده در تگ مراقبتی آن‌ها دارد. در هر صورت هنگام شستشوی لباس پشمی با ماشین لباسشویی باید نکات زیر  را مد نظر داشته باشید:

  • دقت کنید که در برچسب مراقبتی لباس عبارت “قابل شستشو در ماشین” درج شده باشد.
  • دستورات قید شده در برچسب مراقبتی لباس را به دقت دنبال کنید.
  • از برنامه شستشوی مناسب برای این کار بهره بگیرید، هرچه فرآیند شستشو ملایم‌تر باشد بهتر است. اگر شک دارید دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی را بخوانید و روش شستشوی مناسب را انتخاب کنید.
  • اگر لباس شما قابل شستشو با ماشین نیست و یا در این مورد تردید دارید بهتر است شستشو را با دست انجام دهید.
  • پشم خیس را هرگز نباید با دست چلانده یا کشیده شود چون فرم اصلی خود را از دست خواهد داد.

شستشو و اتو کردن لباس‌های پشمی و اکرلیک

شستن لباس پشمی و اکرلیک با دست

شستن لباس پشمی با دست یک روش بی‌خطر است به شرطی که درست و اصولی انجام شو در غیر این صورت ممکن است به لباس پشمی و اکرلیک شما صدمه برسد و شکل آن تغییر کند. شستن این لباس‌ها با دست هم به اندازه شستن آن‌ها با ماشن موثر است و باعث تمیزی می‌شود اما در فرآیند شستن ستی شما کنترل بیشتری روی دمای آب و فشار وارد بر لباس دارید. برای شستن لباس پشمی و اکرلیک مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک تشت را با آب ولرم (و نه داغ) پر کنید و کمی پودر شوینده ملایم که فاقد آنزیم باشد به آن اضافه کنید. مایع لباسشویی مخصوص پشم و ابریشم بهترین گزینه برای این کار است. ابتدا توضیحات روی بسته بندی محصول را بخوانید تا مطمئن شوید این ماده حلال‌های مضری ندارد. حتی می‌توانید از شامپو بچه هم برای این کار استفاده کنید.
  • لباس پشمی یا اکرلیک را با احتیاط داخل محلول قرار دهید و مراقب باشید که کشیده یا پیچانده نشود. اجازه دهید لباس ده دقیقه به این حالت باقی بماند.
  • با یک توپ کوچک روی لباس را فشار دهید تا آب کف‌دار از بافت آن خارج شود. با فشار دست هم می‌توانید این کار را انجام دهید اما هرگز آن را نچلانید و نپیچانید.
  • آب کف دار را خالی کنید و آب تمیز با دمای مشابه در تشت بریزید. همان کاری را که در گام قبلی انجام دادید تکرار کنید تا آب تمیز جایگزین آب کفدار در بافت لباس شود. مجددا آب تشت را عوض کنید.
  • مرحله قبلی را انقدر تکرار کنید تا هیچ کفی از لباس خارج نشود.

شستشو و اتو کردن لباس‌های پشمی و اکرلیک

خشک کردن و اتو کردن لباس‌های پشمی

هرگز از خشک کن با دور تند برای خشک کردن و آبگیری لباس پشمی استفاده نکنید مخصوصا اگر لباس شما از جنس پشم موهر یا آنگورا باشد. به جای این کار لباس را با حوله رول کنید. یک حوله تمیز را روی سطحی صاف پهن کنید، لباسی را که از ماشین خارج کرده‌اید (و یا با دست شسته و آبکشی کرده‌اید) روی حوله کاملا صاف پهن کنید. حوله را از یک طرف با لباس روی آن رول کنید و با دست روی رول را فشار دهید تا آب اضافی از الیاف لباس جدا شود. برای لباس‌های پشمی که چندان ظریف نیستند می‌توانید از دور خیلی کند چرخش ماشین لباسشویی برای آبگیری لباس استفاده کنید اما قبل از این کار حتما برچسب مراقبت لباس را چک کنید. وقتی آب اضافی لباس را گرفتید آن را پشت و رو کنید و روی یک سطح صاف پهن کنید تا با جریان هوا خشک شود. لباس را در فرم اصلی آن شکل دهید تا تغییر شکل ندهد. هرگز لباس پشمی را داخل خشک کن قرار دهید، از گرمای بخاری یا شوفاژ هم برای خشک کردن آن استفاده نکنید.

بیشتر لباس‌های پشمی نیاز به اتو کردن ندارند اما برخی از لباس‌های ظریف پشمی ممکن است با اتو کردن و صاف شدن فرم بهتری بگیرند. در هر صورت برای اتو کردن لباس پشمی حتما باید از ترکیب بخار و گرما استفاده کنید اما اگر اتوبخار ندارید می‌توانید یک پارچه نمدار روی لباس پشمی بگذارید و به آرامی اتو کنید. اتو را بگذارید و بردارید و هرگز آن را روی لباس نکشید چون تغییر شکل خواهد داد. هرگز لباس پشمی را به صورت خیس اتو نکنید، صبر کنید تا خشک شود یا این که در آستانه خشک شدن قرار بگیرد سپس این کار را انجام دهید.

مراقبت از بافتنی‌های اکرلیک

الیاف اکرلیک هم مثل پشم مستعد کشیده شدن و تغییر شکل هستند پس برای جلوگیری از این اتفاق باید قبل از هر کاری برچسب مراقبتی آن‌ها را به دقت مطالعه کنید و براساس آن عمل کنید. اگر این کار را انجام ندهید ممکن است لباس بافتنی اکرلیک زیبای شما که تن خوری عالی دارد با یک شستشوی اشتباه به یک لباس گشاد و بدریخت تبدیل شود. دقت کنید که اجزای مختلف لباس هم در مراقبت از آن نقش دارند مثلا اگر کت اکرلیکی دارید که یقه آن از جنس چرم است و عبارت “فقط خشکشویی” روی آن درج شده است باید خشکشویی شود با این که بقیه لباس به جز یقه قابل شستشو با ماشین یا دست است.

شستشو و اتو کردن لباس‌های پشمی و اکرلیک

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)