لایه برداری شیمیایی ممکن است شما را به یاد قرمز شدن پوست التهاب و پوسته پوسته شدن آن بیندازد اما همه لایه بردارهای شیمیایی چنین نیستند. اسید لاکتیک یکی از موادی است که ریشه طبیعی دارد و پوست را به صورت موثری لایه برداری می‌کند بدون آن که اثری منفی روی آن داشته باشد. اسید لاکتیک یکی از اسیدهای آلفاهیدروکسی است که در شیر ترش شده یافت می‌شود و باعث نرم شدن و درخشان شدن و متعادل شدن PH پوست می‌گردد و به آرامی سلول‌های مرده پوست را از سطح آن می‌زداید. در این مقاله شما را با ویژگی‌های خاص اسید لاکتیک و اثر جادویی آن در لایه برداری و زیبایی پوست آشنا می‌کنیم.

ویژگی‌ها و کاربرد اسید لاکتیک به عنوان پیلینگ شیمیایی

اگر پوست خشک و حساسی دارید اما هنوز پیلینگ یا لایه برداری را امتحان نکرده‌اید برای شروع بهتر است از اسید لاکتیک استفاده کنید. این اسید مزایای زیادی برای پوست شما دارد که پاک کردن مواد زاید و سلول‌های مرده یکی از آن‌ها است. این اسید میزان کلاژن را در لایه‌های زیرین پوست افزایش می‌دهد و خاصیت نرم کنندگی و آبرسانی هم دارد. بعد از چند جلسه درمانی شما خواهید دید که چروک‌های سطحی پوست از بین رفته و پوست شما درخشان‌تر و شاداب‌تر شده است و خشکی و حساسیت آن تا حد زیادی از بین رفته است بدون آن که عارضه‌ای روی پوست به جا گذاشته باشد.

اسید لاکتیک و اثر جادویی آن در لایه برداری

این روش پیلینگ را تحت شرایطی می‌توان در منزل هم انجام داد و لازم نیست برای انجام پیلینگ‌های شیمیایی به کلینیک‌ها و سالن‌های زیبایی مراجعه کنید. پیلینگ‌های اسید لاکتیک را به صورت آماده همراه با پدهای مخصوص آن می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کرده و استفاده کنید. این ماده باید به مدت سه دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس با آب ولرم شسته شود. پس از استفاده از این پیلینگ، مرطوب کننده بزنید و پوست خود را خنک کنید.

اسید لاکتیک و اثر جادویی آن در لایه برداری

پیلینگ اسید لاکتیک انواع مختلفی دارد

پیلینگ اسید لاکتیک نوعی پیلینگ شیمیایی است که مستقیما روی پوست انجام می‌شود. ماده‌ای که برای این منظور به کار می‌رود حاوی اسید لاکتیک است که در محصولات مختلف درصد این اسید متفاوت است اما معمولا دامنه غلظت اسید بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است. هرچه این درصد بیشتر باشد محصول مورد استفاده شما قوی‌تر است و لایه برداری شدیدتر روی پوست انجام خواهد شد. پس شما باید با مشورت پزشک پوست خود محصولی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای شما و شرایط پوست شما باشد.

اسید لاکتیک

اثرات مثبت اسید لاکتیک روی پوست

لایه برداری: همان طور که بیان شد اسید لاکتیک می‌تواند سلول‌های مرده را از سطح پوست پاکسازی کند و آن را با پوست جوان و شاداب جایگزین کند. این کار با تحریک لایه‌های زیرین پوست به ترشح کلاژن باعث می‌شود که پوست درخشان‌تر و جوان‌تر گردد، یعنی همان چیزی که دنبال آن هستید.

مرطوب کنندگی قوی: اسید لاکتیک کمک می‌کند تا فاکتورهای آبرسانی خود پوست فعال شوند که در کنار اثر لایه برداری بیشترین سود را برای پوست‌های خشک و حساس خواهد داشت و به نرم شدن و درخشان شدن این نوع پوست کمک خواهد کرد.

از بین بردن لکه‌های پوستی: لایه برداری سطح پوست کمک می‌کند قسمت‌هایی از پوست که دچار تغییر رنگ و لک‌های مختلف شده‌اند سریع‌تر بازسازی شوند در نتیجه این تغییر رنگ‌ها به مرور زمان و با چند جلسه درمان کمرنگ‌تر شده و از بین خواهند رفت.

اسید لاکتیک

اگر درست استفاده نکنید

هرچند گفتیم که این اسید کمترین عارضه را در میان روش‌های پیلینگ شیمیایی دارد اما اگر این کار درست انجام نشود می‌تواند عوارضی را هم در پی داشته باشد. اگر اسید لاکتیک را روی قسمت‌هایی از پوست که زخم بازی وجود دارد یا حالت قرمز و التهابی دارد به کار ببرید ممکن است باعث سوختگی و حتی جای زخم در صورت شود. بنابراین اگر مطمئن نیستید که پوست شما شرایط استفاده از این لایه بردار را دارد و یا خودتان می‌توانید آن را به کار ببرید یا خیر، به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا در کلینیک به روش صحیح، لایه برداری را برای شما انجام دهد.

فاصله زمانی مناسب بین هر لایه برداری

معمولا قبل از لایه برداری به بیمار گفته می‌شود که باید انتظار قرمزی و التهاب و پوسته پوسته شدن را در صورت خود داشته باشد اما در بیشتر مواقع با لایه برداری اسید لاکتیک این اتفاق نمی‌افتد به شرطی که از ماده با خلوص مناسب برای پیلینگ استفاده شود و بین هر جلسه درمان حداقل ده روز فاصله گذاشته شود. حداقل ۴۸ ساعت بعد ازانجام درمان از ورزش‌های شدید که باعث تعریق و بالا رفتن دمای بدن می‌شوند اجتناب کنید. حدود دو تا چهار هفته بعد از انجام پیلینگ از قرار کرفتن در معرض تابش نور خورشید پرهیز کنید تا پوست شما خود را با تغییرات ایجاد شده وفق دهد و عوارضی که به وجود می‌آید به صفر یا حداقل برسد.

لایه برداری با اسید لاکتیک

توجه کنید که تعداد جلسات درمان و فاصله بین آن‌ها باید بر اساس نیازهای پوست شما و توسط متخصص تعیین شود مثلا اگر پوست شما شرایط خوبی ندارد و پر از لک و جای جوش است شاید بین ۴ تا ۶ جلسه درمانی در طول یک تا دو ماه برای شما لازم باشد اما اگر از پوست خود راضی هستید اما دوست دارید آن را برای موقعیت خاصی (مثلا روز عروسی خود) زیباتر کرده و تقویت کنید انجام یک جلسه درمانی ده تا ۱۴ روز قبل از آن زمان خاص برای شما کافی است.

نکات مهم و هشدارها در ارتباط با استفاده از اسید لاکتیک

  • قبل از انجام درمان مطمئن شوید که پوست شما خیلی خشک یا در حال پوسته پوسته شدن نباشد.
  • قبل از انجام درمان از داروها و موادی که پوست را خشک و تحریک می‌کنند مثل رتینول یا داروهای ضدآکنه استفاده نکنید.
  • حداقل از دو هفته قبل از انجام درمان در مقابل تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرید و پوست خود را به هیچ روشی چه شیمیایی چه مکانیکی لایه برداری نکنید.
  • مطمئن شوید کسی که لایه برداری را برای شما انجام می‌دهد به اندازه کافی ماهر و متخصص است به طور مثال از وی بپرسید تا کنون چندبار این کار را انجام داده است، چند سال سابقه این کار را دارد و تصاویر مراجعان قبل و بعد از درمان را مشاهده کنید.
  • اگر کسی که لایه برداری را روی صورت شما انجام می‌دهد از شما سوال نکرد در ۵ روز اخیر چه داروها یا موادی را روی پوست خود استفاده کرده‌اید احتیاط کنید، این نشانه عدم تخصص فرد مورد نظر است. یک فرد متخصص قبل از لایه برداری شیمیایی یا پیلینگ همیشه این سوال را از شما می‌پرسد و شما باید پاسخ آن را به صورت دقیق و درست بدهید تا شاهد عارضه‌ای نباشید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)