چگونه پوست بدن را لایه برداری کنیم؟


لایه‌برداری یکی از کارهایی است که حتما باید در برنامه مراقبتی پوست شما قرار داشته باشد و مرتب آن را انجام دهید. زمان انجام دادن این کار برای انواع پوست متفاوت است و هرگاه حس کردید پوست شما خشک و تیره و مرده به نظر می‌رسد یعنی به لایه‌برداری نیاز دارید. این کار برای انواع پوست به روش متفاوتی انجام می‌شود که در این مقاله پنج روش برای لایه‌برداری را به شما آموزش خواهیم داد.


لایه برداری پوست بدن

یک برس با موی طبیعی بخرید: برای لایه برداری بدن در خارج از حمام شما به یک برس مناسب با الیاف طبیعی که دسته بلندی داشته باشد و با آن بتوانید به پشت بدن هم دسترسی داشته باشید نیاز دارید. این برس‌ها را می‌توانید از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم مراقبت پوست تهیه کنید. برای این کار ابتدا از پاها شروع کنید و به تدریج به قسمت‌های بالای بدن برسید و در انتها پشت بدن را برس بکشید. همیشه با حرکات دورانی و در قسمت کوچکی از پوست برس بکشید و سپس سراغ قسمت بعدی بروید

یک لیف گیاهی یا دستکش مخصوص لایه‌برداری از داروخانه‌ها تهیه کنید: برای لایه‌برداری در حمام شما به یک لیف گیاهی مخصوص این کار که از اسفنج طبیعی تهیه شده است نیاز دارید. این لیف را برای صورت استفاده نکنید.

اسکراب مخصوص لایه‌برداری تهیه کنید: اسکراب مخصوص بدن را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. این اسکراب‌ها حاوی شکر، نمک یا نوع دیگری از مواد لایه بردار هستند. پس از آن که بدن شما در حمام با آب ولرم (و نه داغ) کاملا خیس شد با لیف ماده اسکراب را روی پوست مرطوب بدن بکشید تا به خوبی لایه برداری شود. این ما را بسته به نوع پوست خود و میزان حساسیت آن هر سه تا هفت روز یکبار تکرار کنید.


لایه‌برداری با اسکراب

لایه برداری صورت برای پوست‌های حساس

یک پاک کننده ملایم برای مصرف روزانه تهیه کنید: پوست‌های حساس واکنش مناسبی به اسکراب یا پاک کننده‌های اسیدی نمی‌دهند و بهتر است قبل از استفاده از هر گونه پاک کننده روی تمام صورت آن را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید و اگر واکنشی مشاهده نکردید آن را استفاده کنید.

صورت خود را با آب ولرم خیس کنید: یک حوله نرم را زیرشیر آب گرم بگیرید تا خیس شود، آب اضافی آن را بگیرید سپس آن را به مدت یک تا دو دقیقه روی صورت خود بگذارید، این کار باعث می‌شود روزنه‌های پوست باز شده و لایه‌برداری ساده‌تر انجام شود.

مقدار کمی از پاک کننده را روی یک حوله نرم بریزید: مقدار کمی از شوینده غیرصابونی یا پاک کننده ملایم خود را روی حوله مرطوب بریزید. اگر پاک کننده جامد استفاده می‌کنید آن را وسط حوله بمالید. برخی از پاک کننده‌ها تولید کف می‌کنند و برخی بدون کف هستند.

حوله را با حرکات دورانی روی صورت بکشید: حال حوله را که به پاک کننده آغشته شده است با حرکات دورانی روی صورت خود بمالید. از بینی شروع کنید سپس به پیشانی بروید و بقیه صورت را نیز لایه برداری کنید. این کار را با فشار زیاد انجام ندهید، یک فشار ملایم و سطحی کافی است.

صورت خود را آبکشی کنید: صورت خود را با آب ولرم آبکشی کنید تا همه مواد پاک کننده از سطح آن زدوده شود سپس با حوله و با حرکات ضربه‌ای و نه مالشی آن را خشک کنید.

بلافاصله پس از لایه‌برداری کرم مرطوب کننده بزنید: پس از انجام لایه برداری ممکن است کمی احساس قرمزی روی پوست خود داشته باشید که پس از چند ساعت برطرف خواهد شد. اگر این قرمزی زیاد طول می‌کشد بهتر است لایه برداری را قبل از خواب انجام دهید تا زمان کافی برای رفع التهاب وجود داشته باشد. اگر پوست شما خشک و حساس است پنج دقیقه قبل از لایه برداری یک لایه مرطوب کننده قوی روی صورت خود بزنید.


پس از لایه‌برداری مرطوب کننده بزنید

لایه برداری صورت برای پوست‌های نرمال

  1. یک اسکراب صورت ملایم تهیه کنید: برای پوست نرمال انجام لایه‌برداری یک بار در هفته کافی است. اسکرابی تهیه کنید که حاوی دانه‌های جوجوبا یا شکر باشد. مشابه روشی که برای بدن گفته شد اسکراب را انجام دهید اما با ملایمت بیشتر.
  2. یک برس مناسب برای پوست تهیه کنید: برس‌های صورت قیمت بالایی دارند اما ارزش هزینه کردن دارند.
  3. ماسک گلیوکولیک تهیه کنید: این ماسک می‌تواند لایه‌برداری پوست را به سادگی با کمک اسید‌های ملایم انجام دهد مانند اسیدهای آلفاهیدروکسی و بتاهیدروکسی.
  4. بلافاصله پس از لایه‌برداری از مرطوب کننده استفاده کنید: مانند انواع دیگر پوست پس از انجام لایه برداری به هر روش چه ماسک چه اسکراب و چه برس، بلافاصله از مرطوب کننده استفاده کنید.

لایه برداری صورت برای پوست چرب

  • هرشب از اسکراب یا برس پوست استفاده کنید: افرادی که پوست چرب دارند می‌توانند هر شب از مواد و ابزارهای لایه بردار استفاده کنند.
  • با پدهای گلیکولیک چربی اضافی پوست را بگیرید: این پدها حاوی اسیدهایی هستند که به پاکسازی و برداشتن لایه‌های مرده پوست کمک می‌کنند مانند سالیسیلیک اسید. این پدها را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.
  • پس از لایه‌برداری از ضدآفتاب و مرطوب کننده استفاده کنید: حتی اگر پوست چربی داشته باشید باید پس از انجام لایه‌برداری از مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده کنید.

لایه برداری طبی

اگر پوست شما دچار مشکلاتی مثل آکنه یا بیماری‌های دیگر است بهتر است قبل از انجام هر نوع لایه برداری به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک متخصص شما می‌تواند روش مناسب این کار را به شما توصیه کند و یا آن را برای شما در مطب انجام دهد. میکرودرم ابریژن یکی از روش‌های مکانیکی و غیرشیمیایی موثر برای این کار است. همچنین پیلینگ شیمیایی می‌تواند برای افرادی که پوست حساسی ندارند مفید و موثر باشد.


اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)