لاک ناخن مات یکی از ترندهای جدید در مانیکور به شمار می‌رود که به دلیل بافت جدید و زیبایی که به وجود می‌آورد میان خانم‌ها به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است. اگرچه هنوز برخی خانم‌ها لاک‌های براق قدیمی را می‌پسندند ولی استفاده از لاک‌های مات رو به افزایش است. لاک ناخن مات قیمت بالاتری نسبت به لاک‌های معمولی دارد ولی با چند روش ساده می‌توان لاک براق را به لاک مات تبدیل کرد.

استفاده از آرد یا نشاسته ذرت برای ساختن لاک ناخن مات

لاک پایه را بزنید: مانند همیشه عمل کنید و یک لایه نازک لاک ناخن پایه شفاف یا همان بیس کوت را روی ناخن‌ها بزنید. بهتر است قبل از انجام این کار ناخن‌ها را سوهان و بافر بزنید تا نتیجه کار زیباتر شود و اگر لکه لاک روی ناخن‌هایتان هست با لاک پاک کن آن را پاک کنید.

از فویل یا کاغذ روغنی استفاده کنید: چند قطره از لاک ناخن معمولی و براق خود را روی کاغذ روغنی یا فویل بریزید. یک خلال دندان بردارید و مقدار بسیار کمی از آرد یا نشاسته ذرت یا هر نوع پودر سبک و ریز دیگری را روی لاک بریزید و با خلال دندان آن را مخلوط کنید. این کار را خیلی سریع انجام دهید چون ممکن است لاک خشک شود. با این کار لاک شما غلیظ‌تر خواهد شد اما نگران نباشید. اگر این ترکیب زیادی غلیظ شد یک قطره دیگر لاک روی آن بریزید.

با یک برس تمیز لاک را مخلوط کرده روی ناخن بزنید: یک برس تمیز لاک بردارید و این ترکیب را به روشی که همیشه موقع لاک زدن انجام می‌دهید روی ناخن‌ها بزنید، از نه ناخن شروع کنید و با سه حرکت کل ناخن را به جز یک حاشیه باریک در کناره‌ها پوشش دهید.

اجازه دهید لاک شما خشک شود: خوشبختانه این ترکیب سریع خشک می‌شود اما فراموش نکنید که نباید آن را فوت کنید و باید انگشتان خود را صاف روی زمین بگذارید. از تاپ کوت هم نباید استفاده کنید.

لاک ناخن مات

استفاده از تاپ کوت مات

یک تاپ کوت مات بخرید: تاپ کوت‌های مات گران‌تر از تاپ کوت‌های شفاف هستند اما خریدن یک تاپ کوت مات به صرفه تر از خرید چندین لاک ناخن مات گران قیمت است. البته برندهای محدودی این لاک‌ها را تولید می‌کنند و برای خرید بهتر است به فروشگاه‌های بزرگ و معتبر مراجعه کنید.

ناخن‌ها را سوهان بکشید و آماده کنید: قبل از شروع به لاک زدن ناخن‌ها را با سوهان و بافر آماده کنید. سوهان را با زاویه ۴۵ درجه نگه دارید و لبه ناخن‌ها را سوهان بزنید. سپس با بافر ناخن سطح آن را صاف و صیقلی کنید چون در لاک مات ناهمواری‌های ناخن بیش از لاک براق دیده می‌شود.

سطح ناخن را تمیز کنید: یک تکه پنبه را به لاک پاک کن آغشته کرده و سطح ناخن را با آن پاک و تمیز کنید تا هرگونه آلودگی، چربی و لاک‌های قدیمی از سطح آن پاک شود. سپس چند ثانیه صبر کنید تا سطح ناخن خشک شود.

لاک پایه شفاف بزنید: مانند همیشه یک لایه نازک از لاک پایه یا بیس کوت شفاف را روی ناخن بزنید. البته برخی لاک‌ها داخل خود بیس کوت دارند و نیازی نیست قبل از آن بیس کوت بزنید. پس از زدن بیس کوت صبر کنید تا خشک شود.

لاک ناخن را بزنید: در لاک را باز کنید و لاک اضافی را با فشار دادن به کناره ظرف جدا کنید سپس از ته ناخن شروع کرده و با سه حرکت سطح ناخن را با لاک براق بپوشانید.

اطراف ناخن را تمیز کنید: پس از آن که همه ناخن‌ها را لاک زدید یک گوش پاک کن تمیز بردارید و به لاک پاک کن آغشته کنید و اگر اطراف ناخن به لاک آغشته شده است آن را پاک کنید.

تاپ کوت مات را بزنید: حال نوبت به مات کردن لاک می‌رسد. لاک ناخن مات بی‌رنگ یا تاپ کوت مات را بردارید و روی ناخن‌ها را با آن بپوشانید و صبر کنید خشک شوند. حال لاک براق شما کاملا مات شده است.

استفاده از بخار برای مات کردن لاک

مانند روش معمول لاک بزنید: همه مراحلی را که در روش‌های بالا در مورد سوهان زدن و تمیز کردن ناخن و استفاده از بیس کوت گفتیم انجام دهید و با یک لاک معمولی براق همه ناخن‌های خود را لاک بزنید. اشتباهات را با گوش پاک کن تصحیح کنید و اجازه دهید لاک شما کاملا خشک شود.

کمی آب داخل یک کتری یا تابه بریزید و دستان خود را روی آن بگیرید: یک تابه را از آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید بجوشد. زمانی که دیدی بخار زیادی در سطح تابه ایجاد شده است دستان خود را روی این بخار بگیرید. این بخار باعث می‌شود سطح لاک ناخن مات شود. گرفنت هر دست به مدت سه تا پنج ثانیه روی بخار کافی است و مواظب باشید دستان خود را نسوزانید. مجددا لاک خود را چک کنید اگر هنوز براق بود دوباره آن را روی بخار بگیرید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)