می‌توانید قفل های ذهنی خود را بگشایید به شرطی که  مراقب ذهن خود باشید که چه چیزی وارد آن می‌کنید. سعی کنید ذهن خود را با خوراک مناسب تغذیه نمایید. همانطور که در مورد بدنتان این حساسیت را دارید برای ذهنتان نیز حساس باشید و هر چیزی را به خوردش ندهید چرا که رشد ذهنی ما کاملا وابسته است به اینکه خوراک مناسبی به آن برسانیم.

اکنون وقت آن است که مغز  و ذهن خود را با شگفتی و هیجان تازه‌ای بررسی کنید و به توانایی‌های بینظیر آن پی ببرید.

مغز انسان در واقع یک ابرکامپیوتر است که در بدن او جاسازی شده است. این ابرکامپیوتر،  بسیار پیچیده‌تر  از پیچیده‌ترین کامپیوترهایی‌ست که تا کنون بشر توانسته بسازد.

بالا بردن توانایی مغز،  یک امر حیاتی و البته شدنی برای رسیدن به موفقیت است چرا که این مغزتان است که شما را کنترل می‌کند چه کسی باشید یا چه کسی نباشید. مغز شما مرکز فرماندهی بدنتان است که هر کاری را که شما و بدنتان انجام می‌دهید تحت کنترل دارد و این کنترل بر اساس این است  که شما چطور فکر می‌کنید و چطور احساس می‌کنید.

به زبانی ساده‌تر، مغز شما وقتی که کارایی بسیار بالایی داشته باشد می‌تواند به شما  نیز اجازه دهد که  بهترین کارایی را داشته باشید،  چرا که این مغز است که شما را تحت کنترل دارد  البته بر اساس آنچه به آن خوراک رسانده‌اید.

عوامل متعددی بر روی کارایی مغز تاثیر دارند از جمله ژنتیک، صحبت‌های درونی- باورها، تجربه‌های زندگی، میزان استرس، میزان مطالعه. و غیره…   اگر چه این عوامل ذکر شده،  بر روی مغز اثرگذار هستند اما نمی‌توانند تعیین کنند‌ه‌ی قدرت ذهنی انسان باشند که تا چه حد می‌تواند تا دوردستها سفر کند.  بعبارتی دیگر شما خودتان این تونایی را دارید که تعیین کننده قدرت ذهنی خودتان باشید.

سوال اینجاست که با چنین ابزار فوق العاده‌ای که در اختیار ما قرار داده شده، به راستی چه چیزی مانع رسیدن ما به موفقیت‌هایی می‌شود که آرزوی آن‌را داریم؟

پاسخ این است که برخی موانع خیلی ساده‌ای وجود دارند که اگر به آنها اجازه‌ی حضور بدهید می‌توانند موانع خطرناکی برای توانایی شما در کسب دانش و آگاهی جدید باشند که در ادامه مقاله،  این موانع را ذکر خواهیم کرد.

 فراموش نکنید که اینها موانع ساده‎ای هستند و شما به راحتی می‌توانید از آنها رد شوید. با انجام کارهای زیر:

  • عوض کردن باورهای قبلی

بسیاری از ما باور داریم که نمی‌توانیم چیزهای جدید یاد بگیریم، نمیتوانیم توان هوشی‌ خودمان را افزایش دهیم. اینها باورهای عمیق و نهادینه شده در بسیاری از ماست که در نهایت باعث می‌شوند  بعنوان مانع برای خود ما ظاهر شوند. اگر باور داشته باشیم که نمی‌توانیم موفق شویم واقعا هم نمی‌توانیم موفق شویم.

 پس باور خود را عوض کنید تا به موفقیت برسید.  این بستگی به خود شما دارد که چه کارهایی برای تغییر باورتان انجام دهید.  هنگامی‌که  باورهایتان عوض شود، جهان تازه ای در برابر چشمان شما ظاهر خواهد شد و قفل های ذهنی شما گشوده خواهد شد.

برای عوض کردن باورهایتان، به ذهنتان خوراک‌هایی بدهید که باعث می‌شوند باورهای قبلی‌تان را عوض کنید. شما یک ذهن شگفت انگیز دارید که بیش از آنچه تصور کنید دارای توانایی یادگیری است.  باور کنید که چنین ذهنی دارید و به محض داشتن چنین باوری، می‌توانید قفل های ذهنی خود را بگشایید.

  • به دنبال کسب آگاهی صحیح باشید

آنچه که مانع بسیاری از مردم در مقابل یادگیری است  چیزی نیست به جز خودشان که به خودشان اجازه نمی‌دهند به منابع علم یا دانش دسترسی داشته باشند.

آگاهی از طرق مختلف حاصل می‌شود از جمله تجربه کردن، مطالعه کردن و آموختن از دیگران.  ولی ما بایستی به سراغ کسب آگاهی صحیح برویم. اگر صحیح نباشد بی معنا خواهد بود.

خیلی وقتها از کودکان می‌شنویم که “من این را در یک کتاب خواندم” ، اما آیا آنچه او خوانده حقیقت است؟

خیر. صرفا چون یک نفر یک چیزی گفته یا نوشته نمی‌تواند حقیقت داشته باشد.

شما بعنوان کسی که به دنبال یادگیری است، نیازمند این هستید که دانش و آگاهی صحیح را بدست آورید و بیاموزید و نه فقط یکسری اطلاعات و اظهار نظرهای بی ارزش را.  این به عهده شماست که به دنبال کسب دانش بروید و سپس آن را امتحان کنید و یا در ذهنتان خوب حلاجی کنید و ببینید آیا این دانش صحیح است یا غلط. آگاهی صحیح  چیزی‌ست که در  زندگی شما نیز می‌تواند صادق باشد و آنرا بهتر کند و کمک کند به موفقیت برسید.  پس همیشه بایستی چنین معیار و سنجشی برای آنچه یاد می‌گیرید داشته باشید تا متوجه شوید آیا دارید دانش صحیح را می‌آموزید یا غلط. زمانی‌که این کار را انجام دهید، در واقع در حال گشودن قفل های ذهنی خود هستید.

قفل های ذهنی

  • به شدت مشتاق یادگیری باشید، قفل های ذهنی گشوده می‌شوند

واضح است که چرا برخی مردم چیزی یاد نمی‌گیرند چون اصلا علاقه‌مند به یادگیری نیستند.  شاید از روی تنبلی باشد و یا شاید ندانند که تا چه حد آن دانش می‌تواند تاثیرات مثبتی بر زندگی آنها داشته باشد.

پس راز یادگیری این است که به شدت علاقه‌مند به یادگیری باشید.  البته کسب یک دانش جدید راهی نیست که یک شبه طی شود، بلکه کار می‌برد.  اما تنها راه،  شروع کردن به یادگیری دانشی‌ست که خیلی سریع می‌تواند بر روی زندگی شما تاثیرگذار باشد.

مثلا  وقتی در مورد امور مالی و اقتصادی، شروع به یادگیری کنید. این دانشی ست که می‌تواند به شما کمک کند درآمد بالاتری داشته باشید یا از شر بدهی‌هایتان خلاص شوید یا بتوانید در جایی استخدام شوید.

یا وقتی در مورد ارتباطات و تعامل با دیگران و حتی خانواده خود چیزهای جدید و مفیدی یاد بگیرید، ارتباطات شما با دوستان،  همکاران و خانواده تان بهتر از قبل می‌شود و همین مسئله باعث ایجاد انگیزه بیشتر در شما برای یادگیری بیشتر می‌شود.

پس شدیدا مشتاق یادگیری باشید تا قفل های ذهنی تان گشوده شود.

  • برای یادگیری، انضباط داشته باشید و سخت تلاش کنید

کسب آگاهی یک فرآیند است نه یک اتفاق.  این فرآیند، به اندازه عمر آدمی‌ زمان می‌برد.  این فرآیند یک برنامه منضبط همیشگی ست که تمامی‌ ندارد.  پس بهتر است برای یادگیری، انضباط داشته باشید و سخت کار کنید. قرار نیست کسی با ماژول به ذهن شما متصل شود و یکمرتبه تمام دانش بشری را در ذهن شما دانلود کند.  بهتر است واقع بین باشید و به حرکت مدام و منضبط خود برای یادگیری ادامه دهید.

البته می‌توان فرایند یادگیری را سرعت بخشید اما هنوز یک فرآیند است نه یک اتفاق . شما در این فرآیند به خواندن و نوشتن و گوش دادن و مرور مجدد و چندین باره نیاز دارید تا مفاهیم جدید را به طور عمیق درک کنید و این مسئله زمان‌بر است و راه میان‌بر ندارد.

با منضبط کردن خودتان برای کسب دانش جدید می‌توانید قفل های ذهنی خود را بگشایید.

باور کنید که یادگرفتن هر چیزی ممکن است  و اصلا مهم نیست سن شما چقدر است  چرا که ذهن شما برای یادگرفتن طراحی شده  و توانایی بسیار زیادی برای یادگیری دارد در هر سنی که باشید. از همین اکنون به خودتان قول دهید به سراغ کسب دانش بروید تا قفل های ذهنی خود را بگشایید.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Jim Rohn

منبع : jimrohn