قرص کلسیم چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با قرص کلسیم مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو (به صورت خوراکی و تزریقی)، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی دارو

کلسیم، یکی از املاح معدنی است که به طور طبیعی در خون یافت می‌شود و وجود آن برای عملکرد نرمال بدن، خصوصاً در مورد استخوان‌ها و استخوان‌سازی، ضروری است. کلسیم می‌تواند با سایر املاح معدنی همراه شود (مثلاً فسفات) و به خروج آن‌ها از بدن کمک نماید. داروی کلسیم گلوکونات (calcium gluconate)، برای رفع کمبود کلسیم در بدن و همچنین پیشگیری از کمبود کلسیم، استفاده می‌گردد. این دارو ممکن است در موارد دیگری نیز به کار رود.

اطلاعات مهم درباره کلسیم گلوکونات

اگر داروهای دیگری نیز مصرف می‌نمائید، از داروی کلسیم گلوکونات یا آنتی‌اسیدهایی که حاوی کلسیم هستند، خودسرانه و بدون توصیه‌ی پزشک استفاده نکنید. زیرا کلسیم باعث می‌شود که جذب برخی از داروها در بدن، سخت‌تر انجام پذیرد.

چنانچه داروی مورد نظر را به همراه غذا میل کنید، تاثیر بهتری خواهد داشت.

نکات مهمی که قبل از مصرف قرص کلسیم باید رعایت کرد

در صورتی که موارد زیر را دارید، برای اینکه بفهمید مصرف این دارو برای شما خطری در پی ندارد، از پزشک یا مسئول داروخانه سوال کنید:

  • سابقه‌ی سنگ کلیه؛
  • اختلال غده پاراتیروئید؛

اگر باردار هستید، قبل از مصرف کلسیم گلوکونات با دکتر خود صحبت کنید. زیرا میزان مصرف شما از این دارو، در دوران بارداری ممکن است نیاز به تغییراتی داشته باشد.

همچنین در صورتی که در دوران شیردهی قرار دارید، قبل از مصرف کلسیم گلوکونات با پزشک صحبت کنید. زیرا میزان مصرف شما از این دارو، در دوران شیردهی نیز ممکن است نیاز به تغییراتی داشته باشد.

چنانچه داروی کلسیم را به همراه غذا میل کنید، تاثیر بهتری خواهد داشت.

نحوه مصرف

کلسیم گلوکونات را با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

چنانچه داروی کلسیم گلوکونات را به همراه غذا میل کنید، تاثیر بهتری خواهد داشت.

قرص را به همراه آب فراوان مصرف کنید.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، دارو را مصرف کنید. برای جبرانِ دوزِ فراموش شده، داروی اضافی مصرف ننمائید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید. علائم مصرف بیش از حد قرص کلسیم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

حالت تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، یبوست، گیجی و کاهش هوشیاری.

عوارض جانبی قرص کلسیم

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

عوارض جانبی کم‌خطر، در اثر مصرف داروی کلسیم گلوکونات عبارت است از:

  • حالت تهوع یا استفراغ؛
  • کاهش اشتها؛
  • یبوست؛
  • خشک شدن دهان یا افزایش تشنگی؛
  • تکرر ادرار؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

کاهش اشتها - عارضه جانبی مصرف کلسیم

اطلاعاتی در مورد دوز مصرفی قرص کلسیم

دوز مصرفی برای بزرگسالانی که با کمبود کلسیم مواجهند:

الف) در صورت تزریق وریدی

۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم (۵ الی ۲۰ میلی لیتر) به صورت تزریقی؛ نرخ تزریق نیز نباید از نیم الی ۲ میلی لیتر در هر دقیقه، بیشتر شود. در صورتی که نیاز به مقدار داروی بیشتری بود، می‌توان میزان مصرف آن را بر طبق نیاز افزایش داد. دوز مصرفی روزانه، معمولاً از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم (۱۰ الی ۱۵۰ میلی لیتر) در چند بار مصرف، یا به صورت تزریق یکباره، می‌باشد. در صورت نیاز به دارو، هر ۱ تا ۳ روز بعد نیز می‌توان این دارو را مصرف نمود.

ب) در صورت مصرف به صورت خوراکی

۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم به صورت خوراکی، ۲ تا ۴ بار در روز؛

تاثیر داروهای دیگر بر قرص کلسیم- تداخل های دارویی

داروی کلسیم گلوکونات باعث شود که جذب برخی از داروهای دیگری که ممکن است به صورت خوراکی مصرف کنید، دشوارتر انجام گردد. در صورتی که از داورهای زیر استفاده می‌نمائید، به دکتر خود اطلاع دهید:

  • دیگوکسین (Lanoxin, Lanoxicaps)؛
  • آنتی‌اسیدها یا سایر مکمل‌های حاوی کلسیم؛
  • کلسیتریول (Rocaltrol) یا مکمل‌های ویتامین دی؛
  • دوکسی سیکلین (Doryx, Oracea, Periostat, Vibramycin)، مینوسیکلین (Dynacin, Minocin, Solodyn) یا تتراسایکلین (Ala-Tet, Brodspec, Panmycin, Sumycin, Tetracap)؛

البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با این دارو تداخل دارند را شامل نمی‌شود و بسیاری از دارو های دیگر نیز ممکن است با کلسیم گلوکونات تداخل داشته باشند. چنانچه شما از داروی دیگری استفاده می‌کنید، قبل از مصرف این دارو، به دکتر خود اطلاع دهید. مثلاً ویتامین ها، داروهای با نسخه یا بدون نسخه، یا داروهای گیاهی.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌شود مطلب بهبود یا جلوگیری از پوکی استخوان را نیز مطالعه کنید.