حمام سم زدا یکی از ترندهای محبوب در درمانهای سم زدایی است که همواره در درمانهای جایگزین و صنعت آبگرم و حمام مورد توجه قرار گرفته است. فرضیه اطراف این ایده این است که یک فرد می‌تواند نمک، گیاهان و روغن‌های مختلف را درون آب گرم یا لگن مخصوص پا قرار دهد تا سموم بدن و مواد زائد که در بدن ما موجب کندی و بیماری هستند(از طریق تعریق)، از بین بروند.

تاریخچه سم زدایی

تاریخچه سم زدایی را می‌توان به سلسله‌های مصر و یونان که معتقد بودند سموم خطرناکی در بدن ایجاد می‌شود و برای کمک به سلامت عمومی بدن باید از بین بروند، مرتبط دانست. در اوخر قرن ۱۸ و اوایل قرن نوزدهم، بیوشیمی و میکروب شناسی اولیه نیز به نظر می‌رسید از این ایده حمایت می‌کردند اما پزشکان مدرن در قرن بیستم به طور کلی روش‌های مبتنی بر سم زدایی را تشویق نمی‌کنند و همچنان به کمبود شواهد بالینی در حمایت از ادعاهای سم زدایی تاکید می‌کنند.

چه علمی پشت سر سم زدایی است؟

شرکتهای ارائه دهنده حمام سم زدا و وب سایتها ادعا می‌کنند که سم زدایی به مشکلاتی همچون خستگی، اختلالات پوست تحریک شده، آبرژی و عفونت‌های درجه پایین، پارکینسون، آرتریت، سرطان، آلزایمر، کیسه‌های زیر چشم، گشادی معده، کاهش وزن، مشکلات قاعدگی یا اختلالات روانی و غیره کمک می‌کند. با این حال هیچ شواهد بالقوه بالینی وجود ندارد که وجود سموم موجب این بیماری‌ها یا شروع شدن علائم آنها باشد. ما به هنگام عرق کردن و تخلیه ادرار و مدفوع، در واقع مواد سمی را از سیستم بدنمان دفع می‌کنیم. سم زدایی از مواد خارجی به طور طبیعی در کبد اتفاق می‌افتد که سموم را به چیزی تبدیل می‌کند که می‌توانیم از بدن دفع کنیم، همانطور که کلیه‌های ما از طریق ادرار و خون، مواد سمی بدن ما را دفع می‌کنند.

فواید حمام سم زداحمام سم زدا

فواید آن می‌تواند به عرق کردن در حد اعتدال در حمام و یا سونا برای آرامش باشد اما حمایت بالینی از آن در حال حاضر انجام نشده است. ما می‌دانیم که از دست دادن مقادیر بیش از حد نمک و آب از بدن می‌تواند به سرعت فرد را از بین ببرد و می‌تواند منجر به مشکلات گردش خون، نارسایی کلیه و سکته ناشی از گرما شود. خوب است بخاطر بسپریم که هدف اصلی بدن در این نوع عرق کردن تنظیم دمای بدن است نه سم زدایی و اینکه عرق کردن بیش از حد منجر به کم آبی و حتی مرگ می‌شود.

آکادمی پوست و موی آمریکا (AAD) می‌‌گوید که عرق شامل ۵۵ تا ۶۶ درصد آب یا مایعات سیال است. عرق همچنین حاوی نمک (کلرید سدیم، ۹/۰ گرم بر لیتر و مواد معدنی دیگر همچون پتاسیم، کلسیم و منیزیم است. همچنین بسیاری از عناصر کمیاب در عرق دفع می‌شوند، روی، مس، آهن، کروم، نیکل و سرب. بسیاری از مردن به این مواد به عنوان الکترولیت‌ها اشاره می‌کنند و خروج آنها به تنظیم تعادل مایعات درون بدن ما کمک می‌کند. شواهدی قطعی که نشان بدهد سموم خارجی دیگری به مقدار زیاد از بدن از طریق عرق خارج شود، وجود ندارد. حمام به طور کلی برای بدن انسان مفید است. بسیاری از افراد خودشان را در آب تمیز گرم فرو می‌برند که باعث کاهش استرس و احتمالا کمک به کاهش فشار خون می‌شود. تمیز نگه داشتن بدن از طریق حمام مرتب و شستن بدن باعث افزایش سلامت کلی بدن بوسیله کاهش میکروب‌ها و احتمال عفونت از طریق پوست می‌شود. دمای آب گرم موجب افزایش گردش خون در بسیاری از افراد می‌شود که به بدن کمک می‌کند تا عملکرد طبیعی خود را حفظ کرده و سلامت بدن را نگه دارد و در نهایت آب گرم از دوران گذشته برای کمک به آرام کردن عضلات خسته دردناک استفاده می‌شد.

اگر می‌خواهید از حمام سم زدا یا حمام دتوکس استفاده کنید، مطمئن شوید که اقدامات اولیه ایمنی را دنبال کنید و مراقب علائم هشدار دهنده یک مشکل جدیدی باشید که ممکن است نیازمند توجه درمانی باشد.

  • مطمئن شوید که با پزشک خود مراقبت‌های بهداشتی خود را چک کنید تا مطمئن شوید که می‌توانید این کار را ادامه دهید یا نه، به خصوص اگر فشار خون بالا دارید، باردار هستید، بیماری خاصی دارید و یا دارو مصرف می‌کنید.
  • مراقب دمای آب باشید. اگر از حمام آب استفاده می‌کنید دما را بیش از ۹۸ درجه سانتی‌گراد نبرید. حمام باید گرم باشد اما نه آنقدر داغ که سوزاننده باشد که در اینصورت موجب صدمه به پوست شما می‌شود.
  • به هنگام خروج از وان مراقب باشید، همینکه بدن به سوی ریلکس شدن می‌رود، تمایل به کاهش فشار خون دارد که اگر به طور ناگهانی افزایش یابد، ممکن است موجب سرگیجه شما شود.
  • سطح آب بدن را حفظ کنید. صرفنظر از اینکه در حمام از گیاهان یا نمک‌ها استفاده می‌کنید، یک حمام گرم معمولا باعث عرق کردن می‌شود (آب بدن از دست می‌رود) که باید برای حفظ سلامتی جبران شود. نمکهای اپسون، جوش شیرینه و گیاهان تازه معمولا در دستورهای سم زدایی استفاده می‌شوند اما حواستان باشد که مواد افزودنی آلرژی زا نداشته باشند و با داروها و یا بیماری‌های شما تداخل نداشته باشند. اگر هر گونه زخم یا بثورات روی پوست خود داشته باشید، بهتر است از افزودن مواد سم زدا به حمام خود خود داری کنید تا موقعی که کاملا درمان شوید.

 هشدار: اگر شما مبتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی یا مشکلات کبدی، دیابت یا در دوران بارداری هستید، بدون مشورت با دکتر از حمام سم زدا استفاده نکنید. اگر تجربه ناخوشایندی دارید، این نوع حمام را ادامه ندهید. اگر دچار احساس خارش، کندی یا تنگی نفس شدید، حمام را قطع کنید و با پزشک خود در میان بگذارید.

مواد لازم حمام سم زدا

از آنجایی که بدن ما دائما در معرض سموم قرار می گیرد، چه از غذاهای آماده شیمیایی، مواد نگهدارنده یا چه از طریق آلودگی هوا یا استرس، مهم است که در این رویه دخالت کنیم و با انجام کارهایی که به اندامهای ما کمک می‌کند، بدنمان را تمیز نگه داریم. حمام سم زدا کمک می‌کند که سموم ذخیره شده در سلول‌های چربی و اندام ‌های ما را از طریق ترکیب با مواد خاصی که با گرما همراه شده و مواد زائد بدن را به سطح پوست می رسانند، به سطح پوست منتقل شده و از طریق منافذ پوست خارج شوند. علاوه بر این یک حمام ضدعفونی کننده خوب می‌تواند سیست ایمنی بدن را بهبود بخشد، بافت پوست را ارتقا دهد، به هضم بهتر کمک کند، دردها و التهاب را کاهش داد و در جلوگیری از هجوم رادیکال‌های آزاد موثر باشد. از آنجا که پوست به راحتی مواد مغذی مفید را جذب می‌کند، حمام گرفتن با مواد مغذی، یک راه عالی برای کمک به سم زدایی بدن است.

نمک اپسومنمک اپسوم یا نمک حمام

به دلیل منیزیم بالا، نمکهای حمام سم زدا به بدن کمک می‌کنند تا به طور موثری از اکسیژن استفاده کند که در از بین بردن سموم موثر است چون آنها نمی‌توانند در یک محیط سرشار از اکسیژن زندگی کنند. نمک‌های اپسوم همچنین حاوی سولفات هستند که به تخلیه مواد زائد از بدن کمک می‌کند و در عین حال که به جذب مواد مغذی مهم برای سلامتی بدن نیز یاری می‌رساند. در حالی که جذب سولفاتها از طریق غذا  مشکل است، آنها از طریق پوست آسان‌تر جذب می‌شوند. منیزیم موجود در حمام نمک اپسوم به تحویل سولفاتها به بدن در حین تحریک پانکراس برای تولید آنزیمهای بیشتر برای تولید آنزیمهای بیشتر به منظور سم زدایی سیستم بدن، کمک می‌کند. نمک اپسوم همچنین به کاهش استرس، افزایش تمرکز، کمک به عملکرد عضله و عصب، کاهش فشار خون و رفتن به یک خواب عمیق و سالم، کمک می‌کند. به دلیل اینکه منیزیم به جذب کلسیم بدن کمک می‌کند، نمکهای اپسوم در کاهش التهاب در مفصل و همچنین گرفتگی و درد در عضلات موثر هستند. یک فنجان نمک اپسوم را زیر شیر بگیرید تا زمانی که وان حمام پر شده و به دمای مطلوب برسد. شما می‌خواهید آب بین ۳۵ تا ۳۷ درجه سانتی‌گراد باشد. ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در وان استراحت کنید، بیش از این زمان نباشد. همچنان که آب سرد می‌شود، سموم نیز از پوست شما با عرق خارج می‌شود. در صورتی که دیابت یا فشار خون بالا دارید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، زیرا یک حمام سم زدا ممکن است برای شما ایمن نباشد. همچنین حتما و باید بعد از حمام آب زیادی بخورید تا مایع‌هایی را که از بدن شما خارج شده‌اند را جبران کنید.

نمک دریا

نمک دریا یک ضدعفونی کننده است که به حذف اسید بیش از حد از داخل سلول کمک می‌کند. این امر مخصوصا برای کمک به کلیه‌ها در آزاد شدن اسیدیته است و بدن را با حدود ۸۰ ماده معدنی که حاوی آن است، فراهم می‌کند. به عنوان یک عنصر پاک کننده و تصفیه کننده، یک حمام سم زدا با نمک دریا به انتقال خون به تمام بدن کمک می‌کند و با تحریک اکسیژن ساژی، که عناصری که برای بدن خطرناک است را دفع می‌کند.

جوش شیرینجوش شیرین

جوش شیرین که به عنوان بی کربنات سدیم نیز شناخته می‌شود، یک فراورده قلیایی است که به خروج سموم از بدن کمک می‌کند. با توجه به گفته دکتر تولیو سیمونجینی از رم، ایتالیا، می‌توان از جوش شیرین برای تخریب تومورهای سرطانی استفاده کرد به دلیل اینکه یک محیط غیر قابل تحمل برای سموم در سلول می‌سازد. جوش شیرین همچنین خون را در یک PH سالم نگه می‌دارد که به این ترتیب می‌تواند اکسیژن بیشتری را حمل کند تا بدن بتواند به طور موثری مواد زائد را از بین ببرد. در یک تحقیق انجام شده در ساینس دیلی، نشان داده که جوش شیرین موجب بهینه سازی عملکرد کلیه‌ و همچنین پاک کردن بدن با حذف فلزات سنگین شده است. در مطالعه‌ای که روی ۱۳۴ بیمار مبتلا به بیماریهای کلیوی پیشرفته بودند، دریافتند کسانی که مقدار کمی جوش شیرین را دریافت کردند نسبت به کسانی که دارونما مصرف کرده بوند، موفقتر بودند.

این ماده ارزان قیمت بدون بو و بی رنگ است و روی وان و حمام شما جرم بر جا نمی‌گذارد. این ماده برای افرادی که نسبت به مواد شیمیایی و رایحه‌هایی که در بسیاری از محصولات تجاری مربوط به حمام استفاده می‌شود، حساس هستند، مناسب است. سدیم طبیعی موجود در آن احساس لطافت را در آب حمام بوجود می‌آورد.

طبق نظر دکتر گراهام سیمپسون و همکارانش در کتاب «داروی آرام بخش»: توصیه به استفاده از یک پیمانه جوش شیرین در یک وان آب در درجه حرارت مناسب بدن است. شیوه حمام کردن شامل استراحت در وان حمام به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه و دو بار در هفته با حداقل ۲ روز فاصله بین هر حمام است. نویسندگان کتاب ترکیب کردن نمکهای اپسوم با جوش شیرین پس از دو هفته سم زدایی را پیشنهاد می‌کنند.

گل سرشور

رس بنتونیت یا گل سرشور حاوی بیش از ۷۰ ماده معدنی از جمله ؛ کلسیم، آهن، پتاسیم، سولفور، منیزیم، منگنز و سیلیس است. از قرنها پیش توسط مردمان قدیم به عنوان یک پاک کننده داخلی استفاده می‌شد، همچنین حیوانات وحشی برای بهبود جراحات خود از این ماده استفاده می‌کردند. این رس قابلیت اتساع همچون یک اسفنج را دارد که به هنگام رطوبت اجازه می‌دهد که سموم از طریق جذب الکتریکی وارد آن شود. سموم که دارای بار مثبت هستند، جذب بار منفی رس می‌شوند، سپس به سطح آنها متصل می‌شوند و از طریق پوست از بین می‌روند زیرا گرمای حمام باعث می‌شود تا سموم  به سطح برسند. طبق گزارش مجله میکروب شناسی کانادا، رس بنتونیت دارای توانایی جذب ویروس‌های بیماریزا، علف کش‌ها و دیگر عناصر خطرناک از جمله فلزات سنگین است که در سلامت بدن دخالت دارند.

بلادر راکجلبک بلادر راک

بلادر راک با نام علمی Ficis vesiculous یک نوع جلبک دریایی است که کلپ نامیده می‌شود که برای قرن‌ها به عنوان یک درمان دارویی استفاده می‌شد. از آنجایی که بلادر راک در آب حجیم می‌شود، به دلیل داشتن بار مثبت قادر به جذب مواد زائد با بار منفی است. در همین راستا، به هنگام قرار گرفتن در یک حمام سم زدا، می‌تواند ناخالصی‌هایی مانند فلزات سنگین را از بدن تخلیه کند. بلادر راک با مواد معدنی ترکیب شده با یون همراه است که غده تیروئید را تحریک کرده و عملکرد متابولیک را افزایش می‌دهد. همچنین در درمان سلولیت، چاقی و اگزما مفید بوده و برای جوان سازی پوست و ایجاد آرامش ذهنی نیز بسیار موثر است. علاوه بر این با توجه به مواد معدنی کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم، گوگرد، سیلیکون، آهن، فسفر، سلنیوم، منگنز، روی و ب کمپلکس موجود در آن به کاهش علائم آرتریت و روماتوئید کمک می‌کند. بهترین راه برای استفاده از بلادر راک این است که یک مشت از آن را دریک کیسه ریخته و در وان حمام قرار دهید تا مواد معدنی آن آزاد شود.

ساختن نمک حمام سم زدا در خانه مشکل نیست و شما می‌توانید از حمام سم زدا در خانه لذت ببرید.

روش ساخت نمک حمام سم زداساخت نمک حمام

مواد لازم

  • ۱ پیمانه نمک دریا
  • ۲ پیمانه جوش شیرین
  • ۱ پیمانه نمک اپسوم
  • ۱ تا ۳ قاشق غذاخوری گلیسرین
  • ۲ تا ۳ قاشق اسانس روغنی دلخواه
  • رنگ خوراکی (اختیاری)
  • شیشه دهان گشاد در دار
  • روبان
  • برچسب

مرحله ۱: ۱ فنجان نمک دریا را در کاسه بریزید. نمک دریا را می‌توان از فروشگاه‌های محصولات سلامتی و عطاری‌ها خریداری کرد.

مرحله ۲: یک فنجان نمک اپسوم، ۲ فنجان جوش شیرین و ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری گلیسیرین. اگر پوست شما خشک است،گلیسرین را به ۳ قاشق غذاخوری افزایش دهید.

مرحله ۳: ۳ قطره از اساسن روغنی دلخواه تان همچون اسطوخودوس، رز، چوب صندل، سیتروس یا ماندارین را به آن اضافه کنید. یک قطره رنگ خوراکی دلخواه را در آن بریزید البته اگر مایل به رنگی بودن آن هستید.

مرحله ۴: آنها را به هم بزنید تا زمانی که کاملا مخلوط شوند. آن را در شیشه در دار ریخته و نگهداری کنید. می‌توانید از یک شیشه طرح دار با یک روبان زیبا استفاده کنید و روی آن برچسب بزنید و به کسانی که دوست دارید هدیه کنید.

روش استفاده از نمک حمام سم زدااستفاده از نمک حمام سم زدا

¼ پیمانه از نمک حمام سم زدا را در وانی که با آب گرم پر کرده‌اید، بریزید. از آب گرمی استفاده کنید که در دمای مناسب شما باشد نه چندان گرم نه چندان سرد، چون آب داغ باعث احساس خستگی می‌شود و پوست شما را خشک می‌کند. برای اولین بار ۱۰ دقیقه را به حمام اختصاص دهید، دفعات بعد آن را افزایش دهید.

نکته : برس کشیدن به بدن به صورت خشک با یک برس حمام یا اسفنج لوفاه قبل از حمام سم زدایی کمک می کند تا سلول های مرده پوست خود را حذف کنید. شستشوی پوست پس از حمام سم زدایی کمک می کند تا فرآیند پاکسازی را کامل کند. این شامل استفاده از صابون و حوله برای حذف هر گونه باقی مانده از پوست است. پوشیدن لباس های تمیز به دنبال یک حمام سم زدایی کمک می کند تا از قرار گرفتن در معرض سموم بیشتری جلوگیری شود.

. شاید بعضی از ادعاها در زمینه سم زدایی واقعیت نداشته باشد، بنابراین شما باید سعی کنید به دنبال بهترین روشهای سم زدایی بدن باشید. در این مقاله سعی کردیم که شما را با اصول حمام سم زدا که بخشی از ترندهای سم زدایی است آشنا کنیم. در روزهای آینده شما را بیشتر با روشهای سم‌زدایی از بدن آشنا خواهیم کرد.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع : LIVESTRONG