زردچوبه یک ادویه زنده، معطر و تلخ است. این دارو در پزشکی سنتی هند و چین برای مقاصد مختلف از درمان سرطان تا دفع پشه استفاده شده است.

مردم از نزدیک به ۴۰۰۰ سال پیش تا به الان با خواص معجزه آسای زردچوبه آشنا شده‌اند.  این پودر زرد که از ریشه گیاه زردچوبه بدست می‌آید به عنوان الهه طلایی و زعفران هند شناخته می‌شود. زردچوبه به میزان زیادی به عنوان رنگ غذایی و ماده‌ای رنگ دهنده استفاده می‌شود.

در این مقاله ما نگاهی به فواید زردچوبه برای سلامت پوست از جمله پسوریازیس و آکنه می‌اندازیم.

نکاتی کوتاه در مورد زردچوبه و مراقبت از پوست

  • اگرچه گیاه زردچوبه در بسیاری از نقاط دنیا کشت می‌شود اما عمده کشت و مصرف آن در هند است.
  • مولکول فعال کورکومین که زردچوبه به آن رنگ می‌دهد، ممکن است برای پوست مفید باشد.
  • گیاه زردچوبه که به گیاه زنجبیل نسبت داده شده، تا ارتفاع ۱ متر رشد کرده و دارای گلهای شیپوری است.

فواید زردچوبه برای پوست چیستپودر زردچوبه

رنگ زرد زردچوبه ناشی از ماده فعال کورکومین است. تحقیقات نشان می‌دهد که کورکومین اثرات حفاظتی در مقابل آسیب پوست بر اثر آلودگیهای محیطی و شیمیایی دارد. کورکومین از پوست به وسیله مبارزه با رادیکال‌های آزاد و کاهش التهاب حفاظت می‌کند. همچنین شواهد نشان دهنده این است که کورکومین می‌تواند به پوست در برابر مشکلات زیر کمک کند:

سرطان پوست

برای درمان ملانوما می‌توان از فواید کورکومین بهره گرفت. حدس زده می‌شود که کورکومین برای تمیز کردن اجزای سلولی ناکارآمد، مناسب است. همچنین ممکن است رشد سلولهای ملانوما و پیشرفت تومور را مهار کند.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری مزمن التهابی و مفصلی است که با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط است. به نظر می‌رسد کورکومین از مسیرهای ایمنی بوجود آورنده پسوریازیس ممانعت می‌کند.

اسکلرودرمی

بیماری اسکلرودرما یا سلکرودرمی موجب می‌شود که  سیستم امینی به بافت سالم پیوندی حمله کند، که منجر به اسکار می‌شود. این اسکار معمولا در زیر پوست و در اطراف اندامهای داخلی و مویرگهای خونی رخ می‌دهد. به دلیل اثرات مثبت کورکومین بر تشکیل اسکار به نظر می‌رسد به کنترل اثرات اسکلودرمی کمک می‌کند.

ویتیلیگو

ویتیلیگو یا پیسی بیماری است که موجب بی رنگ شدن بعضی از قسمتهای پوست می‌شود که منجر به بروز تکه‌های سفید در پوست می‌شود. در بعضی از موارد، کورکومین ممکن است از استرس اکسیداتیو در سلولهای اپیدرم پوست که مسئول تولید ملانین یا همان رنگدانه پوست هستند، جلوگیری کند.

آکنه

آکنه یک بیماری پوستی معمول است که بصورت جوشهای سرسیاه، جوشهای سفید و دملهای چرکی بروز داده می‌شود. یک کرم پوستی حاوی کورکومین به طور بالقوه برای تنظیم تولید سبوم پوستی استفاده می‌شود که به افرادی که آکنه دارند، کمک می‌کند.

از زردچوبه برای پوست چطور باید استفاده کرد؟مکمل زردچوبه

کورکومین موجود در زردچوبه وقتی به صورت خوراکی مصرف شود، به میزان ناچیزی از آن جذب می‌شود. کورکومین به سرعت مصرف شده و پس از متابولیزه شدن خیلی زود از بدن خارج می‌شود.

بروملاین یک آنزیم موجود در آناناس است که جذب کورکومین و اثرات ضد التهابی کورکومین را افزایش می‌دهد. به همین دلیل در اغلب محصولات درمانی موجود است.

پودر زردچوبه آماده را می‌توان به طور مستقیم روی زخم‌های تازه، بثورات،کبودی‌ها و نیش حشرات استفاده کرد. زردچوبهء دارویی در طیف وسیعی از فرم‌های دارویی استفاده می‌شود از جمله:

  • کپسول و قرص
  • پماد
  • عصاره مایع
  • تنتور
  • روغن

کورکومین نیز در محصولات زیر یافت می‌شود:

  • نوشیدنیهای انرژی زا
  • صابون
  • محصولات مراقبت پوست

عوارض زردچوبه و کورکومین چیست؟

اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) زردچوبه و کورکومین فعال موجود در آن را به طور کلی برای استفاده جانبی و خوراکی ایمن اعلام کرده است. با این حال درمانهای طبیعی می‌توانند اثرات جانبی، عوامل آلرژیک را تحریک کنند و ممکن است به روشهایی ناخواسته با گیاهان دیگر، مکملها یا داروها واکنش نشان دهند.

ادعا شده که همه مکملهای حاوی ۹۵ درصد کورکومین بوسیله FDA تایید نشده‌اند. FDA زردچوبه یا کورکومین را کنترل نمی‌کند بنابراین شخص موقع خرید باید یک برند معتبر را انتخاب کند.

داروی مصرفی برای هر یک از مشکلات زیر نباید با زردچوبه یا کورکومین دارویی بدون مشورت پزشک مصرف شود.

دیابت

داروهای کاهنده قند خون به هنگام ترکیب با کورکومین درمانی، قوی‌تر شده و خطر ابتلا به هیپوگلیسمی (کمبود قند خون) را افزایش می‌دهند.

رقیق کننده‌های خون

کورکومین دارای خواص رقیق کننده خون است و مردم نبایستی آن را با دیگر رقیق کننده‌های خون همانند آسپرین به صورت همزمان مصرف کنند. چون در اینصورت خطر خونریزی افزایش می‌یابد. کورکومین را نباید ۲ هفته قبل از عمل جراحی مصرف کرد چون رقیق کننده خون است و خطر خونریزی حین جراحی را افزایش می‌دهد.

اسید معده

زردچوبه ممکن است با داروهایی که باعث کاهش اسید معده می‌شوند تداخل پیدا کرده و اسید معده را افزایش دهد. مکمل‌های حاوی کورکومین که بدون نسخه در ایالات متحده در دسترس عموم هستند، در صورتی که با معده خالی مصرف شوند باعث ایجاد سوء هاضمه و زخمهای گوارشی شوند.

سخن پایانی

زردچوبه در بعضی از فرهنگها به دلیل استفاده گسترده از آن برای طیف وسیعی از بیماریها حالت افسانه‌ای به خود گرفته است. زردچوبه دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، آنتی اکسیدان، ضد ویروسی، ضد باکتری، ضد قارچی و ضد سرطانی است.

در حالی که در طب چینی و هندی هزاران سال است که از این ماده استفاده می‌شود، ویژگی‌های بیولوژیکی آن در اواسط قرن بیستم بر طب جدید مشخص شده است. ارزش دارویی زردچوبه از آن زمان به موضوع مطالعات علمی و آزمایشات بالینی تبدیل شده است.

در حالی که بعضی از نتایج اولیه  از حداقل برخی ویژگی‌های درمانی را که به آن نسبت داده‌اند، حمایت می‌کند اما یک تحقیق جدید در مورد خواص شیمیایی دارویی آن نتیجه می‌گیرد که کورکومین خواصی را که بتوان آن را به عنوان یک نامزد دارویی خوب در نظر گرفت، نشان نمی‌دهد.

هر کس که مایل به مصرف مکملها یا گیاهان دارویی است باید ابتدا با پزشک خود برای اجتناب از واکنشهای منفی با داروهای نسخه‌ای و یا مدیریت بیماری مشورت کند.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: medicalnewstoday