تخم کتان را به 10 دلیل بهداشتی بیشتر از گذشته مصرف کنید


تخم کتان را می‌توان در همه چیز از اسموتی گرفته تا نان و شیرینی بکار برد اما واقعا چرا این همه اصرار داریم تا شما آن را مصرف کنید؟ این ماده غذایی فوق العاده فواید سلامتی بسیاری دارد از سلامت قلب تا بهبود خلق و خو.


۱. تخم کتان حاوی اسیدهای چرب امگا۳ است

خواص تخم کتان,فواید بذر کتان

تخم کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است، اسید چربی که می‌تواند به مبارزه با التهاب و حفظ کلسترول در سطح مناسب کمک کند. بریجیت زایتلین متخصص تغذیه گفت: تحقیقات نیز نشان می‌دهد که تخم کتان به بهبود روحیه شما کمک می‌کند و همچنین به شما کمک می‌کند تا با اختلالات روحی مثل افسردگی مقابله کنید. از روغن تخم کتان به عنوان پایه سس سالاد استفاده کنید و از فواید آن برای بهبود خلق و خو استفاده کنید.


۲. منبع خوب پروتئین گیاهی

خواص تخم کتان,فواید بذر کتان

تخم کتان یک منبع خوب از پروتئین گیاهی است. زایتلین می‌گوید: پروتئین عضلات و استخوانهای شما را قوی نگه می‌دارد در عین حال به تقویت عملکرد شناختی شما کمک می‌کند تا تمرکز و عکس العمل خود را بالا ببرید. از آنها در اسموتی استفاده کنید یا روی سبزیجات برشته بپاشید تا مصرف پروتئین خود را افزایش دهید.


۳. حاوی فیبر محلول است

فیبر محلول

علاوه بر پروتئین، تخم کتان منبع خوبی از فیبر محلول است که سلامت روده‌ای را افزایش می‌دهد. دنیلا نوووتنی متخصص تغذیه گفت: فیبر محلول می‌تواند به کاهش کلسترول بد (LDL) در خون کمک کند. این ماده همچنین می‌تواند جذب سریع مواد غذایی را کاهش دهد که این امر به جلوگیری از چاقی و کنترل قند خون کمک می‌کند.


۴. تخم کتان حاوی فیبر نامحلول نیز هست

رفع یبوست

تخم کتان نه تنها حاوی فیبر محلول است بلکه سرشار از فیبر نامحلول نیز هست که به صورت متفاوتی برای بدن مفید است.

نوووتنی می‌گوید: فیبر نامحلول به اضافه کردن چربی به مدفوع کمک می‌کند که کمک می‌کند محتویات سیستم دستگاه گوارش خیلی بهتر حرکت کرده و از بدن خارج شوند. در نتیجه فیبر نامحلول برای افراد مبتلا به یبوست مفید است.


۵. آنتی اکسیدان بالایی دارد

جلوگیری از پیری پوست

زایتلین گفت: تخم کتان سرشار از لیگنان‌ها است که یک نوع آنتی اکسیدان است که می‌تواند به مبارزه با بیماری‌های روده بزرگ کمک کند. همچنین به مبارزه با علائم زودرس پیری مانند چروک و خطوط روی پوست کمک می‌کنند. پودر تخم کتان را در اوتمیل یا ماست یونانی صبحانه خود بریزید تا دوز بالایی از این آنتی اکسیدان‌ها را در شروع روز دریافت کنید.


۶. خطر ابتلا به سرطان را پایین می‌آورد

خواص تخم کتان,فواید بذر کتان

نوووتنی می‌گوید: بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که تخم کتان می‌تواند به حفاظت از بدن در برابر سرطان سینه و سرطان پروستات کمک کند. این به لطف وجود لیگنان است که به عنوان یک فیتواستروژن و آنتی اکسیدان عمل می‌کند تا به حفاظت در برابر سرطان کمک کند. نووتنی گفت: منابع غذایی حاوی لیگنان نادر هستند و تخم کتان یکی از بهترین منابع آنهاست. وی همچنین افزود: اسیدهای چرب امگا۳ نیز مشخص شده که به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند.


۷. کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی

تخم کتان و کاهش بیماری قلبی

استفاده از تخم کتان برای سلامت قلب شما مفید است. نوووتنی می‌گوید: اسیدهای چرب امگا۳ می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند و همچنین سطح کلسترول را بهبود بخشند. هر دوی آنها می‌توانند به مقابله با بیماریهای قلبی کمک می‌کنند.


۸. کاهش دهنده التهاب

خواص تخم کتان,فواید بذر کتان

این دانه‌ها به دلیل اینکه حاوی اسیدهای چرب امگا۳ هستند می‌توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند.زایتلین گفت: التهاب می‌تواند منجر به بیماری قلبی، چاقی و بیماری‌های مزمن شود. دانه‌‌های تخم کتان را به تخم مرغ صبحانه خود اضافه کنید یا آنها را بر روی نان تست صبحانه بپاشید. همچنین می توانید نان تخم کتان را خودتان در خانه درست کنید.


۹. تخم کتان تقویت کننده وزن سالم است

خواص تخم کتان,فواید بذر کتان

با وجود آن همه فیبر، این غذای فوق العاده می‌تواند به شما کمک کند تا به هنگام غذا خوردن زود سیر شوید و شما را برای مدتی طولانی‌تری سیر نگه دارد.

زایتلین گفت: وقتی شما احساس رضایت کامل و سیری می‌کنید، بیشتر احتمال می‌رود که از تنقلات و پرخوری خودداری کرده و دور کمر شما در اندازه مناسب باقی بماند. وی پیشنهاد می‌کند که مقداری تخم کتان را روی سوپ، خورش و به صورت بو داده روی آنها بگذارید. شما همچنین می‌توانید آنها را با غذاهای دیگری که به کاهش وزن شما کمک می‌کنند، ترکیب کنید.


۱۰. تقویت کننده سلامت روده

خواص تخم کتان,فواید بذر کتان

به خاطر یک چیز دیگر هم شما می‌توانید از محتوای فیبر تخم کتان برای توانایی بالقوه آنها برای یک سلامتی بیشتر روده استفاده کنید. تمامی فیبر‌های موجود در آن باعث ارتقا حرکات منظم روده‌ها می‌شوند که با یبوست و نفخ مقابله خواهند کرد و در عین حال باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌شوند.

برای بهره مند شدن از مزایای شگفت انگیز تخم کتان می توانید شیر تخم کتان را در خانه درست کنید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست