گروه سخت افزاری پیشرفته‌ی فیسبوک در حال تلاش برای ساخت یک فناوری هستند که شما را قادر به شنیدن با پوست می‌کند. این فناوری می‌تواند برای برقراری ارتباط به افراد ناشنوا کمک کند، اما Facebook آن را به عنوان راهی برای پیشرفت تعاملات برای افرادی که توانایی شنیدن دارند هم تعبیر می‌کند که سبب بشود مکالمات به صورت خودکار به زبان دیگری ترجمه شوند. با مجله قرمز همراه باشید تا درمورد توانایی شنیدن با پوست، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

فناوری شنیدن با پوست چگونه عمل می‌کند

تکنولوژی شنیدن با پوست تحت توسعه گروه تحقیقاتی Building 8 فیسبوک توسط مدیر سابق DARPA و سرپرست سابق گروه تحقیقات تجربی گوگل، Regina Dugan (رجینا دوگان) هدایت می‌شود.

دوگان فناوری شنیدن با پوست را با حلزون گوش که در گوش شما وجود دارد مقایسه می‌کند که صدا را به اطلاعات قابل خواندن توسط مغز تبدیل می‌کند. فیسبوک می‌گوید احتمال آن وجود دارد که بتوان عملکرد حلزون گوش را با سخت افزار بازتولید کرده و سپس، این اطلاعات را به مغز توسط پوست فرد، منتقل کرد.

هنوز فیسبوک به صورت دقیق درمورد مشخصات و نحوه عملکرد این فناوری توضیح نداده است. به نظر می‌رسد این تکنولوژی حقیقتاً امکان “شنیدن” واژه به صورتی که ما می‌شناسیم را ندارد، بلکه ویبره‌های تولید شده از آن را منتقل می‌کند که در طی زمان، آموخته و درک می‌شوند.

ایده‌ شنیدن با پوست توسط فیسبوک، هنوز آنقدر توسعه نیافته است. محققین چندین دهه است که در تلاشند تا از پوست برای انتقال زبان استفاده کنند و تنها موفقیت اندکی داشته‌اند.

دوگان می‌گوید که فیسبوک در حال حاضر سیستم پایه‌ای را توسعه داده است که می‌تواند به یک فرد امکان احساس کردن ویبره‌ها در پاسخ به کلمات مختلف را بدهد. او ویدئویی را ارائه نمود که یک کارمند فیسبوک را نشان می‌دهد. این کارمند قادر به تشخیص تفاوت میان سه شکل، رنگ و عمل بود و حتی آن‌ها را زمانی که به یکدیگر متصل بودند هم درک می‌کرد.

دوگان اظهار داشت:

یک روز در آینده‌ای نه چندان دور، ممکن است بتوانید به زبان ماندارین فکر کنید و فرد دیگری به سرعت آن را به زبان اسپانیایی درک کند. تصور کنید این توانایی چه قدرتی به ۷۸۰ میلیون انسان در سرتاسر دنیا می‌دهد که نمی‌توانند بخوانند یا بنویسند، اما می‌توانند فکر و احساس کنند.

هنوز کاملاً واضح نیست که برنامه‌ی فیسبوک برای آینده‌ی تکنولوژی شنیدن با پوست چیست و یا اینکه دقیقاً چه زمانی آماده خواهد شد. دوگان آن را طرحی می‌داند که “چند سال” فاصله دارد.

  • به نظر شما فناوری شنیدن با پوست که توسط فیسبوک در حال توسعه است، چقدر در ارتباطات انسانی موثر خواهد بود؟ دیدگاه‌های خود را با بخش فناوری مجله قرمز به اشتراک بگذارید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Jacob Kastrenakes

منبع: theverge