فروشگاه اینترنتی آمازون روز به روز در حال اضافه کردن محصولات و گسترش خود است به طوری که بیشترِ سهم بازار در حوزه‌ی تجارت الکترونیک را از آنِ خود کرده است. با ما همراه باشید تا با فروشگاه اینترنتی آمازون بیشتر آشنا شوید.

سهم بازار آمازون

آمازون، که یک خرده فروش اینترنتی به شمار می‌رود، در حال افزایش دادن محصولاتی است که به صورت مستقیم می‌تواند به فروش برساند. بعضی از تخمین ها بیان می‌کنند که بیش از ۵۰% از رشد تجارت الکترونیک (E-commerce) در سال ۲۰۱۶، ناشی از رشد این شرکت بزرگ بوده است. احتمالا در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده نیز، اکثریت رشد بازار خرده فروشی اینترنتی به آمازون وابسته باشد. برخی از تحلیل ها بیان می‌کنند که اگر روند رشد فروشگاه اینترنتی آمازون همین طور ادامه پیدا کند، در آینده‌ی نزدیک آمازون سهم بازاری بالغ بر ۸۰% در حوزه‌ی تجارت الکترونیک به دست خواهد آورد.

حقیقت این است که امروزه، بیشتر مردم آمریکا زمانی که قصد خرید به صورت اینترنتی را دارند، ابتدا در سایت آمازون به دنبال محصول مورد نظر خود می‌گردند. در سال گذشته (۲۰۱۶)، حدود ۵۵% از مصرف کنندگان آمریکایی، جستجوی محصولات خود را از این فروشگاه آغاز کردند و این رقم در سال ۲۰۱۵، حدود ۴۴% بوده است. این رشد در حالی است که اگر چند سال به عقب تر برگردیم، فقط حدود ۱۱% از مردم آمریکا هنگام خرید آنلاین، از این فروشگاه آغاز می‌کردند.

فروشگاه اینترنتی آمازون

قیمت محصولات در فروشگاه اینترنتی آمازون

فروشگاه اینترنتی آمازون، تمرکز اصلی خود را بر روی مشتری ها و رضایت آن ها قرار داده است. آمازون به ۳ اصل معتقد است: قیمت های مناسب، محصولات عالی، و سهولت در سفارش. این شرکت، گستره‌ی بسیار زیادی محصول را با قیمت های پایین به مشتریان ارائه می‌دهد. آمازون، حدود ۱۳ میلیون محصول که متعلق به خودش است را به فروش می‌رساند و ۳۵۰ میلیون محصول را نیز که متعلق به حدود ۲ میلیون خرده فروشِ دیگر است از طریق سایت خود به فروش می‌رساند. همچنین رقابت شدید فروشندگان برای فروختنِ محصولِ بیشتر، باعث کاهش یافتن قیمت ها می‌گردد.

فروشگاه اینترنتی آمازون، خدمات انبارداری و حمل و نقل را برای تعدادی از فروشندگان انجام می‌دهد (Fulfillment by Amazon). این شرکت برای این که مشتریان خرید راحت، سریع و با هزینه‌ی حمل و نقلِ کمی را تجربه کنند، در حال بهبود سرویس حمل و نقل و نگهداری موجودی خود با سرعتی زیاد است. به طوری که در سال ۲۰۱۶، تعداد فروشندگانی که از این سرویس استفاده می‌کردند، حدود ۷۰% رشد داشته است. این رقم در سال ۲۰۱۵ حدود ۵۰% و در سال ۲۰۱۴ حدود ۶۵% بوده است. فروشندگانی که از این سرویس که توسط آمازون ارائه شده است استفاده می‌کنند، محصولاتشان واجد شرایط برای سیستم حمل و نقل ویژه‌ی آمازون (سیستم حمل کالا در حداکثر ۲ روز و به طور رایگان برای مشتریان ویژه‌ی آمازون) می‌شود که امتیاز خوب و پر سودی است و باعث فروشِ بیشترِ محصولاتشان می‌شود. چالشی که این فروشندگان با آن رو به رو هستند، رقابت با محصولاتی است که خودِ شرکت آمازون می‌فروشد؛ محصولاتی که تحت برند خودش و یا تحت برند ها و خرده فروشان دیگری که به این شرکت به صورت عمده محصولاتشان را می‌فروشند، به فروش می‌رساند. مثلا تعداد باتری هایی که تحت برند آمازون به فروش می‌روند، تقریباً یک سوم همه‌ی باتری هایی هستند که به صورت آنلاین به فروش می‌روند.

فروشگاه اینترنتی آمازون و سرویس حمل و نقل آن

چند پیش بینی در مورد خرده فروش اینترنتی آمازون

  • فروشگاه اینترنتی آمازون با همان روند رشد و مسیری که شرکت علی بابا در چین دارد، در آمریکا به رشد خود ادامه خواهد داد.
  • حدود ۲۰% از حجم فروش آمازون، به محصولات تحت برند خودش اختصاص خواهد یافت.
  • این شرکت، یک شبکه‌ی حمل و نقل یا لجستیک جهانی ایجاد خواهد کرد و راهی برای به دست آوردن پول از این شبکه پیدا خواهد کرد.
  • هزینه‌ی تبلیغات بر روی آمازون، از گوگل سبقت خواهد گرفت.

 ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز

منبع : digitalcommerce360.com