میلیونها نفر از ما ویتامین، مواد معدنی و دیگر مکملها را به صورت روزمره استفاده می‌کنیم تا سلامتی خود را افزایش دهیم اما  مصرف همزمان داروها با همدیگر می‌تواند ترکیب خطرناکی را درست کند. اینجا ما به شما خواهیم گفت که ترکیب داروها و مکملها و یا ترکیب آنها با مواد غذایی در چه صورت و در مورد چه داروها و یا مکملهایی نباید انجام بگیرد.

ترکیب منیزیم و کلسیممصرف همزمان داروها

دکتر تاد کوپرمن گفت: وقتی مواد معدنی به صورت همزمان مصرف شوند، ممکن است چندان موثر نباشند. وی گفت: جذب مقادیر زیادی از مواد معدنی با مواد معدنی دیگر جذب را کاهش خواهد داد. در اصل، مواد معدنی برای جذب با همدیگر رقابت می‌کنند و به این ترتیب جذب هر دو کاهش می‌یابد. حداکثر بهره شما از مکملهای دارویی وقتی به دست می‌آید که حداقل دو ساعت میان مصرف آنها فاصله بیندازید.

روی و مسمصرف همزمان داروها

در میان بسیاری از فواید روی،  ارتقا سیستم ایمنی بالاترین درجه را دارد. شما ممکن است از این ماده معدنی استفاده کنید تا از سرما خوردگی‌های معمول پیشگیری کنید یا حداقل دوره آن را کوتاه کنید اما باید بدانید که جذب روی با مس تداخل دارد. بعضی از مردم به دلیل مشکلاتی که موجب کمبود مس می‌شوند مجبور هستند که مکمل مس را مصرف کنند. اگر مجبور به مصرف مس و همچنین روی هستید یک فاصله زمانی حداقل دو ساعته بین آنها ایجاد کنید. حداکثر دوز مصرفی روی طی یک دوره طولانی (۵۰ میلی گرم یا بیشتر در هر روز برای ۱۰ هفته یا بیشتر) نیز می‌تواند موجب کمبود مس شود. این چیزی است که باید با پزشکتان راجع به آن صحبت کنید.

مصرف همزمان داروها:  آهن و چای سبزمصرف همزمان داروها

شما برای منتتشر شدن اکسیژن به سلولها نیازمند آهن هستید که برای انرژی بدنتان ضروی است. اما گر آن را با مکمل چای سبز، چای سیاه یا مکمل زردچوبه ترکیب کنید، بدن شما این ماده معدنی را جذب نخواهد کرد. دکتر کوپرمن گفت این خیلی خوب است که نوشیدنی‌های چای سبز همچون ماچا را بنوشید اما فقط یادتان باشد که آن را با مکمل آهن ترکیب نکنید. بین این دو چندین ساعت فاصله بگذارید.

مصرف همزمان داروها: روغن ماهی و ژینکو بیلوبا (مکمل ژنگو)مصرف همزمان داروها

مکمل روغن امگا۳  می‌تواند التهاب بدن را کاهش دهد و خلق شما را بهتر کند اما وقتی این مکمل را با گیاهانی که خون را رقیق می‌کنند همانند ژینکو بیلوبا یا سیر مصرف می‌کنید ، ممکن است از لخته شدن خون جلوگیری کرده و موجب خونریزی کنترل نشده شود. برای اینکه مصرف آنها ایمن باشد، حداقل ۲ ساعت بین مصرف آنها فاصله زمانی بگذارید.

مصرف همزمان داروها: ملاتونین و دیگر گیاهان آرام بخشمصرف همزمان داروها

شما گیاهان یا مکملهایی با خاصیت آرام بخش را خیلی راحت و به میزان زیاد مصرف می‌کنید. اینها شامل ملاتونین، سنبل الطیب، پنیر باد، کاوا و گل راعی هستند. دکتر کوپرمن گفت وقتی اینها با همدیگر جذب شوند می‌توانند موجب خواب آلودگی زیاد شوند. همیشه برچسب داروها را بخوانید تا بدانید که چه چیزی را باید از این مکملهای دارویی انتظار داشته باشید.

مصرف همزمان داروها: مخمر قرمز برنج و نیاسینمصرف همزمان داروها

اگر شما جزو افرادی هستند که کلسترول بالایی دارند ممکن است ایده مصرف مکملها برای پایین آوردن سطح کلسترول را بپسندید. دو دارویی که سطح کلسترول را پایین می‌آورند مخمر برنج قرمز و نیاسین هستند که نباید با همدیگر مصرف شوند. دکتر تاد سونتاگ پزشک خانواده گفت: دو برابر کردن مصرف این داروها فواید آنها را افزایش نمی‌دهد بلکه ممکن است برای کبد مضر باشد. وقتی داروهای تجویزی کاهنده کلسترول با هم ترکیب شوند می‌توانند خطرها را افزایش دهند.

ترکیب کردن مکملهای ویتامین A, D, E, و Kمصرف همزمان داروها

اگر شما ویتامین K را با ویتامین‌های محلول در چربی دیگر همچون A, D یا E را با هم مصرف کنید جذب آنها به اندازه‌ زمانی که آنها را در زمانهای متفاوت مصرف می‌کنید، صورت نخواهد گرفت. دکتر کوپرمن گفت: اگر مولتی ویتامین مصرف می‌کنید نگران نباشید اما اگر کمبود ویتامین K دارید و نیاز به ویتامین K بیشتر دارید، آن را جداگانه و حداقل دوساعت قبل یا بعد از سایر ویتامین‌های محلول در چربی استفاده کنید.

مصرف همزمان داروها: پتاسیم و کلسیممصرف همزمان داروها

این مواد معدنی ضروری هم برای جذب شدن در بدن با هم رقابت خواهند کرد که در نتیجه وقتی که آنها را با هم مصرف می‌کنید هر دوی آنها کمتر جذب خواهند شد. دکتر کوپرمن گفت: افرادی که در مکانهای مرطوب ورزش یا کار می‌کنند یا مشکلات گوارشی دارند می‌توانند دچار کمبود پتاسیم شوند. اگر به هر دوی این مکمل‌ها نیاز دارید، حواستان باشد که بین آنها چند ساعت فاصله زمانی بیندازید.

مصرف همزمان داروها: ضد افسردگی و مکمل سنت جونزمصرف همزمان داروها

رابرت گلتر متخصص و استادیار دانشگاه گفت: موقع مصرف داروهای بدون نسخه یا تجویزی مواظب باشید چون مکملها اثر آنها را تضعیف می‌کنند. به عنوان مثال مکمل سنت جان ممکن است تب، سردرگمی و اضطراب را در صورت مصرف همزمان با داروهای ضد افسردگی افزایش دهد. داروهای ضد افسردگی و مخمر سنت جان هر دو سطح ماده شیمیایی سروتونین را افزایش می‌دهند. این می‌تواند موجب سندرم سروتونین در موارد شدید شود که ممکن است منجر به سفتی عضلات و تشنج شود.

کوآنزیم Q10 و داروهای دیابتمصرف همزمان داروها

کوآنزیم Q10 ترکیبی قدرتمند است که به قلب شما کمک می‌کند. دکتر گلاتر هشدار می‌دهد که کوآنزیم Q10 می‌تواند قند خون را نیز کاهش دهد و اگر همزمان از سایر داروهای دیابت استفاده می‌کنیدۀ خطر ابتلا به کمبود قند خون را افزایش می‌دهید. کوآنزیم Q10 می‌تواند فشار خون را به طور قابل توجهی کاهش دهد. اغلب پس از اینکه به مدت شش تا هشت هفته مصرف شود می‌تواند موجب حمله قلبی شود و ممکن است موجب سکته یا ضربه مغزی شود.

سیر و مسکن‌ها یا رقیق کننده‌های خونمصرف همزمان داروها

دکتر گلاتر گفت: سیر خون را رقیق می‌کند و اگر شما روزانه یک آسپرین بچه یا رقیق کننده خون همچون کومادین (وارفارین) مصرف کنید می‌تواند خطرناک باشد. این موجب خونریزی پس از سکته یا جراحت شده و خطر بالای خونریزی داخلی را بوجود آورد. دقت کنید و حواستان باشد که پزشک شما دقیقا بداند که شما چه دارویی را مصرف می‌کنید و علت آن چیست؟ اینکه چیزی طبیعی است دلیل بر بی خطر بودن آن نیست. سیر تنها مکملی نیست که می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد بلکه ژینکو بیلوبا، روغن ماهی، زنجبیل، گل مینا، ویتامین E و پوست بید نیز در این لیست قرار دارند.

مصرف همزمان ویتامین K و رقیق کننده‌های خونمصرف همزمان داروها

دکتر گلتر می‌گوید: برخی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌توانند با داروهای فشار خون که رقیق کننده خون هستند، تداخل پیدا کنند. ویتامین K حتی در غذاهایی مثل کلم، کاهو، کلم بروکلی و نخود فرنگی نیز می‌تواند با مزایای رقیق کننده‌های خون تداخل پیدا کنند. این یکی از واکنشهای معمول مواد غذایی است. دکتر گلاتر می‌گوید: اکیناسه (سرخارگل) یکی از درمانهای معمول سرماخوردگی است که ممکن است اثر بخشی رقیق کننده‌های خون را کاهش دهد و خطر سکته را افزایش دهد. این یک مورد مهم است که باید از آن آگاه باشید.

عوارض مصرف همزمان داروها برای آنتی بیوتیک‌ها و آهنمصرف همزمان داروها

مصرف آنتی بیوتیک‌ها بخصوص آنها که در خانواده تتراسایکلین هستند همراه با مکملهای آهن می‌تواند اثرات آنتی بیوتیک را کاهش دهد که احتمال اثر کردن آنها بر عوامل بیماری زا را کمتر می‌کند. دو ساعت فاصله زمانی بین آنها می‌تواند به شما کمک کند.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست