نوعی از موجودات لوله‌ای شکل که در مکانی دور از دسترس بسیاری از موجودات زنده‌ی جهان زندگی می‌کنند، از جمله عجایبی هستند که ما انسان‌ها فرصت مشاهده‌ی مستقیم آن‌ها را کمتر پیدا می‌کنیم. برای آشنایی با این موجودات لوله‌ای شکل و خصلت‌های عجیب و غریب آن‌ها می‌توانید مجله قرمز را در ادامه‌ی مطلب پیش رو همراهی کنید.

موجودات لوله‌ای شکل مذکور، که در این مطلب از آن‌ها صحبت به میان آمده است، با نام کرم‌های لوله‌ای شناخته می‌شوند و در بخش‌های زیرین آب‌های عمیق زندگی می‌کنند. خصلت اصلی این موجودات لوله‌ای شکل آن است که از عمر درازی برخوردارند و می‌توانند سال‌های سال زندگی کنند. در مجموع آن‌ها از بسیاری از همتایان خود، که ساکن آب‌های کم عمق هستند، عمر طولانی‌تری دارند. تفاوتی که میزان کلی آن گاه به چندین دهه و حتی یک قرن می‌رسد. در واقع پژوهش‌های اخیر، که نتایج مربوط به آن در ژورنال Science of Nature به چاپ رسیده است، نشان از آن دارد که عمر کرم‌های لوله‌ای ساکن در آب‌های عمیق گاه به بیش از سیصد سال می‌رسد.

عمر طولانی موجودات لوله‌ای شکل آبزی

این موجودات لوله‌ای شکل عجیب و غریب و کمتر دیده شده، با نام Escarpia laminata شناخته می‌شوند و به طور معمول در عمق هزار تا سه هزار و سیصد متری خلیج مکزیک زندگی می‌کنند. محل زندگی کرم‌های لوله‌ای در بستر دریا و نزدیک به منفذهای بی‌شماری است که منابع غذایی فراوانی را برای تغذیه‌ی باکتری‌ها در دل خود جای داده‌اند. باکتری‌هایی که خوراک اصلی این موجودات لوله‌ای شکل آبزی محسوب می‌شوند.

در سال ۲۰۰۶ میلادی عده‌ای از زیست‌شناسان چیزی نزدیک به ۳۵۶ حلقه از کرم‌های لوله‌ای Escarpia Laminata را در محل زندگی‌شان نشانه گذاری کردند تا بتوانند از این حقیقت مهم آگاه شوند که این موجودات لوله‌ای شکل آبزی در طول یک سال چقدر رشد می‌کنند. به منظور برآورد کردن سن و سال هر کدام از کرم‌های لوله‌ای در اندازه‌های مختلف، زیست‌شناسان یاد شده به اندازه‌گیری متوسط نرخ رشد سالانه‌ی این کرم ها پرداختند. فرآیندی که با برآورد نرخ مرگ و میر و زاد و ولد این موجودات لوله‌ای شکل آبزی و قیاس آن با مشاهدات موارد مشابه مربوط به ۱۰۶۴ کرم لوله‌ای دیگر انجام گرفت.

به این ترتیب زیست‌شناسان حاضر در پژوهش یاد شده در نهایت نتیجه گرفتند که این گونه‌ی خاص از کرم‌های لوله‌ای در مجموع رقمی مابین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال عمر می‌کنند. اما بر مبنای محاسبات انجام شده توسط آن‌ها، طول عمر نمونه‌های بزرگ‌تر این موجودات لوله‌ای شکل آبزی حتی به بیش از ۳۰۰ سال نیز بالغ می‌شود.

در این میان یکی از محققان دخیل در این مطالعه یعنی الانا دورکین طول عمر قابل توجه این موجودات لوله‌ای شکل آبزی را به درصد خطراتی که زندگی آن‌ها را تهدید می‌کند مرتبط می‌داند و معتقد است که به علت عدم وجود شکارچیان بزرگ در اعماق دریا (عمقی که کرم های لوله‌ای در آن زندگی می‌کنند) این موجودات لوله‌ای شکل می‌توانند زندگی آرام و به دور از تهدیدی را تجربه کنند. امری که با توجه به سایر شرایط تاثیرگذار در میزان رشد کرم‌های لوله‌ای ساکن در اعماق دریا، می‌تواند تضمین کننده‌ی عمر طولانی و چندصد ساله‌ی آن‌ها باشد.

آیا خیال محافظت دائمی از پوست بدن خود را در سر می‌پرورانید؟ در این صورت نگاهی به این مطلب بیاندازید. شاید روزی خیالات و آرزوهای شما به حقیقت تبدیل شوند.

منبع: ساینس نیوز (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش علمی مجله قرمز یاری کنید.