ریزش مو از مشکلاتی است که همه ما در مراحلی از زندگی به آن دچار شده‌ایم. گاهی این مشکل موقتی و خفیف بوده و گاهی شدید و جدی می‌شود که در هر صورت باعث ناراحتی خانم‌ها و آقایان خواهد شد. اما عللی که باعث به وجود آمدن این عارضه در خانم‌ها می‌شوند با علل ریزش موی مردانه تفاوت دارند. شناخت این عوامل می‌تواند به پیشگیری و درمان این عارضه کمک کند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با علل ریزش مو در خانم‌ها و روش‌های جلوگیری از آن آشنا خواهیم شد.

این نکته را باید بدانید که ریزش مو تا اندازه‌ای طبیعی است و هر نوع ریزش مویی نگران کننده نیست. هر انسان روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تار موی سر را از دست می‌دهد و اگر مقدار ریزش از این حد فراتر رود آن گاه می‌توان گفت که دچار ریزش مو شده‌ایم. هرگاه از نظر ظاهری حس کردید که حجم موهایتان کاهش یافته است و یا کف سرتان از فرق سر پیداست باید به فکر چاره باشید و اولین گام برای درمان این عارضه شناخت علت آن است. برخی از این علل طبیعی است یعنی گاهی چرخه ریزش و رشد مو کمی جابجا می‌شود مثلا در دوره‌ای ریزش موها متوقف شده و در دوره دیگری این ریزش افزایش می‌یابد اما تغییری در حجم موها مشاهده نمی‌شود. علاوه بر این کاهش حجم مو با افزایش سن پدیده‌ای طبیعی است و مویی که شما در بزرگسالی خواهید داشت قطعا کم حجم‌تر از موی دوره نوجوانی شماست. با در نظر گرفتن این نکات می‌توانید ریزش طبیعی و غیر طبیعی را از هم تشخیص دهید. اما ریزش غیرطبیعی مو که نیاز به درمان دارد به علل زیر اتفاق می‌افتد:

ژنتیک و وراثت

طبق آمار گرفته شده در کشور آمریکا حدود سی میلیون نفر از زنان به ریزش موی آندروژنی مبتلا هستند که با توجه به جمعیت ۱۸۰ میلیونی زنان این کشور می‌توان نتیجه گرفت حدود یک ششم از زنان به این عارضه مبتلا هستند که ژنتیک در آن نقش مهمی را ایفا می‌کند. در این مدل ریزش که به ریزش مو با الگوی زنانه هم معروف است موهای بالای سر شروع به ریزش می‌کند. البته این عارضه درمان هم دارد و اگر روزانه دوبار از داروی مینوکسیدیل Minoxidil به صورت موضعی روی کف سر استفاده شود متاسفانه این دارو اثر دائمی ندارد و اگر مصرف ان قطع شود ریزش مو مجددا آغاز خواهد شد.

استرس یکی از عوامل مهم ریزش مو

بسیاری از افراد پس از تجربه یک دوره استرس و افسردگی شدید، رژیم غذایی سخت و یا برخی از بیماری‌ها دچار ریزش موی شدید می‌شوند. تغییر در رژیم غذایی به نحوی که میزان آهن و ویتامین B12 دریافتی شما را کاهش دهد رشد موها را مختل کرده و سبب ریزش مو می‌شود که با اصلاح رژیم و دریافت مکمل‌ها می‌توان این ریزش را از بین برد. همچنین پس از اتفاقات مهم و دردناک زندگی مثل مرگ عزیزان یا طلاق که آثار روانی شدیدی در پی داشته باشد معمولا افراد شاهد نازک شدن موهای خود می‌شوند که پس از حدود سه تا چهار ماه برطرف می‌شود.

برخی داروها

ریزش خفیف یا شدید مو می‌تواند جزو عوارض جانبی برخی از داروها باشد. داروهایی مانند قرص‌های ضدبارداری، قرص‌های ضد افسردگی، داروهای ضدانعقاد خون و برخی از داروهایی که برای درمان آکنه، کلسترول بالا و یا استرس تجویز می‌شوند ممکن است چنین عوارضی در پی داشته باشند و باعث ریزش کلی یا سکه‌ای در سر شوند که در صورت شدید بودن این عارضه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و بدون توصیه پزشک خودسرانه مصرف دارو را قطع نکنید.

علل ریزش مو در خانمها

نوع رفتار با موها

کارهایی مانند برس کشیدن بیش از حد موها، بستن سفت موها، دم اسبی کردن و کشیدن موها به طور فیزیکی و همچنین استفاده بیش ازحد از ابزارهای حرارتی و محصولات حالت دهنده مو باعث کاهش مو در کل سر یا در نواحی خاصی می‌شود. هرچند این نوع ریزش موقتی است و با قطع این رفتارها از بین می‌رود اما اگر به صورت طولانی مدت و مکرر این کارها را انجام دهید ممکن است به یک عارضه ماندگار تبدیل شده و و ریزش و کم شدن موهای شما ادامه پیدا کند. از دم اسبی کردن هرروز موها بپرهیزید و ترجیحا موها را شل ببندید و روزی حداکثر دوبار و حداقل یک بار شانه کنید و برس بکشید.

اختلال در سیستم ایمنی بدن

در برخی افراد ریزش مو به دلیل عیبی اتفاق می‌افتد. در این افراد سیستم ایمنی بدن فولیکول مو را به عنوان یک عنصر مهاجم می‌شناسد و گلبول‌های سفید خون به آن حمله کرده و ریشه مو را از بین می‌برند. در نتیجه فرد دچار ریزش مو می‌شود که ممکن است تا تاسی کامل هم پیش برود. خوشبختانه این نوع از ریزش مو شایع نیست ولی با داروهایی که سیستم ایمنی بدن را متوقف و ضعیف می‌کنند می‌توان با این نوع ریزش مقابله کرد.

نکته آخر

ریزش موهای شما هردلیلی داشته باشد می‌توانید به طور موقتی با تغییر در نوع استایل موها کاری کنید که حجم کم موهای شما کمتر مشخص باشد. کارهایی مانند سشوار کشیدن، اکستنشن و استفاده از شامپوهای حجم دهنده می‌تواند به افزایش حجم موها کمک کند ولی این کارها برای زمانی است که شما علت ریزش موی خود را شناخته و درمان کرده‌اید و منتظر هستید تا حجم موها به طور طبیعی افزایش یابد و تا زمانی که علت شناخته و درمان نشود درمان معلول و عارضه فایده‌ای نخواهد داشت.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)