وقتی صحبت از آکنه می‌شود همه به جوش‌های غرور جوانی و آکنه بلوغ فکر می‌کنند اما آکنه بزرگسالی هم از معضلاتی است که بسیاری از افراد با آن درگیرند. این که تصور کنید بعد از سن خاصی دیگر جوش نخواهید زد یک تصور اشتباه است، هرچند با افزایش سن میزان ترشح چربی پوست کم می‌شود و احتمال جوش زدن نیز کاهش می‌یابد اما متوقف نمی‌شود و گاهی حالت حادی به خود می‌گیرد که به آن آکنه بزرگسالی می‌گویند. اما چه عواملی باعث بروز این آکنه‌ها می‌شوند؟ آیا مشکل در تغذیه است یا عدم تعادل هورمونی؟ چطور می‌توان از بروز این آکنه جلوگیری کرد و نسبت به درمان آن اقدام کرد؟ در این مقاله همه چیزهایی را که باید درباره آکنه بزرگسالی بدانید می‌خوانید.

مواد غذایی موجود در صبحانه شما

غذایی که مصرف می‌کنید به خصوص وعده غذایی صبحانه نقش مهمی در سلامت پوست شما دارد. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۵ در دانشگاه هاروارد صورت گرفته است مشخص شده است که ارتباط مستقیمی بین بروز آکنه و مصرف لبنیات وجود دارد به خصوص لبنیات پرچرب. خوشبتخانه پنیر و ماست چنین اثری ندارند چون حاوی مواد پروبیوتیک هستند و برای سلامت پوست مفیدند. پس اگر صبح روز بعد تصمیم داشتید در قهوه صبحانه خود شیر بریزید یا سرشیر و کره همراه عسل مصرف کنید این نکته را به خاطر داشته باشید که این صبحانه ممکن است باعث ایجاد آکنه در پوست شما گردد پس به جای شیر گاو از شیر سویا یا شیر دانه‌های مفید استفاده کنید و به جای کره و سرشیر، پنیر و ماست را جایگزین کنید.

علل برزو آکنه بزرگسالی

پروتئین موجود در لبنیات

باز هم لبنیات مقصر هستند و این بار پروتئین موجود در مایعات شیر. خیلی از خانم‌ها عادت دارند پس از ورزش اسموتی‌های میوه‌ای حاوی پروتئین لبنیات مصرف می‌کنند اما طبق مطالعاتی که در دانشگاه فدرال پارایبای برزیل انجام شده است ثابت شده است که نوشیدن پروتئین کشک و هر گونه ترکیبی که حاوی پروتئین شیر و لبنیات باشد احتمال ابتلا به آکنه بزرگسالی را افزایش می‌دهد. واضح است که بدن ما به مقدار قابل توجهی پروتئین نیاز دارد اما منابع غنی بسیاری وجود دارند که می‌توانند این پروتئین را تامین کنند و ضرورتی ندارد که حتما از پروتئین لبنیات استفاده کنید مانند پروتئین‌های گیاهی که غنا و تنوع بالایی دارند مانند پروتئین غلات و حبوبات.

ارتباط آکنه بزرگسالی با شغل شما

داشتن شغل خاصی باعث ایجاد آکنه نمی‌شود بلکه مشکل زمانی پیش می‌آید که شغل شما باعث استرس شود و این استرس یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد جوش و آکنه است. حتما شما هم تا کنون متوجه شده‌اید که پس از گذراندن یک هفته پر از تنش و استرس پوستتان خراب می‌شود و جوش و لک‌های پوستی روی آن پدیدار می‌شود. طبق مطالعه‌ای که در دانشگاه پزشکی ویت فارست انجام شده است ثابت شد که هرگونه عدم تعادل احساسی و عصبی می‌تواند باعث بدتر شدن مشکلات پوستی و حتی ایجاد آن شود پس سعی کنید طوری زندگی کنید که کمترین میزان فشار و استرس بر شما وارد شود. اما این کار همیشه ممکن نیست و فشارهای عصبی به نحوی راه خود را در زندگی ما باز می‌کنند که چاره کار پناه بردن به روش‌های کنترل استرس مثل یوگا و مدیتیشن است.

گرفتن رژیم‌های نامتعادل

گفتیم که استفاده زیاد لبنیات و پروتئین‌های مشتق شده از آن باعث بروز آکنه می‌شود پس حذف این مواد غذایی به بهبود شرایط پوست کمک می‌کند. اما برخی افراد به دلیل داشتن سلیقه خاص در تغذیه یا با هدف لاغر شدن برخی مواد را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند که به عدم تعادل در بدن منجر می‌شود در حالی که برخی از انواع غذاها اثر مثبتی روی سلامت پوست دارند از جمله ماهی‌ها. طبق مطالعه‌ای که در یکی از دانشگاه‌های ایتالیا صورت گرفته است مشخص شده است کسانی که ماهی بیشتری مصرف می‌کنند کمتر از بقیه به آکنه بزرگسالی دچار می‌شوند. علت این مساله وجود روغن‌های غیراشباع موجود در ماهی است که به کاهش التهاب بدن کمک می‌کنند.

علل برزو آکنه بزرگسالی

مصرف شکر و اثر آن در بروز آکنه بزرگسالی

خوردن چیزهای شیرین و حاوی شکر زیاد نه تنها باعث پوسیدگی دندان‌های شما می‌شوند بلکه در ایجاد آکنه هم نقش مهمی دارند. طبق مطالعه‌ای که در یکی از دانشگاه‌های ایتالیا انجام شده است مشخص شد که بین داشتن رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای گلایسمیک (یعنی غذاهایی که شکر و گلوکز بالایی دارند) و ابتلا به آکنه بزرگسالی ارتباط کاملا مستقیم و معناداری وجود دارد. اما کدام غذاها حاوی شکر بالایی هستند؟ شیرینیجات و نوشابه‌ها دارای بیشترین مقدار قند و شکر هستند و متاسفانه بسیاری از افراد به خوردن این مواد عادت دارند اما اگر آن‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید یک گام بزرگ به سوی داشتن پوست صاف و سالم برداشته‌اید.

علل برزو آکنه بزرگسالی

وجود اضافه وزن و چاقی

در ادامه همان مطالعه‌ای که ارتباط میان مصرف شکر زیاد و بروز آکنه را ثابت کرده است آمده است که ارتباط مستقیمی میان شاخص توده بدنی زنان BMI و بروز آکنه وجود دارد یعنی هرچه شاخص توده بدنی بالاتر باشد (چاق‌تر باشید) احتمال بروز آکنه نیز افزایش می‌یابد. علت این مساله این است که هرچه وزن زنان بیشتر باشد احتمال بروز سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS افزایش می‌یابد که این سندرم با تغییر دادن شرایط و تعادل هورمونی بدن باعث بروز جوش‌های شدید و عوارض دیگر از جمله پرمویی در زنان می‌شود. پس اگر به چاقی و اضافه وزن مبتلا هستید پیش از آن که عوارض آن دامن پوستتان را هم بگیرد نسبت به تغییر سبک زندگی و کاهش وزن خود اقدام کنید.

علل برزو آکنه بزرگسالی

عادت بد سیگار کشیدن

همه از مضرات سیگار کشیدن آگاه هستند و ما امیدواریم که شما جزو آن دسته از افرادی نباشید که سیگار می‌کشند، که اگر هستید هرچه سریع‌تر برای زیبایی پوستتان هم که شده برای ترک سیگار اقدام کنید. چون طبق مطالعه‌ای که در موسسه درماتولوژی سن گالیکانو رم انجام شده است مشخص شده است که ارتباط مستقیمی بین ابتلا به آکنه در بزرگسالی (به خصوص در قسمت گونه‌ها و اطراف دهان) و کشیدن سیگار وجود دارد، پس اگر تاکنون سلامت بدنتان برایتان مهم نبوده است برای سلامت پوست خود سیگار را کنار بگذارید . زندگی سالم‌تر و زیباتری را شروع کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)