شاید برای بسیاری از شما اتفاق افتاده باشد که همیشه احساس گرسنگی می‌کنید و با خود فکر می‌کنید که علت این گرسنگی دائم چیست؟ اغلب شما به اولین چیزی که فکر می‌کنید، بیماری دیابت است اما آیا علت اینکه همیشه گرسنه هستید فقط دیابت است یا اینکه دیابت تنها یکی از چند علت گرسنگی دائم شماست. برای اینکه با علتهای مختلف گرسنگی دائم و راه‌های غلبه بر آن آشنا شوید، با ماه همراه باشید.

احساس گرسنگی همیشگی به علت افسردگیگرسنگی دائم

خوردن می‌تواند یک فرایند نادرست ناشی از افسردگی یا اضطراب برای افراد مبتلا به این مشکلات روانی باشد. این امر ممکن است به دلیل این باشد که هورمون سروتونین به حد کافی منتشر نمی‌شود و خوردن غذاهای راحت و سریع الهضمی همچون نان و پاستا می‌تواند سطح آن را بالا ببرد. دکتر هالی لوفتون می‌گوید: شما افسردگی خود را با کرفس رفع نمی‌کنید و این احساس خوب با نوعی غذا همان چیزی است که از مادرتان دریافت کرده‌اید.

گرسنگی دائم ناشی از استرسگرسنگی دائم

شانا لوین دستیار بالینی در دانشگاه مونت سینای گفت: به هنگام مبارزه یا پرواز، هورمون کورتیزول؛ هورمون استرس در بدن شما جاری می‌شود که بدن شما را به خوردن تشویق می‌کند، حتی اگر شما نیاز جسمانی به انرژی نداشته باشید. این نوع گرسنگی به دلیل نیاز شما به غذا نیست اما کورتیزول به مغز شما می‌گوید که سیر نیستید به همین دلیل است که افراد به هنگام مواجهه با استرس دچار پرخوری می‌شوند.

گرسنگی دائم به دلیل تیروئید پرکارگرسنگی دائم

اگر همیشه احساس گرسنگی می‌کنید و بیشتر از معمول غذا می‌خورید اما هنوز وزن کم می‌کنید، ممکن است به این دلیل باشد که تیروئید شما بیش از حد هورمون تولید می‌کند که تحریک کننده بدن برای از دست دادن وزن است. دکتر لوتفون می‌گوید: در نظر بگیرید که تیروئید یک اندام هورمونی درون ریز است که هر چیزی را در بدن تسریع می‌کند. بنابراین سوخت و ساز بدن شما نیز بالا خواهد رفت و در نتیجه منجر به گرسنگی خواهد شد. تیروئید همچنین در احساس سیری نقش دارد بنابراین اگر تیروئید شما بیش از حد فعال شود شما به راحتی سیر نخواهید شد.

چاقی باعث می‌شود همیشه گرسنه باشیدگرسنگی دائم

پرخوری می‌تواند منجر به افزایش وزن شود اما چاقی نیز می‌تواند منجر به این شود که همیشه گرسنه باشید و این دور باطل مرتبا ادامه پیدا می‌کند. دکتر لوفتون گفت: چربی بیش از حد می‌تواند سطح انسولین را به سرعت افزایش دهد و اشتهای شما را بیشتر کند. به علاوه دکتر لوین می‌گوید: که سلول‌های چربی، بدن شما را کمتر به هورمون سیری لپتین حساس می‌کند. وی گفت از آنجایی که چربی هورمون‌های مربوط به خودش را تولید می‌کند، بخشی از چاقی به این دلیل است که افراد تمایل به احساس گرسنگی بیشتری نسبت به افرادی با متابولیسم بالاتر و به شکلی بهتر دارند.

هیپوگلیسمی موجب بروز احساس گرسنگی می‌شودگرسنگی دائم

کاهش قند خون می‌تواند ناشی از چندین عامل باشد، از غذا نخوردن تا مشکلات لوزالمعده. اما نتیجه همه آنها یکی است: شکم شما بزرگ می‌شود در حالی که بدن برای به دست آوردن انرژی به دست و پا می‌افتد. دکتر لوفتون می‌گوید: بدن، احساس گرسنگی را به عنوان یک سیگنال برای مغز تولید می‌کند تا به شما بگوید که غذای بیشتری مصرف کنید تا قند خون کافی برای ورود به سلولها داشته باشید.

احساس گرسنگی شدید ناشی از دیابتگرسنگی دائم

دیابت نوع ۱ و ۲ هر دو با افزایش سطح قند خون مواجه می شوند که می‌تواند به هنگامی که فرد سعی می‌کند تا قند خون را به حالت نرمال برگرداند، چرخه‌ای از گرسنگی را ایجاد کند. قند خون پایین باعث بروز اشتها به غذا می‌شود اما بالاتر از حد رفتن آن می‌تواند این تمایل به غذا را بدتر کند. دکتر لوین می‌گوید: چه اتفاقی می‌افتد که مردمی که دچار قند بالا هستند، نمی‌توانند احساس سیری کنند. این عامل واثری است که بالا و پایین رفتن قند باعث می‌شود. حتی اگر شما همیشه گرسنه است، سعی کنید که قند خون‌تان را به وسیله غذا حفظ کنید، در عین حال از غذاهای فرآوری شده، سنگین یا انواع قندهای تصفیه شده خود داری کنید و در عوض از غذاهای پر فیبر استفاده کنید.

پریود شدن باعث احساس گرسنگی می‌شود گرسنگی دائم

تغییرات هورمونی در طول دوران قاعدگی می‌تواند منجر به تمایل شما نسبت به کیک و شیرینی شود، اما شما نیز نیاز به کالری بیشتری دارید تا بتوانید نیازهای اضافی بدن خود را در طول دوره ماهانه برآورده کنید. دکتر لوین می‌گوید: این وضعیتی با مصرف انرژی بالا برای بدن  است، که به همین دلیل است که زنها در این دوره احساس خستگی و خشکی در بدن می‌کنند. در هر نوع از وضعیتی با مصرف انرژی بالا، بدن از لحاظ جسمی نیاز به کالری بیشتری دارد.

بعضی از داروها موجب احساس گرسنگی دائم می‌شوندگرسنگی دائم

افزایش اشتها ناشی از مصرف برخی از داروها، از جمله داروهای ضد افسردگی SSRI، استروئیدها برای مشکلاتی همچون آلرژی‌ها یا لوپوس و داروهای ضد تشنج است. در صورت مصرف هر دارویی، داروی خود را متوقف نکنید، از پزشک خود بخواهید که در مورد تغییر داروها صحبت کند. دکتر لوتفون می‌گوید: هر دارویی که شما مصرف می‌کنید، یک ماده شیمیایی است که در بدن شما قرار می‌گیرد. با دکتر خود صحبت کنید و ببینید آیا گزینه‌های دیگری وجود دارد که احتمالا عوارض جانبی ایجاد می‌کنند.

خشکی بدن باعث می‌شود همیشه گرسنه باشیدگرسنگی دائم

حتی اگر شما احساس گرسنگی می‌کنید، ممکن است اشتباه بدن شما برای تقاضای آب باشد. دکتر لوین می‌گوید: هنگامی که بدن شما آب از دست می دهد، قبل از تشخیص جسمانی، احساس گرسنگی می‌کنید و اغلب مردم آن را با گرسنگی اشتباه می‌گیرند. او توصیه می‌کند که روز را با یک لیوان آب شروع کنید و سپس یک بطری آب را با خود حمل کنید تا بتوانید روزانه ۱/۵ تا ۲/۵ لیتر آب مصرف کنید. سعی کنید بیشتر آب ساده مصرف کنید تا نوشیدنی‌های شیرین، که اگر احساس گرسنگی دائم دارید، می‌تواند مغز شما را فریب دهد به جای اینکه فکر کنید که همیشه گرسنه هستید با وجود اینکه کالری‌های اضافی مصرف می کنید.

احساس گرسنگی دائم ناشی از بی‌خوابیگرسنگی دائم

اگر هفت تا هشت ساعت خواب توصیه شده در روز را انجام ندهید، بدن شما به سختی می‌تواند هورمون‌هایی را که به هنگام بیداری، میزان گرسنگی را کنترل می‌کنند، تنظیم کند. هورمون گرلین یا هورمون گرسنگی بدن شما را تحریک می‌کند و حتی وقتی شما نیازی به کالری ندارید، شما را به سوی غذا می‌کشاند. دکتر لوین می‌گوید: هر روز شما رشد می‌کنید و نیاز متابولیکی دارید. این یک شکل از استرس است که به هنگامی که شما از خواب محروم می‌شوید، باعث اختلال هورمون می‌شود.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست