کمبود خواب تنها چیزی نیست که باعث ایجاد سیاهی زیر چشم می‌شود، این موضوع دلایل متعددی دارد از انواع بیماری‌ها گرفته تا سبک زندگی و حتی نوع خوابیدن. بعضی از این دلایل به نظر عجیب می‌آیند اما واقعا تاثیرگذار هستند. برای دانستن دلایل شگفت انگیز سیاهی زیر چشم با ما همراه باشید.

سیاهی زیر چشم بر اثر خوابیدن به پهلو یا شکمعلتهای سیاهی زیر چشم

در حالی که بسیاری از مردم فکر می کنند که کمبود خواب دلیل اصلی سیاهی زیر چشم است، روش خوابیدن شما می‌تواند واقعا موثر باشد. اگر بیشتر به خوابیدن به پهلو یا شکم تمایل دارید، صورت شما درون بالش فرو می‌رود و در اطراف چشمانتان جمع می‌شود. دکتر هارولد لانسر متخصص پوست یادآور می‌شود: سعی کنید روی کمر بخوابید، که نه تنها به چهره شما صدمه نمی‌زند بلکه مانع از ایجاد چین و چروک روی قفسه سینه می‌شود. همچنین ممکن است موقعی که چشمان شما خیلی پف دار هستند، بخواهید یک بالش اضافی استفاده کنید چون بالا بردن سر، مایع را از زیر پلکهای شما به بیرون از آن بخش می‌برد.

نور آفتاب علت تیرگی زیر چشم استعلتهای سیاهی پلک پایین

اگر ناحیه زیر چشم شما به نظر تن قهوه‌ای دارد، ممکن است به دلیل رنگدانه باشد. دکتر جوشوا زاکرمن پزشک جراح پلاستیک گفت: پوست اطراف چشم   نیز بسیار حساس به آبرسانی یا کمبود آن است و همچنین به طور مداوم در معرض محیط اطراف قرار می‌گیرد. بنابراین خورشید به آن صدمه می‌زند. به دلیل اینکه نور خورشید تولید ملانین را تحریک می‌کند، در معرض نور قرار گرفتن چروکهای موسوم به پا کلاغی و همچنین سیاهی زیر چشم را تشدید می‌کند. راه حل این است که مراقب باشید که یک عینک آفتابی با حفاظت ۱۰۰ درصدی نسبت به اشعه ماورابنفش یا حفاظت ۴۰۰ از اشعه ماورابنفش که به طور موثری اشعه‌های خورشید را مسدود می‌کند، استفاده کنید.

قهوه یا نمک زیاد موجب سیاهی زیر چشم می‌شودحلقه های سیاه دور چشم

شما ممکن است متوجه شده باشید اگر یک وعده غذایی پر نمک قبل از رفتن به رختخواب میل کنید، به هنگام بیدار شدن از خواب زیر چشمان شما دو کیسه ایجاد می‌شود. غذاهای با میزان سدیم بالا و کافئین موجب از دست رفتن آب بدن و تحریک پوست زیر چشم می‌شوند و آنها را تیره‌تر می‌کند. اگر برای شما سخت است که قهوه را کنار بگذارید (ما شما را درک می‌کنیم)، مالون، کارشناس مراقبت پوستی اسمزی توصیه می‌کند که با مصرف موادی همچون نیاسین آمید (یک شکل از ویتامین B) با این مشکل مقابله کنید. این ترکیب به افزایش جریان خون به مناطقی که ممکن است در آنجا راکد شده باشد، کمک می‌کند. نیاسین آمید همچنین دارای مزایای ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. عصاره بیِر بری (تنباکوی کینیکینیک یا تمشک خرس) نیز روشن کننده طبیعی و شگفت انگیز پوست است و کمک می‌کند تا زیر چشمان شما روشن‌تر شود.

بعضی از مواد آرایشی موجب تیرگی زیر چشم می‌شودعلتهای سیاهی زیر چشم

آرایش قرار است حلقه‌های سیاه زیر چشم را بپوشاند، درست است؟ در حالی که شاید متناقض برسد اما بعضی از محصولات نامناسب آرایشی می‌تواند پوست شما را تحریک و منجر به بدتر شدن حلقه‌های سیاه زیر چشمان شود. بر طبق نظر ربکا لی، بنیانگذار منابع طبیعی سالم می گوید: آرایش باید نواقص و لکه‌ها را بپوشاند اما اگر آن ماده آرایشی را بدن شما نتواند تحمل کند در واقع می‌تواند کاملا بر خلاف انتظار شما شود. ممکن است که یک خط چشم، ریمل، کانسیلر یا یک پودر بتواند موجب تحریک یا بروز یک واکنش آلرژیک شود. برای رعایت حاشیه امن، هر وقت یک ماده آرایشی جدید می‌خرید باید به زیر چشم خود توجه کنید.

خارش یا مالیدن چشمها موجب سیاهی زیر چشم می‌شودعلتهای سیاهی زیر چشم

خارش، مالیدن، خراشیدن، هر چه که آن را می‌نامید: همه آنها می‌تواند منجر به تشکیل حلقه‌های سیاه زیر چشمان شما شود. اگر برای شما اتفاق افتاده است که به طور غریزی نیمه‌های شب و به شدت نیاز به مالیدن چشم دارید، سیپورا شاین هاوس متخصص پوست در بورلی هیلز می‌گوید: توصیه می‌شود که از کرمهای هموروئید به طور موقت برای انقباض عروق استفاده کنید، این یک ترفند مفید است که قبل از عکسبرداری استفاده می‌شود. اگر زمان بیشتری دارید، برشهای خیار سرد روی چشمانتان بگذارید، آنها سرشار از سدیم هستند و آب را از زیر پوست جذب می‌کنند.

علتهای ژنتیکی تیرگی زیر چشمعلت ژنتیکی سیاهی زیر چشم

متاسفانه، گاهی اوقات سیاهی زیر چشم می‌تواند فقط دلیل ارثی داشته باشد (و واقعا یکی از شایع‌ترین علتهای آن است). اگر پوست اطراف چشمان شما شکننده، شفاف و بسیار نازک باشد، خیلی راحت خون در زیر آن مشخص می‌شود. حلقه‌های سیاه ناشی از عوامل ژنتیکی بیشتر به رنگ بنفش نشان داده می‌شوند و ممکن است با توجه به از دست دادن چربی زیر پوست بر اثر سن، بدتر شوند. نیل شولتز متخصص پوست در شهر نیویورک می‌گوید: سه نوع عروق خونی بزرگ وجود دارد: آنها می‌توانند بنفش، آبی یا صورتی باشند. و دو نوع سایه وجود دارد که آنها به وجود می‌آورند: یکی از سایه‌ها ناشی از برآمدگی چربی ادر پلک پایین‌تر با افزایش سن ما به وجود می‌آید و دیگری از چروکهای ریز پوست پلک پایین به وجود می‌آید که به صورت خطوط موازی ظاهر می‌شود. وقتی که نور از بالا به آن می‌خورد، باعث می‌شود که سایه‌ها درست مثل پرده‌ای در مقابل نور بایستند و به شکل پرده‌هایی مسطح و موازی ظاهر شوند. اگر مشکل شما یک سری کدهای نامناسب ژنتیکی باشد، بهترین راه رفتن پیش یک پزشک متخصص پوست است، وی می‌تواند بهترین کمک را به شما برای رفع این مشکل بکند.

ساعتهای طولانی ماندن جلوی رایانه باعث سیاهی زیر چشمان می‌شودعلتهای تیرگی زیر چشم

خیره شدن به رایانه در تمام روز، می‌تواند بر روی رگ‌های خونی اطراف چشم تاثیر بگذارد و آنها را مجبور می‌کند بدون استراحت مناسب، سخت کار کنند. به گفته ماریچلا لوئیس واتسون کارشناس زیبایی، وقتی که رگ‌های خونی اطراف چشم بزرگتر می‌شوند، موجب می‌شود پوست اطراف آنها ظاهر تیره‌تری داشته باشد. این هنگامی اتفاق می‌افتد که بدن کورتیزول بیشتری تولید می‌کند تا با استرسی که عضلات چشم تحت آن قرار گرفته‌اند، مقابله کند. اگر شما شغلی دارید که مجبورید که ساعتهای طولانی پشت کامپیوتر بنشینید، به دفعات وقفه ایجاد کنید یعنی هر یک ساعت ۳۰ ثانیه به دور نگاه کنید و زمانی برای بهبودی چشمانتان صرف کنید.

احتباس مایعات هم موجب تیرگی زیر چشم می‌شودعلتهای تیرگی زیر چشم

احتباس مایعات موجب خواهد شد خون زیر چشمان شما تجمع پیدا کند و ظاهری تیره ایجاد کند. به گفته محمود خطاب پزشک متخصص پوست و زیبایی، چندین دلیل وجود دارد که بدن ممکن است مایعات را نگه دارد. نوسان موقتی سطح هورمون‌ها با سیکل قاعدگی یا افزایش سن، رژیم غذایی پر نمک، داروهایی که تجمع مایعات را تشدید می‌کنند و تغییرات آب و هوایی (بویژه روزهای گرم و مرطوب). دلایل دیگر اختلالات مزمنی است که سبب تورم پلک پایین با افزایش تجمع آب می‌شوند همچون بیماری تیروئید، بیماری کلیوی و بیماری‌های قلبی. اگر متوجه شدید دایره‌های سیاه زیر چشم شما پس از مصرف داروهای جدید بدتر شده است، با پزشک خود مشورت کنید تا یک نسخه جدید تجویز کند.

ممکن است سیاهی زیر چشم ناشی از آلرژی باشدتیرگی زیر چشم بر اثر آلرژی

واکنشهای آلرژیک، خشکی و علائم اگزما به عنوان شایع‌ترین عواملی هستند که منجر به سیاهی زیر چشم می‌شود. لی می‌گوید: آلرژی‌ها موجب می‌شوند که بدن هیستامین‌هایی را آزاد کند که موجب تحریک رگ‌های خونی می‌شود. مالیدن بیش از حد به دلیل خارش و سوزش باعث می‌شود که التهاب، تورم و رگ‌های خونی در اطراف چشم افزایش یابد. اگر در معرض ابتلا به آلرژی قرار دارید، سعی آنتی هیستامین یا پزودوافدرین برای کاهش تورم استفاده کنید.

ترجمه و تهیه شده اختصاصی توسط گروه سلامت مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست