وقتی که سرما می‌خورید دچار سرفه می‌شوید و این طبیعی است اما وقتی سرفه مزمن شما را گرفتار می‌کند و خلاصی از شر آن غیر ممکن به نظر می‌رسد چه؟ این سرفه‌های پایدار و همیشگی نه تنها باعث آزار شخص سرفه کننده می‌شوند بلکه باعث می‌شود دیگران هم اذیت شوند، شنیدن صدای سرفه‌های مداوم گاهی اوقات واقعا غیر قابل تحمل به نظر می‌رسد. برای رفع سرفه باید ابتدا دلایل آن را شناخت سپس اقدام به درمان آن کرد. ما در اینجا ۱۰ دلیل پزشکی برای سرفه مزمن ذکر کرده‌ایم که ممکن است یکی از آنها علتهای سرفه مزمن شما باشد. پس با هم این دلایل را بررسی می‌کنیم.

سرفه مزمن ناشی از ریفلاکس اسیدسرفه مزمن و علتها

بیماری ریفلاکس گوارشی موجب نشت محتویات معده و بازگشت آن به مری می‌شود. در حالت عادی این مشکل باعث سوزش سر دل می‌شود اما گاهی اوقات می‌تواند موجب سرفه و خس خس سینه شود. جیسون توروفسکی متخصص ریه از کلینیک کلیولند می‌گوید: ترکیبات اسیدها که قرار است در معده باقی بمانند از طریق مری بالا می‌آیند و سرفه را از زیر تارهای صوتی تحریک می‌کنند.

تشدید آلرژیسرفه ناشی از آلرژی

محرکهای موجود در هوا در طول فصل بهار یا پاییز موجب حساسیت‌های فصلی در بسیاری از افراد می‌شود. آلبرت ریزو مشاور ارشد پزشکی انجمن ریه آمریکا می‌گوید: اگر علائم آلرژی عادی شما بدتر شده و یا به داروهای معمول واکنش نشان نمی‌دهد، ممکن است آلرژی‌های زمینه‌ای شما  بدتر شده باشند و نیازمند درمانی متفاوت هستند. پزشک ممکن است به شما استروئیدهای استنشاقی را بپیشنهاد بدهد تا به کنترل موجهای هوایی کمک کند .

دو عفونت همزمانسرفه ثابت

اگر فکر می‌کنید که دچار عفونت ویروسی بودید اما سرفه شما بهتر نشده احتمالا یک عفونت ثانویه هم وجود دارد. کسی که سرفه یا آبریزش بینی دارد و ناگهان ترشحات بینی وی سبز رنگ می‌شود ممکن است به علت عفونت باکتریایی باشد. با دکتر خود آن را بررسی کنید تا آنتی بیوتیک برای شما تجویز کند.

سرفه مزمن بعد از ویروسعلتهای سرفه پایدار

بعضی از اشخاص پس از عفونت ویروسی، سرفه‌ای دارند که باقی می‌ماند به دلیل اینکه راه‌هایی هوایی آنها بیش از حد به ویروس واکنش نشان می‌دهند. دکتر توروسکی می‌گوید: بافت عضله صاف دیواره راه‌های هوایی آزار می‌بیند و ترشحات را در مکانی اشتباه گیر می‌اندازد. همه افراد پس از یک وضعیت شدید تنفسی می‌تواند دچار سرفه مزمن شوند. گاهی اوقات به هنگام خارج شدن از آب بوجود می‌آید.

مهار کننده‌های ACEسرفه مزمن

دکتر ریزو می‌گوید: مصرف مهار کننده‌های (ACE (angiotension-converting-enzyme برای فشار خون، می‌تواند موجب سرفه شود، احتمالا بخاطر اینکه آنها  مسیرهای هیستامین را مختل کرده و راه‌های هوایی را ملتهب می‌کنند. حتی اگر مدتی زمانی ست که در حال مصرف آنها هستید با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید که آیا ممکن است باعث سرفه مزمن در شما شود یا خیر. دکتر ریزو گفت: سرفه گاهی اوقات ممکن است در اوایل مصرف دارو شروع شود و گاهی اوقات پس از چند ماه.

سرفه مزمن ناشی از بتا بلوکرهاعلتهای سرفه مزمن

نه تنها قلب شما گیرنده‌های بتا دارد بلکه در راه‌های هوایی شما نیز وجود دارند. اگر مسدود کننده‌های بتا فعال شوند، ریه‌ها می‌توانند درگیر شده و زمانی که محدود می‌شوند، باعث بروز سرفه شوند.

کیفیت نامناسب هواسرفه مزمن

دکتر توروسکی می‌گوید: سرفه مزمن اغلب در افرادی شایع است که در شهرهای بزرگ یا نزدیک به مکانهایی با هوای آلوده زندگی می‌کنند. اما کار کردن در فضای اداری برای چند سال متوالی نیز می‌تواند ریه‌های شما را تحریک کند. گاهی اوقات افراد در فضاهای اداری کهنه و کثیف، محیط‌های مرطوب و سردی که جلبک و خزه در آنها بوجود آمده دچار یک نوع سرفه آلرژیک و عفونی می‌شوند.

زخم ریهعلتهای سرفه مزمن

به گفته موسسه ملی بهداشت، تا ۴۰ درصد از افرادی که مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند، دارای فیبروز ریوی هستند که یک بیماری ریه است که به بافت ریه آسیب می‌زند. آرتروز روماتوئید یک بیماری سیستمیک بافت همبند است که می‌تواند به ریه آسیب رسانده و منجر به سرفه مزمن شود. دکتر ریزو می‌گوید: در واقع سرفه ممکن است فقط نشانه اولیه فیبروز ریوی باشد. وی گفت: تشخیص دشوار است اما شامل سرفه خشکی است که برای چندین ماه ادامه دارد.

سرفه مزمن ناشی از سوء تفاهم در سیستم عصبیسرفه مزمن

در موارد نادری که به نظر می‌رسد هیچ توجیه دیگری برای سرفه مزمن وجود ندارد، ممکن است اعصاب اطلاعات اشتباهی را به ریه‌ها ارسال کنند و موجب سرفه شوند. دکتر توروسکی می‌گوید: ممکن است در بازخورد اعصاب و سیستم تنفسی ظریف، چندین ترکیب اشتباه و بهم ریختگی بوجود آید.

سرفه مزمن ناشی از مشکل در عمل بلعسرفه مزمن

اگر احساس می‌کنید که موقع خوردن یا صحبت کردن دچار خفگی می‌شوید، احتمالا مشکلات بلعیدن دلیل سرفه مزمن شما است. دکتر ریزو پیشنهاد می‌کند که به گفتار درمانی مراجعه کنید یا تمرینات بلعیدن را انجام دهید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست