درد سینه در خانم ها ممکن است به 10 دلیل متفاوت باشد


درد سینه نیمی از شکایت‌های خانمها در مورد سینه به حساب می‌آید. اما قبل از اینکه ، سریع انگشتتان را به سوی سرطان سینه نشانه بروید، این مطلب را بخوانید تا علتهای معمول درد سینه را که خطرناک نیست، یاد بگیرید.

پیشنهاد میکنیم مقاله «علت تیر کشیدن پستان ها» را نیز با دقت بخوانید.


شما به لوسیون بدن مورد علاقه‌تان آلرژی دارید

لوسیون بدن

دایانا راموس متخصص زنان و رئیس کمیته ملی پیشگیری از سلامت و مراقبت‌های بهداشتی در آمریکا می گوید: بسیاری از لوسیون‌های بدن قرار است پوست را صاف و آبرسانی کنند اما بعضی دیگر دقیقا برعکس عمل می‌کنند و باعث قرمز، ملتهب و دردناک شدن پوست می‌شوند. وی توضیح می‌دهد که مواد شیمیایی موجود در بسیاری از محصولات آرایشی می‌تواند باعث ایجاد واکنش حساسیت‌زا روی پوست شوند حتی اگر روی قفسه سینه زده شوند موجب حساسیت روی سینه‌ها می‌شوند و می‌توانند باعث تورم مشخص و درد شوند و درد سینه را ایجاد کنند.

دیگر عوامل آلرژی زا شامل پودرهای رختشویی، محصولات مراقبت از مو (به دلیل رفتن آنها روی قفسه سینه به هنگام دوش گرفتن) مواد آرایشی و ضد آفتاب هستند. اگر اخیرا یکی از محصولات زیبایی بدن را استفاده کرده‌اید و در حال حاضر درد سینه دارید ممکن است که بین آنها ارتباطی وجود داشته باشد. سعی کنید که آن محصول زیبایی را کنار بگذارید تا ببینید درد سینه شما رفع می‌شود یا نه.


تبریک میگویم خانم شما باردار هستید!

درد سینه بر اثر بارداری

دکتر راموس می‌گوید اغلب اولین نشانه‌های بارداری، تورم، حساسیت و درد سینه‌ها است. مبارک باشه! هورمون‌هایتان را مقصر این موضوع بدانید: در مراحل اولیه بارداری، سینه‌ها سریعتر از کودک رشد می‌کنند. همچنان که سطح استروژن شما افزایش می‌یابد، آنها حجم مجراهای شیر خود را افزایش می‌دهند که به نوبه خود می‌تواند درد و حساسیت سینه را افزایش دهد.


درد سینه ناشی از یک لباس زیر بدجنس!

نظم دهنده لباس زیر زنانه

با توجه به تحقیقی منتشر شده در مجله کایروپرکتیک و استخوان درمانی، اکثر ما ( یعنی جمعیت عظیم ۸۰ درصدی!) سینه بندی با سایز اشتباه می‌پوشند. و این می‌تواند موجب مشکلاتی بدتر از ظاهری نازیبا شود.

راموس می‌گوید: در سینه بندهایی با اندازه نامناسب، سوزش ناشی از پارچه، زخم و فشار ناشی از کشها همگی موارد شایعی هستند که موجب درد سینه می‌شوند. به جای اینکه ۱۲ ساعت یا بیشتر از اوقات روز را در یک کابوس غم انگیز بی پایان بمانید، ارزش آن را دارد که با پرداخت کمی پول بیشتر، چیزی که راحت و متناسب است، بپوشید.


بیش از اندازه ورزش می‌کنید

آمادگی جسمانی زنان

ورزش درمان همه دردهاست مگر اینکه آن درد را به وجود بیاورد. فشار بیش از حد به قفسه سینه از طریق حرکت شنا در کلاس آمادگی جسمانی و یا ورزش با یک لباس زیر تنگ می‌تواند قفسه سینه شما را به طور جدی دردناک کند.

دکتر راموس می‌گوید: عضلات مستقیما زیر بافت سینه قرار دارد، بنابراین می‌توانید تفاوت بین درد عضلانی سینه و درد سینه را متوجه شوید. بهترین نشانه در عضلانی در سینه این است که این نوع درد بعد از چند روز استراحت از بین خواهد رفت.


در سینه ناشی از عفونت در بدن شماست

عفونت در زنان

مجراهای شیری مسدود شده، موهای در حال رشد (بله موهای روی سینه کاملا طبیعی است)، غدد عرق بسته شده و بیماری باکتریایی همگی می‌توانند موجب عفونت‌های موضعی در سینه شما شوند. عفونت‌‌ها بوسیله قرمزی، تورم و درد مشخص می‌شوند و ممکن است باعث شوند نوک سینه چرک، خون یا ترشحات سبز، قرمز یا قهوه‌ای ترشح کند. همچنین ممکن است دچار تب و ناراحتی شوید. اگر فکر می‌کنید که عفونت دارید، بلافاصله باید به دکتر مراجعه کنید تا به تعیین علت و ارائه یک درمان مناسب بپردازد.


درد سینه ناشی از داروهای ضد بارداری

قرص ضد بارداری

هر دارویی که هورمون‌های شما را تغییر می‌دهد ممکن است سبب درد سینه به عنوان یک عارضه جانبی شود.

دکتر راموس می‌گوید: شایع‌ترین عوامل بوجود آورنده این موضوع این است که قرص‌های ضد بارداری سطح استروژن را افزایش می‌دهند اما روشهای جلوگیری از بارداری، داروهای جایگزین هورمون و داروهای تیروئید نیز می‌تواند باعث حساسیت، تورم، تحریک و درد سینه شوند.

اغلب این عوارض جانبی در طول زمان کاهش می‌یابد اما اگر این اتفاق نیفتاد، با پزشک خود در مورد داروهای جایگزین صحبت کنید.


خب شما یک زن هستید

علتهای درد سینه

بلوغ، قاعدگی، دوران پیری و یائسگی اساسا تمام مراحل زندگی یک زن به غیر از دوران کودکی تحت تاثیر سطح هورمون‌ها است بنابراین عجیب نیست که نشانه اصلی همه آنها درد سینه است. دکتر راموس توضیح می‌دهد که شایع‌ترین نوع درد سینه، در دوره قاعدگی رخ می‌دهد و طبیعی است.

وی می‌گوید بهترین راه برای شناخت اینکه آیا طبیعت جسمانی موجب درد سینه است یا نه، پیگیری سیکل‌های زنانه و ثبت کردن علائم است تا بتوانید الگوها را ببینید. همچنین توجه داشته باشید که داروهایی که برای درمان ناخوشی‌های سندرم پیش از قاعدگی، پیش از یائسگی و یائسگی استفاده می‌شوند همانند کرم‌ها یا قرص‌های استروژن و پروژسترون هم می‌توانند موجب درد سینه شوند.


درد سینه در مادران شیرده

درد سینه ناشی از شیر دادن

شیر مادر بهترین غذا برای نوزادان و کودکان زیر ۲ سال است بر همین اساس کارکرد اصلی اندام پستان در زنان شیردهی به فرزندان و تغذیه نسل بشر است و این اندام به خوبی این کار را انجام می‌دهد.

در دوران بارداری، سینه‌ها و مجاری شیر بزرگ شده و به منظور آماده شدن برای تنها منبع تغذیه برای یک انسان، کامل می‌شوند. همه این فرایندهای رشد سینه همراه با درد فراوانی است و حتی پس از اینکه نوزاد متولد می‌شود و عمل شیر خوردن را انجام می‌دهد. یک مشاور شیردهی می‌تواند برای یک مادر شیرده حیاتی باشد.


ممکن است سینه دچار آسیب شده باشد

درد سینه در زنان

به ندرت پیش می‌آید که زنی دچار آسیب در ناحیه سینه نشده باشد.

دکتر راموس می‌گوید: هر نوع آسیب دیدگی می تواند باعث سوزش شود. بسته به نوع آسیب که ناشی از ضربه خوردن با یک توپ باشد یا گیر کردن کمربند ایمنی در تصادف ماشین و یا عمل جراحی بر روی سینه انجام شده باشد، همه این آسیب‌ها می‌تواند سینه شما را دردناک کند.

خوشبختانه نهایت آسیب وارده به سینه به سرعت برطرف می شود اما اگر برطرف نشد باید به پزشک خود مراجعه کنید تا مسائل اساسی مانند چسبندگی بافت زخمی یا ترک خوردگی دنده را رد کند.


و در نهایت شاید به سرطان سینه مبتلا هستید

سرطان سینه

سرطان سینه یکی از ترسهای همیشگی زنان است اما این موضوع به دلایل زیر در انتهای لیست قرار می‌گیرد: این دلیل برای درد سینه به ندرت رخ می‌دهد. سرطان سینه ممکن است نشانه‌هایی از قبیل توده‌ها، نشت یا تغییرات در نوک پستان را نشان دهد و اغلب نشانه‌های آشکاری وجود ندارد.

دکتر راموس می‌گوید: اکثریت قریب به اتفاق زنان مبتلا به درد، سرطان سینه ندارند اما این به این معنا نیست که نباید نگران آن باشید.

برای رفع نگرانی شما توصیه می‌کنیم که با پزشک خود در مورد تمامی عوامل خطرآفرین، معاینه و بررسی منظم و مهمتر از همه شناخت بدن خود، صحبت کنید.

وی می‌گوید: مهمترین کارهایی که می‌توانید برای سلامت سینه خود انجام دهید، پیگیری سیکل‌های زنانه و علائم و توجه کردن به تغییرات در بدن است. اگر هر چیز متفاوتی را مشاهده کردید صرفنظر از آن چه هست، پزشک شما باید بداندو البته بهترین راه برای غلبه بر نگرانی شما پیشگیری از سرطان است و با این مواد غذایی می‌توانید از سرطان سینه پیشگیری کرده و در صورت ابتلا مشکلات را کاهش دهید.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست