بوی بد دهان چگونه بروز مشکل در سلامتی را به شما نشان می‌دهد؟


بوی بد دهان یا هالیتوزیز به این معنی است که شما باید بیشتر دهانتان را مسواک بزنید. با این حال بوی بد دهان می‌تواند مقدار زیادی اطلاعات در مورد وضعیت سلامتی شما بدهد. برخی از مشکلات در بدن شما به وسیله همان دهان بدبو آشکار می‌شود. ما به همین منظور ۸ مشکل را که باعث بروز بوی بد در دهان می‌شوند به شما خواهیم گفت. برای آشنایی با علت های بوی بد دهان ما را همراهی کنید.


بوی بد دهان نشان می‌دهد که شما در حال کاهش وزن هستید

بوی بد دهان نشانه چیست,علت بوی بد دهان و بیماری های مرتبط با آن

احتمالا شما اخیرا بیش از حد رژیم گرفتید. آدا کوپر دندانپزشک و سخنگوی انجمن دندانپزشکی آمریکا می‌گوید: اگر شما به اندازه کافی یا با تعداد وعده‌های لازم، غذا مصرف نکنید، دهان شما به حد کافی بزاق ترشح نمی‌کند در حالی که بزاق کمک می‌کند تا باکتری‌هایی را که می‌توانند باعث بد بو شدن دهان شوند، خنثی شوند.

اگر در حال گرفتن رژیم غذایی هستید، سعی کنید در طول روز به طور مرتب غذا بخورید و مقدار زیادی آب بنوشید تا بزاق دهان خود را افزایش دهید.


اگر دهان شما بوی ماهی می‌دهد به این علت است

بوی بد دهان نشانه چیست,علت بوی بد دهان و بیماری های مرتبط با آن

در صورتی که دهان شما بد بو باشد و بویی شبیه ماهی داشته باشد، احتمالا شما دچار بیماری کلیه هستید. از آنجایی که کلیه مسئول حذف سموم از خون به وسیله ادرار است، وقتی که آنها دچار نقص در عملکرد شوند این مواد اضافی تولید شده در بدن در دراز مدت از درون جسم تصفیه نخواهند شد بنابراین به هنگامی که کلیه دچار نقص عملکرد می‌شود، بوی بدی شبیه به بوی ماهی در دهان ایجاد خواهد شد. اما شما نباید تنها با تکیه بر بوی بد دهان بگویید که کلیه‌ها دچار مشکل هستند.

دکتر کوپر گفت: شما معمولا قادر به تشخیص بیماری کلیه از طریق بوی بد دهان نخواهید بود.


بوی بد دهان و وجود لکه‌های سفید روی زبان

بوی بد دهان نشانه چیست,علت بوی بد دهان و بیماری های مرتبط با آن

شما یک عفونت مخمری دهانی دارید که برفک دهان نامیده می‌شود که به هنگامی که یک نوع مخمر خاص در دهان بیش از حد رشد کند، به وجود می‌آید.

اگر به هنگام شب دندان مصنوعی در دهان داشته باشید یا اگر در حال درمان شیمی درمانی باشید، مشکلی در سیستم ایمنی داشته باشید یا به دلیل ابتلا به آسم از یک اسپری تنفسی استفاده می‌کنید ممکن است دچار مشکل بوی بد دهان شوید. علائم دیگر شامل درد در ناحیه دهان، مشکل در بلع و ترک برداشتن گوشه‌های دهان است.


اگر دهان شما بویی شبیه میوه می‌دهد

بوی بد دهان نشانه چیست,علت بوی بد دهان و بیماری های مرتبط با آن

 در این حالت، شما دیابت دارید و بدن شما احتمالا نمی‌تواند انسولین کافی تولید کند که یک عارضه جدی به نام کتواسیدوز است. دکتر کوپر گفت: اگر دیابت را کنترل نکنید، یک بویی شبیه به بوی میوه یا استون مثل بوی لاک، می‌تواند به وجود آید. وقتی انسولین کافی وجود نداشته باشد بدن برای تامین انرژی از اسیدهای چرب استفاده می‌کند که فرآورده‌های جانبی تولید می‌کنند که بویی شبیه به بوی میوه تولید می‌کنند.


اگر بوی دهان شما بر اساس فصول تغییر می‌کند

بوی بد دهان نشانه چیست,علت بوی بد دهان و بیماری های مرتبط با آن

در این صورت ممکن است شما آلرژی داشته باشید. مخاط و ترشحات پشت حلق ناشی از آلرژی بر اثر تحریک می‌توانند مکانی برای رشد میکروبهایی شوند که بوی بد دهان را ایجاد می‌کنند. بعضی از داروهای آلرژی نیز می‌توانند باعث خشکی دهان شده و علت دیگر بوی بد دهان هستند.


اگر بوی دهان شما شبیه شیر ترشیده است

بوی بد دهان نشانه چیست,علت بوی بد دهان و بیماری های مرتبط با آن

دکتر هارولد کاتس دندانپزشک و بیولوژیست در کالیفرنیای آمریکا گفت: در این وضعیت شما ممکن است دچار عدم تحمل لاکتوز باشید، اگر چه احتمالا نشانه‌های مشخص‌تر دیگری همچون تهوع و اسهال نیز دارید. وقتی بدن شما نمی‌تواند پروتئین‌های لبنی را تجزیه کند، نفس شما بویی شبیه به شیر ترش می‌گیرد. تقریبا تمامی مردم کشور ایران دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز هستند طبق نقشه شیوع این بیماری.


اگر دهان شما بویی شبیه به پوسیدگی چیزی می‌دهد

بوی بد دهان نشانه چیست,علت بوی بد دهان و بیماری های مرتبط با آن

عامل آن می‌تواند یک چیز باشد: غذا. دکتر کوپر گفت: اگر شما به حد کافی مسواک نزنید یا نخ دندان نکشید، غذا در دهان شما تجزیه شده و بویی شبیه به پوسیدگی ایجاد می‌کند. مسواک نزدن و نکشیدن نخ دندان خطر افزایش حفرات دندانی و بیماری لثه را افزایش می‌دهد همان دو عامل اصلی که موجب بوی بد دهان می‌شوند.

دکتر کوپر توصیه کرد اگر بوی بد دهان شما شدید است از دهان شویه آنتی سپتیک استفاده کنید. استفاده از خوشبو کننده و دهان شویه به طور منظم اغلب اوقات بوی بد آن را می‌پوشاند.


اگر دهان شما بویی شبیه به پوشک کثیف می‌دهد

بوی بد دهان نشانه چیست,علت بوی بد دهان و بیماری های مرتبط با آن

وقتی دهان چنین بویی می‌دهد به این معناست که شما سنگ لوزه دارید. وقتی که باکتری‌ها و باقی‌مانده‌های غذا در لوزه‌ها گیر می کنند، می توانند یک سنگ را در شکاف‌های لوزه ایجاد کنند. در این صورت باید به یک پزشک مراجعه کنید تا وی این ذرات را از دهان شما خارج کند.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست