چرا باید عفونت تاتو را جدی بگیریم؟


عکس عفونت تاتو

عفونت تاتو یک بخش ناخوشایند انجام خالکوبی است که در اکثر اوقات عفونت قابل درمان است اما در بعضی موارد نادر عفونت شدید و نیازمند درمان طولانی مدت است. استریل بودن وسایل و رعایت کردن مسائل بهداشتی حین انجام خالکوبی و مراقبتهای پس از آن موجب پیشگیری از عفونت می‌شود.

تاتو یا خالکوبی اخیرا به شدت مورد توجه افراد جامعه به خصوص جوانها قرار گرفته‌ است. به طوری که تقریبا به یک مساله کاملا عادی در جامعه تبدیل شده است و بسیاری از افراد با طرز فکرهای گوناگون از تاتو استفاده می‌کنند. محبوبیت تاتو ممکن است این طرز فکر را بوجود بیاورد که تاتو خطر ندارد. اما در واقع زدن تاتو روی پوست چندین خطر را ایجاد می‌کند: وارد کردن یک سوزن رنگی درون پوست خطر بالقوه ورود ماده‌ای خارجی یا عفونت را به درون بدن دارد.

انجام تاتو توسط شخص یا مرکزی که ابزارش را تمیز نمی کند یا تنها دستورالعملهایی برای تمیز نگه داشتن تاتوی جدید به شما می دهد ممکن است منجر به مشکلات پوستی، عفونت‌ها یا سایر مشکلات بهداشتی شود. ما در اینجا ابتدا یک عفونت تاتو را تعریف کرده، سپس در مورد درمان موثر آن در ناحیه تحت تاثیر و جاهای دیگر بدن صحبت خواهیم کرد.


عفونت تاتو چگونه شناسایی می شود؟

بارزترین علائم عفونت تاتو خارش یا قرمزی و تورم پوست اطراف محل تاتو است.

در بعضی موارد پوست شما ممکن است فقط بخاطر سوزن تحریک شده باشد بخصوص اگر پوست حساسی داشته باشید. اگر شما اینطور باشید علائم شما پس از چند روز از بین خواهد رفت.

اما اگر این علائم برای یک هفته یا بیشتر ادامه پیدا کردند باید به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که یک یا چند تا از عوامل زیر را تجربه می‌کنید به پزشک مراجعه کنید

  • تب
  • احساس موجی گرما و سرما
  • لرز غیر طبیعی
  • تورم ناحیه خال کوبی شده
  • خارج شدن چرک از ناحیه تاتو زده
  • ضایعات قرمز در اطراف ناحیه تاتو زده
  • قسمتهای سفت، بافت بالا آمده

 


آیا احتمال عفونت استافیلوکوکی وجود دارد؟

عفونت استافیلوکوکی یک نوع از عفونت‌هایی است که ممکن است با یک تاتو همراه باشد. اگر چه عفونت‌های استافیلوکوکی قابل درمان هستند، باکتری‌های استافیلوکوک نسبت به آنتی بیوتیک‌های معمولی مقاوم هستند و این درمان‌های نسخه‌ای را بی تاثیر می‌سازد.

باکتری‌های استافیلوکوکی بخصوص methicillin-resistant staphylococcus aureus) MRSA) نیز می‌توانند وارد جریان خون و اندامهای داخلی شوند. وقتی این امر رخ می‌دهد علائم دیگر همچون زخم عفونی، آرتریت و سندرم شوک سمی توسعه می‌یابند.

بعضی از علائم عفونت استافیلوکوکی شامل موارد زیر است:

  • تشنگی زیاد
  • درد در استخوانها یا عضلات
  • تب ۳۸/۹ درجه یا بیشتر
  • تورم ناحیه عفونی
  • زخمهایی که در ناحیه آلوده قرار دارند و پر از چرک و مایع هستند.
  • زرد زخم (بثورات عسلی رنگ)
  • اسهال

اگر هر یک این علائم ذکر شده را پس از تاتو دارید باید فورا به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.


عفونت تاتو چگونه درمان می‌شود

تاول‌های ریز و بثورات را همیشه می‌توان در خانه با پماد ضد باکتری، تمیز کردن مناسب و استراحت کنترل کرد. اگر دچار عفونت هستید، درمان بستگی به علت آن دارد. پزشک شما ممکن است یک نمونه از بافت را بردارد تا ببیند چه نوع باکتری یا ویروسی موجب آن عفونت شده است.

در بعضی موارد، پزشک شما می‌تواند یک آنتی بیوتیک تجویز کند تا به متوقف کردن عفونت کمک کند. در موارد شدید، درمانهای آنتی بیوتیک ممکن است برای هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه پیدا کند.

اگر عفونت تاتو بوسیله باکتری MRSA ایجاد شده باشد، آنتی بیوتیک‌ها ممکن است موثر نباشند. اگر MRSA موجب آبسه شود، پزشک در عوض دادن آنتی بیوتیک، عفونت‌ها را خشک خواهد کرد.

در مواری نادر از عفونت تاتو جراحی می‌تواند پوست شما را ترمیم کند. اگر بافت به دلیل عفونت مرده باشد (نکروز)، ممکن است با جراحی کل بافت عفونی برداشته شود.

در ادامه، گاهی اوقات خارش و دملهای دردناک در تاتو ممکن است از علائم عفونت مایکو باکتری باشد. این نوع عفونت نیازمند درمان طولانی مدت است.


چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد

اگر احساس تب کردید و ترشح غیرطبیعی یا ناخوشایند در اطراف ناحیه خالکوبی دارید به پزشک خود مراجعه کنید این علائم رایج عفونت است. اگر بثورات یا تورم بیش از یک هفته طول بکشد، باید پزشک خود را بینید.

اگر عفونت سریع درمان نشود یا درمان مناسب به دلیل مقاومت باکتری نسبت به آنتی بیوتیک انجام نشود، آبسه به وجود می‌آید. برداشتن آن ممکن است نیازمند رفتن به کلینیک یا بیمارستان باشد.

همچنین اگر خارش ناخوشایند در اطراف ناحیه خالکوبی دارید یا اگر آن ناحیه تاول در حال ترشح یا مایع داشته باشد باید به پزشک مراجعه کنید. احتمال دارد که یک واکنش آلرژیک نسبت به رنگ تاتو داشته باشید.
واکنش آلرژیک همچنین ممکن است منجر به شوک آنافیلاکسی شود. این باعث می‌شود که گلوی شما بسته شود و فشار خون به طور خطرناکی پایین بیاید. اگر این نوع واکنش‌های آلرژیک اتفاق افتاد با اورژانس تماس بگیرید.


چشم انداز

عفونت تاتو

عفونت تاتو معمولا به راحتی درمان می‌شود و حتی پیشگیری کردن از آن آسانتر است. اغلب عفونتها را می‌توان در عرض یک هفته با آنتی بیوتیک درمان کرد. با این حال، بعضی از عفونت‌ها می‌توانند جدی باشند و نیازمند مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک یا داروهای دیگر هستند.

باید سعی کنید یک تاتوئیست خوب پیدا کنید و مراقبت از تاتو شما را مطمئن می‌کند که تاتو بخوبی بهبود یافته، عفونی نیست و به نظر می‌رسد همانطوری هست که می‌خواهید.

عفونتهای بد ممکن است منجر به درمان طولانی مدت با آنتی بیوتیک باشد، اما همیشه موجب مشکلات سلامتی طولانی مدت نخواهند شد. با این حال در مواردی نادر، امکان عفونتهایی همچون هپاتیت یا HIV از یک سوزن تاتو یا عفونت ناشناخته، وجود دارد. در این مورد، شما نیاز به درمان طولانی مدت با حساسیت بیشتر دارید.


پیشگیری از عفونت تاتو

قبل از انجام تاتو، مشخص کنید که آلرژی دارید و چه نوعی. حواستان باشد از تاتوئیست بپرسید چه مواد تشکیل دهنده‌ای در رنگها وجود دارد. اگر شما به هر کدام از مواد تشکیل دهنده حساسیت دارید از وی بخواهید که یک رنگ دیگر را جایگزین کند یا کلا از تاتو اجتناب کنید. البته بخاطر داشته باشید که ممکن است دشوار باشد که بدانید دقیقا چه موادی در مرکب وجود دارد چون هیچ روش مشخصی ندارد.

حواستان باشد که همه اقلامی که با پوست شما تماس پیدا می‌کنند، بطور مناسبی استریل شده باشند. از بابت پرسیدن در مورد اینکه وسایل رو چطور استریل کردند و یا اینکه استانداردهای ایمنی را رعایت کرده‌اند یا نه اصلا خجالت نکشید. سلامت شما از همه چیز مهم‌تر است.

چیزهای دیگری که باید بخاطر داشته باشید شامل موارد زیر هستند:

  • آیا سالن مجور بهداشتی دارد؟ سالنهای مجاز چون باید توسط بازرسان بهداشت مورد بررسی قرار بگیرند مجبور هستند که شرایط ایمنی و استانداردهای بهداشتی را رعایت کنند.
  • آیا مرکز مشهوری هست یا نه؟ قبل از تصمیم گرفتن برای انجام خالکوبی ببینید که آن مرکز چگونه است. بررسی آنها به صورت آنلاین و یا پرسیدن از کسانی که قبلا به آنجا رفته‌اند، روش خوبی است که بدانید وضعیت آن سالن زیبایی یا مرکز تاتو چگونه است.
  • آیا فرد تتو آرتیست به دنبال روش‌های ایمن است؟ تتو آرتیست باید هر بار که یک خال کوبی را شروع می‌کند از یک سوزن جدید استریل استفاده کند. آنها همیشه باید دستکش بپوشند.

اگر تتو آرتیست شما دستورالعمل‌هایی در مورد چگونگی مراقبت از تاتو به شما می‌دهد آنها را انجام دهید. اگر دستورالعمل را به شما ارائه ندادند به آنها تلفن کنید. آنها باید بتوانند اطلاعات مراقبت پس از انجام تاتو را به شما ارائه دهند.

در کل شما باید این مراقبتها را انجام دهید تا مطمئن شوید که آن ناحیه بطور مناسبی بهبود یافته است:

  • سه تا پنج ساعت پس از اینکه تاتو انجام دادید، بانداژ را بردارید
  • دست‌ها را با صابون ضد باکتری و آب بشویید.
  • از یک حوله تمیز و خشک یا حوله کاغذی برای گذاشتن روی ناحیه استفاده کنید (برای خشک کردن آن یا برداشتن خون، سرم یا رنگ اضافی).
  • اجازه دهید آن ناحیه برای چند دقیقه در معرض هوا خشک شود. برای خشک شدن آن را نسایید. این می‌تواند به پوست صدمه بزند.
  • یک پماد (نه لوسیون) همچون وازلین را روی آن ناحیه بزنید. پماد اضافی را بردارید.
  • این مراحل را چند بار در روز برای حداقل چند روز اول تکرار کنید.
  • وقتی ناحیه خالکوبی شده شروع به چرک کردن کرد، از مرطوب کننده یا لوسیون استفاده کنید تا پوست شما خیلی خشک نشود یا آسیب نبیند. پوست را خراش ندهید و یا نکنید. این باعث می‌شود که بخش خالکوبی شده بهبود نامناسبی داشته باشد، که ممکن است شما را نسبت به عفونت بیشتر حساس کند.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: healthline