علائم حمله قلبی گاهی اوقات چندان واضح نیستند و شاید هرگز متوجه نشویم که یک حمله قلبی را پشت سر می‌گذاریم. در اینجا ۷ مورد از علائم خاموش حمله قلبی را به شما خواهیم گفت تا به محض پی بردن به آنها به دنبال درمان باشید.

حمله قلبی معضل زندگی مدرن

بیش از یک میلیون نفر در آمریکا سالانه دچار حمله قلبی می‌شوند. علائم سنتی آن درد قفسه سینه یا فشار، عرق سرد، ضعف شدید به حد کافی شناخته شده هستند. اما علائم ظریفتری وجود دارد که نشان می‌دهد که در معرض حمله قلبی هستید و می‌توانید به آسانی به وجود آنها پی ببرید. اگر هر یک از علائم زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید. توجه کردن به علائم اولیه حمله قلبی و درمان سریع آنها می‌تواند زندگی شما را نجات دهد.

علائم خاموش حمله قلبی: خستگیعلائم خاموش حمله قلبی

دکتر استیسی روزن متخصص قلب زنان می‌گوید: این یکی از شایعترین علائم حمله قلبی است که وی می‌بیند (بخصوص در زنان مبتلا به حمله قلبی). در ۲۵ سالی که تجربه کاری داشتم متوجه شدم افرادی که در معرض حمله قلبی هستند احساس خستگی می‌کنند و قادر به انجام فعالیتهای معمول خود نیستند. طبق نظر WebMd طی یک حمله قلبی، جریان خون به قلب کاهش می‌یابد، فشار اضافی بر عضله وارد می‌شود که می‌تواند باعث خستگی شما شود.

نگران نباشید از پزشک خود بخواهید نوار قلبی (EKG) را از شما بگیرد که فعالیت قلب را بررسی کند. آناپورنا کینی متخصص قلب بیمارستان مونت سینای گفت: گاهی اوقات وقتی که افراد دچار بی حالی می‌شوند، پزشکان بلافاصله برای بیمار نوار قلبی را که باعث تشخیص بیماری قلبی می‌شود تجویز نمی‌کنند اما شما باید از پزشکتان درخواست کنید که این کار را انجام دهد.

(آزمایشهای تشخیص بیماری قلبی که هرگز درباره آنها نمی دانستید)

علائم خاموش حمله قلبی: درد در کمر، بازوها یا قفسه سینهعلامت خاموش حمله قلبی درد کمر

درد قابل توجه یا ناراحتی در کمر، قفسه سینه یا بازو اغلب علامت خاموش حمله قلبی است. به گفته سایت MyHeartSisters.org وقتی که سلولهای عضله قلب شروع به خارج کردن اکسیژن می‌کنند به دلیل آنکه سرخرگ مسدود شده از ورود خون اکسیژن دار که عضله را تغذیه می‌کند جلوگیری می‌کند آنها شروع به ارسال سیگنالهای درد از طریق سیستم عصبی می‌کنند. مغز شما آن سیگنالها را با سیگنالهای ارسال شده از بازو (یا فک، شانه، آرنج، گردن یا بالای کمر) به علت نزدیکی عصبی، اشتباه می‌گیرد.

دکتر روسن می‌گوید: از آنجایی که درد معمولا همراه با سنگینی قفسه سینه مربوط به حمله قلبی نیست، افراد ترجیح می‌دهند آن را نادیده بگیرند. من بیماری دارم که می‌گویند فقط موقع ورزش احساس درد می‌کنند اما درست نیست. اگر علامت چیز جدیدی است، این نگران کننده است و باید به پزشک مراجعه کنید. (تفاوت حمله قلبی و سکته قلبی چیست)

علائم حمله قلبی: تنگی نفسعلائم خاموش حمله قلبی

دکتر روزن گفت: اگر از روی پله‌های مترو بپرید معمولا مشکلی نیست اما ناگهان در بالای پله‌ها خودتان را در حال نفس نفس زدن می‌بینید، این می‌تواند علامت یک حمله قلبی باشد. به خصوص زنان به من می‌گویند که به هنگام پیاده روی روی پله‌ها یا حمل ساک خرید خوار و بار متوجه می‌شوند احساس خستگی یا بی جانی می‌کنند در حالی که حالت عادی اینطوری نبودند.  دکتر کینی گفت: اگر پس از پیاده روی احساس تنگی نفس می‌کنید نشان دهنده این است که چیزی نگران کننده وجود دارد. قلب نقش کلیدی در انقال اکسیژن به سایر نقاط بدن و خارج کرد دی اکسید کربن از بافتها دارد بنابراین مسدود شدن جریان خون به قلب می‌تواند بر تنفس شما اثر بگذارد.

علائم خاموش حمله قلبی: سوزش سردل یا نفخ شدیدعلائم خاموش حمله قلبی

اگر بعد از خوردن یک پیتزای سنگین در ناهار احساس سوزش سردل داشته باشید احتمالا چیزی برای نگرانی وجود ندارد، اما اگر بصورت غیر عادی دچار سوزش سر دل شوید که قبلا هرگز نداشتید، با پزشکتان تماس بگیرید چون این حالت می‌تواند علامت حمله قلبی باشد. رایان مدونیک متخصص قلب گفت: آنژین یک درد قفسه سینه شبه سوزش سردل ایجاد شده در اثر کمبود جریان خون به قلب است که به هنگام حمله قلبی اتفاق می‌افتد. (سوزش سردل یا حمله قلبی چگونه به تفات آنها میتوان پی برد).

علائم خاموش حمله قلبی: ناخوشی معدهعلائم خاموش حمله قلبی

علائم حمله قلبی گاهی اوقات می‌تواند مشکلات معده خفیف همچون، تهوع، استفراغ یا ناخوشی کلی دستگاه گوارش را ایجاد کند بخصوص در زنان. اگر احساس ناخوشی دارید، همیشه با پزشکتان تماس بگیرید. این ممکن است اثر ساندویچی باشد که به عنوان میان وعده خوردید اما ممکن است نشانه حمله قلبی هم باشد که می‌تواند فاجعه بار باشد.

علائم خاموش حمله قلبی: ناراحتی در فک، گلو یا گردنعلائم خاموش حمله قلبی

دکتر کینی گفت: ناراحتی بدون دلیل در گردن یا فک یا گرفتگی گلو که قبلا هرگز تجربه نکردید می‌تواند نشان دهنده حمله قلبی باشد و باید فورا با پزشکتان تماس بگیرید. دکتر راسن گفت: بخصوص برای افراد دیابتی لازم است که به تغییرات ظریفی شبیه به این توجه کنند چون آنها در احساس درد مشکل دارند. آنها کمتر احتمال دارد که بیشتر علائم معمول حمله قلبی همچون درد قفسه سینه را احساس کنند. (خطر حمله قلبی را با این تغییرات کوچک در زندگی کاهش دهید).

علائم خاموش حمله قلبی: احساس ناخوشایند در کل بدنعلائم خاموش حمله قلبی

دکتر روزن می‌گوید: بیماران مبتلا به حمله قلبی می‌گویند که آنها احساس عذاب و مرگ داشتند. به آن صدای کوچک توی سرتان گوش دهید. اگر چیزی احساس می‌کنید بهتر است بیش از حد محتاط باشید و با یک پزشک تماس بگیرید. دکتر روزن می‌گوید بعضی از بیمارانش احساس کندی ذهن را قبل از حمله قلبی احساس می‌کردند. (مراقبتهای پس از حمله قلبی و پس از مرخص شدن از بیمارستان)

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست