بیش از ۲۶ میلیون نفر در آمریکا با بیماری کلیه زندگی می‌کنند. به نظر وحشتناک است نه؟ ولی به گفته سازمان ملی کلیه در این کشور، تنها ۱۰ درصد مردم از بیماری خود خبر دارند. با این حال مشکلات کلیوی را می‌توان با ۷ نشانه در بدن شناسایی کرد که با هم آنها را بررسی می‌کنیم.

بثورات غیر معمول یا خارشبیماری کلیه

کار کلیه‌ها حذف مواد زائد از جریان خون و حفظ تعادل مواد مغذی و معدنی سیستم گردش خون است. هنگامی که چیزی آن تعادل را بهم می‌زند می‌تواند  بر ظاهر و احساس پوست شما اثر بگذارد چون پوست به ضایعات ایجاد شده واکنش منفی نشان می‌دهد. از این جهت، بثورات جلدی و خارش پوست می‌تواند یکی از علائم رایج بیماری کلیه باشد. این علائم برای موارد ایجاد شده ناشی از نارسایی کلیه اغلب در عمق بیشتری از پوست احساس می‌شوند و درمان موضعی ممکن است آنها را تسکین دهد.

احساس مزه فلز در دهان نشانه چیست؟بیماری کلیه

سم ایجاد شده در جریان خون که در نتیجه عملکرد ضعیف کلیه است می‌تواند با احساس مزه فلز در دهان یا تنفس مربوط باشد. بعضی از بیماران اظهار می‌کنند که غذا در ابتدا مزه فلز می‌دهد. بعضی افراد خوردن گوشت را برای سلامت کلیه کنار گذاشتند.

تهوع یا استفراغبیماری کلیه

اگر مواد زائد به میزان زیادی در بدن ساخته شوند، ممکن است دچار تهوع یا استفراغ شوید. بخاطر داشته باشید که این شیوه بدن شما برای خروج مواد سمی به بیرون از بدن است. تهوع همچنین می‌تواند منجر به کاهش اشتها شود که اگر برای یک دوره زمانی طولانی به وجود آید می‌تواند موجب کاهش وزن غیر عادی شود.

تکرر ادرار نشانه‌ بیماری کلیه استبیماری کلیه

از آنجایی که کلیه‌‌ها ادرار تولید می‌کند مراجعه مکرر (یا برعکس بسیار کم) به دستشویی چیزی است که باید آن را بررسی کرد چون هر دو آنها می‌توانند نشانه بیماری کلیه باشد. در مورد برخی افراد بیماری کلیه منجر به احساس غلط نیاز به دستشویی می‌شود در حالی که بعضی افراد از بیشتر شدن میزان ادرار نسبت به معمول شکایت دارند که هر دو نشانه‌های بیماری کلیه هستند. بسیاری می‌گویند این دفع ادرار غیر عادی موجب بیدار شدن آنها از خواب شبانه می‌شود.

تغییرات در ادرار نشانه مشکلات کلیوی استبیماری کلیه

علاوه بر افزایش دفعات احساس نیاز به دستشویی و افزایش مقدار ادرار، ممکن است متوجه تغییراتی در ادرار شوید. اختلالات معمول شامل موارد زیر است:

  • وجود خون در ادرار
  • رنگ تیره‌تر و یا روشن‌تر از حد معمول
  • ادرار کف آلود یا غلیظ

تورم زانوها، ساق پا یا چهره نشانه مشکلات شدید کلیوی استبیماری کلیه

عملکرد دیگر کلیه حذف مایعات اضافی از بدن است. اگر آنها این کار را متوقف کنند، آن مایعات می‌توانند در بدن تجمع پیدا کنند، بخصوص در در اندامهایی مانند مچ پا، ساق پا، زانوها، صورت و دستها تجمع پیدا می‌کند.

خستگی زیاد ممکن است ناشی از بیماری کلیه باشدبیماری کلیه

با فقدان عملکرد مناسب کلیه‌ها برای کنترل تعداد گلبول‌های قرمز، بیماران مبتلا به بیماری کلیوی ممکن است دچار کم خونی ملایم یا شدید شوند که اغلب اوقات منجر به خستگی مزمن می‌شود. علائم دیگر عبارتند از احساس  سرمای غیر عادی، سرگیجه یا تنگی نفس.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست