گل سرخ از زیباترین گل‌های جهان و نماد عشق و علاقه است. این گل در کنار زیبایی فوق‌العاده و کاربردی که به عنوان یک نماد فرهنگی دارد، در ساخت عطر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. عطر گل سرخ از محبوب‌ترین عطرها است که تقریبا همه آن را دوست دارند و همین خاص بودن عطرسازان را به استفاده از این عصاره در ساخت عطرهای مختلف ترغیب می‌کند. اما چه چیزی گل سرخ و عطر گل سرخ را خاص و متمایز کرده است؟ عطر گل سرخ چه ویژگی‌هایی دارد که باعث متفاوت شدن آن است؟ در این مقاله با ویژگی‌های عطر گل سرخ و تمایز این گل زیبا با گل‌های دیگر آشنا می‌شوید.

گل سرخ یک گل خاص و شگفت انگیز

گل‌ها همیشه منبعی عالی و در دسترس برای گرفتن عصاره و ساخت عطر بوده‌اند و از گذشته‌های دور برای خوشبو کردن محیط زندگی و بدن انسان به کار می‌رفته‌اند اما گل سرخ در این میان همیشه متفاوت بوده‌است. تفاوت و خاص بودن عطر گل سرخ این گل را در طول تاریخ به یک نماد فرهنکی خاص تبدیل کرده است به طوریکه به عنوان “ملکه عطرها” شناخته می‌شود. گل سرخ از ۳۵ میلیون سال قبل روی زمین رشد می‌کند و قدمتی بسیار بیشتر از تایخ بشر دارد. البته رزهای دارویی که امروز می‌شناسیم از قرن چهاردهم میلادی کشف شده است اما قطعا قدمتی بیش از این دارد. در حقیقت نام “رز” در همین دوره روی این گل گذاشته شد چون به عنوان یک منبع دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

عطر گل سرخ

 عطر گل سرخ با رایحه شیرین، جذاب و محرک خود همیشه ما را به یاد آسمان‌های آفتابی و پروانه‌ها می‌اندازد حتی در یک روز ابری. گل سرخ در فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف نقشی مهم و اساسی ایفا کرده است، رومی‌ها اتاق‌های بزم و مهمانی خود را با شاخه‌های گل سرخ می‌آراستند و حتی گلبرگ‌های آن را در نوشیدنی‌ها می‌ریختند. در افسانه‌های یونان باستان از گل سرخ به عنوان ملکه گل‌ها یاد شده است و از گذشته به عنوان نماد عشق، زیبایی و تباهی شناخته می‌شده است. کدام گل را می‌شناسید که چنین تاریخچه‌ای برای خود داشته باشد؟

کاربرد گل سرخ تنها محدود به زیبایی یا عطر خوش آن نیست، این گل منبعی غنی از مواد مفید برای بدن است و به همین دلیل در محصولات آرایشی و مراقبت پوست هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌های گل سرخ غنی از فلاوونویدها، آنتی اکسیدان‌ها، تنین‌ها و ویتامین‌های A, B, C, D, E و B3 می‌باشند که باعث درخشش و زیبایی پوست می‌شوند. این گل رطوبت پوست را تامین می‌کند و حس خوب نرمی و زیبایی به آن می‌دهد.

عطر گل سرخ

عطر گل سرخ ماده‌ای کمیاب و خوشبو

عصاره خالص گل سرخ در واقع یکی از کمیاب‌ترین و گران‌ترین مواد موجود در طبیعت است. عطر طبیعی رز در گلبرگ‌های آن قرار دارد و زمانی آزاد می‌شود که گلبرگ‌ها در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرند، گرمای خورشید این عصاره را آزاد می‌کند و بوی  خوش آن به مشام می‌رسد. اما برای ساخت یک لیتر خالص از این عصاره باید سه تن برگ گل تحت فرآیند تقطیر قرار بگیرد که این مساله ارزش و کمیاب بودن عطر گل سرخ را آشکار می‌کند. در ادامه حقایق جالب و جذاب دیگری را درباره عطر گل سرخ می‌خوانید:

  • جالب است بدانید عطر گل سرخ زمانی که کاملا باز می‌شود با زمانی که حالت غنچه دارد متفاوت است چون ساختار شیمیایی گلبرگ‌ها با باز شدن تغییر می‌کند.
  • اگر محیط رشد گل سرخ گرم و مرطوب باشد عطر آن بیشتر و قوی‌تر خواهد شد. این عطر در صبح زود در شدید‌ترین حالت خود قرار دارد و با نزدیک شدن غروب خورشید ضعیف می‌شود. گفته می‌شود رایحه گل پیش از شروع طوفان قوی‌تر می‌شود.
  • انواع مختلفی از گل‌های رز در رنگ‌ها و اشکال مختلف وجود دارد که هرکدام رایحه خاصی دارند. اما حتی گل‌های هر دسته نیز دقیقا رایحه مشابهی ندارند و این رایحه قابل پیش بینی نیست.
  • عطر گل سرخ آرامش بخش است چون افراد را به تنفس عمیق و آرام متمایل می‌کند.
  • روغن گل سرخ یکی از گران‌ترین روغن‌های جهان است که بیش از سیصد ترکیب مختلف در خود دارد و برخی از این ترکیب‌ها تاکنون شناسایی نشده‌اند.
  • انواع گل رز رایحه‌های مختلفی دارند، برخی شیرین‌تر، برخی بویی شبیه میوه و برخی بویی شبیه به مشک یا ادویه دارند که بر اساس این رایحه‌ها می‌توان نوع گل را تشخیص داد. البته این تشخیص نیاز به تجربه و توانایی کافی دارد که هرکسی از آن برخوردار نیست.

بهترین عطرهای حاوی گل سرخ

با ویژگی‌های خاصی که از عطر گل سرخ برشمردیم خوب است که با چند نمونه از عطرهای اصل حاوی گل سرخ از برندهای مختلف آشنا شوید تا در صورت تمایل آن‌ها را تهیه کرده و از بوی خوش گل سرخ لذت ببرید:

اودو پرفیوم Bvlgari Rose Golden

عطر گل سرخ

این عطر با بسته بندی زیبا و رایحه زنانه‌اش همان چیزی است که شما نیاز دارید.

Gourmand Macaron Rose

عطر گل سرخ

اگر به عطرهای شیرین و نه چندنا گران علاقه دارید این عطر خوشبو را تهیه کنید.

Miss Dior Absolutely Blooming

عطر گل سرخ

بطری زیبا و رایحه خوش این عطر آن را به هدیه‌ای خاص برای کسانی که دوستشان دارید تبدیل کرده است.

Viva La Juicy Rosé Eau de Parfum

عطر گل سرخ

این عطر هم بسته بندی درخشان و زیبایی دارد و هم رایحه فوق‌العاده، یعنی همان چیزی که می‌خواهید.

Vera Wang Embrace Spray Rose Buds and Vanilla

عطر گل سرخ

این عطر رایحه رز را همراه با عطر وانیل در خود دارد که باعث شده خوشبوتر شود.

Adorn Rose Quartz

عطر گل سرخ

یک عطر ساده و ملایم از گل سرخ برای استفاده روزمره.

Yardley English Rose

عطر گل سرخ

اگر به دنبال عطر کلاسیک رز هستید این بهترین انتخاب برای شماست.

اودو تویلت Chloé Roses de Chloé

عطر گل سرخ

یک عطر ملایم، دخترانه و کلاسیک برای استفاده روزمره شما.

Elizabeth and James Nirvana Rose

عطر گل سرخ

این عطر تند و غلیظ حاوی بوی شیرین و دلنشین گل سرخ است.

Aerin Evening Rose

عطر گل سرخ

یک عطر شب مناسب برای مهمانی‌ها.

اودوپرفیوم Balenciaga Florabotanica

عطر گل سرخ

این عطر بوی رز را همراه با رایجه نعنا در خود دارد که کیفیتی گیاهی به آن داده است.

اودو تویلت Diptyque Eau Eau Rose

عطر گل سرخ

این عطر در تعداد محدود تولید می‌شود و فرمول خاص و استثنایی دارد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: House of Flux (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)