عطر مشک از چه چیزی تهیه می‌شود؟ چرا این ماده چنین بوی قوی و تندی دارد؟ آیا از خاویار هم می‌توان عطر تهیه کرد؟ این‌ها سوالاتی است که شاید با مطالعه عنوان این مقاله در ذهن شما تداعی شود. اما دنیای عطرها پر از مواد و رایحه‌های عجیب و ناشناخته‌ای است که باعث شگفتی ما می‌شوند و شاید زیبایی و جذابیت عطرها نیز به همین ناشناختگی آن‌ها باشد. در هر صورت عطر مشک و عطر خاویار جزو ترکیبات کمیاب و خاصی هستند که در عطرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و شما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز شما با این دو رایحه قوی و دلپذیر از دنیای عطرها آشنا خواهید شد و عطرهای معروفی را که حاوی این رایحه‌ها هستند را خواهید شناخت.

عطر مشک و خاویار

عطر مشک یک عطر خوشبو و قدیمی از دنیای شرق

مشک یکی از مواد معطر طبیعی است که به عنوان رایحه پایه در برخی از عطرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. عطر مشک رایحه‌ای بسیار تند و قوی دارد و از دوران باستان در ساخت عطر مورد استفاده قرار می‌گرفته است و به آن عطر مشک آهو یا عطر مشک ختن نیز گفته می‌شده است. این ماده در گذشته از طبیعت به دست می‌آمد و منبع آن ترشحات غدد شکمی یک نوع خاص آهو به نام آهوی ختن بوده است. اما امروزه مشک به طور طبیعی تولید نمی‌شود و روش‌های مصنوعی برای ساخت آن وجود دارد. این ماده معطر در دسته عطرهای شرقی قرار می‌گیرد که نوع طبیعی آن بسیار گران قیمت است و تنها در بازار سیاه می‌توان آن را یافت که قیمتی بسیار بیشتر از طلای خالص دارد. در حال حاضر آهوی ختن یک گونه حیوانی در حال انقراض شناخته شده است و هرگونه شکار و استفاده از این حیوان جرم تلقی می‌شود. جالب است بدانید که استفاده از مشک طبیعی در عطرسازی از سال ۱۹۷۹ ممنوع و غیرقانونی اعلام شده است.

عطر مشک و خاویار

ویژگی‌های خاص عطر مشک

یک حقیقت جالب درباره مشک مصنوعی این است که این ماده به طور کاملا اتفاقی کشف شد، دانشمندی به نام آلبرت بور وقتی در حال آزمایش روی انفجار تی ان تی بود به طور تصادفی مشک مصنوعی را کشف کرد! در حال حاضر مشک مصنوعی نیز با ممنوع شدن استفاده از مشک طبیعی یک ماده بسیار گران قیمت به شمار می‌رود و تنها در عطرهای خاص و گران مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما چیزی که باعث محبوبیت این ماده در عطرسازی شده است کیفیت بالای عطر مشک در ایجاد تعادل در ترکیب عطر است که باعث ماندگاری بالای آن می‌شود. عطر مشک رایحه‌ای بسیار قوی و جذب کننده دارد و بیشتر در عطرهای مخصوص شب و مهمانی کاربرد دارد چون برای عطرهای روزمره بیش از حد قوی است.

عطر مشک و خاویار

بهترین عطرهای حاوی رایحه مشک

حال که با ویژگی‌های خاص عطر مشک آشنا شدید بهتر است بدانید که کدام عطرها رایحه و عطر مشک را در خود دارند. با توجه به بوی قوی، قیمت بالا و ویژگی‌های خاصی که عطر مشک دارد تنها برندهای گران قیمت و خاص از آن در تهیه عطرهای خود استفاده می‌کنید که در ادامه با ۵ نمونه از این عطرها آشنا می‌شوید.

  • اودوپرفیوم زنانه Narciso Rodriguez For Her: این عطر از برند نارسیکو رودیگز یک عطر احساسی است که زیبایی زنانه و قدرت زنانه را در کنار هم به خوبی به تصویر می‌کشد. نوت آغازین این عطر رایحه گل رز و هلو به همراه مشک است و رایحه اصلی آن را چوب صندل و پاتچولی تشکیل می‌دهد. این عطر به طور خاص برای زنان مدرن و قوی معاصر طراحی شده است.
  • اودو پرفیوم زنانه Chanel Chance: این عطر در سال ۲۰۰۳ توسط ژاک پولژ طراحی شد و فرم گرد بطری این عطر به معنای گردونه شانس (در ارتباط با نام عطر) است و از این نظر با فرم رایج مستطیل برای سایر عطرها شانل تضاد دارد. این عطر تازگی رایحه فلفل صورتی، زنانگی یاسمن و رازآلودی مشک را در خود دارد و بهترین انتخاب برای خانم‌های مشکل پسند است.
  • اودوتویلت مردانه Chanel Allure Homme Sport Eau Extreme: این عطر که در سال ۲۰۱۲ توسط ژاک پولژ تولید شد یک عطر دیگر از برند شانل است که رایحه مشک را به ترکیبات خود اضافه کرده است و ترکیبی خاص و دلپذیر از رایحه مشک را به همراه نوت‌های ادویه‌ای و چوبی در خود دارد.
  • اودوپرفیوم زنانه Angel By Thierry Mugler: وقتی صحبت از رایحه مشک می‌شود نمی‌توان نام اولین عطر تیری موگلر را که در سال ۱۹۹۲ تولید شد نادیده گرفت. این عطر یک عطر شرقی و احساسی است که خاص بودن آن باعث می‌شود یا عاشقش شوید و یا از آن متنفر شوید اما نمی‌توانید به آن بی‌تفاوت باشید.
  • اودوتویلت مردانه Benetton White Night: این عطر حاوی رایحه مرکبات است و برای مردان جوان با حس مثبت و شادی است که دوست دارند در مهمانی‌ها بدرخشند. نوت آغازین این عطر رایحه انگور با ترکیب مشک است که حالتی پرانرژی و جذاب را ایجاد می‌کند.

عطر خاویار یک عطر کلاسیک و سطح بالا از دنیای خوراکی‌ها

خاویار از قرن‌ها پیش نمادی از زندگی لاکچری و سطح بالا بوده است و جالب است بدانید که در قرن شانزدهم و هفدهم این ماده به خانواده‌های سلطنتی اختصاص داشت اما پس از آن اشراف زادگان هم توانستند از این ماده غذایی استفاده کنند و امروز نیز خاویار جایگاه خاصی در رژیم غذایی افراد ثروتمند و مشهور دارد. اما جالب‌تر این است که زمانی خاویار یک غذای معمولی برای عامه مردم شمرده می‌شد ولی پس از آن تنها افراد سطح بالای جامعه توانستند از طعم لذیذ و گرانقیمت آن بهره ببرند. ماهی خاویار که نوع اصلی ماهی برای تهیه خاویار به شمار می‌رود یکی از ماهی‌های مورد علاقه خاندان سلطنتی بریتانیا بود و در سال ۱۳۲۴ این خاندان قانونی را تصویب کرد که به موجب آن هر ماهی خاویاری که در بریتانیا یافت شود متعلق به خاندان سلطنتی تلفی خواهد شد و هیچ فرد دیگری اجازه استفاده از آن را ندارد.

عطر مشک و خاویار

ویژگی‌های خاص عطر خاویار

خاویار منبع غنی روی است و از آن در تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود چون می‌تواند تولید کلاژن را در پوست افزایش دهد. علاوه بر این خاویار سرشار از ویتامین‌های A و D و B1 و B2 و B6 به همراه اسیدهای آمینه است که اثر ضدپیری بالایی دارند و باعث سقت شدن و آبرسانی به پوست می‌شوند و ظاهر جوان‌تر و شاداب‌تری به آن می‌دهند. اما یکی از کاربردهای کمتر شناخته شده خاویار در عطرسازی است. تیری موگلر نخستین کسی بود که توانست از طریق تقطیر مولکول‌های رایحه خاویار را استخراج کند و از آن در ساخت عطر استفاده کند. رایحه خاویار حسی متعادل و سطح بالا و باشکوه ایجاد می‌کند و اما عطرهای خاص و محدودی مورد استفاده قرار گرفته است.

عطر مشک و خاویار

بهترین عطرهای حاوی رایحه خاویار

همان طور که دیدید رایحه خاویار یک رایحه خاص و متفاوت است که در عطرهای محدودی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این بخش شما با سه عطر شناخته شده‌ای که حاوی این رایحه لوکس هستند آشنا می‌شوید.

  • اودوپرفیوم زنانه Thierry Mugler Womanity: این عطر توسط کاشف رایحه خاویار ساخته شده است که تضاد و هارمونی را در کنار هم در خود دارد. این عطر می‌تواند زنانگی را در چهره‌های مختلف و متضاد آن به شما نشان دهد به همین دلیل ارزش امتحان کردن را دارد.
  • اودوتویلت مردانه Carolina Herrera 212 VIP: این عطر از برند کارولینا هررا در سال ۲۰۱۱ تولید شد و اگر با رایحه آن آشنا باشید احتمالا در تمام مهمانی‌ها آن را حس کرده‌اید. این عطر رایحه‌ای چوبی و شرقی دارد که برای آقایان شیک پوشی که تفریح کردن را به خوبی بلدند تهیه شده است.
  • اودوتویلت مردانه Guess Seductive Homme Blue: این عطر مردانه در سال ۲۰۱۲ تولید شد و بهترین انتخاب برای آقایان جسوری است که می‌خواهند جذاب و غیرقابل مقاومت به نظر برسند. رایحه چوبی این عطر بسیار گرم و احساسی است و هر کسی را به سمت شما جذب می‌کند و از این نظر بهترین انتخاب برای مهمانی‌ها به شمار می‌رود.

عطر مشک و خاویار

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Fragrances.bg (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)