عرق کف دست از مشکلاتی است که برخی افراد با آن درگیرند. مشکلی که شاید چندان جدی به نظر نرسد اما اگر شدت آن زیاد بوده و دائما فرد را درگیر کند می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و حتی شما را از ساده‌ترین ارتباط اجتماعی یعنی دست دادن و لمس افراد محروم کند. اما آیا برای  این مشکل راه حلی وجود دارد؟ بسته به شدت مشکل شما و میزان درگیری راه حل‌های مختلفی برای درمان آن وجود دارد که می‌تواند ساده هم باشد.در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به بررسی این درمان‌ها و روش انجام آن‌ها می‌پردازیم.

درمان‌های سریع برای عرق کف دست

دستانتان را بشویید: کف دستان عرق کرده شما خود به خود خشک نمی‌شوند و شما باید آن‌ها را بشویید و این شستشو را به دفعات بیشتری نسبت به افراد عادی در شبانه‌روز انجام دهید. وقتی مقدار عرق در کف دست شما از حدی فراتر رفت و آزاردهنده شد دستانتان را بشویید و با حوله خشک کنید. به جز مواقعی که برای غذاخوردن یا پس از دستشویی دستان خود را می‌شویید از صابون استفاده نکنید چون صابون پوست را خشک می‌کند و خشکی باعث افزایش تعریق می‌شود. برای مواقعی که نمی‌توانید دستانتان را بشویید پاک کننده‌های برپایه الکل همراه داشته باشید و با دستمال کاغذی آن را پاک کنید.

دستانتان را خنک نگه دارید: معمولا عرق کف دست زمانی آغاز می‌شود که فرد احساس گرما کند. بنابراین خنک کردن دست و بدن روشی فوری برای جلوگیری از تعریق است. دستانتان را جلوی پنکه یا کولر بگیرید تا خشک شود و اگر به آن دسترسی ندارید دستتان را زیر آب سرد بگیرید و سپس خشک کنید. حتی‌الامکان سعی کنید محل زندگی خود را زیاد گرم نکنید.

کمی پودر روی کف دستانتان بپاشید: برای مواقعی که کثیف شدن دستتان اهمیتی ندارد می‌توانید روی کف دست کمی پودر بپاشید تا آب آن را جذب کرده و مشکل شما را موقتا حل کند. پودر بچه یا جوش شیرین می‌تواند در این مورد موثر باشد.

تغییر در سبک زندگی برای کاهش تعریق کف دست

عواملی را که باعث افزایش عرق کف دست می‌شوند بشناسید: برخی پوشش‌ها و لباس‌ها که قابلیت تنفس و تعریق ندارند و برخی مواد باعث حفظ رطوبت شده و عرق کف دست را افزایش می‌دهند. مثلا پوشیدن دستکش از جنس نایلون و پلاستیک و یا استفاده از کرم‌های دست برپایه ترکیبات نفتی مثل وازلین مشکل شما را بدتر خواهد کرد.

محصولات ضدتعریق به کار ببرید: بیشتر مردم تصور می‌کنند که محصولات ضدتعریق مخصوص زیربغل هستند ولی می‌توانید آن‌ها را در کف دست به کار ببرید. البته توجه کنید منظور ما دئودورانت نیست بلکه محصولاتی است که حاوی نمک‌های آلومنیوم و زیرکونیم هستند و غدد عرق را بسته و ترشح آن را کاهش می‌دهند. در این مورد می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.

آرامش داشته باشید: استرس یکی از عواملی اسست که تعریق کف دست را افزایش می‌دهد. حفظ آرامش از طریق مدیتیشن و یوگا می‌تواند این مشکل را تا حد زیادی کاهش دهد. هرگاه احساس استرس و نگرانی کردید چند نفس عمیق و طولانی بکشید و سعی کنید روز خود را زیبا و با آرامش شروع کنید.

پیشگیری از عرق کف دست

درمان‌های پزشکی

یون درمانی کنید: در این روش درمانی از نوعی آب یونیزه استفاده می‌شود که که به طور موقت مانع از ترشح عرق از سطح پوست می‌شود. در طول این درمان دست در داخل آب قرار می‌گیرد و جریان ضعیفی از آن عبور داده می‌‌شود که ممکن است کمی احساس قلقلک در دستان خود داشته باشید اما این درمان کاملا بدون درد است. این درمان را می‌توان در منزل هم انجام داد و فقط باید کیت مخصوص Iontophoresis را از داروخانه تهیه کنید.

دارو مصرف کنید: برخی داروهای خوراکی نیز در توقف عرق دست موثر هستند. مصرف داروهایی به نام Anticholinergics عارضه‌ای جانبی دارد و آن توقف تعریق و البته خشکی دهان است و برای افرادی که فعالیت زیادی ندارند می‌تواند درمان خوب و موثری باشد. اما برای افراد فعال و ورزشکار استفاده از این داروها خطرناک است و باعث افزایش دمای بدن می‌شود.

به تزریق بوتاکس فکر کنید: تزریق بوتاکس را معمولا به عنوان یک روش درمان زیبایی برای باز کردن چین و چروک‌های پوست می‌شناسیم اما این سم طبیعی عارضه دیگری هم دارد و آن فلج کردن اعصاب پوست است که باعث تعریق می‌شوند. البته این تزریق دردناک است و اثر دائمی ندارد و حداقل یک بار در سال باید تکرار شود.

سیمپاتکتومی را امتحان کنید: این روش نوعی درمان جراحی است که در آن اعصابی که مسئول ایجاد عرق هستند از قفسه سینه خارج می‌شوند و در نتیجه تعرق بدن برای همیشه متوقف می‌شود. این درمان را می‌توان آخرین راه برای درمان عرق کف دست به شمار آورد. افرادی که تعریق کف دست باعث اختلال در زندگی آنان شده و هیچ یک از راه‌های درمانی دیگر برای آنان پاسخگو نبوده است می‌توانند از این روش استفاده کرده و برای همیشه از شر آن خلاص شوند اما ممکن است تعریق در قسمت‌های دیگر بدن مثل پشت گردن افزایش یابد. توجه کنید که این عمل جراحی ریسک بالایی دارد و حتما باید تووسط جراح مغز و اعصاب متخصص و باتجربه انجام گیرد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)