آموزش درست کردن ماست در منزل

طرز تهیه ماست خانگی با شیر خشک

طرز تهیه ماست خانگی

تهیه ماست خانگی یکی از جذاب‌ترین و خلاقانه‌ترین تجربه‌ها است و اگر به دقت نکات ذکر شده در این دستورالعمل را دنبال کنید، می‌توانید ماستی با کیفیت عالی در خانه تهیه کرده و هزینه کمتری برای داشتن ماست در سفره خود خرج کنید. با مجله قرمز همراه باشید تا نحوه تهیه ماست خانگی و دستورالعمل آن را بیاموزید.

مواد لازم تهیه ماست خانگی

  • ۱٫۱۳ لیتر شیر
  • ½ فنجان ماست بدون طعم ساده (همانند ماست برند ACTIVIA®)
  • ¼ الی ½ فنجان پودر شیر خشک بدون چربی
  • ۲ قاشق غذاخوری خامه (دلخواه)

طرز تهیه ماست خانگی

برای تهیه ماست خانگی، ابتدا نیاز به استارتر دارید. می‌توانید هر نوع ماست پروبیوتیک (ماست میکروب دار) را به عنوان استارتر مورد استفاده قرار دهید (به عنوان مثال ماست یونانی، ماست کفیر و غیره). سعی کنید برندهای مختلف را امتحان کنید تا بتوانید در انتها طعم مورد نظر خود را به دست آورید.

** در تهیه ماست خانگی، بسیار مهم است که تمام ظروف و تجهیزات مورد استفاده با دقت تمیز شده باشند تا محیطی دوستانه برای میکروب ماست برای قوام آمدن بدون رقابت فراهم شود. **

گام اول برای تهیه ماست خانگی، این است که در یک ماهیتابه متوسط، تمام محتویات ذکر شده در بالا بجز ماست را مخلوط نمائید. دو قاشق غذاخوری خامه (یا بیشتر) را می‌توانید به این ترکیب اضافه کنید تا ماستی خامه‌ای‌تر و چرب‌تر داشته باشید که برای زمانی که ماست یخ زده یا دسر ماستی تهیه می‌کنید، مناسب خواهد بود. برای ماست‌های روزانه معمولی یا ماستی که در طبخ غذا استفاده می‌شود، نیازی به خامه بیشتر و غلیظ‌تر کردن ماست نیست.

در گام بعد، شیر را بدون گذاشتن سرپوش و با درجه حرارت کم، داغ کنید تا زمانی که نهایتاً نزدیک به مرحله جوش آمدن برسد. زمانی که حباب‌های کوچکی در کناره‌های ماهیتابه مشاهده کردید، بدین معنی است که دمای شیر باید بین ۸۵ الی ۸۷ درجه سانتی گراد باشد.

اگر شیر را به سرعت داغ کنید، زیر ماهیتابه خواهد سوخت. دقت فرمائید که شیر، به مرحله جوشیدن نرسد و همچنین اگر بر روی سطح شیر، هر شکل پوسته مانندی ایجاد شد و یا سرشیر بست، آن را با قاشق از روی سطح بردارید.

پس از مشاهده حباب‌ها، شیر را از روی شعله بردارید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه، از حرارت آن کاسته شود و یا تا زمانی که شیر به دمایی بین ۳۷٫۸۰ الی ۴۳٫۳۰ درجه سلسیوس برسد.

حال، ½ فنجان ماست پروبیوتیک و یا استارتر ماست به آن افزوده و هم بزنید. مخلوط ماست را درون فلاسک و یا ماست ساز ریخته و دمای آن را به مدت ۴ الی ۱۰ ساعت، در حدود ۳۷٫۸۰ درجه سلسیوس نگه دارید. اگر زمان طولانی‌تری برای تخمیر آن درنظر بگیرید، طعم ماست ترش‌تر خواهد شد. در این مدت، به ماست دست نزنید، وگرنه به مقدار کافی غلیظ نخواهد شد.

اگر تمایل به تهیه ماست خانگی یخ زده دارید، می‌توانید به درون آن تکه‌های میوه خشک شده و یا خرد شده اضافه کنید و تا زمان سرو، آن را در فریزر بگذارید.

از ماست خانگی می‌توانید برای هر دستورالعملی که نیاز به ماست و یا خامه ترش دارد، استفاده کنید که طعمی فوق‌العاده به غذا، پنکیک، مافین و یا دیگر خوردنی‌هایی که در ملات خود نیاز به ماست دارند، خواهد بخشید.

یکی دیگر از مصارف ماست خانگی، در پنیرهای ماستی است. برای ساخت پنیر ماستی، ماستی که به تازگی تهیه کرده‌اید را با قرار دادن در تور مخصوص و آویختن آن در محلی سرد، خشک کنید. از پنیر ماستی نیز در دستورالعمل‌های بسیاری برای آشپزی می‌توان استفاده نمود.

اگر تمایل به تهیه ماست خانگی بیشتری داشتید، می‌توانید نصف فنجان از ماستی که از این شیوه تولید کرده‌ و هنوز طعم دار نکرده‌اید را به عنوان استارتر برای تهیه ماست بعدی استفاده کنید (در این سری، از ماست پروبیوتیک به عنوان استارتر استفاده کردیم).

تهیه ماست خانگی، روشی مقرون به صرفه برای تولید ماستی با کیفیت است که حتی به رژیم‌های غذایی شما هم کمک کرده و میزان مورد نیاز برای مصرف روزانه را شامل می‌شود. تنها موردی که به ندرت نیاز به خرید آن دارید، استارتر خواهد بود که میزان اندکی از آن را برای تهیه این نوع ماست نیاز خواهید داشت و حتی می‌توانید از سری اول تولید خود، مقداری را به عنوان استارتر نگه دارید تا از خریداری آن نیز بی‌نیاز شوید.

دقت فرمائید که اگر استارتری را ذخیره کرده‌اید، باید طی مدت ۵ روز آن را استفاده نمائید، در غیر این صورت، باید از استارتر جدید استفاده کنید. اگر دیر به دیر ماست خانگی تهیه می‌کنید، بهتر است که مقدار ۲۳۷ میلی لیتری ماست را برای استفاده به عنوان استارتر جدید در هر ۱ الی ۲ ماه خریداری نمائید.

همچنین بخوانید: طرز تهیه ماست ایسلندی

  • آیا شیوه دیگری برای تهیه ماست خانگی می‌شناسید؟ تجربیات خود را با قسمت آشپزی مجله قرمز به اشتراک بگذارید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی سایت cooks

منبع: cooks

آخرین بروز رسانی در: 11 جولای 2022| نویسنده: الی کاک اشکیانی