چگونه از سویا خشک شیر سویا خوش طعم و سالم درست کنیم؟

طرز تهیه سیر سویا خانگی با سویا خشک

شیر سویا، شیر گیاهی است که از له و مخلوط کردن لوبیای سویا با آب و صاف کردن مایع بدست آمده تهیه می‌شود.

شیر سویا یک افزودنی بسیار سالم برای یخچال هر کسی است. شیر سویا با مواد غنی پر شده و یک نوشیدنی بسیار عالی برای کار، مدرسه و یا هر زمان دیگری است.

شیر سویا تجاری ممکن است در مقایسه با شیر گاو گران باشد اما از سوی دیگر، لوبیاهای سویا را می‌توان کمی ارزانتر خریداری کرد و حتی به صورت ارگانیک تهیه کرد. من به شما نشان خواهم داد که چگونه شیر سویای خودتان را بصورت ارگانیک بسازید و چیز خیلی خوبی هست که حتی نیازی به پرداخت پول برای دستگاه سازنده شیر سویا ندارید.

شیر سویا بسیار ساده و آسان است و می‌‌توان در بسیاری از دسرهای خوشمزه و سالم نیز استفاده کرد.

طرز تهیه شیر سویا خانگی با سویا خشک

شیر سویا خانگی جایگزینی برای شیر گاو است و ما آن را دوست داریم زیرا ارزان و آسان است. سویا بسیار بحث برانگیز است چون مخالفان و طرفدارانی دارد اما در واقع اکثر ما دیگر شیرهای گیاهی مثل شیر بادام را به دلیل طعم و خواص و مزایای تغذیه‌ای ترجیح می‌دهیم.

شیر سویا به اندازه سایر شیرهای گیاهی، ساده نیست (به عنوان مثال برای شیر بادام، باید فقط بادام را با آب مخلوط کنید) اما باز هم راحت است و علاوه بر آن، ارزانتر از شیرهای دیگر است. توصیه می‌کنیم که برای خرید سویا از نوع ارگانیک یا حداقل غیر تراریخته استفاده کنید. گران تر است اما ارزش دارد چون سلامتی شما بسیار مهم است. مراقب بدن خود باشید چون فقط یک بدن دارید!

برای ساخت شیر سویا خانگی، شما فقط نیاز به دو ماده دارید : سویا زرد رنگ و آب. شما می‌توانید غلافهای وانیل (یا عصاره وانیل خانگی)، کاکائو، پودر گوجه فرنگی، مقداری شیرین کننده (ما عاشق خرما هستیم) و یا موادی که دوست دارید را اضافه کنید.

لوبیا سویا خشک و تازه

مواد لازم تهیه شیر سویای خانگی

  • ۱ پیمانه یا ۱۶۰ گرم لوبیای سویا خشک
  • ۶ تا ۸ پیمانه آب (۱/۵ تا ۲ لیتر)
  • نمک برای طعم دادن
  • شکر، طعم دادن (اختیاری)
  • وانیل، دارچین، شکلات، خرما یا طعم دهنده مورد علاقه (اختیاری)

تجهیزات مورد نیاز

  • ظرف صافی
  • پارچه یا کیسه پنیر
  • قابلمه بزرگ
  • مخلوط کن یا غذاساز

وسایل تهیه شیر سویا

طرز تهیه شیر سویا با سویا خشک

  1. لوبیای سویا را بشورید و مرتب کنید، سپس در یک کاسه بزرگ قرار دهید و آن را پر از آب کنید. اجازه دهید به مدت یک شب خیس بخورد و حداقل یک بار آب را عوض کنید. اگر لوبیا آب را جذب کرد، در صورت لزوم آب بیشتری را اضافه کنید. لوبیا روز بعد باید دو برابر یا بیشتر باشد. بررسی کنید که آنها نرم باشند و براحتی با انگشت نصف شوند، در غیر اینصورت آنها باید مدت بیشتری خیس بخورند. آب را دور ریخته و کامل شستشو دهید.لوبیای سویا خیس خورده
  2. اگر می‌خواهید که پوست لوبیاها را جدا کنید، لوبیا خیس شده را به یک کاسه بزرگ‌تر ریخته و با آب بپوشانید. لوبیاها را بین دستان خود گرفته و با ساییدن لوبیا به همدیگر، آنها را چنگ بزنید. این باعث می‌شود که پوسته‌ها از بین بروند بنابراین این کار را تا زمانی که تمام پوسته‌ها جدا شوند، ادامه دهید. لوبیا را به آب برگردانید و با دستان خود به هم بزنید. پوسته‌ها به بالای آب شناور می‌شوند، پوسته ها را دور ریخته و لوبیاها را جدا کنید.
    لوبیا سویا خیس خورده وخیسانده
  3. یک پارچه موسلین یا ململ را روی ظرفی بزرگ قرار دهید. ۱ پیمانه سویای خیس خورده را در مخلوط کن قرار دهید و سپس ۲ یا ۳ پیمانه آب اضافه کنید. درب آن را بگذارید و حدود ۳ تا ۵ دقیقه مخلوط کنید تا لوبیاها کاملا خرد شوند. مایه را در پارچه بریزید. برای یک تا دو دقیقه اجازه دهید آب آن خارج شود، سپس با دست انتهای پارچه را جمع کرده و محکم فشار دهید تا زمانی که تمام مایع خارج شود. ماده باقیمانده در پارچه که اوکارا نامیده می‌شود را دوباره در مخلوط کن ریخته، مقداری آب روی آن بریزید و پس از مخلوط شدن، این مراحل را تکرار کنید تا اینکه تمام سویا فرآوری شده و تحت فشار قرار داده شده مخلوط شود (سه بار برای میزان داده شده در دستور).
    جدا کردن شیر سویا با کیسه پنیر
  4. قابلمه را روی اجاق گاز با شعله متوسط قرار داده تا بجوش آید، از این زمان آن را بهم بزنید. مواظب باشید چون ممکن است کف کرده و از ظرف خراج شود. هنگامی که شیر پخته شد، نمک و طعم ‌دهنده‌ها و شیرین‌ کننده‌ها را اضافه کنید. حرارت را به پایین آورده و اجازه دهید تا ۲۰ دقیقه دیگر پخته شود، دوباره به آن دقت کنید چون در غیر اینصورت بر روی گاز ریخته و منظره زشتی روی گاز شما ایجاد می‌کند. حرارت را خاموش کنید و قبل از استفاده از آن شیر را خنک کنید. لایه‌ نازکی که پس از سرد شدن بر روی آن ایجاد می‌شود را دور بریزید و از آن استفاده نکنید یا در آشپزی استفاده کنید.
    جوشاندن شیر سویا خام
  5. هنگامی که شیر سویا به دمای اتاق رسید، می‌توان آن را در یخچال ذخیره کرد. اطمینان حاصل کنید که لایه‌ای را که ممکن است در بالای آن تشکیل شده باشد را حذف کنید. شما می‌توانید مواد دیگر مثل وانیل یا خرما را در این مرحله اضافه کنید. اگر لازم است، در مخلوط کن بریزید تا یکدست شود. تا یک هفته می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.
    شیر سویا طعم دار

تنها نکته در مورد شیر غیر لبنی، این است که آنها با ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند برخی از مارک‌های تجاری غنی نیستند. اما تا زمانی که مطمئن شوید که روزانه ویتامین‌ها و مواد معدنی را مصرف می‌کنید، هیچ نگرانی وجود ندارد.

این در مورد یک رژیم غذایی سالم و متعادل است و مصرف نکردن چند ویتامین در حالت عادی به شما صدمه نمی‌زند. البته اگر به سویا حساسیت دارید یا نیازهای غذایی خاصی دارید، بهتر است از شیر سویا دوری کنید و قبل از آن با پزشک مشورت کنید.


نکات مهم طرز تهیه شیر سویا

  • از تازه‌ترین لوبیای سویا خشک استفاده کنید.
  • اگر قصد خرید لوبیا ارگانیک دارید، به شدت پیشنهاد میکنیم که آنهایی که بعد از نام تجاری آن GMO (تراریخته) به هیچ عنوان انتخاب نکنید و برچسب را دوباره چک کنید.
  • خیساندن لوبیا به مدت حداقل ۱۰ ساعت به طور حتم موجب ترکیب آسان تر و بدست آوردن راحت‌ شیر می‌شود. آنها بعد از خیساندن باید دو برابر یا بیشتر باشند. ظرف باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا اجازه دهد دانه‌های لوبیا در آن بزرگ شوند.
  • برای فشردن مواد و جدا کردن مایع می‌توان از پارچه پنیر یا موسلین استفاده کرد. من از پارچه موسلین استفاده می‌کنم و نتایج خوبی بدست می‌آورم.
  • برای کاهش طعم لوبیایی آن، پوسته‌های بیرونی را پس از خیساندن باید حذف کرد. این کار روند کار را طولانی می‌کند می‌توان آن را حذف کرد. این بستگی به این دارد که چقدر زمان می‌خواهید صرف کنید.
  • برای جلوگیری از ریختن مواد بر روی گاز و کثیف شدن آن باید به هنگام جوشیدن مواظب قابلمه باشید.
  • جوش زدن مواد باعث ایجاد یک لایه نازک بر روی آن می‌شود که در بالای آن شکل می‌گیرد. باید آن را دو ریخت و یا برای غذاهای پختنی استفاده کرد.
  • غلظت را می‌توان با اضافه یا حذف کردن آب تنظیم کرد.
  • در صورت تمایل می‌توان را شیرین کرد یا طعم داد.
  • پس از جدا کردن شیر از مواد جامد، ماده باقیمانده اوکارا نامیده می‌شود. این ماده را می‌توانید ذخیره و خشک کنید و بعدا در آشپزی برای غذاهای سرخ شده و یا بسیاری از گزینه‌های دیگر استفاده کرد.اوکارا تفاله باقیمانده شیر سویا
  • شیر سویا را می‌توان تا یک هفته در یخچال نگهداری کرد.
  • برای جلوگیری از دلمه بستن قهوه یا چای، ابتدا شیر را در لیوان بریزید و سپس قهوه یا چای را به آن اضافه کنید. من قوانین فیزیک پشت سر آن را نمی‌فهمم اما فقط می‌دانم که این تکنیک خیلی خوب عمل می‌کند.
همچنین بخوانید: طرز تهیه شیر بادام خانگی
آخرین بروز رسانی در: 26 آگوست 2022| نویسنده: هالث