راه رفتن با اعتماد به نفس تاثیر زیادی در بالا بردن سطح شما در اجتماع و جدی گرفته شدن توسط همکاران و اطرافیان دارد اما این کار با وجود خارج شدن صدای جیرجیر از کفش‌های شما ساده نیست و صدای جیرجیر کفش می‌تواند باعث جلب توجه دیگران و حتی خنده آن‌ها شود. کفش‌ها به دلایل مختلفی ممکن است صدای جیرجیر بدهند و این صدا هنگام راه رفتن و برخورد کفش با سطوح به گوش می‌رسد اما چطور می‌توان این صدا را برطرف کرد؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز خواهید خواند که چطور صدای جیرجیر کفش خود را از بین ببرید تا بتوانید با اعتماد به نفس بیشتری راه بروید.

علل صدای جیرجیر کفش و راه حل آن‌ها

مشکل صدای جیرجیر کفش یک مشکل بسیار رایج است پس اگر به این مشکل دچار شده‌اید از بدشانسی شما نیست و لازم نیست کفش خود را کنار بگذارید. ابتدا باید علت این صدا را کشف کنید و سپس به دنبال یک راه حل باشید. یکی از علل شایعی که باعث صدای جیرجیر کفش می‌شود پوشیدن کفش‌ها بدون جوراب است. اگر پابرهنه پای خود را داخل کفش بگذارید و راه بروید پوست پای شما با سطح داخلی کفش اصطکاک پیدا کرده و صدای خاصی را تولید می‌کند که حتما شنیده‌اید. این مشکل معمولا در مورد کفش‌های نو شایع‌تر است و چاره آن نیز کاملا واضح است. اگر کفش نویی تهیه کرده‌اید چند بار اول آن را همراه با جورابی که خیلی ضخیم نباشد بپوشید تا جا باز کند، پس از آن می‌توانید کفش را بدون جوراب هم بپوشید.

صدای جیرجیر کفش

اگر کفش چرم شما اندازه پای شما نباشد موقع پوشیدن صدا خواهد داد. بنابراین باید کاری کنید که کفش اندازه پای شما شود در غیر این صورت نه تنها پوشیدن آن آزاردهنده خواهد بود بلکه صدای آن نیز باعث دردسر خواهد شد. مزیت اصلی کفش‌های چرم، فرم پذیری آن‌ها است یعنی این کفش‌ها پس از مدتی شکل پای شما را به خود می‌گیرند و کاملا اندازه می‌شوند. اما تا زمانی که این اتفاق نیفتاده است احتمال صدای جیرجیر کفش موقع راه رفتن وجود دارد. برای این که فرآیند اندازه شدن کفش را تسریع کنید توصیه می‌کنیم از آب استفاده کنید. آب را روی قسمت‌های داخلی و بیرونی کفش اسپری کنید تا کفش خیس شود سپس آن را در حالت مرطوب و نمدار بپوشید تا خشک شوند. با این کار کفش شما در کمترین زمان اندازه پای شما شده و مشکل صدای جیرجیر کفش نیز برطرف خواهد شد.

اگر مشکل صدای جیرجیر کفش شما مربوط به اندازه بودن آن نباشد باید به دنبال محلی بگردید که صدا از آن خارج می‌شود. کفش را در دست بگیرید و قسمت‌های مختلف آن را با انگشت فشار دهید تا منبع صدا را پیدا کنید. اگر با این کار به نتیجه نرسید کفش را بپوشید و روی یک سطح صاف بایستید، پا را از نوک تا پاشنه و از چپ به راست به آرامی روی زمین فشار دهید تا مشخص شود این صدا از کدام قسمت کفش خارج می‌شود. این صدا ممکن است به دلیل وجود حباب هوا (که در هنگام ساخت کفش یا کفی آن درون آن شکل گرفته است) و یا وجود رطوبت درون آن باشد. در این شرایط پاشیدن کمی پودر بچه و یا جوش شیرین روی آن قسمت می‌تواند رطوبت اضافی را جذب کرده و صدا را از بین ببرد.

صدای جیرجیر کفش

گاهی ممکن است صدای جیرجیر مربوط به پاشنه کفش باشد که این مشکل بیشتر در کفش‌های پاشنه بلند رخ می‌دهد. اگر پاشنه کفش شما به خوبی متصل نشده باشد و یا لق باشد موقع راه رفتن صدا تولید خواهد کرد. برای حل این مشکل می‌توانید از چسب‌های مخصوص کفش استفاده کنید و پاشنه را در جای خود محکم کنید. اگر به چسب دسترسی ندارید و یا کفش شما باارزش و گران قیمت است و نمی‌توانید خودتان این کار را انجام دهید بهتر است کفش خود را به یک تعمیرکار ماهر بدهید تا اتصال پاشنه را محکم کند.

گاهی صدای جیرجیر در کفش شما ممکن است از یک آسیب کوچک در کفی آن خبر بدهد. مثلا اگر کفی کفش بر اثر برخورد با یک شیء نیز صدمه دیده و سوراخ کوچکی در آن ایجاد شده باشد هنگام راه رفتن صدای خاصی تولید خواهد کرد. برای حل این مشکل می‌توانید از سیلیکون مایع استفاده کنید. این ماده را روی محلی که به نظر می‌رسد دچار آسیب شده است بریزید و اجازه دهید خشک شود. سطح سیلیکون را طوری صاف کنید که با کف کفش شما یکدست و هماهنگ باشد و روی آن برجستگی ایجاد نکند، با این کار دیگر کفش شما صدا نخواهد داد و به راحتی می‌توانید با آن راه بروید.

صدای جیرجیر کفش

اگر کفش شما به هر دلیلی خیس شود و رطوبت موجود در آن کاملا خشک نشود این احتمال وجود دارد که صدای جیرجیر از قسمت‌های مختلف آن به گوش برسد. بنابراین اگر حدس می‌زنید علت صدای کفش شما نفوذ رطوبت به قسمت‌های داخلی آن است به این روش عمل کنید؛ ابتدا بند کفش را باز کنید و زبانه آن را بیرون بدهید، اگر کفش شما کفی داخلی دارد آن را خارج کنید و داخل کفش را با یک تکه روزنامه مچاله شده و یا قالب کفش از جنس چوب سدر پر کنید و یک شب به همین حال باقی بگذارید. با این کار رطوبت کفش کاملا خشک شده و صدای آن نیز از بین خواهد رفت.

گاهی ممکن است صدای جیرجیر کفش شما به علت جنس نامناسب کفی آن باشد که در هنگام برخورد با سطوح خاصی مثل سنگ و کاشی صیقلی دچار اصطکاک شده و صدای خاصی تولید می‌کند. در این شرایط نمی‌توان کار خاصی برای این مشکل انجام داد مگر این که این کفش برای شما بسیار عزیز باشد و بخواهید آن را به یک تعمیرکار بدهید تا کفی آن را عوض کرده و جنسی مرغوب‌تر و مناسب‌تر را با آن جایگزین کند. به طور کلی اگر نتوانید علت صدای کفش را تشخیص دهید بهترین کار مراجعه به تعمیرکار متخصص کفش است، این افراد می‌توانند علت صدا را به درستی تشخیص داده و تعمیر مورد نیاز را برای برطرف کردن آن انجام دهند.

صدای جیرجیر کفش

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)