شرلوک هلمز یک کاراکتر تخیلی است بر اساس یک کتاب داستان که برای دهه ها، همچنان تازه و جذاب باقی مانده است. معروفیت شرلوک هلمز به دلیل دارا بودن شخصیت ویژه ی اوست. او  بسیار نکته سنج و ریز بین است. شرلوک هلمز بسیار هوشیاراست، یک آدم منطقی است و تا حد زیادی جامعه گریز است.

اما معروفیت شرلوک هلمز برای یک ویژگی بسیار خاص دیگری هم هست. او دارای تکنیک به یاد آوردن هر چیزی، بر اساس بازسازی خاطرات در کاخ حافظه اش می‌باشد. به این روش  به اختصار  تکنیک “کاخ حافظه” گفته می‌شود.

در سریال شرلوک، شخصیت شرلوک هلمز که نقش آن را “بندیکت کمبریج” ، بازی می‌کند، به دفعات از واژه‌ی کاخ حافظه استفاده شده. شرلوک هلمز به کاخ حافظه‌اش  می‌رود، و با بازیابی حافظه‌‌ی خود ، قطعات یک پازل را کنار هم می‌چیند تا معماهای جنایی را حل نماید. همین روش او را به یک کارآگاه زبردست تبدیل کرده است.

در ویدئوی زیر می توانید تکنیک کاخ حافظه شرلوک هلمز را مشاهده نمایید. در این ویدئو شرلوک هلمز قصد دارد یک معما را حل کند. او میخواهد منظور از واژه ی liberty را دریابد.

پس از دیدن این ویدئو، ممکن است فکر کنید شرلوک هلمز دارای یک قدرت غیر طبیعی است که فقط متعلق به اوست، اما این طور نیست چرا که خیلی قبل تر از شرلوک هلمز نیز، یکی از شاعران یونانی از همین واژه‌ی ( کاخ حافظه  ) استفاده نموده بود.

هر چند شاعر یونانی، نام دیگری روی این تکنیک گذاشته بود به نام “تکنیک جایگاه هندسی”، اما همان تکنیک است.  ماجرا اینطور بود که پس از وقوع یک حادثه و فروریختن یک ساختمان، از شاعر یونانی که در آن ساختمان بود،خواسته شد تا به خاطر آورد چه کسانی از آن حاثه باقی مانده‌اند. شاعر یونانی نیز دقیقا شبیه به شرلوک هلمز،  تکنیک کاخ حافظه را پیاده ساخت و هر شخصی را با توجه به اینکه در کجای ساختمان نشسته بود، نامگذاری کرد و سپس توانست افراد باقی مانده را به خاطر آورد.

برمی‌گردیم سراع تکنیک کاخ حافظه‌ی شرلوک هلمز.  همان قدر که این روش به نظر حیرت انگیز و عالی می‌رسد به همان میزان نیز خیلی ها با تردید به آن می‌نگرند. ما قصد داریم به این تردیدها پاسخ دهیم.

شما پس از گذراندن شش هفته تمرین، و نهادینه کردن کاخ حافظه در ذهنتان، جزء افرادی خواهید بود که  تعداد چیزهایی را که به خاطر می آورند، دو برابر قبل است.

  • خب که چی؟ چه فایده ای دارد؟

حتما بارها شده یک چیزی را گم کرده اید و نمی توانید پیدایش کنید و اصلا هم یادتان نمی آید آنرا کجا گذاشته اید. اتاقتان هم آنقدر شلوغ و بهم ریخته است که شتر با بارش گم می‌شود! حسابی مستأصل شده اید و نمی‌دانید باید چکار کنید.این اتفاق برای حافظه‌ی همه‌ی ما رخ می‌دهد، چرا که ذهن ما،چیزها را به صورت راندم ( تصادفی ) حفظ می‌کند.در چنین حالتی، جستجوی یک شئی گم شده در اتاق، کار سختی است. اما اگر تکنیک کاخ حافظه را بلد باشید، می توانید خیلی سریع، آن شئی گم شده را پیدا کنید.

برای درک مفهوم کاخ حافظه، نیازی نیست  نابغه باشید یا مغزتان دارای عملکرد مافوق بشری باشد تا مهارت حافظه‌ی خود را قوت بخشید. فقط کافی ست این چهار مورد را تمرین نمایید تا حافظه ی بهتری داشته باشید.

۱-شرلوک هلمز شوید و یک کاخ حافظه برای خود بنا کنید

کاخ حافظه‌ی شما می‌تواند هر جایی بنا شود. مثلا در دفتر کارتان، در کوچه ای که زندگی میکنید، یا حتی در یک مکان کاملا تخیلی با اسب‌های سفید تک شاخ! مهم نیست کاخ حافظه ی شما کجا باشد، مهم این است که با آنجا به قدر کافی آشنا باشید. برای شروع، توصیه میشود کاخ حافظه را جایی بنا کنید که با آن مکان راحت باشید و از نظر ذهنی، با آن ارتباط برقرار نمایید. مثلا آپارتمان خودتان.

بسیار خوب، اجازه دهید ادامه‌ این روش را با مثال آپارتمان ادامه دهیم.

۲-یک مسیر حرکتی طراحی و فقط همان مسیر را دنبال کنید.

تصور کنید مقابل درب  وردی آپارتمانتان ایستاده اید و قصد دارد در مسیری که ساخته اید حرکت کنید. شما در مسیرتان از خیلی جاها عبور میکنید. از سالن پذیرایی،  اتاق خواب، آشپزخانه، حمام و  غیره . این شمایید که تصمیم می‌گیرید کدام مسیر، برای حرکت در آپارتمانتان بهتر است. وقتی یک مسیر را انتخاب کردید، تا آخر،  همان مسیر را بروید. ( در کاخ حافظه تان )

شرلوک هلمز و مسیر کاخ حافظه۳- در طی مسیر، به جزییات توجه بسیار داشته باشید

همانطور که در طول مسیری که طراحی کرده اید، قدم می‌زنید، مطمئین شوید به تمام گوشه کنار کاخ حافظه تان، اشراف دارید، حتی به اینکه هر شئی در کدام سمت شما قرار دارد( چپ یا راست ). به تابلوی نقاشی ونگوگ که روی دیوار نصب شده نگاه کنید، به لوستری که از سقف سالن، آویزان است دقت کنید، به کوزه گلی که مادربزرگتان به شما هدیه داده، نگاه کنید.خلاصه اینکه به تک تک جزییاتی که در مسیر کاخ حافظه‌ی شما هستند، با دقت و تیزبینی، نگاه کنید.

۴- مربوط ساختن چیزها به هم در کاخ حافظه

حالا فرض کنید می‌خواهید یک لیست خرید را بدون اینکه یادداشت کنید، به خاطر بیاورید. برای به خاطر آوردن این لیست از مایحتاجتان، مثلا موز، سبزی و کلاه ، آنها را با چیزهایی که در کاخ حافظه‌ی خود دارید ربط دهید. مثلا کلاه را به کلاهی که ونگوگ در تابلوی نقاشی به سر دارد ربط دهید. موز را به لوستری که از سقف آویزان است ربط دهید. سبزیجات را به کوزه گل مادبزرگتان ربط دهید.

تکنیک های شرلوک هلمز

نکته :اگر یک چیز خاصی را بخواهید به طور ویژه به خاطر آورید، سعی کنید آنرا در کاخ حافظه‌ی خود به طور مبالغه آمیزی، تصور نمایید.

اکنون شما کاخ حافظه ای شبیه به شرلوک هلمز ساخته اید با طراحی مسیر حرکت و جزییات کامل آن. حالا میتوانید ادامه دهید.

آنچه در این مثال ذکر شد یک نوع خیلی ساده شده از تکنیک کاخ حافظه بود. افراد زیادی هستند که با همین روش می‌توانند چیزهای بسیار زیادی را به خاطر آورند. برخی ها نیز به جای استفاده از تکنیک دیداری برای به خاطر آوردن چیزها، از روش گفتاری استفاده می نمایند، مثلا هر چیزی را به یک آهنگ ربط می‌دهند.

این مقاله بر این بود که به شما نشان دهد می‌توانید مثل شرلوک هلمز، از طریق ایجاد یک کاخ حافظه، هر چیزی و هر جایی را به  راحتی به خاطر آورید.

حتما نیاز نیست دقیقا مثل این مقاله عمل کنید بلکه میتوانید روش خودتان را خلق نمایید. بهترین مسیرها را در کاخ حافظه ی خود طراحی کنید و همیشه از آن استفاده نمایید. مطمئن باشید پس از گذشت مدتی، به دوستانتان میگویید: من هم مثل شرلوک هلمز، هر چیزی را در عرض سه سوت، به خاطر می آورم!

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Frank Yung