شخصیت شما بستگی به تصویری دارد که از خودتان در ذهن می‌کشید.  بسیاری از مردم تصور می‌کنند شخصیت آنها غیر قابل کنترل است و هر شخصیتی دارند، تا آخر با آنها باقی خواهد ماند. اما این تصور اشتباه است. یکی از چیزهایی که باعث ساختن و یا شکل دادن یک شخصیت می‌شود عادت های آن فرد است.  عادت به هر چیزی می‌تواند شخصیت فرد را تشکیل دهد. در این مقاله قصد داریم روی عادت به موفقیت صحبت کنیم.

وقتی شما یک موفقیت به دست می‌ آورید، دو کار می‌توانید انجام دهید. یک : آنرا به عنوان یک فرصت یا شانس در نظر بگرید و بابت آن سپاسگزار باشید، دو : این باور را در خود ایجاد کنید که مجموعه فعالیتهای شما باعث بروز این موفقیت بوده‌ پس کسب این موفقیت به عهده شما بوده نه شانس.

به خاطر داشته باشید، هر شانسی که به شما روی می‌آورد به دلیل داشتن انبوهی از مهارت ها و توانایی هاست که قبلا با سخت کوشی و پشتکار  و اشتیاق، آنها ر ا به دست آورده‌اید.

اگر موفقیت را به یک کوه تصور کنیم، در قسمت قله‌ی این کوه، واژه ی  شانس جایگاه  بسیار کوچکی‌ دارد،  اما اگر شما همه چیز را به حساب شانس بگذارید، خیلی زود اوضاع به ضررتان تغییر می‌کند چرا که برای شخصیت خود تعریف کرده اید همه چیز به شانس بستگی دارد.  این مسئله در دراز مدت باعث شکل دادن شخصیت شما به یک شخصیت خودبرتر بین یا خودخواه می‌شود. شخصیت های خودخواه، توانایی حفظ شانس ها را ندارند چرا که آنچه آنها به جهان هستی می‌ دهند دارای ارزش نیست و در نتیجه همان را نیز دریافت می‌کنند.

شخصیت خودخواه

  • ۹چیزی که باید بدانید تا کاری نکنید شخصیت خودخواه شما باعث از بین رفتن موفقیت گردد

۱ –  از بالا به مردم نگاه نکنید

وقتی خودخواهی یا خود برتر بینی، در یک شخصیت زیاد شود، آن شخصیت، بقیه را در جایگاه پایین تر قرار می‌دهد و تصور می‌کند سرآمد همه است. چنین طرز فکری کم کم مثل ویروس در شخصیت رشد کرده و او همیشه  بقیه را پایین تر از خودش می‌ بیند  و با همین طرز فکر هم با بقیه حرف می‌‌زند.  این روش خوبی برای ارتباط با سایرین نیست که طوری رفتار کنید که گویی آنها زیردست شما هستند یا شما از هر جهت از آنها بالاترید.

این شیوه در رفتار،  نشان دهنده‌ی کم بودن خرد و آگاهی و نیز کمبود تجربه در شماست.  معنای برتری به این نیست که شما بهتر از دیگران هستید، به این است که شما چیزی را  می‌توانید به جهان ارائه کنید که شخص دیگری نمی‌تواند آنرا ارائه دهد. و در نتیجه شخص دیگری هم می‌تواند چیزی را به جهان ارائه دهد که شما نمی‌ توانید ارائه دهید. با چنین دیدگاهی، خودخواهی کاذب،  از بین خواهد رفت.

۲- تصور نکنید سوپر من هستید

یکی از اتفاقاتی که برای تجارت یک شخص افتاد این بود که او توانست به سرعت یک میلیون دلار کسب کند.  این مسئله باعث ایجاد خود برتربینی در شخصیت او شد و در همین راستا رفتارش نیز با دیگران دچار تفییر شد و از موضع بالا با آنها حرف می‌زد.  اما اتفاق بد این بود که خیلی سریع بر اثر یکسری دلایل تجاری، این پول از بین رفت و ناامیدی مطلق همه جا را فرا گرفت.

نکته ای که در این مسئله نهفته است این است که نباید تصور کنید شما دارای قدرت نامحدود هستید و دست به هر چیز می‌ زنید طلا می‌شود. چرا که این طرز فکر باعث ایجاد حس خودبرتربینی  مطلق در شما شده و در انتها باعث ایجاد ناامیدی مطلق می‌ گردد.

فراموش نکنید که برای دیگران مهم نیست که شما سوار چه ماشینی می‌شوید  یا چقدر پول در می‌آورید بلکه برایشان مهم این است که وقتی به پول فراوان می‌رسید، رفتارتان با آنها چگونه می‌شود.  برای اینکه خودخواهی را از شخصیت خود دور کنید، تصور کنید همین الان تمام پولتان را از دست داده اید سپس با همین روحیه، با دیگران برخورد کنید. البته این مثال برای پایین آوردن روحیه و اعتماد به نفس شما نیست بلکه برای پایین آوردن میزان خودخواهی در شخصیت شماست.

۳- ایده ی جالبی نیست که سعی کنید دیگران را از بازی حذف کنید

در تجارت، ابزارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانید از طریق آنها یک محصول یا خدماتی را تولید کنید و به دست متقاضی برسانید اما هرگز نباید به شخصیت خود اجازه دهید خودخواه شود و با مشتری ها شبیه به آشغال برخورد کند.  باید بدانید مردم تجربیات خودشان را با دیگران به اشتراک می‌ گذارند و اگر شما برخورد بدی با یک مشتری داشته باشید باعث می‌گردد  این مشتری تجربه اش را  با صدها نفر دیگر به اشتراک بگذارد و آن صدها نفر دیگر هم با صدها نفر دیگر و ناگهان متوجه می‌شوید تعداد زیادی از مشتری هایتان کم شده اند. اینکه مشتری شما تبدیل به دشمن شما شود، اصلا کار خوبی نیست چرا که هر تجاری توسط مشتری های آن تجارت می‌گردد.

اگر در مردم حس بدی ایجاد کنید، آنها برای بدست آوردن حس خوب، به راحتی از شما عبور می‌کنند و این باعث شکست تجارت شماست.

۴- برخورد ما می‌تواند خودخواهی را از بین ببرد

همه ی ما گاهی دچار خودخواهی شده ایم و این یک امر طبیعی ست. آنچه باید انجام داد این است که از طریق برخورد خود این خودخواهی را جبران نمایید. اگر رفتار شما باعث شد دیگری احساس کند دارید با خودخواهی برخورد می‌کنید، خیلی زود روش خود را عوض کرده و عذرخواهی کنید.

با چنین شیوه ای ، خودخواهی و خودبرتر بینی از شخصیت شما دور می‌شود. بهترین شیوه برای جذب مشتری ، برخورد صحیح و احترام گذاشتن به آنهاست. تجارت شما درباره ی شما نیست بلکه درباره مشتری های شماست.

۵- همه چیز قابل مذاکره است

اگر شخصیت خودبرتر بین در شما وجود داشته باشد امکان انجام مذاکره را از خود گرفته اید. حتی اگر هم قادر به مذاکره باشید چون دارید از موضع بالا حرف می‌زنید و قصد دارید حرف خود را به کرسی بنشانید، دیگران علاقه ای به گوش دادن به حرفهای شما  ندارند و هر چه زودتر می‌خواهند از اتاق مذاکره خارج شوند.  اما بر عکس این موضوع نیز صادق است.  حتی قابل تصور نیست که با کنار گذاشتن خودخواهی می‌توانید چه چیزهای زیادی را بدست آورید.

۶- شصخیت خودبرترین، قادر به شنیدن نیست

تنها راه برای یادگیری درسهای زندگی،  گوش دادن به حرفهای دیگران است و اینکه ببینید آیا آنچه آنها می‌ گویند برای شما مفید است یا نه. قرار نیست حرف همه درست باشد اما اینکه فکر کنید فقط حق باشماست و دیگران دارند اشتباه می‌ کنند، نمی‌ تواند برای شما سودمند باشد و نمی‌توانید درسهای مهمی‌ در زندگیتان بگیرید.

در دنیا م‌لیون ها طرز فکر وجود دارد و همین نکته نشانگر این است که شما یک میلیونیم از دانش کره ی زمین هستید،  پس آنچه که می‌‌دانید خیلی کم است.  سعی کنید قابل انعطاف باشید، بتوانید افکار خودتان را آپیدیت کنید و در جایی که نیاز است، تغییر کنید. این را مد نظر داشته باشید که در جهان،  هیچ پاسخ صحیحی وجود ندارد،  بلکه چیزی که وجود دارد نقطه نظرات گوناگون دیگران است.

۷- مثل انسانهای بالغ و عاقل با چالش ها روبرو شوید

یک ذهن آرام،  بهتر می‌تواند مسائل را حل کند. اگر در یک موقعیت پر چالش قرار گرفته اید سعی کنید ابتدا ذهن خودتان را آرام کنید.  اگر می‌توانید یک شب تا صبح بخوابید و سپس روز بعد در مورد آن مسئله فکر کنید،  در این صورت خواهید دید که چقدر دیدگاهتان ممکن است نسبت به روز قبل متفاوت شده باشد.

کنترل داشتن روی زندگی در واقع کنترل داشتن روی ذهن خودتان و  افکار خودتان است نه دیگران.

۸- رفتار زننده باعث دور شدن مردم می‌ شود

گاهی خودخواهی باعث می‌شود چیزهایی را بگویید که منظوری نداشته اید. در این صورت با رفتار زننده ی خود،  باعث می‌شوید دیگران از شما دور شوند. در واقع با رفتارهای زننده باعث می‌‌شوید مشتری ها، در مقابلتان بایستند و تعداد مشتری ها ریزش داشته باشد.  رعایت اصول اخلاقی در رفتار، مانع از انجام برخوردهای زننده می‌شود.

۹- انسانهای خوب برنده خواهند شد

رمز تداوم یک موفقیت در یک جمله خلاصه شده : “انسانهای خوب در نهایت برنده هستند”. هوش یا زرنگی یا  بدجنسی،  نمی‌تواند باعث برنده شدن نهایی شود، شاید این عوامل در کوتاه مدت بتوانند شما را به موفقیت برسانند اما در بلند مدت نه.  به هنرمندان یا بازیگران موفق نگاهی داشته باشید،  هر چه آنها برخورد احترام آمیزی با مردم داشته باشند، این احترام به صورت متقابل از طرف مردم به سوی آنها برمی‌گردد و در طولانی مدت کمرنگ نمی‌شود.  همین  مسئله برای تجارت های مختلف نیز صادق است.  حقیقت این است که مردم به دنبال آدمهایی می‌گردند که شبیه به آنها باشند نه تافته ی جدا بافته.  به جای خودخواهی می‌توانید از همدلی استفاده کنید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Tim Denning