سیستم ایمنی بدن و 16 ماده غذایی که این سیستم را تقویت می‌کنند


برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم

سیستم ایمنی بدن اولین سدی در بدن انسان است که می‌تواند به‌طور اولیه و ثانویه و همچنین به‌طور یکنواخت و یا هوشمند قبل از استفاده از درمان دارویی و دیگر درمان‌ها به مقابله به مشکلاتی که سلامت انسان را تهدید می‌کنند بپردازد و سلامتی انسان را از این رهگذر حفظ کند. یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده از مواد غذای مفید است.

مواد غذایی علاوه بر تأمین کالری و ریزمغذی و درشت مغذی‌هایی مثل مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها می‌توانند در افزایش سطح ایمنی بدن از طریق مواد تشکیل‌دهنده خود سهیم باشند. در این مقاله به بررسی مفصل این مواد غذایی می‌پردازیم.


۱. توت سیاه عامل تقویت سیستم ایمنی بدن

توت سیاه یک درمان قدیمی برای بیماری‌های سیستم ایمنی بدن می‌باشد. این میوه با مواد مغذی به نام آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است به مبارزه با التهاب کمک کند. در برخی مطالعات آزمایشگاهی عصاره توت‌ها باعث از بین بردن ویروس‌های آنفولانزا می‌شود. اما دانشمندان بر این باورند که مطالعات بیشتری موردنیاز است.

توت سیاه کمک کننده برای سیستم ایمنی بدن


۲. قارچ دکمه‌ای

قارچ دکمه‌ای سلنیوم معدنی، ویتامین‌های B، ریبوفلاوین و نیاسین را برای شما تأمین می‌کنند. این مواد به روش‌های مختلفی به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. کمبود سلنیوم باعث افزایش احتمالاً ابتلا به آنفلوانزا می‌شود همچنین ریبوفلاوین و نیاسین در سیستم ایمنی سالم نقش دارند.


۳. آکای بری

رنگ تیره این میوه نشانه آن است که حاوی مقدار زیادی مواد مغذی به نام آنتوسیانین می‌باشد. هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد آکای برای سیستم ایمنی بدن مناسب است اما به‌طورکلی، آنتی‌اکسیدان‌ها بخش مهمی از یک شیوه زندگی سالم هستند.


۴. صدف

به نظر می‌رسد برخی از انواع صدف‌ها دارای قدرت مبارزه با ویروس‌ها هستند. احتمالاً شیوه عمل آن‌ها به این‌گونه است که روی موجود در صدف‌ها باعث ایجاد و فعال کردن گلبول‌های سفید که در پاسخ ایمنی درگیر هستند می‌شود. این همچنین به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند تا زخم‌ها را بهبود بخشد.


۵. هندوانه

این میوه نه‌تنها باعث شادابی می‌شود بلکه زمانی که می‌رسد حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان به نام گلوتاتیون نیز می‌باشد. هندوانه سیستم ایمنی را تقویت می‌کند تا بتواند با عفونت مبارزه کند. برای گرفتن بیشتر گلوتاتیون در هندوانه، از هسته داخلی آن بیشتر بخورید.


۶. جوانه گندم

این بخشی از دانه گندم غنی از مواد مغذی است. این‌یک راه عالی برای دریافت روی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های گروه B است. جوانه گندم ترکیب خوبی از فیبر، پروتئین و برخی از چربی‌های سالم را ارائه می‌دهد. در برخی از دستورالعمل‌های غذایی، شما می‌توانید آرد معمولی را با جوانه گندم جایگزین کنید.


۷. ماست کم‌چرب

پروبیوتیک هایی که در ماست و دیگر محصولات تخمیر شده یافت می‌شوند، ممکن است شدت سرماخوردگی را کاهش دهند. همچنین حاوی ویتامین D نیز می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که سطح ویتامین D کمتری دارند احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا در آن‌ها بیشتر است.

ماست کم چرب تقویت کننده سیستم ایمنی بدن


‏‫۸. اسفناج

در این غذای فوق‌العاده مقدار زیادی مواد مغذی پیدا خواهید کرد. یکی از آن‌ها فولات است که سلول‌های جدید و DNA را ترمیم می‌کند. همچنین دارای فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C می‌باشد. از اسفناج خام یا کمی پخته‌شده برای به دست آوردن خواص بیشتر استفاده کنید.


۹. چای

به‌راحتی می‌توانید چای سفید، سبز یا سیاه را انتخاب کنید. پلی فنل ها و فلاونوئیدها از عوامل مبارزه با بیماری هستند که در چای یافت می‌شوند. این آنتی‌اکسیدان‌ها به دنبال یافتن رادیکال‌های آزاد سلولی هستند و آن‌ها را از بین می‌برند.

چای و بهبود سیستم ایمنی بدن


۱۰. سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین هم مثل هویج، بتا کاروتن دارد. بتا کاروتن در بدن شما به ویتامین A تبدیل می‌شود که باعث انقباض رادیکال‌های آزاد می‌شود. این کمک می‌کند تا سیستم ایمنی را تقویت کند و حتی ممکن است روند پیری را بهبود بخشد.


۱۱. کلم بروکلی

پیدا کردن کلم بروکلی در فروشگاه مواد غذایی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن است آسان می‌باشد. با استفاده کلم بروکلی مقدار زیادی از مواد مغذی را دریافت خواهید کرد که بدن شمارا از آسیب محافظت می‌کند همچنین حاوی ویتامین A و C و آنتی‌اکسیدان گلوتاتیون است. برای تهیه هر غذایی یک قاشق سوپ‌خوری اضافه کنید.


۱۲. سیر

سیر از مواد خام اصلی آشپزخانه است که بیشتر برای طعم دار کردن غذا بکار می‌رود. سیر خام می‌تواند به ضعف توانایی مبارزه با باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها کمک کند تا عفونت‌های پوستی را از بین ببرد. برای به دست آوردن فواِید مواد شما باید از مواد طبیعی استفاده کنید هرچند مکمل سیر ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند.


۱۳. میسو

این چاشنی سنتی ژاپنی، از تخمیر سویا تهیه می‌شود، معمولاً به‌عنوان یک خمیر شور استفاده می‌شود. شما احتمالاً از آن در یک سوپ استفاده می‌کنید، اما می‌توانید آن را به سس اضافه کنید. میسو حاوی پروبیوتیک ها، باکتری‌های مفید موجود در ماست و برخی مواد غذایی تخمیر شده هستند. ازآنجاکه آن‌ها در سیستم ایمنی بدن نقش دارند، می‌توانند به مبارزه با اسهال عفونی و همچنین انواع دیگر بیماری‌ها کمک کنند.


۱۴. سوپ مرغ

سوپ مرغ به علت پیشگیری از سرماخوردگی موردعلاقه مادربزرگ‌ها است. سوپ مرغ خانگی واقعاً می‌تواند علائم بیماری را کاهش دهد و ممکن است به درمان زودرس بیماری شما کمک کند. علاوه بر این، یک ماده شیمیایی در آن وجود دارد که کارنوزین نامیده می‌شود که بدن شمارا از ویروس آنفولانزای محافظت می‌کند.


۱۵. آب انار معجزه ای برای داشتن تقویت سیستم ایمنی بدن

مصری‌های باستانی از این میوه‌های رنگارنگ برای درمان عفونت‌ها استفاده کرده‌اند. تاکنون بسیاری از پژوهش‌های مدرن بر عصاره انار انجام‌شده است، انار ممکن است به بدن شما کمک کند با باکتری‌ها و انواع مختلف ویروس‌ها ازجمله آنفولانزا مبارزه کند.


۱۶. زنجبیل

ممکن است شما عاشق این ادویه تند آسیایی باشید. زمانی که زنجبیل را در چای بنوشید، می‌تواند حالت تهوع و استفراغ را کاهش دهد، اما خواص بیشتری هم دارد. همچنین زنجبیل منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها است هرچند نباید از مکمل‌ها غافل شد. آنتی‌اکسیدان‌ها هنگامی‌که شما آن‌ها را مستقیماً از میوه‌ها و سبزی‌ها دریافت می‌کنید اثرات بهتری دارد.

زنجبیل و سیستم ایمنی بدن


منبع: Webmed
این مقاله توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه و تالیف شده است. از دیگر مقالات ما نیز لطفا بازدید فرمایید.